Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, gubbe, Daniel, Nitro
losdrivare skrev:Så länge den ger under 3 Joule så är den inte förbjuden i Sverige.
Posten vägrar dock hantera paket med "vapen och/eller vapendelar", oavsett om det är en lös avtryckare, ett airsoftvapen, en licensfri luftbössa eller en FN FAL - såvida inte försändelsen går som "värde". I praktiken brukar detta dock inte innebära något problem eftersom Posten inte vet vad som finns i paketet och levererar ändå, vid skada betalar de dock inte ut någon ersättning.
Förmodligen är hela grejen mest ett jävligt fult sätt att friskriva sig ifrån att behöva betala ut just ersättning vid skador och skyller hela saken på att det är någon form av säkerhetsfråga eller allmän moralpanik. Fucking Posten helt enkelt. Ursäkta om det är någon som jobbar där som läser, men de här reglerna de har suger verkligen och det är inte det enda märkliga som händer under Postens fana.
Vad som hänt i ditt fall vet jag inte. Men om svenska Posten vägrar ta emot försändelse, på grund av sina egna interna regler, så är det ju knappast något som borde hindra att avsändaren får paketet i retur.
Däremot så trodde jag att den halv-äkta Makarov CO2-pistolen i riktigt vapenstål var förbjuden i UK. Det förekom visst konverteringssatser för denna så att den gick att använda med krutpatroner... Är du säker på att den inte blivit konfiskerad /förverkad av denna anledning?
martinw skrev:Jag har haft flera vapen som fastnat på vägen ut ur uk.
Ofta beroende på att transportbolaget har en policy att inte frakta vapen eller att de inte vill frakta tryckkärl.
Det är tullen som står för själva beslagtagandet.
Eftersom det inte är tullens regler som satt stopp men tullen som stoppat hamnar du som köpare i tomrum, finns ingen att diskutera med.
Har du tur dyker geväret upp igen på transportbolagets centrallager, därifrån kommer det bara om avsändaren kommer och hämtar, för ditt farliga paket får ju inte fraktas alls...
De gånger tullen själva haft synpunkter är det bara att skicka dokumentation på att geväret är sub 10j så skickas det vidare till dig, säkert bara några månader för sent.
Det gäller då svenska tullen, för har du fastnat på vägen ut ur uk så skyller dom alltid på att det inte får skickas vapen alls och hänvisar till transportbolagets regler.
Och då är vi tillbaks i början av inlägget...
Geväret skrev:Kan du inte vara hygglig och sätta in hälften av pengarna till honom så att ni delar på smällen tills pistolen dyker upp till nån av er
Det hade jag gjort i alla fall
grym skrev:problemet är att posten inte definerar vad som är vapen utan dom kan annvända detta godtyckligt som dom vill
ex borde det stå att för licenspliktiga vapen eller delar måste ske med värde
men om dom känner för det så kan dom stoppa i praktiken vad som dom känner för det med hänvisning till vapen och inget kan göra något på grund av att vad som är vapen inte är klart, det är lika grumligt som en dypöl om man säger det så
1qaz1qaz skrev:Var det special edition på pistolen? Vi snackar inte tusenlappar får vi hoppas. Den modellen är ju inte jättedyr här hemma. De som säljs här kanske inte är originalet? Fabriken gör ju Makarov sida vid sida med den riktiga pistolen
Silwer skrev:Jobbig historia, som de skriver det är bar du isf som kan ge han nånting, han kommer ingenstans med detta.
Det är nog det här med pistoler och UK, det är en extremt grinig attityd till diverse replikor osv där sen ett bra tag, väldigt mycket beskrivs och är det några som har surare mynsigheter när det gäller sånt här än vi så är det just UK.
Och som sagt pistoler är det värta därifrån, gevär mer sällsynt i tjafs, men jag antar at replikor skulle kuna sitta löst tex även där.
Den är ju inte förbjuden här, finns många som har just den där varianten i Sverige, fråga mig inte vad för trams de håller på med, jag tror de spelar upp en story bara för att ha stoppat illegal vapenexport ur landet.
natchez skrev:det blir nog fängelse för illegal vapenhandel
jag visste inte posten hadde avtal med uk möjligen lagar iofsEtienne skrev:Fast vad posten har för avtal för privatpersoner som skickar "över disk" är ju helt ointressant när det kommer till avtalet mellan Posten Sverige AB och Royal Mail.
Royal Mail har i detta fall tagit emot försändelsen, och vägrar/kan ej lämna tillbaka den. Om deras motivering är att "vapnet är olagligt" i sverige så är det ju enkelt motbevisat. Länka till lagtexten på riksdagens hemsida, med lämplig paragrafhänvisning, samt med motsvarande länk till Google Translate om det behövs.
För att följa länken så måste du registera dig.
natchez skrev:jag visste inte posten hadde avtal med uk möjligen lagar iofs
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster