Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Här är det forumlekar som gäller

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Frank69 21 jan 2016, 14:39

Ja vi vet ju att farbror blå har som krav för en målskytte licens att man skall vara aktiv i en skytteförening...
För att följa länken så måste du registera dig.


Men... vad har du själv för tankar eller idéer kring detta...
(tänk på att tråden ligger bland "Forum fun" så det är denna andan som önskas...) :)

Bild
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Bullpup 96 21 jan 2016, 14:52

Jag tycker man ska få ha bössor i fullfart utan att ha "behov" av det, kallas rekreation...

Vad tycker du själv Frank?
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav soul 21 jan 2016, 16:23

Vad som är "aktiv" är väl upp till klubben att avgöra, det kan ju bero på livssituation samt avstånd till klubben mm.
Nåt som är ett krav imho är ju att man betalar in medlemsavgiften.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav börne 21 jan 2016, 17:40

Aktiv är man om man kommer regelbundet. Måste givetvis inte vara som för egen del varje helg. Men sen tycker inte jag att man är speciellt aktiv om man bara är där ett par gånger per år. Ska ju finnas ett intresse för att vara på skjutbanan, oavsett skytte eller att jobba inför en tävling, varför vara med om man inte ens vill vara där så att säga!? Dom som går med i en skytteförening för att bara få sin licens brukar utmärka sig ganska snabbt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav gubbe 21 jan 2016, 19:22

börne skrev: Dom som går med i en skytteförening för att bara få sin licens brukar utmärka sig ganska snabbt.


Sant. Men så länge det inte finns motsvarade krav som på enhandsvapen så kommer det förbli så.
Men vem vill ha femårsregel och krav på guldserier för luftgevär, inte jag.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav gubbe 21 jan 2016, 19:27

Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Att man hjälper till med klubbverksamhet.
Man deltar i klubbens tävlingar samt tränar i klubbens regi så mycket man har möjlighet till.
Något som jag själv är dålig på. :oops:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Leopold 21 jan 2016, 19:33

Precis. Finns inget tvång på att vara fortsatt aktiv i en skytteklubb efter att man fått sin typiska livstidslicens på målskyttegevär. Pistolklubbar har det en smula enklare där. Man får visa sig på banan och delta i föreningsaktiviteter för att få behålla sin licens som måste förnyas vart femte år för alla nyare licenser.

Men jag tycker det är en bra utmaning för våra FT/BR-inriktade klubbar att få folk att vara aktiva för att de tycker det är roligt och givande... inte för att de är tvingade.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav gubbe 21 jan 2016, 19:38

Leopold skrev:Men jag tycker det är en bra utmaning för våra FT/BR-inriktade klubbar att få folk att vara aktiva för att de tycker det är roligt och givande... inte för att de är tvingade.


Exakt. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Nitro 21 jan 2016, 19:40

Leopold skrev:Men jag tycker det är en bra utmaning för våra FT/BR-inriktade klubbar att få folk att vara aktiva för att de tycker det är roligt och givande... inte för att de är tvingade.

Håller helt med. Vi har alla olika livssituation.
Jag vill framhålla att personlig lämplighet borde väga tungt och det borde framkomma efter en del deltagande.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav N73r 22 jan 2016, 09:52

Jag som bor i skogen (8mil till närmsta skytteklubb), driver eget, 2 barn och 1 fru, samt mitt andra och största intresse fotboll. Det är helt omöjligt att jag ska kunna ta mig och vara aktiv i en förening, så licens kommer det aldrig bli förmodligen..

Däremot tycker jag att det är rätt bra ändå med dom krav som finns även om det vore kul med fullfart.
N73r
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 17 apr 2015, 23:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 7 inlägg

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Silwer 22 jan 2016, 10:03

Jag fullkomligen avskyr klubbregeln som stänger ute vanliga medborgare från målskyttelicens.

Totalt ogenomtänkt med så få klubbar det finns som är aktiva inom BR eller FT idag.

Jag kan mao om jag lust ta jaktexamen och ränna runt på jakt med dubblastudsare det är inga problem, men luftgevär nej det går inte.

Det finns ingen klubb inom hela länet nämligen, och det finns ingen inom hela landskapet ens, dvs ingen "lokal klubb" oh det kommer aldrig finnas.

Klubbar försvinner ju inte för att fler får registrera sitt luftgevär, hur fan tänkte de här?

Istället är det så att folk skiter i reglerna och licens och då existerar inte den bössan.

Vill man tävla och hålla på gör man ju det annars ska man slippa, vanligt vett.
Senast redigerad av Silwer 22 jan 2016, 10:07, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Batistuta 22 jan 2016, 11:10

Nästan omöjligt att svara på den frågan men de flesta klubbar har ju en norm när de bedömer föreningsintygen. 6 månaders medlemskap och x antal skyttetillfällen innan något intyg skrivs.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav dano_swe 22 jan 2016, 12:00

Kaliber .177 licensfritt oavsett hastighet. Grövre kaliber = licens.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Tomaz 22 jan 2016, 12:05

Nu skriver jag detta med luftvapen som utgångspunkt och då med föreningar som sysslar med BR eller FT i åtanke...och där det då kan vara ganska långt till närmaste förening...

Det finns inget som hindrar att man tävlar för en skytteförening som ligger långt bort, men tränar självständigt på hemmaplan.
Enklaste sätt att då visa att man är aktiv, är att vara med och tävla...och i både BR och FT finns det ju tävlingsklasser för licensfria 10J bössor som man kan visa sig aktiv med på tävlingar innan man går över till klasser med högre energi och skaffar vapenlicens med hjälp av ett föreningsintyg....
Om man inte tävlar, så är det svårt att motivera för en förening i ett intyg till polisen varför en person behöver licens som inte regelbundet är med i klubbens träningar och aktiviteter på plats och inte heller syns på tävlingar. Då är man liksom inte aktiv i föreningen på något sätt.
Men visst är det såklart även bra att visa upp sig för föreningen på plats om man kan ta sig dit någon gång, så dom vet vem du är och lär känna dig lite. Då är det alltid enklare för en förening att skriva ut ett föreningsintyg.

Jag personligen har 11 mil till min förening, så att regelbundet vara på plats vid föreningens skjutbana funkar såklart inte.
Jag tränar på hemmaplan, tävlar för klubben och är med och arrangerar någon enstaka tävling samt vid någon enstaka föreningssammankomst.
Har man bara motivationen och intresset, så kan det funka med ett distansförhållande till föreningen och ändå anses som aktiv.

Men bor man på orten där föreningen finns, så är det ju lättare att visa sig aktiv, utan att behöva tävla om man inte gillar det..


Så här definierar polisen själva vad dom bland annat menar med aktiv.
Från bilagan till blanketten föreningsintyg:


Föreningsintyg - anvisningar för skytteföreningens styrelse

1. Med en ”aktiv” medlem avses en medlem som regelbundet deltar i skytteaktivitet vid träning och/eller
tävling. Även övrig aktivitet i föreningen, t.ex. styrelsearbete, kan ingå för den som sedan tidigare är aktiv skytt.

2. Styrelsen intygar här medlemmens ”aktiva” deltagande i föreningens skytteverksamhet de senaste sex månaderna.
Tiden för ”aktivt” deltagande kan i undantagsfall bedömas med hänsyn taget till säsongsvariationer och klimatförhållanden t.ex. i de fall föreningen inte har tillgång till skjutbana inomhus.

3. Vapnet är avsett att användas enligt angivet förbunds skjutreglemente. Endast en sammanslutning bör markeras.

4. Ange samtliga begärda uppgifter om vapnets egenskaper.

5. Vapnets tekniska utförande överensstämmer med angiven vapengrupp/skytteform enligt förbundets reglemente. Ange beteckning för vapengrupp/skytteform.

6. Ange om föreningen organiserar skytteverksamhet i aktuell vapengrupp/skytteform. Markera med kryss om föreningen organiserar skytteverksamhet i aktuell vapengrupp/skytteform, samt ange beteckning.

7. Det är alltid Polismyndigheten som avgör om det föreligger behov av vapeninnehav med hänsyn till vapnets användningsområde. Sökanden bör redovisa sitt vapeninnehav för styrelsen och uppgift om detta ska anges i intyget. Förutsättningen för att intyg ska utfärdas är att styrelsen bedömer att sökanden har behov vapnet inom användningsområdet.

8. I förekommande fall anges om sökanden avser att använda vapnet i en för sökanden ny
vapengrupp/skytteform. I dessa fall ställs inte krav på historiskt tävlingsdeltagande i denna
vapengrupp/skytteform.

9. Styrelsen intygar att det sökta vapnet ska ersätta ett vapen som tidigare använts i en vapengrupp/skytteform där sökanden varit verksam.

10. Styrelsen intygar sökandens historiska användning av aktuellt vapen. Gäller i första hand vid ”förlängning” av tidsbegränsat tillstånd som kommer att upphöra och som ska förnyas.

11. Styrelsen anger hur uppgift om historisk vapenanvändning kan visas vid t.ex. träning och/eller tävling.
Informationen ska ligga till grund för Polismyndighetens prognos avseende sökandens (framtida) behov av vapnet. Vid förnyelse av ett tidsbegränsat tillstånd bör en eller flera rutor markeras. Om sökanden avser att använda vapnet i en nyskyttegren/skytteform behöver
inte regelmässigt historiskt behov av aktuellt vapen visas genom tidigare träning eller tävling i den vapengrupp/skytteformen.
”Annat” enligt bilaga kan avse särskilda skäl vid t.ex. längre utlandsvistelse, graviditet,
föräldraledighet eller sjukdom.

12. Skjutskicklighet har visats för enhandsvapen och automatvapen och detta intygas här av styrelsen.
Minst en ruta ska vara markerad och datum för genomfört skjutprov under den senaste
tvåårsperioden ska anges.

13. Beslut att utfärda föreningsintyg ska fattas av styrelsen och noteras i fastställt mötesprotokoll.
Styrelsen bekräftar ömsesidigt genom behörig företrädare att uppgifterna i föreningsintyget är riktiga.
Intyget skrivs under av ordföranden eller den person i styrelsen som har utsetts.
Det är Polismyndigheten som avgör och beslutar om att en person är lämplig att inneha skjutvapen
genom registerkontroller m.m. Föreningen intygar att medlemmen uppfyller de krav gällande
medlemskap som framgår av det förbunds stadgar och riktlinjer som ansökan gäller.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Silwer 22 jan 2016, 12:50

Jo men så bra då när "lokal klubb" tolkas olika beroende på var man bor i Sverige.

Klubbarna förlorar knappast nåt på att regeln slopas då fler egentligen kan vara med?

Den smått fjantiga tävlingslicensen kvarstår ju ändå så det lär inte ramla in folk i de fina grupperingarna.

Snacka om tramsiga ideer för vad som är aktuellt ina man efter 6månader kan få papper att skicka in en licensansökan.

Så var det troligen inte från början för typ 2 år sen antar jag, då delades nog det där ut utan sånna tankar.

Så fort det blir stort nog så alla inte måste var materialare och sätta upp banor mm så är det väl enbart delatagande som har betydelse?

Jag kan tom förstå varför man inte anser en klubb 20mil bort är ok, för man kan kanske inte deltaga mycket nog där.

Och sånt är fallet och så ser vi en massa tramstrådar om licens senare men köp nu mm, för att inte bryta mot forumreglerna bara, ingen fan kommer söka licens för de vapnen idag.

Dels gör det bössan värdelös när den ska säljas och de är knappast satsningar på tävlande.

Tragiskt alltihop imo.

Men nu kan ni inte ändra lagen det förstår jag med men man kan ju ha viss förståelse för verkligheten ni är inte direkt många idag.

Jag vet at ursprungsfrågan var för de redan i klubbar, men det är ju löjligt bara, internt tjafs och ryggdunkanden.

Ska det försvåras ännu mer för de som nu lyckas var med i en godkänd klubb?
6 månader och nån är där och om så bara tränar ska ju räcka imo.

Det är för mycket vikt på at var SM mästare och mer idag, troligen kommer det iofs inte ändras heller.

Det finns fler aktiva i mitt område och de skiter i allt och kör fullfart utan licens bara, jag tycker det är skit.
Senast redigerad av Silwer 22 jan 2016, 12:54, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Kapten Kamin 22 jan 2016, 13:33

Silwer skrev:Det är för mycket vikt på at var SM mästare och mer idag..

Då skulle inte många få licens om det va ett krav... :o

Att det finns en behovsprövning för licenspliktiga vapen i allmänhet tycker jag är förnuftigt.
Annars hamnar vi ju i USA där vilken dåre som helst kan springa runt med vapen.

Luftgevärsreglerna är däremot för tuffa i sverige, helt klart.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Silwer 22 jan 2016, 14:27

ok, jo du har rätt.

Inget fel på storsatsande skyttar imo, men folk måste få komma in från grunden och sen se om de vill tävla större.

Och jag är medveten om att jag är rätthaverist i detta, och att det svider lite ännu bara.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Pryltokig 22 jan 2016, 15:59

Väl medveten om att det aldrig lär inträffa, men föreställ er följande:

Licensfria LV och krutvapen, samma regler som i dag. (möjligtvis skrota 5-årslicenser efter 10 prickfria år)

Ny Licensklass "Light" med följande kriterier:
Fullfarts-LV Kal .177-.25
Förenklad ansökan ("anmälan"). Licens på dagen. Krav +24 år. Ostraffad. Godkänt vapenskåp. Vapnets serienummer registreras. Thats it.
Inga evighetslånga handläggningstider. Inga 5-årslicenser. Inget krav på Skytteklubb på cykelavstånd, inget krav på närvaro, ingen menlig
påverkan på vapengarderoben. Enkelt att avregistrera och strypa vapen vid försäljning.

Fördelar: Förenklar för skytte-intresserade människor och skapar ett bredare underlag för lokala klubbar etc. För samhället blir det en vinst
då jag tror att en massa smyg-trimmade vapnen registreras och börjar förvaras inlåst. Visst, mängden fullfarts-vapen kanske ökar något
och visst kan man ställa till skada med en fullfartsbössa, men knappast värre än med en morakniv och absolut inte det dödliga blodbad vi
sett prov på i Paris det gångna året. Döm till strängare straff för de som skadar andra och givetvis dras alla licenser in om man begår våldsbrott
typ misshandel, olaga hot, rån etc.

Givetvis kan vi haka upp oss på detaljer (varför +24 år?) men fundera själv på vad som kan vara vettiga Light-villkor. Många får panik när regler mjukas upp
("Friggebodar kommer att byggas överallt" "Svenskarna klarar inte lördagsöppet på systembolaget" etc.) men det blir sällan så illa, som förbudsivrarna hävdar.
De som bryr sig om lagar är i allmänhet förnuftiga människor. De är de övriga som är problemet.
Senast redigerad av Pryltokig 22 jan 2016, 16:01, redigerad totalt 2 gånger.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Kapten Kamin 22 jan 2016, 16:27

Pryltokig skrev:Väl medveten om att det aldrig lär inträffa, men föreställ er följande:

Licensfria LV och krutvapen, samma regler som i dag. (möjligtvis skrota 5-årslicenser efter 10 prickfria år)

Ny Licensklass "Light" med följande kriterier:
Fullfarts-LV Kal .177-.25
Förenklad ansökan ("anmälan"). Licens på dagen. Krav +24 år. Ostraffad. Godkänt vapenskåp. Vapnets serienummer registreras. Thats it.
Inga evighetslånga handläggningstider. Inga 5-årslicenser. Inget krav på Skytteklubb på cykelavstånd, inget krav på närvaro, ingen menlig
påverkan på vapengarderoben. Enkelt att avregistrera och strypa vapen vid försäljning.

Fördelar: Förenklar för skytte-intresserade människor och skapar ett bredare underlag för lokala klubbar etc. För samhället blir det en vinst
då jag tror att en massa smyg-trimmade vapnen registreras och börjar förvaras inlåst. Visst, mängden fullfarts-vapen kanske ökar något
och visst kan man ställa till skada med en fullfartsbössa, men knappast värre än med en morakniv och absolut inte det dödliga blodbad vi
sett prov på i Paris det gångna året. Döm till strängare straff för de som skadar andra och givetvis dras alla licenser in om man begår våldsbrott
typ misshandel, olaga hot, rån etc.

Givetvis kan vi haka upp oss på detaljer (varför +24 år?) men fundera själv på vad som kan vara vettiga Light-villkor. Många får panik när regler mjukas upp
("Friggebodar kommer att byggas överallt" "Svenskarna klarar inte lördagsöppet på systembolaget" etc.) men det blir sällan så illa, som förbudsivrarna hävdar.
De som bryr sig om lagar är i allmänhet förnuftiga människor. De är de övriga som är problemet.

Bland dom vettigare inläggen jag läst på länge.. :thumbupp:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Skottiråttan 22 jan 2016, 18:35

Bra skrivet Pryltokig! Skulle vilja ha med ljuddämpare i den ekvationen. Idag är det bullerproblem som gör att man inte kan skjuta pcp utan att störa.
Borde inte en kudde vara licensbelagd? Slår man den runt en .22 LR mynning så dämpar det riktigt bra.
Det tillkommer en ny dimension i luftgevärsskyttet när man faktiskt börjar träffa det man siktar på :)
Användarvisningsbild
Skottiråttan
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 08 sep 2015, 18:01
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 19 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: HJF
Luftvapen favorit: HW95, LGR, St110

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav grym 22 jan 2016, 20:01

en annan sak vore en iiten skärpning av nuvarande proven för jakt, att det inte ska vara helgkurser och lite annnat smått

sedan om man har det borde man kunna för ha luftvapen upp till 150j som man vill
bör räcka med registrering, inte licens om det är över 10j
ex via eleg och digital anmälan
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Leopold 22 jan 2016, 22:55

Men om vi skulle backa litet till hur det ser ut idag. Folk (tex som jag) bor kanske 10-12 mil från banan. Eller banorna i mitt fall, är medlem i två skytteklubbar som har med FT/BR att göra: Mörrum och Vittsjö, tar en dryg timmes bilresa till vilket som från där jag bor.

Tycker den viktiga frågan är vad klubben kan se som en rimlig aktivitetsnivå för att kunna skriva ut föreningsintyg. Skit samma egentligen hur långt man kan ha till den skytteklubb som bedriver träning och tävling med aktuell vapentyp, inte relevant alls. Aktivitet är vad som spelar roll.

De som bäst kan svara på vad denna aktivitetsnivå kan anses vara är de som skriver under på föreningsintyget.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav soul 22 jan 2016, 23:03

Frank69 skrev:Ja vi vet ju att farbror blå har som krav för en målskytte licens att man skall vara aktiv i en skytteförening...
För att följa länken så måste du registera dig.


Men... vad har du själv för tankar eller idéer kring detta...
(tänk på att tråden ligger bland "Forum fun" så det är denna andan som önskas...) :)

Bild

Vad har du själv för tankar? Du är väldigt tyst i den här diskutionen som du har startat.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Aktiv skytt - vad är dina kriterier?

Inläggav Frank69 23 jan 2016, 06:33

soul skrev:Vad har du själv för tankar? Du är väldigt tyst i den här diskutionen som du har startat.


Många bra åsikter har framkommit och analyserar man tråden,
så känns det som att vi behöver starta en ny tråd med inriktning på tips ang problem som finns.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg


Återgå till Forum lekar & Forum fun

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer