Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Leopold 12 okt 2016, 18:43

Skulle ut en sväng och skjuta på eftermiddagen men fick lång näsa när mitt SP88 inte ville släppa in mig. Har rätt kod givetvis. Testat flera gånger och den ger bara ett långt pip som om man slagit fel kod. Knappsatsen pep till vid varje knapptryckning så alla siffrorna tycks registreras.

Efter ett par försök gick den in i något låsläge, knappsatsen ger bara det långa spärrpipet och det blinkar en röd lysdiod ca vart 10:e sekund och det hörs ett litet klick vid blinket. Efter ett antal minuter upphör detta och man kan trycka in koden igen men med samma resultat. Ungefär som att det kodats in en annan kod hur fasen det nu är möjligt.

Är det någon som känner till några trix hur man få igång kodlåset igen? Har bara matat in en masterkod annars kunde man ju provat om det funkar med reservkoden. Eller ja... jag har en reservkod inmatad sedan länge men den är mycket besvärlig att lista ut så det blir mycket trial-and-error och då tjurar låset för det så det kommer att ta en evighet. Bruksanvisningen har jag påpassligt nog låst in i skåpet men det går kanske att googla fram.

Känner mig litet desperat att det som inte fick hända faktiskt har hänt - kodlåset verkar ha ändrat koden av sig själv.

Jag har bytt till ett sprillans nytt Duracell-batteri men samma beteende. Även testat med batterieliminatorn som följde med men samma skit såvitt jag kan se.

Knappsatsen ser ut så här:

För att följa länken så måste du registera dig.



Idéer? Känns verkligen som att man sitter med skägget i brevlådan :-(

Ett långskott skulle kunna vara att den gått tillbaka till sin defaultkod, kanske värt att prova? Kanske kan googlas fram om ingen av er råkar hitta bruksanvisningen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12799
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Pryltokig 12 okt 2016, 19:01

Google is your friend.. :)

För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Följande användare vill tacka Pryltokig för detta inlägg
Leopold (12 okt 2016, 19:05)

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Leopold 12 okt 2016, 19:06

Det var i alla fall inte leveranskoden.

Fan vad tråkigt detta var...
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12799
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Leopold 12 okt 2016, 19:29

Tjohoo!

SKÅPET ÄR ÖPPET!! :smt021 :cheeRs: :smt022

"Anställd-koden" dvs min reservkod funkade på första försöket. Litet besvärlig att luska ut men när jag samlade mig och skärpte till mig litet så gick den att klämma fram.

Den utformades för att inte använda någon av de siffror som ingick i "Chefs/master"-koden och går bara att härleda om man vet masterkoden, enligt en liten enkel algoritm som jag hittade lååångt inne i minnet.

Så vad jag tror har hänt är att knappsatsen levererar fel siffervärden till låset efter ett antal års flitigt bruk, dvs att om jag trycker säg "1" så skickar den "9" till låset eller något i den stilen.

Men det går ju inte att ändra masterkoden nu, fortfarande samma grej om jag försöker med dörren öppen. Borde vara ett garantiärende eller? Behövs förmodligen en ny och förhoppningsvis bättre knappsats.

Så ett råd till alla med kodlås, givetvis: se till att ha en reservkod som använder outnyttjade siffror på knappsatsen!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12799
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
XY1 (12 okt 2016, 20:15)

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Pryltokig 12 okt 2016, 19:32

Alla koder skall ju vara "besvärlig att lista ut" för tjuvarna men helst inte för en själv.. Jag förstår din besvärliga sits. Ett fenomen jag noterat på ett kodlås på jobbet är att pip/blink när man trycker på knappen är en parallell funktion till när kodlåset verkligen registrerar trycket, dvs. det matchar inte alltid 100%, tex. om man trycker för löst. Jag vill minnas att du skulle lägga in en reserv-kod med andra siffror än huvud-koden ifall någon knapp skulle börja spöka, så det skulle ju kunna vara ett alternativt. Annars hittade jag bl.a. en lång tråd på Robsoft med exakt samma problem För att följa länken så måste du registera dig.

Finns säkert mer info därute. Lycka till!
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav jojon80 12 okt 2016, 20:13

Tacka vet jag en vanlig hederlig nyckel. Det var ingen fråga om saken när jag köpte mitt sp88. Elektronik må va smidigt men i långa loppet så, -näääääää.
jojon80
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 29 mar 2016, 21:42
Ort: skogen
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: bsa

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Kapten Kamin 12 okt 2016, 20:16

Har exakt samma skåp men ett annat problem.
Ibland så går det inte att trycka ner handtaget och öppna skåpet, trots rätt kod och ett tydligt klick i mekanismen. Det har hänt 3 gånger nu på ett år. Dessa gånger kan jag slå koden om och om igen med samma resultat. Kom till sist på att om jag lägger lite press nedåt på handtaget samtidigt som jag slår koden så släpper det och skåpet kan öppnas som vanligt.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3140
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1170 gång
Tackad: 1929 gånger i 677 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Leopold 12 okt 2016, 20:36

Kapten Kamin skrev:Har exakt samma skåp men ett annat problem.
Ibland så går det inte att trycka ner handtaget och öppna skåpet, trots rätt kod och ett tydligt klick i mekanismen. Det har hänt 3 gånger nu på ett år. Dessa gånger kan jag slå koden om och om igen med samma resultat. Kom till sist på att om jag lägger lite press nedåt på handtaget samtidigt som jag slår koden så släpper det och skåpet kan öppnas som vanligt.


Just den grejen har jag läst om någonstans, det är att låsmotorn inte orkar dra låsregeln pga för hög friktion mellan kritiska delar. Jag skulle kontaktat tillverkaren för åtgärd innan det skiter sig helt.

Och självklart kontaktar jag tillverkaren i morgon om mitt bekymmer. Knappsatsen verkar inte tillförlitlig i mitt fall men när den väl "tar koden" (dubbelpip) så öppnar den fint och man kan trycka ner handtaget klockrent alltid. Kan tillägga att jag haft på teflonsmörjmedel (Slick 50 OneLube) på kamlåsningsmekanismen för att få en smidigare öppning, går att öppna och stänga nästan ljudlöst istället för det karakteristiska hackande slamrandet man brukar få utstå med dessa skåp.

Märkligt nog så funkade även "master-code" nyss när jag testade med öppen dörr några gånger till dvs den tog koden och gav dubbelpip, handtaget funkar. Men knappsatsen borde bytas ut eftersom den blivit otillförlitlig och det är relativt enkelt om skåpet går att öppna utan att behöva borras upp. Ska iofs kolla så att kontakten mellan knappsatsen och själva låset inne i skåpet är ordentligt ansluten utan glapp, kan ju vara något så enkelt...
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12799
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav gubbe 12 okt 2016, 20:51

Jag önskar konstant att jag köpt ett skåp med kodlås för att slippa bekymret med nyckeln. Men när man läser den här skräckhistorian blir man lite fundersam. :-)

Tänk scenariot, du ska vara på flygplatsen om två timmar och skåpet vägra öppna. :-P
Inte lätt att tänka logiskt då och få fram reserv kod.

Skönt det ordna sig för dig Leopold. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10466
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3068 gång
Tackad: 1639 gånger i 818 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav atte69 12 okt 2016, 21:10

Kapten Kamin skrev:Har exakt samma skåp men ett annat problem.
Ibland så går det inte att trycka ner handtaget och öppna skåpet, trots rätt kod och ett tydligt klick i mekanismen. Det har hänt 3 gånger nu på ett år. Dessa gånger kan jag slå koden om och om igen med samma resultat. Kom till sist på att om jag lägger lite press nedåt på handtaget samtidigt som jag slår koden så släpper det och skåpet kan öppnas som vanligt.

Måste väl bara va å ta isär .polera..rätt mängd smörja av rätt sort ...precis som ett HW rekord trycke...
atte69
 
Inlägg: 1098
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav gnoer 12 okt 2016, 21:19

Hej
Jag har ett gammalt skåp med rulle höger -vänster-höger - o noll har fungerat i många år.
Men om det inte fungerar så om man slår bort rullen kan man slå in låset,men då lossar en tråd
som släpper en sprint som låser dörren,förutseende som alltid har jag kollat vad sprinten sitter
och vad jag ska borra för att trycka in sprinten.Har en milletär kasun 70x70x70 cm med en 23 cm
lång nyckel när denna börjar krångla då bli det problem.
gnoer
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 07 feb 2015, 18:18
Ort: uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: USK
Luftvapen favorit: EXCELLENT

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Kapten Kamin 12 okt 2016, 22:21

atte69 skrev:
Kapten Kamin skrev:Har exakt samma skåp men ett annat problem.
Ibland så går det inte att trycka ner handtaget och öppna skåpet, trots rätt kod och ett tydligt klick i mekanismen. Det har hänt 3 gånger nu på ett år. Dessa gånger kan jag slå koden om och om igen med samma resultat. Kom till sist på att om jag lägger lite press nedåt på handtaget samtidigt som jag slår koden så släpper det och skåpet kan öppnas som vanligt.

Måste väl bara va å ta isär .polera..rätt mängd smörja av rätt sort ...precis som ett HW rekord trycke...

Jo, det kanske är läge att ge dom mekaniska delarna lite TLC. Har felanmäla till företaget jag köpte av så jag ska invänta deras svar först.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3140
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1170 gång
Tackad: 1929 gånger i 677 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav gusik 12 okt 2016, 22:25

Hej,
undrar varför inte vapenskåpen inte har smarta pålitliga lås !?
Jag har köpt flera säkerhetsskåp på JULA, där sitter ett smart kodlås som man kan plugga i ett yttre batteri men bäst av allt i nödsituation kan man pilla bort ett lock och använda medföljande nycklar.
Tyvärr finns inget högt skåp att förvara LG i.
Mina skåp har fungerat i snart 5 år utan batteribyte, och jag har aldrig behövt använda nöd-nyckeln.
Använder mina skåp till att förvara ammunition i och det är ok.
För att följa länken så måste du registera dig.



/ gusik
Användarvisningsbild
gusik
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 aug 2016, 13:46
Ort: Stor Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: ja
Luftvapen favorit: FWB 601 , FWB 300s

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Leopold 12 okt 2016, 23:11

gusik skrev:Hej,
undrar varför inte vapenskåpen inte har smarta pålitliga lås !?
Jag har köpt flera säkerhetsskåp på JULA, där sitter ett smart kodlås som man kan plugga i ett yttre batteri men bäst av allt i nödsituation kan man pilla bort ett lock och använda medföljande nycklar.
...


Dessa vapenskåp med den klassning som behövs för vapenförvaring måste förlita sig helt på kodlåset. Går ju inte an att ha alternativa sätt att ta sig in tex nyckel eller någon mysko "backdoor code". Det är antingen eller.

Batteriet i min kodlåsmodell sitter externt tillgängligt, lätt att byta även vid totalt dött batteri utan att öppna skåpet. Eller så kan man plugga in en batterieliminator som medföljer. Men det var inte det som var problemet i mitt fall, batteriet var ok och det hjälpte inte att plugga i ett nytt batteri eller batterieliminatorn.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12799
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav gusik 13 okt 2016, 00:06

Leopold skrev:
gusik skrev:Hej,
undrar varför inte vapenskåpen inte har smarta pålitliga lås !?
Jag har köpt flera säkerhetsskåp på JULA, där sitter ett smart kodlås som man kan plugga i ett yttre batteri men bäst av allt i nödsituation kan man pilla bort ett lock och använda medföljande nycklar.
...


Dessa vapenskåp med den klassning som behövs för vapenförvaring måste förlita sig helt på kodlåset. Går ju inte an att ha alternativa sätt att ta sig in tex nyckel eller någon mysko "backdoor code". Det är antingen eller.

Batteriet i min kodlåsmodell sitter externt tillgängligt, lätt att byta även vid totalt dött batteri utan att öppna skåpet. Eller så kan man plugga in en batterieliminator som medföljer. Men det var inte det som var problemet i mitt fall, batteriet var ok och det hjälpte inte att plugga i ett nytt batteri eller batterieliminatorn.


Hej.
Ja det är möjligt att det finns ett sådant krav som du säger. Själv har jag 2 vapenskåp men där är det hederlig nyckel gäller och jag håller med det är jobbigt att dra omkring med dessa nycklar.
Nu var det ju bara en tanke från min sida om den smarta lösning JULA har på sina säkerhets skåp ! Man skulle ju mycket väl kunna använda en sådan nyckel som polisen kräver för att ingå i klassningen för vapenskåp och dessutom bara behöva använda den vid nödsituation.
Men det kanske kommer i framtiden även med vår byråkrati. :)

gusik
Användarvisningsbild
gusik
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 aug 2016, 13:46
Ort: Stor Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: ja
Luftvapen favorit: FWB 601 , FWB 300s

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Pryltokig 13 okt 2016, 06:18

gusik skrev:Nu var det ju bara en tanke från min sida om den smarta lösning JULA har på sina säkerhets skåp ! Man skulle ju mycket väl kunna använda en sådan nyckel som polisen kräver för att ingå i klassningen för vapenskåp och dessutom bara behöva använda den vid nödsituation.
Men det kanske kommer i framtiden även med vår byråkrati. :)

gusik


Nu går vi delvis OT men de enkla oklassade "säkerhetsskåp" som säljs på Jula/Clas Ohlsson/Rusta har inget med säkerhet att göra. De är OK för att förvara LV-ammunition/diaboler, men knappast krut-ammunition eller något värdefullt. Det är ingen servo-motor i dessa lås, bara en simpel elektromagnet så en smäll på rätt ställe räcker, men det finns fler snabba/enkla sätt att öppna, helt utan verktyg. Se gärna

Visst skulle man kunna ha mer påkostade knappsatser och/eller mer sofistikerade lösningar på klassade säkerhetsskåp, men det kommer inte att hända då det är en stor prispress & dålig lönsamhet på dessa skåp. Då flesta ser ju mest skåpet som en påtvingad extrautgift.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Följande användare vill tacka Pryltokig för detta inlägg
nallhed (13 okt 2016, 15:05)

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Leopold 13 okt 2016, 10:05

Jag var i kontakt med tillverkaren (Scandinavian Safe) idag, mycket kunniga och hjälpsamma.

Nu började ju låset fungera som vanligt igen igår kväll (tyvärr), men jag gjorde ett kommunikationstest mellan knappsats och låsmekanism efter instruktioner jag fick och det visade inga problem med någon knapp. Synd att jag inte bara lät det vara när det krånglade igår för då kanske man hade kunnat få fram info om knappsatsen är kass.

Det gjordes även en reset av något minne i låset som ev kunde hjälpa, litet osäker på vad det var men det hade inte med de inprogrammerade koderna att göra eftersom dessa bara kan ändras via mjukvaran.

Men eftersom det inte är något påvisbart fel på låset nu så fick jag rådet att testa att öppna & stänga låset med öppen dörr ett antal gånger under dagen för att verifiera funktionen och att upprepa knapptestet om problemet dyker upp igen. Mer kan man inte göra i dagsläget och det förstår jag.

En liten tröst är att om det nu skulle vara ett intermittent fel på knappsatsen och skåpet är stängt så kunde man tydligen byta knappsatsen utifrån rätt enkelt. Det enda den gör är ju att skicka siffervärden in till låsmekanismen inne i skåpet som bestämmer åtgärd för varje input. De sa att det är extremt sällsynt att det blir fel på knappsatsen men att det kan hända.

Enligt uppgift kan låset aldrig "glömma" eller ändra inställda koder, ligger lagrade i någon typ av permanent minne som är oberoende av strömtillförsel.

Bästa råden för att undvika bekymmer med kodlås:
1) se till att ha programmerat in en reservkod som använder andra siffror än de som finns i huvudkoden,
2) ha medföljande batterieliminator förvarad lättillgängligt typ ovanpå skåpet om batteriet skulle slockna utan förvarning,
3) vara vaksam på indikationer om elektromekaniska bekymmer i låset typ de som Kapten Kamin berättade om ovan - kan låset inte öppna låsregeln pga tex bränd låsmotor eller kärvande mekanik så står man ju där helt hjälplös.

Eftersom det finns litet olika modeller av kodlås och mjukvara i dessa så är det bäst att vända sig till tillverkaren för felsökning och åtgärd.
___
Tillägg: nyfiken som jag är så plockade jag bort skyddsplåten för låsmekanismen på insidan, fyra skruv. Kollade så kontakten från knappsatsen var pluggad ordentligt i själva låset. Man kommer även åt att smörja kamlåsningsmekanismen och handtaget om det är alltför hackigt och trögt. Teknikern påpekade att det är mycket viktigt att man inte försöker sig på att demontera det grova 4 mm plåtblecket som skyddar själva låsmodulen, här finns tydligen någon spärrmekanism som gör att låset går i baklås i så fall. Tur att jag hejdade mig i tid.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12799
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
XY1 (13 okt 2016, 12:33)

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav grym 13 okt 2016, 14:35

rent skitsnack, allt kan gå sönder, elektronik har numera en större tendens att krångla än förr då dom ofta gör saker med smååå ledningsbanor, minnen är sådanna saker och det händer att ex usbminnen slutar att fungera på vissa bitar i minnet

dom som istter i skåpen är inget undantag, så flera koder är ett allternativ
men mekaniska kodlås är inte fel, kan dock krånga dom med, men ofta kan man då klara sig med ett antal nya försök och sedan byta mekaniken, eller ta isär, och rengöra och spänna om skivorna
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Pryltokig 13 okt 2016, 18:39

Leopold: Du kommer väl ihåg vem som tipsade dig förra året.. :cheeRs:

Leopold skrev:
Pryltokig skrev:Till mitt skåp har jag två 6-siffriga koder och jag har täckt in alla siffror för jämnt slitage och ifall en enstaka siffra skulle krångla.


Det där var en smart idé :thumbupp:

Jag har bara valt en kod till min men självklart är det klokt att även nyttja den sekundära koden. Det är inte helt ovanligt att någon av knapparna börjar trilskas med tiden - särskilt i knappsatser av membrantyp som jag har på mitt lås - och då blir ju problemet synnerligen lätt avhjälpt.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Leopold 13 okt 2016, 18:41

Pryltokig skrev:Leopold: Du kommer väl ihåg vem som tipsade dig förra året.. :cheeRs:

Leopold skrev:
Pryltokig skrev:Till mitt skåp har jag två 6-siffriga koder och jag har täckt in alla siffror för jämnt slitage och ifall en enstaka siffra skulle krångla.


Det där var en smart idé :thumbupp:

Jag har bara valt en kod till min men självklart är det klokt att även nyttja den sekundära koden. Det är inte helt ovanligt att någon av knapparna börjar trilskas med tiden - särskilt i knappsatser av membrantyp som jag har på mitt lås - och då blir ju problemet synnerligen lätt avhjälpt.


Ja det var något som snabbt införlivades i kunskapsbanken och nu fick jag ju nytta av det! Tack för det!

__
PS. På kodlåset jag har på mitt skåp med M-Locks StraightBolt EM3520 med mjukvara BAS+ och knapplås Bravo så kontrollerar man kommunikation knappsats <=> lås på detta vis:
1) Tryck och håll nere siffra 5 på knappsatsen, ett pip hörs först och några sekunder senare ett dubbelpip. Släpp knappen efter dubbelpipet.
2) Tryck ner siffror 1,2,3...0 i sekvens, varje siffra ska svara med ett dubbelpip för att verifiera att siffran registreras korrekt av låset.
3) Får man ett långpip på någon siffra så indikerar detta ett fel i knappsatsen för denna siffra => byte av knappsats.

Min knappsats klarade testen idag, inte förvånad eftersom den funkade helt som den skulle i går kväll på båda mina koder.

OBS: olika låssystem & mjukvaror kan ha olika diagnostikprocedurer så det är bäst att kontakta tillverkaren om man behöver felsöka sitt kodlås, eller köra andra procedurer som den reset jag körde.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12799
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav densvenske 13 okt 2016, 19:30

gusik skrev:Hej,
undrar varför inte vapenskåpen inte har smarta pålitliga lås !?
Jag har köpt flera säkerhetsskåp på JULA, där sitter ett smart kodlås som man kan plugga i ett yttre batteri men bäst av allt i nödsituation kan man pilla bort ett lock och använda medföljande nycklar.
Tyvärr finns inget högt skåp att förvara LG i.
Mina skåp har fungerat i snart 5 år utan batteribyte, och jag har aldrig behövt använda nöd-nyckeln.
Använder mina skåp till att förvara ammunition i och det är ok.
För att följa länken så måste du registera dig.



/ gusik



När jag hör att någon nämner dessa som säkerhetsskåp blir jag orolig....

Jag skulle inte sålt detta som låssmed....
Air arms s200
Stroeger x20

Bild
Användarvisningsbild
densvenske
 
Inlägg: 377
Blev medlem: 13 feb 2014, 17:56
Tack utdelade: 93 gång
Tackad: 34 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: Mörrums skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms S200

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav börne 13 okt 2016, 19:36

densvenske skrev:När jag hör att någon nämner dessa som säkerhetsskåp blir jag orolig....

Jag skulle inte sålt detta som låssmed....

Är ju allmänt känt att det där är skräp, men när du som vet vad du snackar om säger det borde folk lära sig att det inte duger till ett skit. Säkrare att lägga prylarna bredvid så går slöddret på "säkerhetsskåpet" istället :-)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18796
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2839 gång
Tackad: 6084 gånger i 2391 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav gusik 13 okt 2016, 20:09

densvenske skrev:
gusik skrev:Hej,
undrar varför inte vapenskåpen inte har smarta pålitliga lås !?
Jag har köpt flera säkerhetsskåp på JULA, där sitter ett smart kodlås som man kan plugga i ett yttre batteri men bäst av allt i nödsituation kan man pilla bort ett lock och använda medföljande nycklar.
Tyvärr finns inget högt skåp att förvara LG i.
Mina skåp har fungerat i snart 5 år utan batteribyte, och jag har aldrig behövt använda nöd-nyckeln.
Använder mina skåp till att förvara ammunition i och det är ok.
För att följa länken så måste du registera dig.



/ gusik



När jag hör att någon nämner dessa som säkerhetsskåp blir jag orolig....

Jag skulle inte sålt detta som låssmed....


Jag håller fullständigt med dig om att namnen säkerhetsskåp som JULA kallar dessa skåp inte är rätta ordet !!
Vad jag ville säja är att det är smart att kunna öppna sitt skåp med nyckel som en nödåtgärd när elektroniken lägger av.
Tyvärr är det ju ett faktum att elektronik har en förmåga att krångla ibland, med en kombination av kod och eller nyckel blir livet lättare :)
Själv skulle jag aldrig förvara något dyrbart i ett JULA skåp med dess låssystem, men att förvara ammunition i JULA skåp är väldigt praktiskt och prisvärt.
Om inte lagen har ändrats så är det inget krav på klassat förvaringsutrymme för ammunition.

/ gusik
Användarvisningsbild
gusik
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 aug 2016, 13:46
Ort: Stor Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Skytteklubb: ja
Luftvapen favorit: FWB 601 , FWB 300s

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav soul 13 okt 2016, 23:36

jojon80 skrev:Tacka vet jag en vanlig hederlig nyckel. Det var ingen fråga om saken när jag köpte mitt sp88. Elektronik må va smidigt men i långa loppet så, -näääääää.

Inte så vidare smidigt att ha en stor nyckel i fickan jämt, och NEJ man får inte gömma nyckeln.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Vapenskåpet vägrar släppa in mig... kodlåsproblem

Inläggav Silwer 13 okt 2016, 23:50

Kul tråd, med folk som velat vara högteknologiska och faktiskt gått på pumpen.

Troligen hade de haft mer koll på en nyckel tror jag.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer