Visa din vapenrem.

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Visa din vapenrem.

Inläggav martinw 22 jan 2017, 17:27

Visa!
(Mest för att jag är nybörjare och behöver se lite exempel på hur rem används vid skytte)
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Visa din vapenrem.

Inläggav Leopold 22 jan 2017, 21:52

Jag har en tvådelad rem som påminner en hel del om Zubenkos arrangemang, min är från T.I.S. Dvs den har en del som man strappar fast med velcro runt överarmen (ovanför biceps), sedan finns ett snäppfäste till vapenremmen som är fastsatt i en vanlig handstop i framänden typ Anschütz. Remmen runt överarmen hålls på plats av en enkel hake på de flesta skjutjackor, enkelt justerbart hur högt man vill ha denna fästpunkt.

Syns litet dåligt på bilden eftersom remmen delvis döljs av vapnet från denna vinkeln men ett hum kan man kanske få:
För att följa länken så måste du registera dig.



Det blir alltså en helt vanlig enpunkts skjutrem på så vis, och man får fördelen att kunna frakta runt vapnet mha remmen om man tycker det är praktiskt. Att snäppa på och av remmen går på ett ögonblick när man vill använda den att skjuta med och stör inte.

Testat med den rätt utförligt både i stående och knä under förra säsongen vid träning & tävling, kommit fram till att den kan ge ökad stabilitet i knä men ännu inte hittat fram till någon riktig nytta av den i stående. Tycker det stör mest i stående... jag tappar den där delikata balansen som är A & O. Kanske att jag bara behöver träna mer med remmen i stå innan vinsterna uppenbarar sig.

Men jag har mer eller mindre skippat detta i stå. I knä däremot ett klart plus som jag tycker och når en stabilitet som närmar sig den i sittande skjutställning om jag har en bra dag. Den enkelt justerbara handstoppen gör att jag kan hantera rätt kraftiga vinklar uppåt och neråt bara genom att flytta handstoppen fram & tillbaks utmed skenan under framkolven. Mycket smidigare tycker jag än Zubenkos justerbara straps men var och en gör ju som man tycker känns bäst.
___
Litet info från Sergey i ämnet, ca 9 min in i klippet:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

  • Sponsorer