Bryter jag mot lagen/policy?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav fastson 06 okt 2013, 19:22

Hej kära luftvapenvänner. :)

Jag har ett brådskande ärende på halsen.

För X antal månader sedan köpte jag en begagnad CO2 pistol av en trevlig britt. Efter betalning skickade han pistolen med Royal Mail, försäkrat och med tracking nr.
Allt var frid och fröjd tills vi båda upptäckte att paketet stannat vid export-terminalen i London. Vi trodde båda att det var någon form av försening, senare en bugg i spårningshårdvaran. Men paketet dök aldrig upp. Han kontaktade då Royal Mail och de sa att han måste vänta minst en månad innan de kan undersöka saken. Jag kontaktade Posten och frågade om de hade fått något paket men att det kanske blivit liggandes. Posten var mycket hjälpsamma och sa att paketet icke anlänt Sverige.

Paketet var ju försäkrat så britten satte tillbaka pengarna på mitt konto, han skulle istället utnyttja försäkringen på det försvunna paketet.

Idag ca. 1 månad efter att vi senast skrivit till varandra kontaktar han mig igen. Nu vägrar Royal Mail betala ut några pengar! De hävdar att CO2-pistolen är förbjuden i Sverige! För det första, varför skickar man då inte tillbaka pistolen till honom? För det andra, så ljuger dom.

CO2 pistolen i fråga är en Makarov 4.5 mm CO2 gjord av Baikal. Den drivs av koldioxidpatroner och har reducerad effekt, pistolen finns ju att köpa i detta landet!
Jag skickade honom lite länkar, bla. till Tullverket.
För att följa länken så måste du registera dig.



Samt polisen.
För att följa länken så måste du registera dig.



Det enda som saknas är vad Posten tycker. Jag antar att de lyder tullens rekommendationer? Men jag hittar ingen info på deras sida. Det står bara att "vapen" (licenspliktiga antar jag?) måste skickas på ett speciellt sätt.

Kan ni hjälpa mig fiska fram en länk till posten vad som gäller import av CO2/luftvapen? Eller något annat nyttigt som britten kan använda för att bevisa att Royal Mail har fel?
fastson
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2011, 16:51
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: HW97K

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav fastson 06 okt 2013, 19:34

Kan tillägga att jag köpt en koldioxidpistol från UK tidigare utan problem, dock var det från en firma och jag minns inte vilken som var speditören just då, men Svenska posten tog över leveransen i Sverige.

Samma sak med Sportwaffen, 2 vapen och det har inte strulat en gång. DPD tror jag var speditör i Der Deutsches Reich och Posten i Sverige.
fastson
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2011, 16:51
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: HW97K

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav Nitro 06 okt 2013, 20:19

Såvitt jag kan se så bryter du inte mot några lagar.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav losdrivare 06 okt 2013, 20:24

Så länge den ger under 3 Joule så är den inte förbjuden i Sverige.

Posten vägrar dock hantera paket med "vapen och/eller vapendelar", oavsett om det är en lös avtryckare, ett airsoftvapen, en licensfri luftbössa eller en FN FAL - såvida inte försändelsen går som "värde". I praktiken brukar detta dock inte innebära något problem eftersom Posten inte vet vad som finns i paketet och levererar ändå, vid skada betalar de dock inte ut någon ersättning.

Förmodligen är hela grejen mest ett jävligt fult sätt att friskriva sig ifrån att behöva betala ut just ersättning vid skador och skyller hela saken på att det är någon form av säkerhetsfråga eller allmän moralpanik. Fucking Posten helt enkelt. Ursäkta om det är någon som jobbar där som läser, men de här reglerna de har suger verkligen och det är inte det enda märkliga som händer under Postens fana.

Vad som hänt i ditt fall vet jag inte. Men om svenska Posten vägrar ta emot försändelse, på grund av sina egna interna regler, så är det ju knappast något som borde hindra att avsändaren får paketet i retur.

Däremot så trodde jag att den halv-äkta Makarov CO2-pistolen i riktigt vapenstål var förbjuden i UK. Det förekom visst konverteringssatser för denna så att den gick att använda med krutpatroner... Är du säker på att den inte blivit konfiskerad /förverkad av denna anledning?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav martinw 06 okt 2013, 20:29

Jag har haft flera vapen som fastnat på vägen ut ur uk.
Ofta beroende på att transportbolaget har en policy att inte frakta vapen eller att de inte vill frakta tryckkärl.
Det är tullen som står för själva beslagtagandet.
Eftersom det inte är tullens regler som satt stopp men tullen som stoppat hamnar du som köpare i tomrum, finns ingen att diskutera med.
Har du tur dyker geväret upp igen på transportbolagets centrallager, därifrån kommer det bara om avsändaren kommer och hämtar, för ditt farliga paket får ju inte fraktas alls...

De gånger tullen själva haft synpunkter är det bara att skicka dokumentation på att geväret är sub 10j så skickas det vidare till dig, säkert bara några månader för sent.
Det gäller då svenska tullen, för har du fastnat på vägen ut ur uk så skyller dom alltid på att det inte får skickas vapen alls och hänvisar till transportbolagets regler.
Och då är vi tillbaks i början av inlägget...
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav fastson 06 okt 2013, 21:20

losdrivare skrev:Så länge den ger under 3 Joule så är den inte förbjuden i Sverige.

Posten vägrar dock hantera paket med "vapen och/eller vapendelar", oavsett om det är en lös avtryckare, ett airsoftvapen, en licensfri luftbössa eller en FN FAL - såvida inte försändelsen går som "värde". I praktiken brukar detta dock inte innebära något problem eftersom Posten inte vet vad som finns i paketet och levererar ändå, vid skada betalar de dock inte ut någon ersättning.

Förmodligen är hela grejen mest ett jävligt fult sätt att friskriva sig ifrån att behöva betala ut just ersättning vid skador och skyller hela saken på att det är någon form av säkerhetsfråga eller allmän moralpanik. Fucking Posten helt enkelt. Ursäkta om det är någon som jobbar där som läser, men de här reglerna de har suger verkligen och det är inte det enda märkliga som händer under Postens fana.

Vad som hänt i ditt fall vet jag inte. Men om svenska Posten vägrar ta emot försändelse, på grund av sina egna interna regler, så är det ju knappast något som borde hindra att avsändaren får paketet i retur.

Däremot så trodde jag att den halv-äkta Makarov CO2-pistolen i riktigt vapenstål var förbjuden i UK. Det förekom visst konverteringssatser för denna så att den gick att använda med krutpatroner... Är du säker på att den inte blivit konfiskerad /förverkad av denna anledning?


Den är godkänd eftersom den aldrig varit ett riktigt vapen, som jag förstått det (läste om det på ett brittiskt forum nu när jag gjorde research). Delarna blir till ett CO2-vapen innan de hinner bli ett riktigt. Hade de dock varit konverterade vapendelar från ett riktigt vapen skulle de fortfarande klassas som riktiga vapendelar. Snurrigt förklarat men ni förstår hoppas jag. Så det är inte anledningen.

Men visst är det konstigt. Royal Mail säger att vapnet är förbjudet i Sverige. Det är det inte! Men om Posten skulle ha som policy att inte vilja frakta runt dessa (vilket de dock gjort, flera gånger åt mig!), varför skulle Royal Mail bry sig? Låt svenska posten ta hand om det.
Det låter som en dålig ursäkt.
Jag skulle tro att: A: En överdrivet PK posttjänsteman personligen bestämt att pistolen inte ska få passera. Pistolen är förstörd.
B: Den blev stulen i postgången. När RM får reda på att det handlar om en pistol får de en ursäkt.


martinw skrev:Jag har haft flera vapen som fastnat på vägen ut ur uk.
Ofta beroende på att transportbolaget har en policy att inte frakta vapen eller att de inte vill frakta tryckkärl.
Det är tullen som står för själva beslagtagandet.
Eftersom det inte är tullens regler som satt stopp men tullen som stoppat hamnar du som köpare i tomrum, finns ingen att diskutera med.
Har du tur dyker geväret upp igen på transportbolagets centrallager, därifrån kommer det bara om avsändaren kommer och hämtar, för ditt farliga paket får ju inte fraktas alls...

De gånger tullen själva haft synpunkter är det bara att skicka dokumentation på att geväret är sub 10j så skickas det vidare till dig, säkert bara några månader för sent.
Det gäller då svenska tullen, för har du fastnat på vägen ut ur uk så skyller dom alltid på att det inte får skickas vapen alls och hänvisar till transportbolagets regler.
Och då är vi tillbaks i början av inlägget...


Men, jag får snart panik. Det finns inget att göra alltså.. Britten, David kommer bollas runt i oändligheten. Han kommer aldrig få rätt.
Han kollade ändå så att det inte bröt mot Royal Mails bestämmelser. Han bad mig då kolla så det inte var olagligt i Sverige, vilket det inte är. Och på postens sida står det att vapen och vapendelar inte får fraktas. MEN VAD KLASSAR DE SOM VAPEN? Licenspliktiga vapen givetvis? Luftvapen som bara man är 18 år får äga och under en viss effekt tycker jag inte riktigt passar in där. Ugh.

Nu känner jag mig skyldig, jag fick pengarna tillbaka och han förlorade sin pistol och får ingen kompensation. :-(
fastson
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2011, 16:51
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: HW97K

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav Geväret 06 okt 2013, 21:33

Kan du inte vara hygglig och sätta in hälften av pengarna till honom så att ni delar på smällen tills pistolen dyker upp till nån av er

Det hade jag gjort i alla fall
Geväret
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 jul 2013, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav grym 06 okt 2013, 21:52

problemet är att posten inte definerar vad som är vapen utan dom kan annvända detta godtyckligt som dom vill

ex borde det stå att för licenspliktiga vapen eller delar måste ske med värde

men om dom känner för det så kan dom stoppa i praktiken vad som dom känner för det med hänvisning till vapen och inget kan göra något på grund av att vad som är vapen inte är klart, det är lika grumligt som en dypöl om man säger det så
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav 1qaz1qaz 06 okt 2013, 21:56

Var det special edition på pistolen? Vi snackar inte tusenlappar får vi hoppas. Den modellen är ju inte jättedyr här hemma. De som säljs här kanske inte är originalet? Fabriken gör ju Makarov sida vid sida med den riktiga pistolen
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav Silwer 06 okt 2013, 23:34

Jobbig historia, som de skriver det är bar du isf som kan ge han nånting, han kommer ingenstans med detta.

Det är nog det här med pistoler och UK, det är en extremt grinig attityd till diverse replikor osv där sen ett bra tag, väldigt mycket beskrivs och är det några som har surare mynsigheter när det gäller sånt här än vi så är det just UK.

Och som sagt pistoler är det värta därifrån, gevär mer sällsynt i tjafs, men jag antar at replikor skulle kuna sitta löst tex även där.

Den är ju inte förbjuden här, finns många som har just den där varianten i Sverige, fråga mig inte vad för trams de håller på med, jag tror de spelar upp en story bara för att ha stoppat illegal vapenexport ur landet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav fastson 07 okt 2013, 15:16

Nu har det tagit hus i helvetet. David är en gammal advokat och har nu bestämt sig för att ta strid mot RM. Kul om han driver det vidare. :)
Nu vill han ha två saker, bevis på att jag är 18+ samt något dokument eller en text som säger att svenska posten inte delar ut luftvapen. Någon sådan text har jag inte sett, endast deras text om "vapen".

Geväret skrev:Kan du inte vara hygglig och sätta in hälften av pengarna till honom så att ni delar på smällen tills pistolen dyker upp till nån av er

Det hade jag gjort i alla fall


Självklart, ska erbjuda honom att göra det.

grym skrev:problemet är att posten inte definerar vad som är vapen utan dom kan annvända detta godtyckligt som dom vill

ex borde det stå att för licenspliktiga vapen eller delar måste ske med värde

men om dom känner för det så kan dom stoppa i praktiken vad som dom känner för det med hänvisning till vapen och inget kan göra något på grund av att vad som är vapen inte är klart, det är lika grumligt som en dypöl om man säger det så


Ja det känns ju onekligen så. Fy fan vad ruttet det är egentligen.
Men jag har mailat Posten och frågat om deras policy gällande luftvapen med reducerad effekt. Får se vad de svarar.

1qaz1qaz skrev:Var det special edition på pistolen? Vi snackar inte tusenlappar får vi hoppas. Den modellen är ju inte jättedyr här hemma. De som säljs här kanske inte är originalet? Fabriken gör ju Makarov sida vid sida med den riktiga pistolen


Det är en tidig modell av Makaroven. Tillverkad år 2000. Sådana är relativt eftertraktade (eftersom de är av modell PMM och fortfarande hade den frästa manteln, senare modeller gick över till en gjuten mantel som hade mycket sämre passform), men nä det handlar inte om tusenlappar. Något mindre än vad Hurricane vill ha för en ny generation 5 (senaste).

Silwer skrev:Jobbig historia, som de skriver det är bar du isf som kan ge han nånting, han kommer ingenstans med detta.

Det är nog det här med pistoler och UK, det är en extremt grinig attityd till diverse replikor osv där sen ett bra tag, väldigt mycket beskrivs och är det några som har surare mynsigheter när det gäller sånt här än vi så är det just UK.

Och som sagt pistoler är det värta därifrån, gevär mer sällsynt i tjafs, men jag antar at replikor skulle kuna sitta löst tex även där.

Den är ju inte förbjuden här, finns många som har just den där varianten i Sverige, fråga mig inte vad för trams de håller på med, jag tror de spelar upp en story bara för att ha stoppat illegal vapenexport ur landet.


Jag har förstått att England har mer moralpanik än detta landet, vilket jag trodde var nästintill omöjligt. Men så är det tydligen. Nu får man verkligen passa sig när man köper något mer därifrån, tänka sig. :/
fastson
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2011, 16:51
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: HW97K

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav natchez 07 okt 2013, 15:47

det blir nog fängelse för illegal vapenhandel :-(
i didnt do it
Användarvisningsbild
natchez
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 nov 2012, 14:01
Ort: småland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: fjäder

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav fastson 07 okt 2013, 16:02

natchez skrev:det blir nog fängelse för illegal vapenhandel :-(


Först ska de ta sig förbi min HW97K. 8)
fastson
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2011, 16:51
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: HW97K

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav natchez 07 okt 2013, 16:24

ja kul ,men mot posten står man utan makt .och luftvapen är vapen oavsett effekt så det loppet är nog kört
i didnt do it
Användarvisningsbild
natchez
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 nov 2012, 14:01
Ort: småland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: fjäder

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav fastson 07 okt 2013, 16:27

Tydligen. Så det är egentligen bara tur om man luckas lura posten att leverera ett luftvapen. Snurrigt värre, de borde förtydliga. Får se om de svarar på mitt mail.

Man kan ju tro att alla som jobbar på posten är sossar. ;)
fastson
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2011, 16:51
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: HW97K

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav Etienne 07 okt 2013, 17:11

Fast vad posten har för avtal för privatpersoner som skickar "över disk" är ju helt ointressant när det kommer till avtalet mellan Posten Sverige AB och Royal Mail.

Royal Mail har i detta fall tagit emot försändelsen, och vägrar/kan ej lämna tillbaka den. Om deras motivering är att "vapnet är olagligt" i sverige så är det ju enkelt motbevisat. Länka till lagtexten på riksdagens hemsida, med lämplig paragrafhänvisning, samt med motsvarande länk till Google Translate om det behövs.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav losdrivare 07 okt 2013, 17:26

Händer det inget borde det gå att ställa ett inkassokrav på pistolens värde till Royal Mail.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav fastson 07 okt 2013, 18:38

Tack Etienne. Har skickat en frågan till Posten, får se om de svarar på mailet. Nu när man letar länkar och texter så inser man hur lite som egentligen finns översatt till engelska.
Google Translate gör iofs ett tappert försök med översättningarna.

losdrivare: Vet inte hur det fungerar i UK, men kan ju vara värt ett försök. :P Det blir dock säljaren som får ta tag i det.
fastson
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2011, 16:51
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: HW97K

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav natchez 07 okt 2013, 18:49

Etienne skrev:Fast vad posten har för avtal för privatpersoner som skickar "över disk" är ju helt ointressant när det kommer till avtalet mellan Posten Sverige AB och Royal Mail.

Royal Mail har i detta fall tagit emot försändelsen, och vägrar/kan ej lämna tillbaka den. Om deras motivering är att "vapnet är olagligt" i sverige så är det ju enkelt motbevisat. Länka till lagtexten på riksdagens hemsida, med lämplig paragrafhänvisning, samt med motsvarande länk till Google Translate om det behövs.

För att följa länken så måste du registera dig.

jag visste inte posten hadde avtal med uk möjligen lagar iofs
i didnt do it
Användarvisningsbild
natchez
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 nov 2012, 14:01
Ort: småland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: fjäder

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav Etienne 07 okt 2013, 18:55

Problemet jag tror du kan råka ut för är att Posten i UK "tappat bort" försändelsen. Men har antagligen friskrivit sig från transport av luftvapen (och andra typer av skjutvapen), så de behöver inte betala ut någon ersättning.

I praktiken blir det väl som med Posten, Schenker, m.fl.
Ingen av dessa "bryr" sig om att du skickar luftvapen, men de vill inte ta på sig ansvaret för dessa. Så som praxis och regler är så är det i praktiken omöjligt att medvetat acceptera att transportera en vara, och samtidigt ducka ansvaret för den. Därav alla dessa listor på saker som man inte får skicka.

Notera att det alltid är skillnad på saker du "inte får" skicka, samt saker som är "farliga" att skicka. Det förstnämnda är en avtalsrelaterad grej, medan det sista är en säkerhetsrelaterad grej.
Det är typ därför temperaturkänsliga varor ofta är saker du "inte får" skicka, medan säg krutammunition och annat som faktiskt kan vara regelrätt farligt under vissa omständigheter är separat.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav Etienne 07 okt 2013, 18:56

natchez skrev:jag visste inte posten hadde avtal med uk möjligen lagar iofs

Klart det föreligger ett avtal på något sätt. Det är ju inte som att Royal Mail bara lämnar över REK, brev, paket, etc. utan att ha någon som helst överenskommelse om vad som ska hända med grejerna. Likaså det omvända för Posten Sverige AB.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav natchez 07 okt 2013, 19:06

nåväl det är ju ingen nyhet att luftvapen blir beslagtagna, får hoppas dom bryr sig så pass att dom svarar på mailen men detta känns riktigt hopplöst
i didnt do it
Användarvisningsbild
natchez
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 nov 2012, 14:01
Ort: småland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: fjäder

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav Wallace 07 okt 2013, 19:59

Hade jag bara tur som fick mitt gevär utan problem från UK? Köpte av BAR. Kan det ha med att leverans skedde till min dörr med UPS eller om det var DHL?
Användarvisningsbild
Wallace
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 03 sep 2011, 07:08
Ort: Hägersten / Telefonplan
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 12 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms TX200

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav Etienne 07 okt 2013, 21:10

Jag tror det snarare handlar om att ha otur för att de ska skita sig.
Majoriteten av alla paket lär inte ens kollas. Dessutom, Hanterades det inte av Royal Mail så lider du ju garanterat inte av just det här problemet.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Bryter jag mot lagen/policy?

Inläggav grym 07 okt 2013, 21:56

den storaa frågan är ju om det är ett vapen, den är inte licenspliktig och kan därför ex vara sportredskap
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

  • Sponsorer