Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Trimmaren 10 okt 2014, 21:41

JAg försökte sälja ett luftgevär och en ljuddämpare från tyskland gjord för luftgevär, men polisen kom hem till mig.
En på miljonen och ville att jag skulle ta fram gevär och dämpare, visst gjorde jag det och dem har beslag tagit detta gevär samt dämpare, en luftpistol, ett äldre stiga luftgevär, kikarsikten.
Detta vart snart 6 månader sedan och de enda jag vet är att jag är "misstänkt för vapenbrott" men dem vet inte hur dem sak gå till väga för att detta är en ljuddämpare för luftgevär.
Användarvisningsbild
Trimmaren
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 13 mar 2011, 23:40
Ort: Söderåsen
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Bara7 10 okt 2014, 22:05

Ja, så kan det gå. Du skall ha licens för dämparen annars blir det vapenbrott. Bara att
Inneha en dämpare är ett brott i sig med eller utan bössa. Hoppas du håller oss informerade om vad som händer dig i framtiden om det blir straff eller inte. Hoppas du klarar dig utan straff.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Leopold 10 okt 2014, 22:36

Trimmaren skrev:JAg försökte sälja ett luftgevär och en ljuddämpare från tyskland gjord för luftgevär, men polisen kom hem till mig.
En på miljonen och ville att jag skulle ta fram gevär och dämpare, visst gjorde jag det och dem har beslag tagit detta gevär samt dämpare, en luftpistol, ett äldre stiga luftgevär, kikarsikten.
Detta vart snart 6 månader sedan och de enda jag vet är att jag är "misstänkt för vapenbrott" men dem vet inte hur dem sak gå till väga för att detta är en ljuddämpare för luftgevär.


Det måste varit en trist upplevelse att ha poliser som klampar in och beslagtar din egendom. Mycket tråkigt inte minst för brottsmisstanken. Frågan är om de har rätt att göra detta om det var licensfria luftvapen och delar till dessa. Eftersom det dragit ut såpass på tiden så kanske du kan höra med dom hur ärendet fortskrider. Finns knappast några alternativ mellan att antingen åtala eller att lägga ner och återlämna dina prylar och stryka brottsmisstanken. Vägrar de återlämna dina prylar utan skäl så finns åtgärder att vidta.

Som du berättat historien så verkar det som ett fall för JO.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Nitro 11 okt 2014, 06:33

Skulle du bli frikänd, så kan du kanske yrka skadestånd för att du varit utan din utrustning så länge och inte kunnat utöva din sport.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Superbee 11 okt 2014, 07:23

Om polisen beslagtog dina kikarsikten som utan tvivel är "icke tillståndspliktiga" så speglar det polisens kunskapsnivå i ämnet.

Borde som sagt vara ett fall för JO
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Följande användare vill tacka Superbee för detta inlägg
AudiS4 (11 okt 2014, 13:52)

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Trimmaren 11 okt 2014, 07:57

Dem beslag tog alla sikten, tillbehör osv för att det är tillbehör till vapen och kan räknas som licensbelagda om vapnen är under licens med...
Det enda dem kommit fram till än är att mitt gevär kan max gå i 30Joul.
Mer än så långt har det inte gått än.
MEn jag har en helt del slangbellor hemma för jag tillverkar dem själv, men det är lagligt att ha hemma för det går under knivlagen men man måste vara minst 21år för att inneha.
MEN! man får inte köpa slangbella osv som privatperson för dem räknas som vapen som kan skjuta projektil... snurriga lagar och dubbel moral överallt. Om inget händer snart så ber jag min advokat att ta ett snack med dem..
Användarvisningsbild
Trimmaren
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 13 mar 2011, 23:40
Ort: Söderåsen
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Trimmaren 11 okt 2014, 08:29

Bössan är ju licensfri :S
Användarvisningsbild
Trimmaren
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 13 mar 2011, 23:40
Ort: Söderåsen
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Superbee 11 okt 2014, 08:34

Hade du "trimmat" bössan eller var den under 10J E4 när de beslagtog den?
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Etienne 11 okt 2014, 08:35

What!

Kan du ladda upp all dokumentation m.m. som du fått? Det skulle vara intressant att se vad de konstaterar... Eventuellt att vi kanske kan hjälpa dig med att driva ärendet också.

(förslagsvis privat då)
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Bara7 11 okt 2014, 09:00

Det lika sjukt som sexköpslagen, du får lov att sälja men inte köpa. Hur kan man du driva verksamhet om det inte finns kunder, förstår inte deras tänk.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Trimmaren 11 okt 2014, 09:29

Roliga är att jag har inte fått några papper alls samt bett om papper men inte fått, dem säger att dem skickat papper till mig men jag har inte fått några papper, och ja den är i 10Joul
Användarvisningsbild
Trimmaren
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 13 mar 2011, 23:40
Ort: Söderåsen
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Etienne 11 okt 2014, 09:39

Trimmaren skrev:Roliga är att jag har inte fått några papper alls samt bett om papper men inte fått, dem säger att dem skickat papper till mig men jag har inte fått några papper, och ja den är i 10Joul


Alltså ursäkta, men det låter faktiskt för tokigt för att vara sant.

Polisen beslagtar dina vapen i över et halvår, men tillhandahåller inte någon skriftlig information. De tar även tillbehör som inte har någon direkt koppling till själva vapnet, typ kikarsikten. Du får ingen ytterligare information trots att du ber om det?

Gå till en polisstation och begär samtlig information om ärendet i skriftlig form.
Spela in hela kalaset med telefonen. Om inget händer, gå till någon tidning, skaffa en advokat, etc.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
AudiS4 (11 okt 2014, 13:54)

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Trimmaren 11 okt 2014, 09:45

Har en advokat redan, och hon får inte reda på något heller och min advokat har ifrågasatt varför de tar sådan tid och de enda dem säger är att dem har mycket att göra.
Användarvisningsbild
Trimmaren
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 13 mar 2011, 23:40
Ort: Söderåsen
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav bjosse 11 okt 2014, 10:05

Kapten Kamin skrev:Till Admin: Trimmares fall kanske förtjänar en egen tråd.....


En bra idé. Lättare att följa Trimmarens case som är väldigt intresssant.

Edit: Givetvis förutsatt att Trimmaren anser att det är okej med en egen tråd förstås
Senast redigerad av bjosse 11 okt 2014, 11:03, redigerad totalt 1 gång.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Etienne 11 okt 2014, 10:06

Men alltså, du måste ha någon dokumentation från tillfället då prylarna beslagtogs?

Eller stod det bara en person utanför din dörr och sa att dina vapen, inklusive tillbehör, skulle beslagtas; inga papper, inga "kvitton"/förteckning, protokoll, eller något annat? :-P
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Trimmaren 11 okt 2014, 10:27

Etienne skrev:Men alltså, du måste ha någon dokumentation från tillfället då prylarna beslagtogs?

Eller stod det bara en person utanför din dörr och sa att dina vapen, inklusive tillbehör, skulle beslagtas; inga papper, inga "kvitton"/förteckning, protokoll, eller något annat? :-P


Nej de stod 2 vanliga poliser, samt 3 polistekniker som fotograferade och kollade igenom hela bostaden. Och nej inte fått några papper, har varit inne hos polisen på "förhör" ang sakerna och dem har bara läst upp vilka saker dem tog och att jag "misstänkt för brott".
Inte fått några papper osv.
Användarvisningsbild
Trimmaren
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 13 mar 2011, 23:40
Ort: Söderåsen
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Trimmaren 11 okt 2014, 10:30

Samt dem häktade mig och tog min sambo och häktade henne med i typ 5 min innan dem insåg att de va ett luftgevär för dem trodde allt va riktigt vapen, och dem bad inte ens om ursäkt för häktningen, samt dem häktade min sambo för dem trodde de kunde vara hennes fast jag sa att allt är mitt...
Användarvisningsbild
Trimmaren
 
Inlägg: 287
Blev medlem: 13 mar 2011, 23:40
Ort: Söderåsen
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Re: Licensfri ljuddämpare ??

Inläggav Etienne 11 okt 2014, 10:37

Ah, lagom kul svenska emellanåt när viss avsnitt är cirka 70 år gamla...
Nog för att språket var annorlunda då, men jag får ändå intrycket av att man avsiktligt försökte skriva lagar besvärligt på den tiden.

Nåja, efter lite snabb koll så börja med att gå på det som står i §7 och §8.
För att följa länken så måste du registera dig.



Åtal måste alltså väckas, eller en tid fastställas då åtal senast ska väckas (eller tiden förlängas). Tiden får inte vara längre än nödvändigt heller (över 6 månader lär inte kvala in på den punkten....)

Görs inte detta ska beslaget hävas enligt §8.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Leopold 11 okt 2014, 19:15

Jag har delat tråden, hoppas det är ok med "trådskaparen" till den nya tråden. Annars hör av dig.

Förstod det som att polisen beslagtog en licensfri bössa med diverse tillbehör varav en del är helt irrelevanta att beslagta eftersom de aldrig kan omfattas av att det skulle behövas särskilda tillstånd i Sverige. Typ: kikarsikten. Övrig beslagtagen materiel är en licensfri dvs sub 10J-bössa, samt en ljuddämpare som enbart är avsedd för max 7.5J luftvapen. Är detta korrekt?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav bjosse 11 okt 2014, 19:52

Utan att veta (som vanligt...) så beslagtar piketen troligen allt som är relaterat utan närmare specifikation. Vilket jag förstår eftersom det handlar om ett verkställande av en exekutiv order. Så om någon skall klandras så är det möjligen åklagaren och inte polisen. Detta givetvis ett ärende som har ett diarienummer. Som man som tilltalad äger rätt att ta del av. Om man inte ges den möjligheten kan man såvitt jag förstår anmäla detta till en annan polismyndighet som ett polismål. Fortfarande utan att veta...
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

  • Sponsorer