Licenskravet på .177

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Silwer 21 aug 2016, 11:38

Ja att vissa tror att .177 är 50J alltid är givetvis korkade, det brukar var bra hett redan över 25J med vanlig seriös ammo alla köper.

Vi vill väl förbättra vårt läge inte försämra det för att osnutna ungar leker med vapen?

Det kommer ni ändå aldrig åt, det bara öser in östatspistoler som CZ75 tex fritt genom alla tullar.

Sluta spela med var myndigheter tycker ser fint ut i papperna när de minnsan hindrat massa brott med fjantiga vapenamnesier mm.

Jobba på gatorna i stället, gör nån jävla nytta för helvete!
Men ni vet det ger inga pengar i skattkistan, att bråka med timida svenska ger massor.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licenskravet på .177

Inläggav grym 21 aug 2016, 16:42

jag jobbar för det

men att göra det fritt fram för 4.5mm som en enkel regel tror jag inte på
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Silwer 21 aug 2016, 16:46

Kanske inte, men det är en tanke iaf, nån logik finns det i att man skulle kunna ha det då det är simpelt att sköta för licenshandläggare.

Jag inser att folk med .22 i 10J blir klämda som fan dock.

Höjda gränser tror jag inte på alls det blir annars, det blir svårrott om man ska ändra en massa licenser om ingen PRE-xx fins tex.

Att idioter och brottslingar lever fan kommer vi inte åt, utan jag tänkte på oss vanliga bara.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licenskravet på .177

Inläggav grym 21 aug 2016, 17:20

praktiskt sett så skulle det gå
som pre 92 reglerna

ex pre 2017, alla luftgevär innan 2017 är max 10j för licensfritt

efter det är det fritt fram för 4.5mm, men alla större blir licensbelagda

tyvärr är inte polisen särskillt intresserade så då lär dom gör allt för att få bort alla större än 4.5 helt istället, eller göra dom licensbelagda

kom ihåg att det inte finns någon praktisk gräns för detta, det är enbart politik, och nu motarbetar polisen skytte på alla fronter så ska man försöka något så ska man fan ha på fötterna innan
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Silwer 21 aug 2016, 17:25

ja så är det, det är inte den bästa av världar tyvärr, då kunde vi som förr räcka med ostraffad för grova brott och myndig bara för en målskyttelicens på luftvapen över 10J

Jag bortsåg från det även om jag tog upp det med jakten på folk som försöker följa lagarna åtminstonde över jakt på buset.

Men man vill ju hoppas på en utveckling så att säga inte bara mer hinder som det ju tyvärr blivit ett efter ett, det senaste bevisat antal deltagande hos klubb under 6mån mm.

Ännu en idiotisk ide för luftvapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Bara7 21 aug 2016, 17:34

Personligen tycker jag att all registrering på person är bra för spårbarhet vid ev brott oavsett vapen, men det skall vara något som handlare borde skriva ut på plats för att sedan skicka till polisen.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Silwer 21 aug 2016, 17:37

ja du tänkte att det alltid finns en ägare även på en stålkulepicka från Teknikmagasinet så en vuxen får ta sitt ansvar.

Jo jag har tänkt och sagt så förr, problemet är just hanteringen som troligen fäller det.

Vi vet var de luftvapen det strulas mest med i samhället är för några, men det är så svårt att göra nåt då de som använder dem är underåriga och som sagt ingen ansvarar för nånting inte deras föräldrar heller.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licenskravet på .177

Inläggav poho 21 aug 2016, 19:16

Blir det fri fart i 4,5 så kommer det självklart att bli farligare att vistas utomhus.
10j är en bra gräns.
Jag vill inte att outbildade personer utan sunt förnuft ska kunna köpa kraftiga vapen hur som helst.
poho
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 28 apr 2012, 11:28
Ort: Sölvesborg
Tack utdelade: 178 gång
Tackad: 236 gånger i 100 inlägg
Skytteklubb: Msg

Följande användare vill tacka poho för detta inlägg
Callmenobody (23 aug 2016, 14:56)

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Silwer 21 aug 2016, 19:17

hahahahaha, ja jises, humor.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licenskravet på .177

Inläggav sälstryparn 21 aug 2016, 19:28

poho skrev:Blir det fri fart i 4,5 så kommer det självklart att bli farligare att vistas utomhus.
10j är en bra gräns.
Jag vill inte att outbildade personer utan sunt förnuft ska kunna köpa kraftiga vapen hur som helst.



Jag antar att du är ironisk eller skämtar .
Outbildade personer utan sunt förnuft kan redan nu köpa hur kraftiga vapen som helst , det är bara att ta kontakt med lämplig "jugge" eller motsvarande .
Till och med Husby-kvinnan fick ju tag på vapen trots en skyddad och högreligiös uppväxt och total avsaknad av kriminella kontakter .

Om jag vore gangster och skulle skaffa ett vapen så vore inte ett +10J luftgevär mitt första val , eller hur ?
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Följande användare vill tacka sälstryparn för detta inlägg
Kantal (21 aug 2016, 19:48)

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Archon 21 aug 2016, 20:17

poho skrev:Blir det fri fart i 4,5 så kommer det självklart att bli farligare att vistas utomhus.
10j är en bra gräns.
Jag vill inte att outbildade personer utan sunt förnuft ska kunna köpa kraftiga vapen hur som helst.


1. 10 joule är inte ofarligt.

2. Folk kan redan nu köpa hur kraftiga vapen som helst om dom så önskar.

Personligen så ser jag gärna att man helt slopar restriktionerna för luftvapen, av principskäl. Rent praktiskt har det dock ingen som helst betydelse för mig personligen. För dom korta avstånd jag själv skjuter på så funkar 10 joule utan problem, därför ser jag heller inget behov av att öka effekten i mina vapen. För mig handlar inte luftvapen om hög effekt. Tvärtom är det just den låga effekten relativt krutvapen som är hela grejen med luftvapen.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Silwer 21 aug 2016, 20:27

Jag överlever med 10J med, men hade gärna lite mer för stabilare 50m skyytte då 10J är förbannat känsligt.

Jag skulle iofs tjäna på fritt .177 absolut, men jag tänkte mest på en ev. möjlig lag att genomföra kanske än att det fuller ett syfte för just mig.

Man är ju alltid lite rädd för ytterligare struliga ändringar med mer krav utan att det ändrar nånting i samhället mer än för de som är ärliga och håller på med hobbyn, de andar påverkas ju aldrig av lagar då de inte följer dessa i alla fall.

Helt fritt skulle givetvis vara perfekt, men käns väldigt avlägset möjligt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licenskravet på .177

Inläggav soul 21 aug 2016, 22:08

Puttemjuk skrev:Inför femårslicenser och aktiviteskrav på alla luftvapen! Det ska vara lika för alla skyttar...

Skickat från min SHIELD Tablet via Tapatalk

Inför brottsregisterkontroll vid alla vapenköp oavsett effekt eller kaliber. Lika för alla...
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Puttemjuk 21 aug 2016, 22:17

soul skrev:
Puttemjuk skrev:Inför femårslicenser och aktiviteskrav på alla luftvapen! Det ska vara lika för alla skyttar...

Skickat från min SHIELD Tablet via Tapatalk

Inför brottsregisterkontroll vid alla vapenköp oavsett effekt eller kaliber. Lika för alla...

Glöm inte mentaltesterna!

Skickat från min SHIELD Tablet via Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Bara7 22 aug 2016, 06:50

5 års gräns är ju helt tokigt, jag skjuter i perioder då jag ha andra hobbys än skyttet. Ta nu som jag fick en skada i ena axeln och fick operera, har nu varit borta från skyttet i några år och börjar så smått komma tillbaka, skall jag då behöva sälja allt jag har för den sakens skull, vilket i mina öron låter helt tokigt. Alla mina vapen är på licens och polisen vet var de befinner sig, vilket är betryggande för alla.[SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Licenskravet på .177

Inläggav poho 22 aug 2016, 07:35

sälstryparn skrev:
poho skrev:Blir det fri fart i 4,5 så kommer det självklart att bli farligare att vistas utomhus.
10j är en bra gräns.
Jag vill inte att outbildade personer utan sunt förnuft ska kunna köpa kraftiga vapen hur som helst.



Jag antar att du är ironisk eller skämtar .
Outbildade personer utan sunt förnuft kan redan nu köpa hur kraftiga vapen som helst , det är bara att ta kontakt med lämplig "jugge" eller motsvarande .
Till och med Husby-kvinnan fick ju tag på vapen trots en skyddad och högreligiös uppväxt och total avsaknad av kriminella kontakter .

Om jag vore gangster och skulle skaffa ett vapen så vore inte ett +10J luftgevär mitt första val , eller hur ?


Som ni resonerar kan vi slopa licenskraven på allt.
Har ni lite tur kan vi slopa alla andra lagar o regler vi har i samhället också bara för att vissa skiter i dom.
poho
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 28 apr 2012, 11:28
Ort: Sölvesborg
Tack utdelade: 178 gång
Tackad: 236 gånger i 100 inlägg
Skytteklubb: Msg

Re: Licenskravet på .177

Inläggav dano_swe 22 aug 2016, 09:09

Max 16J licensfritt hade varit trevligt för oss som skjuter FT. I övrigt lite skit samma eftersom man ändå inte får jaga med den effekten. På lite längre håll är 16J såklart trevligare än 10J men det skiljer mindre än man tror. Licensfria luftvapen oavsett effekt känns som en dålig id'e eftersom det kryllar av idioter. Är man entusiast tycker jag man kan gå med i en klubb och fixa licens den vägen, så stor uppoffring är det trots allt inte.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Knivsöder 22 aug 2016, 10:59

16 joule E/4 och 4,5 - 5,5 mm låter bra. Jag kan söka licens på allt annat (precis som nu).
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Nitro 22 aug 2016, 11:05

dano_swe skrev:Max 16J licensfritt hade varit trevligt för oss som skjuter FT.

Det hade varit trevligt även för de som skjuter BR.
Finns ju LV klassen som är max 16J inom BR.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Licenskravet på .177

Inläggav _Axel_ 22 aug 2016, 17:34

poho skrev:
sälstryparn skrev:
poho skrev:Blir det fri fart i 4,5 så kommer det självklart att bli farligare att vistas utomhus.
10j är en bra gräns.
Jag vill inte att outbildade personer utan sunt förnuft ska kunna köpa kraftiga vapen hur som helst.



Jag antar att du är ironisk eller skämtar .
Outbildade personer utan sunt förnuft kan redan nu köpa hur kraftiga vapen som helst , det är bara att ta kontakt med lämplig "jugge" eller motsvarande .
Till och med Husby-kvinnan fick ju tag på vapen trots en skyddad och högreligiös uppväxt och total avsaknad av kriminella kontakter .

Om jag vore gangster och skulle skaffa ett vapen så vore inte ett +10J luftgevär mitt första val , eller hur ?


Som ni resonerar kan vi slopa licenskraven på allt.
Har ni lite tur kan vi slopa alla andra lagar o regler vi har i samhället också bara för att vissa skiter i dom.


Lagar ska vara rättssäkra och det måste finnas en möjlighet att övervaka efterlevnaden av dem. Luftvapen eller liknade vapen med ungefär samma "effekt" går inte att kontrollera iom att vem som helst kan bygga ett motsvarade vapen med enkla medel. Det kan röra sig om slangbellor eller pilbågar eller pneumatiska mojänger av olika slag. Om man är ute efter att göra skada eller föra bus med nått skjutvapen så finns det alltid nått att välja på. En ".177 regel" skulle knappast innebära att folk registrerade sina vapen, fler skulle bli ännu mer kriminella helt i onödan. Jörg Sprave byggde nyligen et pilskjutare som gör 400J:



Gör om vapenlagen, kategorisera vapen i olika grupper, tex;

Primitiva vapen: dvs vapen som inte är åtråvärda för verkligt kriminella i någon större utsträckning tex LV, mynningsladdare, armborst, pilbågar, kantantända enkelskotts vapen i .22, 6 och 9mm. Gör dessa lätt överkomliga för alla.

Jakt o sport-vapen: Vanliga traditionella vapen säljs bara till utbildade jägare och skyttar, utan mängdbegränsningar.

Pistoler och ”militära” vapen: Medlemskap i klubb med skjututbildning.

Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Licenskravet på .177

Inläggav sfe 22 aug 2016, 18:52

Även jag kan leva med sub 10 J licensfritt men jag hade hellre levt med 16. Varför?
Om man vill skjuta på avstånd som 50 meter så funkar det om man har en bössa som ger 10 J vid mynningen men jag har känslan av att man ligger precis i underkant för vad som krävs för att man med någorlunda säkerhet skall kunna träffa målet 50 meter bort. Det tråkiga är då att gränsen för licensfritt också går vid 10 och att få av dessa svaga gevär är försedda med justeringsmöjligheter så att man lätt kan justera sin bössa till att ligga alldeles under gränsen. Hade man haft gränsen lite högre vore det betydligt lättare för då behövde man inte oroa sig för om bössan med den nya fjädern m.m hamnade på 11, 12 eller 13J. Som det är nu måste man plocka ner bössan, som kanske fungerar alldeles utmärkt, igen och börja kapa fjäder. Anledningen till jag tycker att just 16J är en passande gräns är att det är en etablerad effekt bland tillverkarna och väldigt många gevär finns att köpa i denna effekt direkt från fabrik. I 10J finns det knappt nåt att köpa nu för tiden såvida det inte är specialanpassat för Sverige.
Jag tävlar inte men tycker det är trevligt att skjuta på längre håll ändå. Eftersom jag inte tävlar kan jag inte skaffa licens (eller?) och det verkar för övrigt så bökigt att göra det så jag avböjer.
Visst kan jag leva med sub 10J men sub 16 hade varit trevligare.

Hur funkar det förresten i Tyskland med 7,5J? Alla FT-skyttar har licens eller? Inbitna tävlingsmänniskor liksom hobbyskyttar? Eller det kanske inte finns hobbyskyttar inom FT i Tyskland? Hur krångliga eller lätta är licensreglerna där?
Edit: Jaha. Jag fick några svar i videon här ovan, dock inte alla svar. Har Tyskland "aktivitetskrav" på licensvapen som Sverige har? Måste man få dokumenterat att man använder dom ett minimum antal gånger under en viss tidsperiod?
Senast redigerad av sfe 22 aug 2016, 19:05, redigerad totalt 1 gång.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
Shot to thrill (22 aug 2016, 19:51)

Re: Licenskravet på .177

Inläggav ahayeah 22 aug 2016, 19:32

Sundan skrev:Vad säger ni, har ni testat att bolla det här med myndigheterna ?


Har nån svarat på frågan?
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Silwer 22 aug 2016, 19:51

Men alltså det är ingen ändring på gång vad vi vet och LV har inga lobbyister såsom jägare har tex.

Det hela var en hypotetisk fråga bara.

Det skiter väl de i fullständigt vad vi skulel vilja, och som synes är det alldeles för spretigt ändå, inte sällan tom ologiska steg.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Callmenobody 23 aug 2016, 14:58

Antar att jag är den enda som är för licenskrav för effekter över 10J OCH anmälningsplikt för de under 10J.
Dock borde det vara lättare att få licensen, hellre ett registrerat kraftigt vapen än ett oreggat svagare.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Licenskravet på .177

Inläggav Silwer 23 aug 2016, 17:21

Myket svårt att få det att fungera, mycket jobb med att ha register på allt, handlare som ska skriva och skicka in det till staten som sen ska sköta det, förmodligen än sämre än idag skulle jag tro.

Du har inte med direkt de skarpaste knivarna i lådan att göra.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster

  • Sponsorer