Välkommen Gäst
FX royale: Montering Japan Kit
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
84 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Jo Japan var ju en tidig marknad för FX när sånt här kom in Typhoonen kom ut så fort där så att den fick fel namn då Axelsson inte mindes vad han bestämt att den skulle heta.
Har supit bort vad den fick heta iaf i början i Japan, Hurricane kan det varit.
Har supit bort vad den fick heta iaf i början i Japan, Hurricane kan det varit.
-
Silwer - Inlägg: 25048
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
- Ort: Norduppland
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Bra jobbat Tack för guiden!
Med vänlig hälsning.firefox
Med vänlig hälsning.firefox
-
firefox - Inlägg: 3
- Blev medlem: 28 jan 2015, 20:06
- Ort: Hindås
- Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Luftvapen favorit: fx royale
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Bra guide!
Jag förstår dock inte en sak, när jag skruvar in hammarfjädern (steg 5 ) mer / längre in så går farten ned.
Med skruven inskruvad jämnt med blocket så hamnar jag på 240ms och skruvar jag in den så blir det 200ms (allt på läge 3 )
Har jag gjort något fel eller missförstått???
Jag förstår dock inte en sak, när jag skruvar in hammarfjädern (steg 5 ) mer / längre in så går farten ned.
Med skruven inskruvad jämnt med blocket så hamnar jag på 240ms och skruvar jag in den så blir det 200ms (allt på läge 3 )
Har jag gjort något fel eller missförstått???
- TommyH
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 03 sep 2008, 11:34
- Ort: Vallentuna
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Skytteklubb: Närtuna, västerorts dynamiska
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Nej. Ställ skruven där du når den högsta hastigheten, precis innan den börjar gå ner så har du den säkerligen i jämnast hastighet där.
- Sir Ville
- Inlägg: 974
- Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
- Ort: Genarp, Södra Skåne
- Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg - Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
- Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Högst hastighet når jag när hammarfjädern är som längst utskruvad......ca 240ms med 3st olika ammo
- TommyH
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 03 sep 2008, 11:34
- Ort: Vallentuna
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Skytteklubb: Närtuna, västerorts dynamiska
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Jag förstår fortfarande inte varför hastigheten är som störst med hammarfjädern så lös som möjligt och efter lite olika efterforskningar så förstår jag att den borde leverera högre hastighet i läge 3...
Är det någon som har något tips?
Den funkar fint och det är hyfsat jämn hastighet som det är nu vilket är viktigast men undrar om det kan vara något fel.
Är det någon som har något tips?
Den funkar fint och det är hyfsat jämn hastighet som det är nu vilket är viktigast men undrar om det kan vara något fel.
- TommyH
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 03 sep 2008, 11:34
- Ort: Vallentuna
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Skytteklubb: Närtuna, västerorts dynamiska
Re: FX royale: Montering Japan Kit
vilken av royale modellerna har du?
ny / gammal?
jag rar min hammarfjäder skruv i botten å sen räknar hur många varv jag öppnar den för att ha koll,
vid 2,75 varv utskruvad gör min 285m/sek med 15,98gr JSB
original var den 5,5 varv utskruvad
har du bytt alla delar som är i japan kittet eller endast fartomställaren?
ny / gammal?
jag rar min hammarfjäder skruv i botten å sen räknar hur många varv jag öppnar den för att ha koll,
vid 2,75 varv utskruvad gör min 285m/sek med 15,98gr JSB
original var den 5,5 varv utskruvad
har du bytt alla delar som är i japan kittet eller endast fartomställaren?
- Wiri
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 01 jan 2013, 16:45
- Ort: Vimmerby
- Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg - Skytteklubb: Vimmerby PSK
Re: FX royale: Montering Japan Kit
TommyH skrev:Bra guide!
Jag förstår dock inte en sak, när jag skruvar in hammarfjädern (steg 5 ) mer / längre in så går farten ned.
Med skruven inskruvad jämnt med blocket så hamnar jag på 240ms och skruvar jag in den så blir det 200ms (allt på läge 3 )
Har jag gjort något fel eller missförstått???
Nu har jag själv mina vapen i 10J, men en kvalificerad gissning är att om förspänningen på hammarfjädern är för hårt ställd så har hammaren inte lika lång sträcka att accelerera på innan den slår på ventilen och kanske är det därför du upplever det fenomenet?
Men som andra sagt så är en kronograf och testande det enda sättet att hitta vad som är en sweetspot för just ditt vapen, d.v.s den inställning där du får ut flest skott med samma hastighet.
En för hårt ställd hammarfjäder kan dessutom om man har otur orsaka skador på ventilpinne/ventilsäte om man skjuter vid för lågt tryck.
(Vet inte vart gränsen går men jag brukar även om jag kör med standardinställningarna på mina bössor inte låta trycket gå under 100 bar).
En bra regel är att då man märker att skotten tar lägre är det dags att fylla men det kanske är en onödig kommentar.....
Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
-
ZaphodB - Inlägg: 2002
- Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
- Ort: Uppsala
- Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg - Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Jag har en nyare Royale och hela kittet är monterat.
Förspänningen på hammarfjädern.... vart ändrar man den
Förspänningen på hammarfjädern.... vart ändrar man den
- TommyH
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 03 sep 2008, 11:34
- Ort: Vallentuna
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Skytteklubb: Närtuna, västerorts dynamiska
Re: FX royale: Montering Japan Kit
TommyH skrev:Jag har en nyare Royale och hela kittet är monterat.
Förspänningen på hammarfjädern.... vart ändrar man den
Lossa stocken så du kan ta ur hela blocket ur den, insexskruven i bak på blocket, ju längre in du skruvar den desto mer spänning på hammarfjädern, ju längre bak, desto mindre spänning på hammarfjädern.
Förutsätter att du är införstådd med att vapnet blir/är licensbelagt om effekten överskrider 10J vid V4.
Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
-
ZaphodB - Inlägg: 2002
- Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
- Ort: Uppsala
- Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg - Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Ah..ok
Grundfrågan var ju varför farten minskade med att jag skruvade in hammarfjädern.
jag har prövat med kronograf och farten sjunker med varje halvvarv som jag drar in den.
Maxfarten ca 240 får jag med fjädern på "sista gängan",
Jag är väl medveten om licensregler. Vapnet ägs ej av mig, den bara bor här tillfälligt
Grundfrågan var ju varför farten minskade med att jag skruvade in hammarfjädern.
jag har prövat med kronograf och farten sjunker med varje halvvarv som jag drar in den.
Maxfarten ca 240 får jag med fjädern på "sista gängan",
Jag är väl medveten om licensregler. Vapnet ägs ej av mig, den bara bor här tillfälligt
- TommyH
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 03 sep 2008, 11:34
- Ort: Vallentuna
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Skytteklubb: Närtuna, västerorts dynamiska
Re: FX royale: Montering Japan Kit
TommyH skrev:Ah..ok
Grundfrågan var ju varför farten minskade med att jag skruvade in hammarfjädern.
jag har prövat med kronograf och farten sjunker med varje halvvarv som jag drar in den.
Maxfarten ca 240 får jag med fjädern på "sista gängan",
Jag är väl medveten om licensregler. Vapnet ägs ej av mig, den bara bor här tillfälligt
Med "sista gängan" menar du då att skruven är skruvad max in eller är den skruvad max ut så att den ligger precis så den inte sticker ut ur blocket?
Har du Japan hammarvikten i, och om du har det har du satt den åt rätt håll d.v.s med den grova delen inåt och före hammarfjädern? (Jag vet, dum fråga men en del lägger den felvänd bakom fjädern för att den ska agera fjäderguide och för att kunna sänka effekten lite men ändå lätt kunna höja den igen....).
Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
-
ZaphodB - Inlägg: 2002
- Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
- Ort: Uppsala
- Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg - Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Den är max utskruvad.
Hammarvikten är i och fjädern på rätt sida
MVH
Tommy
Hammarvikten är i och fjädern på rätt sida
MVH
Tommy
- TommyH
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 03 sep 2008, 11:34
- Ort: Vallentuna
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Skytteklubb: Närtuna, västerorts dynamiska
Re: FX royale: Montering Japan Kit
TommyH skrev:Den är max utskruvad.
Hammarvikten är i och fjädern på rätt sida
MVH
Tommy
Det förklarar saken, för att få ut det mesta så ska du skruva in hammarfjäderjusteringen till max och sen backa den circka 2 varv från max till att börja med, sen kan du prova att backa ett halvt varv åt gången och se om du får bättre eller sämre hastighet.
Så om jag förstår dig rätt är den svarta brickan i linje med blockets baksida så att du inte kan backa den mer?
Då har du den lägsta möjliga hammarfjäderförspänning du kan ha.
För att öka spänningen skruver du skruven medurs, för att minska moturs.
Du kan även prova och skruva in ett halvt varv åt gången men jag rekommenderar hellre mitt första förslag då det inte är så bra för ventilen att spännas fullt ut utan de flesta brukar rekommendera max 2 varv från maxjusteringen.
Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
-
ZaphodB - Inlägg: 2002
- Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
- Ort: Uppsala
- Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg - Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Det är precis så jag gjort och farten är som högst max "backad" i linje med blocket....det är det jag inte förstår?
- TommyH
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 03 sep 2008, 11:34
- Ort: Vallentuna
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Skytteklubb: Närtuna, västerorts dynamiska
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Är ventilen justerbar på FX ? Är o-ringen i pipan och blocket ( vet inte hur FX är byggd ) okej ?
Låter mysko ...
Låter mysko ...
- Sir Ville
- Inlägg: 974
- Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
- Ort: Genarp, Södra Skåne
- Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg - Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
- Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Testa med mässingskruven för 10J istället för hammare och den svarta platta skruven, bara byta till fullfartsfjäder alltså.
Senast redigerad av bjosse 18 okt 2015, 22:19, redigerad totalt 1 gång.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!
-
bjosse - Inlägg: 2249
- Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
- Ort: Bjärred
- Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg - Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
- Luftvapen favorit: BSA Mercury
Re: FX royale: Montering Japan Kit
bjosse skrev:Testa med mässingskruven för 10J istället för hammare och den svarta platta skruven, bara byta till fullfartsfjäder alltså.
Det finns väl ingen fullfartsfjäder till Royale vad jag vet, inte till någon annan FX jag känner till heller utan den fjäder som ursprungligen togs fram till Cyclone är vad som sitter i alla vapen utom Typhoon som har en klenare fjäder.
Däremot så håller jag med om att att byta till original fjäderstyrningen och ta väck japan kitet kan vara en bra del i felsökningen.
Ska forska lite med kronografen då klockan blivit lite mer lämplig för sådana aktiviteter.
Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
-
ZaphodB - Inlägg: 2002
- Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
- Ort: Uppsala
- Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg - Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Hej!
För hårt spänd hammarfjäder gör att ventilen öppnar för kort tid vilket ger lägre hastighet.
Det är en noggrant avstämd enhet om allt skall bli bra.
Det låter som du skulle plocka bort hammarvikten som följer med i kitet eller vända den och använda den som fjäderstyrning.
För hårt spänd hammarfjäder gör att ventilen öppnar för kort tid vilket ger lägre hastighet.
Det är en noggrant avstämd enhet om allt skall bli bra.
Det låter som du skulle plocka bort hammarvikten som följer med i kitet eller vända den och använda den som fjäderstyrning.
-
AT44? - Inlägg: 137
- Blev medlem: 26 sep 2010, 09:04
- Tack utdelade: 140 gång
Tackad: 98 gånger i 33 inlägg - Luftvapen favorit: FWB P70
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Det är enbart kaliber .25 som ska ha vikten, .177 och .22 ska inte ha den.
- Beangan
- Inlägg: 3458
- Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
- Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Har inte FX en ventil vars förspänning går att justera ? Om inte så saknas det nåt i tankesättet kring dess justerbarhet/funktion.
Om en guide till hammarfjäder ska behövas och "hammarvikten" (som det låter för mig är FX sätt att reglera ventiltiden, vilket isf är halvdant) är för tung så kan man ju alltid svarva en av t.ex Delrin.
Missar jag något här ??
Om en guide till hammarfjäder ska behövas och "hammarvikten" (som det låter för mig är FX sätt att reglera ventiltiden, vilket isf är halvdant) är för tung så kan man ju alltid svarva en av t.ex Delrin.
Missar jag något här ??
Senast redigerad av Sir Ville 19 okt 2015, 18:32, redigerad totalt 1 gång.
- Sir Ville
- Inlägg: 974
- Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
- Ort: Genarp, Södra Skåne
- Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg - Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
- Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Tog isär allt och började om...
Konstaterade då att det finns lite småjusteringar att göra både hör och där. Ex justera så att pipan är exakt mittför hålet i blocket ( var typ nån tiondels mm) fartomställarens fastsättning i blocket nån tiondel.
MEN fortfarande inte den farten som det borde... Justerat hammarfjädern fram och tillbaka...med småjusteringar. (Fortfarande maxfart med lösas spänning) prövade orginal bricka utan vikt men fjäder... Lite lägre fart men som högst ungefär på mitten.
En fråga till: har ni era pipor så långt in i blocket som möjligt ?
Någon har tidigare monterat detta ex på lite olika ställen.
Konstaterade då att det finns lite småjusteringar att göra både hör och där. Ex justera så att pipan är exakt mittför hålet i blocket ( var typ nån tiondels mm) fartomställarens fastsättning i blocket nån tiondel.
MEN fortfarande inte den farten som det borde... Justerat hammarfjädern fram och tillbaka...med småjusteringar. (Fortfarande maxfart med lösas spänning) prövade orginal bricka utan vikt men fjäder... Lite lägre fart men som högst ungefär på mitten.
En fråga till: har ni era pipor så långt in i blocket som möjligt ?
Någon har tidigare monterat detta ex på lite olika ställen.
- TommyH
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 03 sep 2008, 11:34
- Ort: Vallentuna
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Skytteklubb: Närtuna, västerorts dynamiska
Re: FX royale: Montering Japan Kit
TommyH skrev:Tog isär allt och började om...
Konstaterade då att det finns lite småjusteringar att göra både hör och där. Ex justera så att pipan är exakt mittför hålet i blocket ( var typ nån tiondels mm) fartomställarens fastsättning i blocket nån tiondel.
MEN fortfarande inte den farten som det borde... Justerat hammarfjädern fram och tillbaka...med småjusteringar. (Fortfarande maxfart med lösas spänning) prövade orginal bricka utan vikt men fjäder... Lite lägre fart men som högst ungefär på mitten.
En fråga till: har ni era pipor så långt in i blocket som möjligt ?
Någon har tidigare monterat detta ex på lite olika ställen.
De gånger jag haft loss pipan har jag efter återmontering stoppat i ett magasin och därefter lossat pipskruvarna och tryckt pipan så långt bak att den ligger an mot magasinet.
Kollar man med ficklampa i skruvhålen där pipskruvarna sitter så ser man märken från då den monterades på fabriken och om de syns i mitten så är allt centrerat och bra om inte FX missat då de monterade den från början.
Vill du vara helt säker på att transferporten linjerar upp med blocket perfekt måste du nästan ha en sån där fiberoptisk sak att stoppa in i pipan från blocksidan istället för den metod jag föreslog.
Men eftersom det är O-ringar både före och efter transferporten på pipmuffen (Mässingsbiten) så kommer det inte att läcka även om du inte har pipan 100% mot magasinet.
Om O-ringen inuti pipan läcker lär du märka det eftersom vapnet låter högre om luften läcker bakåt, märks även på mina 10J bössor, så det lär märkas rejält på en fullfartsbössa.
Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
-
ZaphodB - Inlägg: 2002
- Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
- Ort: Uppsala
- Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg - Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25
Re: FX royale: Montering Japan Kit
Detta där med transferport "alignment" är fiffigt löst på både Cricket och Vulcan. Båda använder en skruv som skruvas i "bryggan" som (på Cricketten, tex) klamrar runt lufttuben och agerar samtidigt som sikteskenan. Det finns en recess på pipan där denna skruven går i när grejerna är i linje. Sen avlägsnar man skruven och allt är precis som det är tänkt de ska vara
- Sir Ville
- Inlägg: 974
- Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
- Ort: Genarp, Södra Skåne
- Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg - Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
- Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97
84 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
likartade trådar
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster