Eyepal - något för oss som börjar känna av åldern?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Eyepal - något för oss som börjar känna av åldern?

Inläggav sfe 20 jul 2016, 17:37



För att följa länken så måste du registera dig.



Någon som testat?
Finns de att skaffa på närmare håll? (Jo, de finns i England. Det har jag sett i en annons.)
Jag har sedan ett par månader tillbaka ett par Knobloch skytteglasögon med justerbar bländare och jag ångrar absolut inte att jag köpte dem. Glasögonen är uppsatta för pistolskytte, enhandsfattning och det är inget jag vill ändra på för att skjuta på nåt annat sätt, exempelvis tvåhandsfattning eller med stöd eller gevär. Men andra ord känner jag ibland behov av fler glasögon. Eyepal tycker jag verkar vara en fiffig lösning, om det fungerar vill säga. Min misstänksamhet ligger i att lappen man sätter på glasögonen är så liten, den stoppar inte speciellt mycket sidoljus från att träffa ögat. Själv tycker jag att jag blir mycket störd av sidoljus och det är jag nog inte ensam om för det är ju många skyttar som använder kepsar med skygglappar och grejer. I reklamfilmerna låter det som att han på egen hand kommit på detta med att minska ljusinsläppet till ögat men det kan väl knappast vara troligt att han aldrig sett skytteglasögon med bländare?
Finns Eyepal till överkomligt pris är jag beredd att prova men jag är tveksam till att skicka efter från USA då det kan bli så jäkla dyrt. England kan också vara dyrt men därifrån brukar man i alla fall få veta hela kostnaden innan man beställer (Än så länge.).
Vad tror ni?
Senast redigerad av sfe 20 jul 2016, 17:38, redigerad totalt 1 gång.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
David_M (21 jul 2016, 07:33)

Re: Eyepal - något för oss som börjar känna av åldern?

Inläggav ahayeah 20 jul 2016, 18:54

Ta klisterlapparna som sitter på äpplen o stick igenom en tandpetare
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Eyepal - något för oss som börjar känna av åldern?

Inläggav sfe 20 jul 2016, 20:27

Njae....
Innan jag köpte mina Knobloch testade jag att göra om skyddsglasögon på ungefär det sättet du beskriver. Fick det inte att fungera. Varför? Jo, till att börja med hade jag svårt att hitta något självhäftande i mina lådor som verkligen stängde ut ljuset, sedan var problemet att allt jag hade var permanent häftande vilket inte funkade så bra eftersom jag var tvungen att experimentera mig fram till VAR jag ville ha hålet någonstans. Eyepal går, efter vad de påstår, att sätta fast och ta bort hur många gånger som helst och materialet släpper inte genom något ljus.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Eyepal - något för oss som börjar känna av åldern?

Inläggav Rask1 20 jul 2016, 20:42

Finns ju en typ av irisbländare som fäster över kanten på glasögon med 2 små "klämmor" på baksidan blir justerbart över hela överkanten av glaset.
Rask1
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 maj 2014, 19:28
Ort: Torsås
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Kristianopels Skytte Förening

Re: Eyepal - något för oss som börjar känna av åldern?

Inläggav sfe 20 jul 2016, 23:24

Jo, den har jag faktiskt sett någonstans. Kommer inte ihåg var men kommer ihåg att jag även då undrade hur bra den var med tanke på hur liten (även) den var.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Eyepal - något för oss som börjar känna av åldern?

Inläggav Leffe357 28 jul 2016, 20:04

Denna irisbländare med clips funkar utmärkt till pistol, gevär har jag ej testat med (öppna riktmedel)
Användarvisningsbild
Leffe357
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 dec 2013, 12:35
Ort: Altersbruk
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK

Re: Eyepal - något för oss som börjar känna av åldern?

Inläggav sfe 06 aug 2016, 11:30

Ett tips i sammanhanget som är lite lättare att komma över än att leta efter och skicka efter de grejor vi talat om här.

För att följa länken så måste du registera dig.


En rund magnet med hål för skruv samt skyddsbrickan som följer med magneten som jag borrat ett 1 mm hål i. Från ClasOhlson.
När jag först testade provade jag magneten på välvda, gula skyddglasögon och blev inte speciellt imponerad. Bilden var lite oskarp och samtidigt var det lite besvärligt att justera in så att hålet kom där man ville ha det på sina glasögon. När jag sedan provade magneten på relativt platta läsglasögon +1 (Ö&B) blev det mycket bättre. Riktigt OK faktiskt. Det funkar, med andra ord. Den stora fördelen är ju då att man kan flytta runt titthålet på glasögonen och placera det där det passar för tillfället. I alla fall jag, och jag gissar fler med mig, tittar på olika sätt om jag skjuter gevär, pistol dubbelhandsfattning eller pistol enhandsfattning (match). Min Knobloch har jag ställt in för det sistnämnda och vill inte ändra på så det blir magneten och läsglasögonen som får göra tjänst vid de andra tillfällena.
Senast redigerad av sfe 06 aug 2016, 11:32, redigerad totalt 1 gång.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Eyepal - något för oss som börjar känna av åldern?

Inläggav dreg 06 aug 2016, 15:30

Blir väl svårt med ett fast diopterhål om du har optik i brillorna om man nu inte har tur och får skärpedjupet 100 från början.. Blir det inte?
Jag upplever inga som helst problem med att blända om eller flytta irisbländaren på mina Knobloch, men det är väl kanske en vanesak.
Det är mest i ppc och fält man switchar mellan en och tvåhandsfattning, och i dom sammanhangen funkar ju inte dipoter hål något vidare iaf, åtminstone tycker inte jag det.
Men vi är alla olika och det som passar den ene känns avigt för den andre. Man måste hitta sina egna lösningar helt enkelt.
Kul att din enkla lösning funkar bra för dig sfe.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Eyepal - något för oss som börjar känna av åldern?

Inläggav sfe 06 aug 2016, 17:55

Jo, sånt här med ögon och optik är ju olika mellan olika människor. Det konstaterades bl.a. i en annan tråd nyligen där några gjort erfarenheten att ett kikarsikte som var inställt för en person inte med självklarhet fungerade för en annan. Glasögon med diopter kanske man kan ha av olika anledningar när man skjuter men min anledning är att jag med åldern förlorat egenskapen att ställa om skärpedjupet på mina ögon. Utan glasögon med pistol på rak arm är siktena jättesuddiga och jag kan inte göra nåt åt det utan hjälpmedel. Tavlan 10 meter längre bort är knivskarp. Tar jag på mig glasögon +1,0 blir siktet och kornet skarpa men tavlan blir bara ett enda blurr. Ett minskat ljusinsläpp gör att jag kan se både sikte, korn och tavla med full skärpa, precis som stor bländare på en kamera ger ett stor skärpedjup. Att jag har en lins på +1,0 emellan verkar i det här fallet sakna betydelse då jag får full skärpa både med läsglasögon + magnet-fix och med mina Knobloch utan lins.
Vi får alla prova oss fram och hitta vad som passar just oss men jag tänkte att min metod kanske funkar för någon annan också.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer