FX Royale montering Swivlande/tilt-bar bipod

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FX Royale montering Swivlande/tilt-bar bipod

Inläggav RasmusB 15 mar 2012, 23:02

Efter att ha varit ägare till en FX Royale 500 ett tag nu, kände jag att det verkligen var på tiden att montera den där bipoden som jag köpte - men aldrig riktigt fick tummen ur till att montera. Främsta anledningen till att det inte sitter någon bipod på geväret är väl för att jag inte haft något snyggt, eller vettigt, sätt att montera det. Visst, man kan köpa en flask-klämma som ger dig möjlighet att antingen montera en rembygel eller bi-pod - men jag misstänker att det kommer att bli tämligen fult. Ett alternativ skulle vara att borra hål i stocken, men samtidigt så var det väl inte riktigt ett alternativ eftersom jag ville undvika att göra åverkan på stocken.

Så vad var där för alternativ kvar? Ptja.. Efter att ha inspekterat paketet och det som följde med bestämde jag mig för att limma fast det på tanken/flaskan. Skulle det vara att man ångrar sig så kan man bara ta fram värme-pistolen och värma upp epoxy-limmet. Eftersom det är en alu-tank borde det inte vara några större problem.

När man ändå var igång, varför inte modda bi-poden lite? Har sett swivlande bi-pods tidigare och även om priset är avskräckande (icke importerade) så verkar det vara himla smidigt, så jag tänkte: varför inte modda det jag äger just nu istället?

Offret för mina hemska lustar blir alltså följande bi-pod, köpt av Tobbe på Hurricane: För att följa länken så måste du registera dig.



Då kör vi igång då! :) (En hel drös med bilder och förklaringar följer nedan.)

Btw, ber om ursäkt för närbild på lortiga fingrar, det är inte alltid jättelätt att hålla sig ren och fin i verkstan. :?

För att följa länken så måste du registera dig.


Det som följde med bi-poden. Ett fäste med rembygels-förlängning och picatinny-rail, pga. ett litet missöde med trasigt maskinskruvstycke, mjuk alugjutning, pelarborrmaskin och höga hastigheter så är denna och de nästkommande bilderna det sista vi kommer se utav den rembygelsförlängningen :-).

För att följa länken så måste du registera dig.


Fäste med picatinny, och bi-pod monterad.

För att följa länken så måste du registera dig.


Bi-pod.

För att följa länken så måste du registera dig.


Picatinny och hålet för rembygelsförlängningen.

För att följa länken så måste du registera dig.


Monteringsplattan med picatinny har nu fått hålet för rembygelsförlängningen bortkapat, i överigt är det så här delarna sitter ihop.

För att följa länken så måste du registera dig.


Länkhuvud och en m8-bult, det som i mångt och mycket kommer vara grunden för att bi-poden kommer vara tilt-bar.

För att följa länken så måste du registera dig.


Tanken är att jag nu ska tillverka en insex-mutter, med invändiga m8-gängor, som sen kommer att pressas in i länkhuvudet.
Detta gör jag för att få en så vettig montering som möjligt, med få synliga delar. Först börjar jag med att bara svarva av en liten bit på muttern, så jag får en vettig början på gängorna, sen tar jag bara fram vinkelslipen och sågar av bulten - av ren lathet då jag lika väl kunde svarvat av bulten, men ändå :).

För att följa länken så måste du registera dig.


Ja, det ser lika groteskt ut som det gjorde i verkligheten. Jag letade upp en bit plattjärn då jag inte hade någon vettig axelstump liggande, sen körde jag en hålsåg genom plattjärnet och fick mig en cylindrisk liten bit (nåja!).

För att följa länken så måste du registera dig.


Samma cylindriska bit, som nu gängas m8 lite mindre än hälften. Eftersom att jag aldrig ska dela på bitarna igen så var min plan att tvinga in bulten de sista gängorna, få det så tight som möjligt helt enkelt.

För att följa länken så måste du registera dig.


Biten är nu gängad, dags att skruva dit vår lilla insex-skruv.

För att följa länken så måste du registera dig.


Skruven inne, nu blir det svets.

För att följa länken så måste du registera dig.


Som synes (hoppas jag) är skallen på skruven en bit större än hålet i länkhuvudet, perfekt för att kunna svarvas ner och få en vettig pressfattning.

För att följa länken så måste du registera dig.


Där åkte TIGen fram. Ja, det är blankförzinkad skruv och jag känner mig inte intresserad av att slipa bort det innan svetsning så alla som vet hur det är att sätta TIGen i förzinkade grejer vet hur irriterande det är.

För att följa länken så måste du registera dig.


Svetsad och klar. Lite över 100A så blev där finn inbränning i den lilla skruven.

För att följa länken så måste du registera dig.


Skruven/blivande muttern är nu uppe i svarven och får sig en omgång. Eftersom jag svetsat i skruven är den inte direkt rak på något håll, så jag försöker bara svarva fram en ände där jag kan få chucken att hålla om innan jag ger mig på andra sidan.

För att följa länken så måste du registera dig.


Andra sidan är nu bara avsvarvad lite snabbt, dags att längssvarva, svetsa igen hålet och sen svarva igen.

För att följa länken så måste du registera dig.


Såja, då är "muttern" någerlunda jämn iaf, dags för svetsning igen.

För att följa länken så måste du registera dig.


Hålet någorlunda fyllt, så där kan bli kan bli lite vettiga gängor senare.

För att följa länken så måste du registera dig.


Då är hela muttern svarvad och jag gjorde en liten förhöjning av insexan, rent estetiskt (nja, snyggt blev det väl kanske inte, men i min fantasi såg det bra ut).

För att följa länken så måste du registera dig.


Avsvarvad, även änden som jag fyllde igen.

För att följa länken så måste du registera dig.


Då åkte dubbhålsborret fram, dags att påbörja hålet genom muttern.

För att följa länken så måste du registera dig.


Som synes, M8 - 6,8mm borr.

För att följa länken så måste du registera dig.


Där har vi borret, nu kör vi!

För att följa länken så måste du registera dig.


Borret i chucken, dags att borra lite. Ja, det ser snett ut, men av någon anledning så tog jag bilden när morse-chucken hängde på tre-kvart.

För att följa länken så måste du registera dig.


Hålet klart, ber om ursäkt för den urusla bilden. Planen var att låta borret precis gå genom in till insexan, för att både underlätta vid gängning men även göra det smidigare för eventuell avstädning av muttern i framtiden.

För att följa länken så måste du registera dig.


Hålet, från insexans håll.

För att följa länken så måste du registera dig.


Smidigt sätt att gänga på. Som alltid är det dock viktigt att få tappen att starta rakt i hålet. Ett tips kan ju vara att gänga i svarven, dock bör du antingen ha grejer till det eller låsa spindeln så du kan ta i lite. Använd bara en chuck i mothållet, så du får tappen att starta rakt i hålet.

För att följa länken så måste du registera dig.


Gängad och klar!

För att följa länken så måste du registera dig.


Tyvärr missade jag att ta fler bilder på när jag svarvade av det sista på muttern, men jag gjorde väl muttern 3-4 hundra-delar för stor. Mycket viktigt att inte ha för tight pressfattning, då länkhuvudet riskerar att bli oerhört trögt om du pressar i muttern då. Länkhuvudet jag hade var sladdrigare än en välsmord f*tta, så jag körde lite tightare pressfattning - vilket gav mig ett önskat resultat, nu är den inte alls lika sladdrig - även om det fortfarande är som något annat välsmort.

För att följa länken så måste du registera dig.


Länkhuvud och mutter, andra sidan.

För att följa länken så måste du registera dig.


Mutter och länkhuvud monterat på bi-poden. Saknar dock fortfarande möjlighet att monteras på picatinny-skena, men det kommer vi till!

För att följa länken så måste du registera dig.


Närbild. Det här länkhuvudet kommer vi behöva bearbeta. Kan ju börja med att kasta den där smörjnippeln.

För att följa länken så måste du registera dig.


Lite upprymning i svarven. Är lite tight då jag inte riktigt har något vettigt att hålla i. Lite indikatorklocka och ett jävla tålamod fick jag till sist länkhuvudet att gå parallellt med både spindel och bädd.

För att följa länken så måste du registera dig.


Upprymning fortsätter, jag behöver en bra bit avsvarvat så jag kan hålla biten i chucken framöver.

För att följa länken så måste du registera dig.


Nu blev det plötsligt ett litet hopp, men så är det ibland när jag står i verkstan. Det må se väldigt planerat ut det här, men jag har noll ritningar och allt kommer allt efter som jag gör saker. Nu har jag helt plötsligt bestämt mig för att stanna svarven, hoppa över till pelarborren och fundera ut hur fan jag ska fästa mitt länkhuvud i picatinny-fästet. Det jag kom överens med mig själv om var att det troligtvis får bli en pressfattning, även här. Så vi markerar upp centrum för var picatinny-skenan kommer sitta, lånar en körnprick och letar upp ett passande borr.

För att följa länken så måste du registera dig.


Hålet är ni borrat. Jag bestämde mig för 10,5mm men visste att ena sidan skulle bli lite större än den andra, så det är viktigt att tänka på vilken sida du börjar borra på. Så som jag gjorde var att jag bestämde mig för att länkhuvudet skulle peka från bössan och skruven för att lossa bipoden från picatinny-skenan skulle vara till höger. Genom att fastslå detta så börjar jag alltså borra med skruven pekande åt vänster i skruvstycket. Varför gör jag detta? Jo, för när jag sen svarvar klart länkhuvudet i svarven kan jag svarva axeln grövre närmst länkhuvudet och tvärtom på andra sidan.

För att följa länken så måste du registera dig.


Så här är det tänkte att länkhuvudet kommer pressas in i fästet, fast med fästet på andra hållet.

För att följa länken så måste du registera dig.


Sista dimensionerna nu då, innan det är dags att pressa in länkhuvudet i fästet. Du ser troligtvis ett litet band sådär på mitten av länkhuvudet och sträcker sig ända fram till länkhuvudet. När jag borrade så visade det sig att öppningen blev 10,72mm och slutet blev 10,55mm. Eftersom alu är så mjukt som det är och fästet är lite småklent visste jag om att detta skulle hända, därför gjorde jag som jag gjorde. Hursomhelst: axeln är tjockare närmst länkhuvudet, just för att få en någorlunda pressfattning hela vägen. Det är inte raketforskning, alu är hyfsat tänjbart, men man kanske ska undvika att försöka pressa in en axel som är 2-3 tiondelar större än hålet om man inte vill ha sprickor i gjutgodset.

För att följa länken så måste du registera dig.


Såja, då är axeln fastpressad i mitt lilla fäste. Mycket nöjd med resultatet, faktiskt. Då återstår bara att fästa själva skenan på bössan. Hoppas bara det fungerar lika bra att skjuta med, som jag hade hoppats på.

Så lite bilder på det färdiga resultatet:
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Montering av fäste på FX Royale 500:

För att följa länken så måste du registera dig.


Tänkte att jag börjar med att "palla upp" geväret, så jag kan leka lite med vattenpasset. En skjutkudde och Karlebo-handboken får duga till detta.

För att följa länken så måste du registera dig.


Gevärets stock i våg.

För att följa länken så måste du registera dig.


Piccatinny-skena i våg. Att få skenan vinkelrät med flaskan är inga större problem, eftersom att skenan har en liten urholkning som lägger sig rätt bra i linje med flaskan. Det är visserligen inte perfekt passform, men jag misstänker att det kommer fungera rätt bra ändå.

För att följa länken så måste du registera dig.


På med epoxy, väg in igen och låt härda. Enkelt!
Jag vet om att min picatinny-skena ser förjävlig ut på bilderna, men jag kan försäkra er om att den inte är lika ful i verkligheten. Imorgon ska jag ut och köpa mig en flaska matt spray-färg, så jag kan få lite stil på skenan. Blir väl att maskera hela flaskan och geväret, sen på med lite färg.

OBS!
Detta är lite av ett experiment. Jag har aldrig fäst en picatinny-skena med epoxy på ett FX-royale tidigare, så jag kan verkligen inte gå i god för att detta är ett bra sätt att göra det på men med tanke på att epoxy är rätt starkt/segt och att det inte är mer än vikten av geväret på picatinny-skenan så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara några problem. Idag (15/3-2012) så är geväret precis limmat och jag har ännu inte hunnit testa om detta är en vettig lösning på en swivlande bi-pod, men det lär vi väl märka i sinom tid! :Thumbupp:

Det är visserligen lite mer av en byggtråd än en guide, men jag tänkte att där kanske är fler som vill prova på det hela, så jag lägger upp det som en guide och så får en moderator flytta tråden om den inte passar just i denna forumavdelningen! :)
RasmusB
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 15 dec 2011, 17:12
Ort: Helsingborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg

Återgå till Guider

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer