Presentation

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Presentation

Inläggav Eleganten 17 sep 2016, 15:47

Hej!
Sprillans ny medlem här på forumet. Har varit här inne ett flertalgånger som o-registrerad, och gillar läsningen. Enorm kunskapsbank gällande skytte (och allt däromkring inkluderande) och oftast en väldigt bra, trevlig och kamratlig ton/jargong.

Sen jag var 10-12 år så har jag skjutit med luftvapen. Har en far med ett enormt vapen intresse vilket såklart präglat mig. Även om det oftast var skytte med krutladdad ammunition, så har ändå alltid luftvapenskyttet hängt med. Och jag har mycket att tacka det för.

Blev medlem i luftgevärs föreningen i min lilla hemby i 13-14 års ålder. Där fanns ett par verkliga eldsjälar som gjorde att man längtade efter att sätta sig på cykeln varje torsdag. Var medlem där tills det lades ner.
Jag minns inte riktigt varför, men jag tror att det var ekonomin. Kommunen ville/kunde inte skjuta till pengar eller hur det var.

Så efter det så blev det mest skytte hemma i trädgården, fassan satte upp kex och knäckebröd överallt i trädgården som vi tävlade om att skjuta på. "Smulorna äter ju fåglarna upp" som min far brukade säga.

När jag kom upp i 15-16 års åldern så tyckte man det var roligare när det smällde och luktade rök, efter att man tryckt på avtryckaren. Fassan var game, och köpte hem mängder med ammunition som vi stod och sköt av ute på landet hos min faster. Allt ifrån .22 lr till 30-06 och hagel/slug.

Därefter väntade lumpen. Vapen/skytte-fantast som jag är, så såg jag fram emot detta.
Övningarna och målen i "pek-boken" bockades snabbt av, befäl och skjutledare var ofta imponerade och sa åt mig att fortsätta med skytte. Allt tack vare mitt luftvapenskytte.

Efter att jag muckat, så kom allt att handla om jobb. Jobbade as-mycket i ett par år, så allt annat blev lagt åt sidan.
Men när det lugnat sig och jag flyttat till hus, så stod jag en dag och packade upp mitt Diana 25 ur en flyttlåda. Efter en halvtimmes letande efter ammunition så stod jag i trädgården, kex och knäckebröd hade blivit uppsatta lite varstans.

Köpte ett Diana 35 på tradera för ungefär ett år sedan. Beställde ett servicekit från progunner och skruvade isär allt, för att sen skruva ihop det igen. Det blev som nytt. Även mitt Diana 25 fick sig en rejäl uppsmörjning.

Har funderat ett tag nu, och kommer med största sannolikhet att köpa ett pcp gevär inom det snaraste. Hade kunnat tänka mig att lägga uppåt 10 000 men då skall helst ett bra kikarsikte hänga med i köpet. Kommer luska vidare i detta och rådfråga här i forumet senare.

Ville "kort" och gott (?) bara presentera mig. Och om hur mycket jag tycker om luftvapen.
"Ett vanligt misstag folk gör när de försöker formge någonting helt idiotsäkert är att underskatta genialiteten hos kompletta idioter". - Douglas Noël Adams
Eleganten
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 sep 2016, 13:45
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Presentation

Inläggav atte69 17 sep 2016, 16:10

Välkommen.....in i värmen ...
atte69
 
Inlägg: 1097
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Presentation

Inläggav Eleganten 17 sep 2016, 16:26

Tack tack :)
"Ett vanligt misstag folk gör när de försöker formge någonting helt idiotsäkert är att underskatta genialiteten hos kompletta idioter". - Douglas Noël Adams
Eleganten
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 sep 2016, 13:45
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Presentation

Inläggav Air 17 sep 2016, 18:35

Välkommen trevlig läsning.
Har med börjat med luftvapen sedan skytteklubb krutskytte tävlingar för att sedan
komma tillbaka till luftvapen igen.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Eleganten (01 okt 2016, 23:11)

Re: Presentation

Inläggav Nitro 17 sep 2016, 19:38

Trevlig presentation :thumbupp:
Jo du får säkert den info som behövs för att du ska hitta rätt prylar för dig. 8)

Välkommen hit förresten :Hughug:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Eleganten (01 okt 2016, 23:11)

Re: Presentation

Inläggav Eleganten 18 sep 2016, 08:42

Tack så mycket :)
"Ett vanligt misstag folk gör när de försöker formge någonting helt idiotsäkert är att underskatta genialiteten hos kompletta idioter". - Douglas Noël Adams
Eleganten
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 sep 2016, 13:45
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Presentation

Inläggav gubbe 18 sep 2016, 14:00

Hoppas du hittar den info du behöver för ett ev köp av ett pcp. Finns en del luftskyttar som tycker pcp bössor inte har en själ och är för enkla att skjuta och träffa med. Till den kategorin tillhör inte jag då jag tycker det räcker gott med vindavdrif och mitt eget darrande för att känna ordentlig utmaning med mitt skytte. :-)

Hjärtligt välkommen till forumet. :smt020
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Eleganten (01 okt 2016, 23:11)


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster

  • Sponsorer