Frågor kring tub

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Frågor kring tub

Inläggav jolta 05 sep 2016, 11:08

Hej, jag har sökt lite i ämnet men inte riktigt funnit det jag önskar, varav den nya tråden.

Jag är på gång att köpa in en Daystate Regal XL. Jag känner lite sådär inför att lägga detta fina verk på marken och pumpa. Därför är jag lite inne på en dykartub. Samtidigt känner jag lite att jag kanske inte behöver ha allt på en gång. Men frågorna inför framtiden kvarstår:

1. Vad bör jag ha i åtanke vid köp av tank?
Förstått att 300 bar är det som gäller.
2. Finns det något märke jag bör hålla mig till?
3. Jag skulle gärna ha en tank som är möjlig att kånka med sig samtidigt som jag kanske inte vill behöva fylla på tuben efter en två fyllningar.
Var hamnar man då, 3L?
4. Vad bör jag ha i åtanke vad gäller fyll kit?
Som jag tolkar det får jag med rätt nippel med geväret, men den behöver i sin tur kopplas till något?
5. Det verkar rätt värt att köpa begagnat, eller avråder ni?
jolta
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 jun 2015, 09:32
Ort: Nacka
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor kring tub

Inläggav Sniperr_ 05 sep 2016, 11:11

Vet inte hur bra den här funkar men du kan kolla ungefär hur många fyllningar du får ut ur en flaska här: http://www.luftvapen.info/Pcpfyllkalk.html
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Frågor kring tub

Inläggav Silwer 05 sep 2016, 11:14

Jag har lagt märke till att förr skulle alla ha största 12litern, sen med åren så började det komma fram att det inte var så förbannat bra när man ju vill ha med sig tanken ut lätt så de började köpa mindre.

Det kostar ju tydligen så lite ändå att fylla så att få fylla någar ggr extra är värt det jämfört säg ha nån jäkla vagn med en dyktub på.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Frågor kring tub

Inläggav jolta 05 sep 2016, 11:31

Lite osäker på vapnets sluttryck, drog till med 120 bar. 1L ger 3 laddningar och 3L ger 10 laddningar.. Hur mycket tror ni en 3L flaska väger?
jolta
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 jun 2015, 09:32
Ort: Nacka
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor kring tub

Inläggav Silwer 05 sep 2016, 11:40

lite större än så tror jag du iaf kan ta med dig till en skjutplats.

Om du menar att du ska ha med den ut på säg jakt så kan jag iofs förstå en så liten, men då hade jag skaffat en stor och fyllt över i en ännu mindre än 3L tror jag, alternativt valt ett vapen med 500cc eller nåt.

För målskytte behöver du ju bar lyfta tanken ur säg bilen till där du skjuter och då kan man allt lyfta 6l utan problem.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Frågor kring tub

Inläggav jolta 05 sep 2016, 12:26

Tyvärr har jag varken bil eller körkort, därför jag önskar en släpbar :)

Jakt pysslar jag inte med, mest FT, benchrest och plinkning.
I 16J får man ut ca 90 skott på geväret, enligt tillverkare och div reviews.
jolta
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 jun 2015, 09:32
Ort: Nacka
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor kring tub

Inläggav Enfemtifyra 05 sep 2016, 12:43

Tjena jolta.
Ser att du är på väg att köpa massa nya saker.

1. Lufttub känner jag med att är bättre för bössans skull än pumpluft, och ja självklart 300bar.
Ett "problem" är att det är lite bökigt med att släpa med sig, framförallt om man saknar bil.
Hur/var att fylla är värt att kolla upp.
Jag fyller norr om stan, 70kr/fyllning oavsett om det är 200 eller 300bar, 3 eller 12liter.
2. Jag köpte av Hurricane, enkelt snabbt å prisvärt?
3. 3-4 liter är förmodligen lättare att "släpa" på, själv kör jag 7lit (ca75cm hög å ca12kg om jag minns rätt).
4. Nippel till geväret bör följa med geväret, fyllkit köper du av Hurricane? eller deras kompletta kit, annars vet jag inte.
5. Ja pengar växer inte på träd och jag skulle ställa mig till nytt ungefär som vid köp av luftgevär. Värt att notera är väl att tuber behöver kontrolleras vart 5:e år.
Enfemtifyra
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 jul 2014, 00:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr Lg 110 FT

Re: Frågor kring tub

Inläggav Silwer 05 sep 2016, 12:47

jolta skrev:Tyvärr har jag varken bil eller körkort, därför jag önskar en släpbar :)

Jakt pysslar jag inte med, mest FT, benchrest och plinkning.
I 16J får man ut ca 90 skott på geväret, enligt tillverkare och div reviews.


Den DSen är oregulerad va?

Det tycker jag är lite synd då det gjort den ytterligare luftsnålare, men ok den har ju Harper ventilen iaf.

165cc går ju att pumpa, men jag förstår klart varför man vill ha en tank i stället även om jag inte har det heller.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Frågor kring tub

Inläggav jolta 05 sep 2016, 13:00

Silwer skrev:
jolta skrev:Tyvärr har jag varken bil eller körkort, därför jag önskar en släpbar :)

Jakt pysslar jag inte med, mest FT, benchrest och plinkning.
I 16J får man ut ca 90 skott på geväret, enligt tillverkare och div reviews.


Den DSen är oregulerad va?

Det tycker jag är lite synd då det gjort den ytterligare luftsnålare, men ok den har ju Harper ventilen iaf.

165cc går ju att pumpa, men jag förstår klart varför man vill ha en tank i stället även om jag inte har det heller.

Yes, den är så vitt jag vet oregulerad, men detta ska deras nya ventil tydligen vara bra på.
Problemet är att "Harper Slingshot" inte finns på XL varianten, utan bara på STD versionen
För att följa länken så måste du registera dig.


Se specification.
Det gör att jag överväger std istället för XL, dessutom snyggare med mindre tub.

Jag gissar väl att jag kommer ta det här i ettapper.

Enfemtifyra skrev:Tjena jolta.
Ser att du är på väg att köpa massa nya saker.

1. Lufttub känner jag med att är bättre för bössans skull än pumpluft, och ja självklart 300bar.
Ett "problem" är att det är lite bökigt med att släpa med sig, framförallt om man saknar bil.
Hur/var att fylla är värt att kolla upp.
Jag fyller norr om stan, 70kr/fyllning oavsett om det är 200 eller 300bar, 3 eller 12liter.
2. Jag köpte av Hurricane, enkelt snabbt å prisvärt?
3. 3-4 liter är förmodligen lättare att "släpa" på, själv kör jag 7lit (ca75cm hög å ca12kg om jag minns rätt).
4. Nippel till geväret bör följa med geväret, fyllkit köper du av Hurricane? eller deras kompletta kit, annars vet jag inte.
5. Ja pengar växer inte på träd och jag skulle ställa mig till nytt ungefär som vid köp av luftgevär. Värt att notera är väl att tuber behöver kontrolleras vart 5:e år.

Yes, jag säljer av Cyclonen som jag skaffade till en kollega. Har haft den ute vid två tillfällen men är inte riktigt det jag är ute efter.

Fyller du hos brandkåren eller på annan plats?
2. Ja, det står lite mellan det och se om jag kan få tag på det i någon butik i närheten.
3. Det vore ju skönt om man kunde ha en mindre flaska (0.5 tanken som finns hos hurricane) som jag fyller från en större som jag skulle kunna ha i vapenskåpet.
4. Dessa kit, är det samma kit oavsett tank?
5. Vilka kontrollerar dessa? 5 år är ju rätt bekvämt.
jolta
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 jun 2015, 09:32
Ort: Nacka
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor kring tub

Inläggav Enfemtifyra 05 sep 2016, 13:12

Anledningarna till att skaffa lufttub är att luften borde vara mycket renare, dvs så fri från damm, partiklar och fukt.
Hur mycket det sen faktiskt skiljer och om pumpluft riskerar skada inv mekanik i längden är ju sedan vet jag egentligen inte, men det känns bättre.

Pumpa vet du ju lite själv hur det är, jag tycker väl inte det är något större bekymmer även om man spar lite energi på att använda dyktub.

Funderar förresten lite spontant på att åka ut i em å skjuta lite, kommer du ut oxå så kan du få känna lite mer på både sikte å lufttub.
Hojta isf.

......

1. Fyller hos Västerorts Dyk AB / För att följa länken så måste du registera dig.


2. ok
3. 0.5 känns lite väl liten men kanske fungerar ändå.
Tänker att du fyller bössan hemma sen 1-2ggr till ute.. ca 250skott?
4. Jag utgår från att det är en viss standard kring "tank" med tanke på gängor mm
visst finns det säkert något undantag och det går att leta upp något udda.
5. Ja dit har jag inte kommit än :-)
Enfemtifyra
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 jul 2014, 00:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr Lg 110 FT

Re: Frågor kring tub

Inläggav Silwer 05 sep 2016, 13:14

Ok jag ska sluta vara off topic men jo om man ska köra .22 fullfart är XL bra då den tycks anpassad just för det medans STD är mer anpassad för lite lägre effekter, den klara ändå 40J som .22 så jag kan inte sådär omedelbart se vitsen med säg 50J med XL, då börjar ju .22 bli rätt hett.

132cc och 80+ skott i 16J är skapligt, men bara om man nu vill ha just nåt sånt vapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Frågor kring tub

Inläggav Enfemtifyra 05 sep 2016, 13:32

Försöker tyda ditt inlägg Silwer.. du rekommenderar Std, eller .22?

Jag måste oxå missat lite info sedan tidigare... DS känns ju lite som .22, men såg att dom säljs i .177 oxå, och vilken kaliber jolta siktat på vet jag inte, även om jag gissar .177

Sorry om vi traskat helt OT
Enfemtifyra
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 jul 2014, 00:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr Lg 110 FT

Re: Frågor kring tub

Inläggav jolta 05 sep 2016, 13:34

Silwer skrev:Ok jag ska sluta vara off topic men jo om man ska köra .22 fullfart är XL bra då den tycks anpassad just för det medans STD är mer anpassad för lite lägre effekter, den klara ändå 40J som .22 så jag kan inte sådär omedelbart se vitsen med säg 50J med XL, då börjar ju .22 bli rätt hett.

132cc och 80+ skott i 16J är skapligt, men bara om man nu vill ha just nåt sånt vapen.


Jag vill gärna höra dina åsikter! Det handlar om en del pengar och om jag hör gärna argument för och emot. Ärligt talat har jag haft svårt att hitta något illa om Daystaten. Jag hoppas på att kvalitén är ett lyft från Cyclone.

.177 är den kaliber jag kommer köra, ser ingen nytta med att gå över 16J eller 20J egentligen. Just nu har jag ju ändå inte licens och lär inte skaffa det inom överskådlig framtid heller.
jolta
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 jun 2015, 09:32
Ort: Nacka
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor kring tub

Inläggav Silwer 05 sep 2016, 13:44

Jo byggkvalitet och finnish är mycket högt över Cyclone men så är det ju dyrare med, och tekniken är dessutom bättre då Cyclone börjar bli en gamling trots allt.

Sämre magasin dock, även om DS 10skottsmagasin inte är så dåliga som säg de här fjäder uppdragbara i plast alla anväder.

Vissa gillar ju inte rear bolt heller det är ju kanske inte jordens snabbaste repeatetersystem och på billiga vapen som har det är det ofta problem med skumma glapp och annat, så inte på DS såklart.

Dåligt är ju pris och att DS ju ligger i UK och imo inte är lika öppna mot kunder som AA tex.

Daystate har en hord med folk som köper nästan allt vad de gör och aggressivt skyddar märket, därav alla specialversioner mm för hejdlösa pengar.

De är lite av Aston Martin eller nåt, de monterar vad de säljer och verkar inte vilja växa och bli var mans egendom med lågprisbyggen mm, de har i princip aldrig bygt nåt sånt, de har väldigt gott rykte i UK och begagnat får man ut väldigt bra för dem där, här gäller det inte alls här är de sällsynta fåglar som få vågar satsa på, vissa är livrädda för dem då de hört skrönor om de elektriska bössorna och överför detta även på de mekaniska.

Man ska nog var lite egen för att i Sverige köpa en då man blir ganska ensam om man nu vill ha gemneskap genom märket säg Steyr som nu alla har.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Frågor kring tub

Inläggav jolta 05 sep 2016, 13:49

Enfemtifyra skrev:Pumpa vet du ju lite själv hur det är, jag tycker väl inte det är något större bekymmer även om man spar lite energi på att använda dyktub.

Exakt, det är inte att det är så jobbigt, mer att jag vill kunna ladda vid bordet istället för på marken.

Enfemtifyra skrev:Funderar förresten lite spontant på att åka ut i em å skjuta lite, kommer du ut oxå så kan du få känna lite mer på både sikte å lufttub.
Hojta isf.


Skulle väldigt gärna, men har morbror elektriker som kommer och kikar lite på lite stuffs hemma.
Ska se om jag kan komma ut i helgen.
jolta
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 jun 2015, 09:32
Ort: Nacka
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor kring tub

Inläggav jolta 05 sep 2016, 14:34

Jag nämnde det i en annan tråd, men det som ligger och kliar i fingrarna att köpa nu är Regal (std har ca 8v lev tid, at best. XL finns i lager hos hurricane) och ett Sidewinder 8-32X56.
Det gör inte så stor skillnad i antal skott mellan std och XL. XL kan dock tas upp till 40J, det verkar inte standard kunna. Men varför man skulle vilja köra i så höga effekter ver jag inte.

Jag ser en viss charm i att inte ha samma som alla andra, men nackdelen är ju att man inte kan utbyta lika mycket erfarenhet. Jag letade tidigare efter ett bolt action gevär, men det föll vid tillfället på cyclonen.

Cyclonens magasin är en enkel konstruktion. Det är ju en fördel i sig men jag gillar magneten på Daystate.

Men som jag uppfattar det lyfts det inte upp så mycket nackdelar kring leverantören/vapnet i sig. Det som du nämner känns mer som PC vs Apple?
jolta
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 jun 2015, 09:32
Ort: Nacka
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor kring tub

Inläggav Silwer 05 sep 2016, 14:43

Det står ft/lbs som effekt inte J iaf hos DS själva, det innebär högre värden än dessa i max.

40j är annars var man ungefär hamnar med en .22 pcp och 285mps, därav att det ofta nämns.

Har man FAC i UK så jagar man antar jag, så de lär nog köra nåt sånt.
Här saknar det ju betydelse särskilt för .177 som ändå inte ger de effekterna.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Frågor kring tub

Inläggav jolta 05 sep 2016, 15:11

Kollat hurvida hurricane har möjlighet att ta hem standard versionen.
jolta
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 jun 2015, 09:32
Ort: Nacka
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor kring tub

Inläggav Silwer 05 sep 2016, 15:20

Är du hundra på att inte XL har Harper? Käns konstigt då vad jag vet alla övriga inklusive de elektriska har det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Frågor kring tub

Inläggav Silwer 05 sep 2016, 15:43

För att följa länken så måste du registera dig.



Denna test av en XL .22 säger klart att den har 2 ventilsystemed Harper.

Sen om man säg tycker vanliga är snyggare så är det en sak för sig.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Frågor kring tub

Inläggav jolta 05 sep 2016, 15:51

Silwer skrev:Är du hundra på att inte XL har Harper? Käns konstigt då vad jag vet alla övriga inklusive de elektriska har det.

Under min research hittade jag detta:

"The XL model does NOT have the "The Slingshot Hammer System". As it published. Only one sentence in the specification it deduces poorly. It cost me much to believe.
Cocking:
Regal /Bolt action (with mechanical slingshot hammer system)
Regal XL / Bolt action.
- I sent several emails to a post-sale and technicians Daystate and received no answer."

Org tråd: För att följa länken så måste du registera dig.



Det som jag ser som "bevis" för det är att std versionen skjuter endast 5 skott mindre än XL i 18 ft/lbs samt att det inte utryckligen står på hemsidan att båda har det. Har försökt få svar på detta från Hurricane om de sitter inne på mer info.

Jag får inte ihop att den dock klarar fler skott i .22 än .177 i 12ft/lbs
~90 i .22 och ~80 i .177. Nu ska man väl kanske inte stirra sig blind på siffror hit och dit.
jolta
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 jun 2015, 09:32
Ort: Nacka
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor kring tub

Inläggav jolta 05 sep 2016, 15:54

Silwer skrev:http://hardairmagazine.com/reviews/airgun-test-reviews/daystate-regal-xl-air-rifle-test-review-22-cal/

Denna test av en XL .22 säger klart att den har 2 ventilsystemed Harper.

Sen om man säg tycker vanliga är snyggare så är det en sak för sig.


Tack, du har nog hittat mer tillförlitlig info.
De anledningar jag hittar till XL är
* Högre effekt (ointressant)
* typ fem fler skott
* utseende (till XL's nackdel anser jag)
jolta
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 jun 2015, 09:32
Ort: Nacka
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor kring tub

Inläggav Silwer 05 sep 2016, 16:05

Jo för du ser att tom blocket är märkt med "Harper" som på de andra.

Sen är det ju för den delen ingen annan fördel med XL än då lite större tank vad jag kan se, pipan är lika lång tom.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Frågor kring tub

Inläggav Silwer 05 sep 2016, 16:12

jag kan gissa att det kanske är ett 20tal fler skott med en XL i .177 dvs då ger redan den vanliga över 100skott särskilt från 230bar, kanske kring en 130-140 st.

Min MK4 ger runt 220 skott nåt i 10J från då bar 200 bar (de fylls annars till 230bar) jag pumpar ju.
16J ger 150 skott (den har 144cc tank så ingen stor alls, men den är dock regulerad med förutom harper).
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Frågor kring tub

Inläggav jolta 05 sep 2016, 16:19

Det kanske inte är en nackdel att köra på XL ändå. En stor fördel är ju att den finns i lager
jolta
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 jun 2015, 09:32
Ort: Nacka
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster

  • Sponsorer