Återfallsfrågor

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Återfallsfrågor

Inläggav Slaskmack 03 sep 2016, 20:45

Fan, Håller på snöa in på luftgevär igen.
Vet inte vilken tråd jag skulle lägga det i då mina frågor är varierande.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

1. Vad är det för BC på FXkulorna kal 22 som väger 1,03g (Vet inte om det finns flera)
2. Var anser ni är acceptabel träffbild på ett Verminator 235m/s på 20meter. Hur tight går det att få om man får till allt korrekt.
Vill inte avslöja hur stor spridning jag har än. Men tycker det är aningen mycket.

3. Visst borde detta ge ett väldigt exakt värde på avstånd mellan siktlinje och pipa.
Om man trycker pipan mot en linjal och läser av siffran i hårkorset Eller är det risk för något optiskt "fenomen" som gör att det blir missvisande?

4. Nackdelar fördelar med att skjuta in andranollan på 30meter. Är det ovanligt att lägga sig så kort. Jag får då nämligen förstanollan på 12,5m med maxhöjd på 8mm mellan.
(Förutsatt att BC jag använt inte är helt tokigt
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: Återfallsfrågor

Inläggav Silwer 03 sep 2016, 20:59

20m .22 i 10J eller? stöd eller vad?

Man kan inte tvinga en bössa att älska den ammo man valt.

Jag antar att man ganska lätt skjuter ett ruggat hål på 20m om man skjuter i BR om allt nu är ok.

Verminator är det lång eller kort pipa?

BC är väl rätt idiotiskt att gissa på som felkälla som första sak här?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Återfallsfrågor

Inläggav Nitro 03 sep 2016, 21:00

Du kan strunta i BC värde anser jag.
Den bula som pipan trivs bäst med bör du hålla dig till.
Så testa ett gäng olika ammo behöver du göra.

Har förvisso inte någon erfarenhet av just Verminator men grabben har en Royal .22 som ger ca: 220 m/s.

På 20m bänkskytte med fulla stöd så ska man utan vidare kunna skjuta alla skotten så hålen rör vid varandra.
Ifall man hittat rätt ammo och bössan går bra så ska man kunna sätta fem bulor i princip ett runt hål.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Återfallsfrågor

Inläggav Slaskmack 04 sep 2016, 09:08

Silwer skrev:20m .22 i 10J eller? stöd eller vad?
som jag skrev 235m/s det blir ca 30Joule

Man kan inte tvinga en bössa att älska den ammo man valt.

Jag antar att man ganska lätt skjuter ett ruggat hål på 20m om man skjuter i BR om allt nu är ok.

Verminator är det lång eller kort pipa?
Verminator MK1 alltså den gamla med kort pipa

BC är väl rätt idiotiskt att gissa på som felkälla som första sak här?
Jag tror inte att det är felkälla. Som jag skrev hade jag flera olika frågor. Ville ha BC för att Chairgun ska ge rätt värde på kulbanan.
Jag har en inomhusbana på 11 meter som jag jämför med så jag inte av misstag skjutit in förstanollan på 30m.
Varför kallar du mig idiotisk?

Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: Återfallsfrågor

Inläggav Slaskmack 04 sep 2016, 10:13

Nitro skrev:Du kan strunta i BC värde anser jag.
Den bula som pipan trivs bäst med bör du hålla dig till.
Så testa ett gäng olika ammo behöver du göra.

Har förvisso inte någon erfarenhet av just Verminator men grabben har en Royal .22 som ger ca: 220 m/s.

På 20m bänkskytte med fulla stöd så ska man utan vidare kunna skjuta alla skotten så hålen rör vid varandra.
Ifall man hittat rätt ammo och bössan går bra så ska man kunna sätta fem bulor i princip ett runt hål.


Träffbilderna ser ut som nedan nu, Egentligen lite bättre eftersom jag skruvat mellan skotten på 28m tavlan.
Tror egentligen jag ska vara nöjd med denna träffbild eftersom jag sköt liggande med icke optimala förutsättningar.
Och att jag skruvade mellan skotten.

Men då när jag kontrollskjuter på 10 meter då drar skotten åt vänster 8-10mm ???
(andra tavlan 3 skott på varje mål Lägsta, mellan och högsta är fartomställarens lägen)
Jag har nu plockat loss kikaren så många gånger att skruvarna börjar bli slut :)

Har skimsat upp framänden på kikaren med 1st negativremsa.
Har försökt få rotationen på kikaren korrekt. Men det är jättesvårt eftersom Verminatorn inte har en slät eller rätsida på hela bössan som jag kan loda mot.
Men jag tycker inte att 1-2 grader i eventuellt vinkelfel på kikaren borde motivera så mycket avvikelse i sidled eller?

Brukar ni behöva skimsa även i sidled när ni sätter på ny kikare?

Är FX och JSB exakt samma ammunition?

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: Återfallsfrågor

Inläggav Silwer 04 sep 2016, 10:28

Är det där typ 5 skottserier till vänster?

Isf om du inte fått bra stöd eller nåt är det väl inte så dåligt på 28m?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Återfallsfrågor

Inläggav börne 04 sep 2016, 11:19

Slaskmack skrev:Brukar ni behöva skimsa även i sidled när ni sätter på ny kikare?

Är FX och JSB exakt samma ammunition?

Sitter kikaren inte rakt & du sen håller hårkorset rakt när du skjuter så håller du bössan snett vilket ger fel i sidled!

Ang ammon så har jag frågat JSB ang Air Arms Diaboler som också dom är tillverkade av JSB!

Fick detta svaret... viewtopic.php?f=5&t=15616&p=283998&hilit=air+arms+diabolo+field+jsb#p283998

Antar det är nåt liknande med FX & alla andra märken JSB tillverkar till, antingen egna verktyg som AA eller rent av FX märkta JSB diaboler. Vilket det är får du fråga JSB själv då jag inte har något intresse av FX diaboler då mina går bra med AA DF!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Återfallsfrågor

Inläggav Slaskmack 04 sep 2016, 14:57

Silwer skrev:Är det där typ 5 skottserier till vänster?

Isf om du inte fått bra stöd eller nåt är det väl inte så dåligt på 28m?



Egentligen skulle jag ha gjort bättre tavlor för att visa serierna. Men jag har lite sämre möjlighet att skjuta 28meters serierna hemma på kvällen.

Den vänstra tavlan är det jag ringat in med rött, 3-4 skott utan modifieringar på 28meter.
Det nedersta hålet som är märkt mellan är bara ett skott på lägre hastighet.

Den högra tavlan är skjutet på 10meter med låg, mellan och hög hastighet (Hög= 235m/s)
3 skott i varje grupp.

Vad jag är mest orolig över nu är att träffbilderna varierar i sidled. Något är inte som det ska vara.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: Återfallsfrågor

Inläggav Slaskmack 04 sep 2016, 15:05

börne skrev:
Slaskmack skrev:Brukar ni behöva skimsa även i sidled när ni sätter på ny kikare?

Är FX och JSB exakt samma ammunition?

Sitter kikaren inte rakt & du sen håller hårkorset rakt när du skjuter så håller du bössan snett vilket ger fel i sidled!

Ang ammon så har jag frågat JSB ang Air Arms Diaboler som också dom är tillverkade av JSB!

Fick detta svaret... viewtopic.php?f=5&t=15616&p=283998&hilit=air+arms+diabolo+field+jsb#p283998

Antar det är nåt liknande med FX & alla andra märken JSB tillverkar till, antingen egna verktyg som AA eller rent av FX märkta JSB diaboler. Vilket det är får du fråga JSB själv då jag inte har något intresse av FX diaboler då mina går bra med AA DF!


ok tack,
Är din erfarenhet att ett minimalt vinkelfel på kikaren kan göra så stora avvikelser i sidled som jag visade ovan?

Jag tycker 8mm är så mycket på bara 10m.

Kanske även ska nämna att jag vridit kikaren 90°. Alltså sidoinställningen är min höjd och tvärt om.
Jag rymmer i nte kikaren om jag sätter den rätt väg.
Men som jag förstår ska det spela mindre roll.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: Återfallsfrågor

Inläggav börne 04 sep 2016, 15:10

Har själv märkt av om man lutar bössan, men det var på längre avstånd! Ville mest nämna att det kan spela in!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Återfallsfrågor

Inläggav Silwer 04 sep 2016, 15:13

Hur kan det komma sig att siktet inte kan sitta rätt roterat?

Är det någre extremt låga fästen eller liknande?

Visst ska inte träffbilden flytta sig sidledes med olika avstånd, det ropar ju att siktet sitter snett monterat på vapnet.

Vad är det för fästen, märke?

Inte ovanligt att kinafäsyen tex är ren skit som bara ställer till hopplösa jobbiga problem.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Återfallsfrågor

Inläggav Slaskmack 04 sep 2016, 16:47

Silwer skrev:Hur kan det komma sig att siktet inte kan sitta rätt roterat?

Är det någre extremt låga fästen eller liknande?

Visst ska inte träffbilden flytta sig sidledes med olika avstånd, det ropar ju att siktet sitter snett monterat på vapnet.

Vad är det för fästen, märke?

Inte ovanligt att kinafäsyen tex är ren skit som bara ställer till hopplösa jobbiga problem.



Jag vet inte, kommer inte ihåg vad det är för fästen, 8 år sedan jag köpte. Ska kolla om jag har kvar köpspecen
De är enklare typen likt dessa För att följa länken så måste du registera dig.


Kikaren jag bytte till är en Nikko gameking 4-16x44

Jag har 45mm mellan siktlinje och kikare så jag tror att de är hög modell.

Varför siktet är roterat 90° beror på att den inte rymms i min koffert annars. Det är en uppstickande torn för belysningen som kommer ivägen.
Och när det gäller exakt vertikal montering så är det med ögonmått. Skulle vilja använda vattenpass och lodsnöre eller liknande så att jag vet att siktet sitter exakt rakt.
Men det finns inget på hela bössan att mäta mot.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: Återfallsfrågor

Inläggav Silwer 04 sep 2016, 16:56

Sportmatch är helt ok fästen om det är märket, varför har du siktet vridet?

Frågan är just för att du själv ser så lite det behövs för att ändra på det hela när du tvingade mellan en negativremsa, egentligen är det inget man ska göra alls utan isf skaffa justerbara fästen så man inte måste tvinga kikaren att vika sig.

Visst nåt kan vara tok med kikarsiktet med, kan ju vara bra om du kan byta och prova om du har nåt annat.

Just när det drar iväg i sidled är det oftast fästena, man kan tex testa att skifta dem fram bak och se om man får nåt motsvarande fel åt andra hållet tex, då är det solklart åtminstonde.

Nåväl det kanske kommer fler förslag av andra.
Senast redigerad av Silwer 04 sep 2016, 17:00, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Återfallsfrågor

Inläggav Slaskmack 04 sep 2016, 17:27

Silwer skrev:Sportmatch är helt ok fästen om det är märket, varför har du siktet vridet?

Frågan är just för att du själv ser så lite det behövs för att ändra på det hela när du tvingade mellan en negativremsa, egentligen är det inget man ska göra alls utan isf skaffa justerbara fästen så man inte måste tvinga kikaren att vika sig.

Visst nåt kan vara tok med kikarsiktet med, kan ju vara bra om du kan byta och prova om du har nåt annat.

Just när det drar iväg i sidled är det oftast fästena, man kan tex testa att skifta dem fram bak och se om man får nåt motsvarande fel åt andra hållet tex, då är det solklart åtminstonde.

Nåväl det kanske kommer fler förslag av andra.


Den som letar han finner, Märket på fästena är B-Square 25,4 medium för 125kr :)

Nu har jag gjort ytterligare ett försök. Centrerade optiken fortfarande en negativlapp som shims fram.
Men jag skiftade främre/bakre kikarfäste och flyttade dem dessutom på skenan så att de sitter så lång ifrån varandra som möjligt.
Den slår fortfarande 2,5cm åt vänster på 10meter.

Imorgon ska jag testa med en annan kikare, alternativt rotera kikaren för att se vad som händer.

Uppdatering
Vred kikaren, centerade optiken. Nu slår skotten så lågt (ca 10cm på 10meter) att jag är tvungen att shimset
bakre fästet (från att ha med 90° orinetering ha shims fram) ?

Bytte kikare, centrerade optiken och skotten slår 1dm åt höger.

Jag ska köpa nya fästen innan jag fortsätter, Då eliminerar jag den biten
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

  • Sponsorer