Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Här är det forumlekar som gäller

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav ZaphodB 24 apr 2017, 03:49

Jag vet att detta är helt offtopic, så därför skriver jag det i Övrigt, men jag är intresserad av om det är fler än jag som råkat ut för moderna mobiler av den typ där batteriet är inbyggt i telefonen så man normalt inte ska kunna byta det själv där batteriet plötsligt fått för sig att expandera så bakstycket börjat lossna eller kanske ännu värre att batteriet fått en härdsmälta?

Det förstnämnda hände mig igår med min reservtelefon, en Sony Xperia Z1 Compact, men eftersom den började bli gammal hade jag redan planerat ett batteribyte på den, så jag fixade problemet själv precis som jag gör med alla mina bössor.

Jag hade dock inte planerat att byta batteriet 1.5 timme innan jag skulle ut med mina föräldrar och min bror och handla, men ett uppblåst LiPo batteri vågar man inte lämna i lägenheten, det kan sluta illa... :-(

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Sniperace 24 apr 2017, 04:29

Händer tydligen många, en kompis råkade ut för samma på Kastrup strax innan han skulle på flyget.
Telefonen blev för varm att hålla och dog sedan.
Tänk om den börjat brinna under flygningen.

Själv har jag varit med om svullna batterier i sådana man kan byta dessa men aldrig hög värme eller ännu värre brand.
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav ZaphodB 24 apr 2017, 04:42

Sniperace skrev:Händer tydligen många, en kompis råkade ut för samma på Kastrup strax innan han skulle på flyget.
Telefonen blev för varm att hålla och dog sedan.
Tänk om den börjat brinna under flygningen.

Själv har jag varit med om svullna batterier i sådana man kan byta dessa men aldrig hög värme eller ännu värre brand.


Jag hade tur, den bara svällde upp och jag stängde av den genast och sen hade jag redan beställt delar för batteribyte så det var bara att hugga in på jobbet att byta batteri, telefonen fungerar fint nu efteråt.... :Thumbupp:

Måste dock erkänna att jag hellre meckar PCP gevär än telefoner då man kan avlägsna den farliga biten (Lufttuben/flaskan) innan man börjar, medans på en modern mobil kan du inte avlägsna batteriet innan du lyckats öppna f*nskapet..... :thumbner:

Men det är väl Samsung som haft mest otur med batterier som blir lite mer elaka än vad jag råkade ut för?

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Piscovery 24 apr 2017, 05:08

Det är otäckt med svällda mobilbatterier. Batterierna kan bli riktigt varma. Riktigt illa om det blir intern kortslutning i batteriet, då kan det bli "thermal rush". Jag har sett tester när man på kontrollerat sätt simulerat intern kortslutning på Lithium-jon batteri i AA-storlek (minns ej exakt storleken). Temperaturerna blev så mycket 600 grader, och över 300 grader under flera minuter.
FX Royale 400 (.177) - FX Optics 6-18x44 SFIR
Weihrauch HW30s (.177) - Hawke Vantage 3-9x40 AO
Användarvisningsbild
Piscovery
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 jan 2016, 13:32
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav proton 24 apr 2017, 06:06

Lithium och fukt är ingen bra kombo , speciellt saltvatten :| , har varit med om rykande batterier som blivit runda , men inte i mobil som tur är så det gick fort att separera batteri och kasta det åt sidan , laddning medför värme och då kan de reagera plötsligt när man minst anar ? så lämna aldrig laddning obevakat :|
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav ZaphodB 24 apr 2017, 06:18

proton skrev:Lithium och fukt är ingen bra kombo , speciellt saltvatten :| , har varit med om rykande batterier som blivit runda , men inte i mobil som tur är så det gick fort att separera batteri och kasta det åt sidan , laddning medför värme och då kan de reagera plötsligt när man minst anar ? så lämna aldrig laddning obevakat :|


Så sant så, Lithium är ju i samma rad i periodiska systemet som Natrium och Kalium, så att det reagerar våldsamt med vatten är ingen överraskning.....

Men jag tycker det är ett ofog med att försegla telefoner så man inte kan avlägsna batteriet enkelt om olyckan skulle vara framme eftersom de flesta har bara en mobil, och kanske har ganska mycket lagrat i den.

Själv har jag fler än en, och tar backup regelbundet just för att jag vet om risken.

Men vad många inte vet är att många tillverkare har som policy att om man skickar in sin telefon för batteribyte så fabriksåterställer dem den det första de gör efter bytet oavsett om det behövs eller ej, så har du ingen säkerhetskopia och inte klarar att byta batteriet själv eller känner någon som kan så blir du av med *ALLT* du lagrat i telefonens internminne, det enda du har kvar är det på simkortet och eventuellt microSD kort..... :thumbner: :thumbner: (Nu slapp jag det eftersom jag gjorde jobbet själv, men hade jag inte råkat ringa supporten för nån vecka sedan och kolla upp just detta så kanske jag fallit i den fällan.....).

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav ZaphodB 24 apr 2017, 06:22

Piscovery skrev:Det är otäckt med svällda mobilbatterier. Batterierna kan bli riktigt varma. Riktigt illa om det blir intern kortslutning i batteriet, då kan det bli "thermal rush". Jag har sett tester när man på kontrollerat sätt simulerat intern kortslutning på Lithium-jon batteri i AA-storlek (minns ej exakt storleken). Temperaturerna blev så mycket 600 grader, och över 300 grader under flera minuter.


Finns exempel där laster med just LiPo batterier fått flyg att krascha efter brand (fraktplan som haft stora laster av batterier), just på grund av att branden blir så het att den inte går att släcka med flygplanets inbyggda släcksystem i lastutrymmet.....

300-600 grader är lågt, och förutsätter att reaktionen inte övergår i en brand.....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav proton 24 apr 2017, 06:38

att ladda dessa batterier skapar värme , om man sedan direkt använder efter laddning och utnyttjar hög effekt så blir det ännu mer värme och det kan lätt orsaka batteri haverier , så låt dessa batterier svalna efter laddning innan ni använder de , tänker på skruvdragare och liknande verktyg som nyttjar sådana här batterier i vår vardag
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav zpiff 24 apr 2017, 06:43

Jobbar med IT och senaste året med produktförsörjning och inköp. Där ingår bla garantihantering.
Jag har blivit lite allergisk mot Samsung, förutom den exploderande varianten som de fick dra in, som vi lyckligt vis inte hade tagit in. Så har ett par andra modeller haft problem med svullna batterier, säkert skickat in ett 15-tal ärenden, vet inte hur många som själv skickat in reklamationer på detta.

Min iPhone 5 har ett batteri som börjat svälla och tryckt loss halva glaset, dax och byta lur...
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Nitro 24 apr 2017, 06:54

Förr slapp man dessa problem :lol:
För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav börne 24 apr 2017, 07:27

Nitro skrev:Förr slapp man dessa problem :lol:
För att följa länken så måste du registera dig.


Haha... man tog inte med sig skiten i fickan heller :-)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Piscovery 24 apr 2017, 07:30

ZaphodB skrev:
Piscovery skrev:Det är otäckt med svällda mobilbatterier. Batterierna kan bli riktigt varma. Riktigt illa om det blir intern kortslutning i batteriet, då kan det bli "thermal rush". Jag har sett tester när man på kontrollerat sätt simulerat intern kortslutning på Lithium-jon batteri i AA-storlek (minns ej exakt storleken). Temperaturerna blev så mycket 600 grader, och över 300 grader under flera minuter.


Finns exempel där laster med just LiPo batterier fått flyg att krascha efter brand (fraktplan som haft stora laster av batterier), just på grund av att branden blir så het att den inte går att släcka med flygplanets inbyggda släcksystem i lastutrymmet.....

300-600 grader är lågt, och förutsätter att reaktionen inte övergår i en brand.....

Mvh, ZaphodB


Börjar det brinna så blir det varmare. Men för mig var det en ögonöppnare att energiinnehållet i ett Li-Ion batteri som är i ungefär AA-storlek kan bli så varmt vid intern kortslutning.
FX Royale 400 (.177) - FX Optics 6-18x44 SFIR
Weihrauch HW30s (.177) - Hawke Vantage 3-9x40 AO
Användarvisningsbild
Piscovery
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 jan 2016, 13:32
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav ZaphodB 24 apr 2017, 08:52

Nitro skrev:Förr slapp man dessa problem :lol:
För att följa länken så måste du registera dig.



Det där ser ut som antingen en Mobira MD-50 (NMT-450) eller en Mobira MD-59 (NMT 900), en gång i tiden ägde jag en Mobira MD-50 som var omprogrammerad så man kunde byta abbonentnummer på knappsatsen då man slog på strömmen ..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Men det var runt 20 år sedan.... Och då ringde man gratis..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Jan-E63 24 apr 2017, 09:24

Jag kör tankbil och råkade ut för ett uppsvällt lipo i telefonen för ett par veckor sedan. Ett direkt användarförbud från arbetsgivaren tills det var utbytt. Flyger även modellflyg sedan många år och har en hel del lipobatterier liggandes, dock i säker väska för just dessa batterier. Har de svällt upp så går de till skrot. En spann med vatten och salt som det får ligga i tills strömmen har gått ur sedan är de säkra att slänga i batteriåtervinningen.
Jan-E63
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 feb 2016, 09:14
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Lady_K 24 apr 2017, 09:44

Anledningen till att Samsung's batteriproblem är att de laddar till en högre spänning än de flesta tillverkare, mycket nära batterikemins yttersta gräns.. Därmed åldras de även snabbare än andra. Rådet att sluta ladda vid 80% gäller i högsta grad för detta märke.

Fasta batterier har vi för att kunderna vll ha motstridiga egenskaper, tunn lur och lång batteritid. Inget hårt hölije kring cellen och hållare med tjock botten som tar plats...
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Harbard 24 apr 2017, 12:11

Sysslar en hel del med RC och merparten av mina Lipo-batterier sväller upp förr eller senare pga för hård laddning eller vad det nu kan vara. En del sväller upp när de blir urladdade för mycket. Just mobiler har jag Aldrig upplevt att batteriet blir varmt eller sväller. Jag kör bara på äldre mobiler då dessa har längre batteritid och överlever en vandring / överlevnadstur.

Tog med mig en ny Nokia till skogen, skärmen sprack. Köpte en Samsung S4 höll inte mer än 6 månader tills det började bli programvaru-problem och tillslut pajjade kretskortet. Nu använder jag en gammal samsung när jag väl har mobil.. tar sällan med mig telefon ut, jag tycker det skapar samhällsproblem och psykiska störningar hos unga människor, vilket är rätt så hårt bevisat idag. Vad är det för fel i att INTE veta eller INTE kunna nå någon på några timmar/dygn/månader/år? Hemfån räger väl?
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Jan-E63 24 apr 2017, 13:35

Harbard skrev:Sysslar en hel del med RC och merparten av mina Lipo-batterier sväller upp förr eller senare pga för hård laddning eller vad det nu kan vara. En del sväller upp när de blir urladdade för mycket. Just mobiler har jag Aldrig upplevt att batteriet blir varmt eller sväller. Jag kör bara på äldre mobiler då dessa har längre batteritid och överlever en vandring / överlevnadstur.

Tog med mig en ny Nokia till skogen, skärmen sprack. Köpte en Samsung S4 höll inte mer än 6 månader tills det började bli programvaru-problem och tillslut pajjade kretskortet. Nu använder jag en gammal samsung när jag väl har mobil.. tar sällan med mig telefon ut, jag tycker det skapar samhällsproblem och psykiska störningar hos unga människor, vilket är rätt så hårt bevisat idag. Vad är det för fel i att INTE veta eller INTE kunna nå någon på några timmar/dygn/månader/år? Hemfån räger väl?


Tyvärr går vi mot att vara uppkopplade 24/7. Bilarna ska ha modem för att Spotify ska fungera, appar till höger och vänster. Ungarna MÅSTE ha kommunikation med alla sina kompisar dygnet runt nästan.

Visst är det en sjuk prognos mot framtiden?
Jan-E63
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 feb 2016, 09:14
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Leopold 24 apr 2017, 20:31

Hmm... jag läste som hastigast rubriken till "stulna mobiltelefoner och upplåsta batterier" och tänkte vad fasen är detta för Renegade tråd :-)

Men ja jag fattade snabbt... En fråga: är det bara just batteritekniken LiPo eller drabbar detta potentiella explosionsartade bekymmer även vanliga Lithium-jon?

Inte att leka med prylar som kan nå 300 - 600 grader och inget man vill ha i fickan precis om man ska vara ärlig.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Ärtröret 24 apr 2017, 21:59

Som e-cig användare kan jag säga att lithium-ion batterier kan vara farliga om man inte vet vad man gör.. tappar du ett batteri på ett hårt golv ska det kasseras... även om du inte kan se att batteriet blivit skadat.. gjorde det själv en gång och dum som jag var använde jag batteriet ändå vilket ledde till att batteriet kortslöts och hettades upp.. som tur var upptäckte jag det så pass snabbt att det aldrig hann ta eld eller poffa.. det tar ändå en bra stund... men helt klart ska man försiktig med dem.
Ärtröret
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 mar 2017, 23:16
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Beangan 24 apr 2017, 22:39

En bra stund behöver det inte ta. När det väl sätts igång kan det gå på sekunder.

Det är bra batterier, men dom kan vara väldigt känsliga.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Ärtröret 24 apr 2017, 23:09

Har sett tester där man medvetet kortslutit 18650 batterier och det tog nog åtskilliga minuter innan det verkligen tog fart. Men menar inte att du fel för det, det kan säkert gå fortare än så. Dock gäller det att se upp med kopior då det är ett stort problem med batterier. Den största risken är nog felande laddare tippar jag, det är inte meningen att batterierna ska bli särskilt varma under laddningen.. och framför allt inte överladdade.. bra laddare är a och o här.. men när de flesta av dessa grejerna är från kina så.......
Senast redigerad av Ärtröret 24 apr 2017, 23:13, redigerad totalt 2 gånger.
Ärtröret
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 mar 2017, 23:16
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav ZaphodB 25 apr 2017, 03:31

Leopold skrev:Hmm... jag läste som hastigast rubriken till "stulna mobiltelefoner och upplåsta batterier" och tänkte vad fasen är detta för Renegade tråd :-)

Men ja jag fattade snabbt... En fråga: är det bara just batteritekniken LiPo eller drabbar detta potentiella explosionsartade bekymmer även vanliga Lithium-jon?

Inte att leka med prylar som kan nå 300 - 600 grader och inget man vill ha i fickan precis om man ska vara ärlig.


Nej några sådana trådar skulle jag aldrig ens drömma om att starta här, och jag håller definitivt mig borta från stulna saker........ :-)

Alla batterier som är baserade på Lithium i någon form kan bli farliga om de antingen är feltillverkade (därför du ska undvika billiga kina-batterier utan känt märke), eller om de laddas felaktigt och saknar den där kretsen som ska skydda batteriet mot överladdning, eller om batteriet råkar ut för fysisk misshandel.

Generellt är dock LiPo farligast, medan LiFe är den stabilaste jag känner till men LiPo är den med högst energitäthet som är i bruk idag vad jag känner till.... En kort lektion i de olika varianterna av Lithium batterier.

Men det måste tilläggas att ett korrekt tillverkat och korrekt hanterat LiPo batteri behöver man inte oroa sig över i överkant, och i mobiler så är det så gott som alltid skyddskretsar det såg jag då jag bytte batteri på en Xperia Z1 Compact i Söndags. Där ligger faran istället i om fabriken klantat sig vid tillverkningen av batteriet (Som i fallet med Samsungs S7 serie).

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Piscovery 25 apr 2017, 05:10

ZaphodB skrev:
Alla batterier som är baserade på Lithium i någon form kan bli farliga om de antingen är feltillverkade (därför du ska undvika billiga kina-batterier utan känt märke), eller om de laddas felaktigt och saknar den där kretsen som ska skydda batteriet mot överladdning, eller om batteriet råkar ut för fysisk misshandel.


Mvh, ZaphodB
[/quote]

Bra råd.
FX Royale 400 (.177) - FX Optics 6-18x44 SFIR
Weihrauch HW30s (.177) - Hawke Vantage 3-9x40 AO
Användarvisningsbild
Piscovery
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 jan 2016, 13:32
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Leopold 25 apr 2017, 16:36

ZaphodB skrev:... undvika billiga kina-batterier utan känt märke), eller om de laddas felaktigt och saknar den där kretsen som ska skydda batteriet mot överladdning,


Ja, tänker bla på dessa hoverboards som tydligen har en benägenhet att explodera till höger och vänster just vid laddning. Förmodar att det är en kombination av dåliga batterier och dåliga laddare där.

Men visst, jag använder en hel del 18650-celler utan skyddskrets också, bla sådana jag pillat ur gamla laptopbatterier. Fast mina laddare är bra, cellerna blir max litet ljumna vid laddning och användning så det är nog ingen risk. Däremot celler till tex e-cig, där får man nog välja celler med omsorg pga högt strömuttag.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Slutna mobiltelefoner och uppblåsta batterier (OFFTOPIC)

Inläggav Ärtröret 25 apr 2017, 16:59

Leopold skrev: celler till tex e-cig, där får man nog välja celler med omsorg pga högt strömuttag.


Det gör också de som är lite mer avancerade vejpare, dvs de som gör egna coils och så.. håller koll på ampere.

Marknaden går dock mer mot innyggda batterier i enheter med skydd på alla möjliga vis.. men själv gillar jag mekaniska mods.. och tillverkar även mina egna coils..

Antalet olyckor bland vejpare är otroligt få med tanke på hur många användare det finns..

Rekommenderar verkligen alla som röker att försöka gå över till vejp... så otroligt mkt bättre än tjärpinnarna!!
Ärtröret
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 mar 2017, 23:16
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg


Återgå till Forum lekar & Forum fun

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer