Sida 1 av 6

Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 07:28
av lövblåsen
Hej alla glada!
Har ett litet problem och undrar om någon kan ge mig mer vettigt svar än posten själva.
Köpte ett luftvapen här på forumet för 2 veckor sedan och detta ska ha lämnats in måndag den 6e hos ombud för att skickas till mig.
Fortfarande inte dykt upp något paket och inget avsändelse bekräftelse från avsändaren samt posten själva kunde ej se att de fanns något paket registrerat till mig/min adress sen den dagen och framåt. Och tack vare kollinr ej finns eller någon bekräftelse från avsändaren så kunde dem inte hjälpa mig mer.
Så undrar om någon mer har detta problemet med försenat paket eller dylikt?( Eller är jag för blåögd? Men tror inte anvöndaren skulle scamma)
Mvh Kristoffer

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 08:33
av Harbard
Jag har också råkat ut för paket som försvinner. Roligt nog så var det en affär här på forumet, jag sålde en grej till en annan här men mitt paket försvann...

Visst är det drygt att vänta på paket, speciellt när man inte vet om det kommer eller ej. Det finns en risk att det har försvunnit, tyvärr. Men vänta tills nästa onsdag. Du får komma överrens om något med säljaren

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 08:34
av Bara7
Då får ha tag i avsändaren som troligtvis inte skickat paketet. Regel: betala aldrig hela summan vid köpet i förskott, max 50%, begär sedan spårbar leverans.
Så gör jag alltid vid beställningar över 1000kr.

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 08:44
av sälstryparn
Harbard skrev:Jag har också råkat ut för paket som försvinner. Roligt nog så var det en affär här på forumet, jag sålde en grej till en annan här men mitt paket försvann...

Visst är det drygt att vänta på paket, speciellt när man inte vet om det kommer eller ej. Det finns en risk att det har försvunnit, tyvärr. Men vänta tills nästa onsdag. Du får komma överrens om något med säljaren


Kan fastna på vägen trots spårbar försändelse .
Ett paket på väg till mig har åkt runt med Postnord sedan mitten av februari......

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 08:45
av lövblåsen
Har kontakt med försäljaren och har iaf inte fått avsändelse bekräfting på papper men han säger att han pratat med posten och dem ska mejla honom med svar? Men om man ringer får man svar direkt..

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 08:54
av Megaklant
Lita aldrig på PostNord!
Dom har blåst mig på en hel del pengar och vägrar att göra rätt för sig.
Ni som har liknande erfarenheter gå med i Facebook gruppen: Grupptalan mot PostNord.

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 09:00
av sälstryparn
lövblåsen skrev:Har kontakt med försäljaren och har iaf inte fått avsändelse bekräfting på papper men han säger att han pratat med posten och dem ska mejla honom med svar? Men om man ringer får man svar direkt..

Kan vara så att du blivit lurad men posten är allmänt svåra att ha att göra med ....

Jag beställde grejor från dbakuten ifjol och när paketet kom var det trasigt och delar av innehållet saknades .
Posten vägrade ta emot skadeanmälan ifrån mig , enligt deras regler måste det vara avsändaren som reklamerar frakten !
Och när dbakuten skulle reklamera så hävdade posten att dbakuten inte kunde vara säker på om det var posten eller mottagaren som förstört paketet !!

Efter en massa samtal från oss bägge till postens kundtjänst skickade dbakuten nya grejor till mig och tog fajten med posten själva , all heder åt den ljudfirman .

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 09:04
av lövblåsen
Postnord har nu gått ut med på deras sida att dem har 3000 försensde paket i hela landet!!

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 09:34
av karlssson
När avsändaren lade på paketet fick han en kvittens med numret och din adress på.Be honom fota och mmsa det till dig. Då vet du att du inte blivit blåst.

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 12:09
av Harbard
Som Karlssson säger. Det gjorde alltid jag när jag sålde här, var inga problem. Tog 1min att fotta kvittot till köparen :) Annars har du blivit blåst, gå inte med på att han har "tappat" bort det.

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 12:21
av proton
karlssson skrev:När avsändaren lade på paketet fick han en kvittens med numret och din adress på.Be honom fota och mmsa det till dig. Då vet du att du inte blivit blåst.

det går inte så till i bland , ibland så sätter de på frimärken på paketet och lägger i säcken , denna gång va det ägaren själv som fixade det så nog kom det i väg alltid som det skulle :wink: synd att TS får vänta på sin pang :-(

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 14:32
av ZaphodB
Megaklant skrev:Lita aldrig på PostNord!
Dom har blåst mig på en hel del pengar och vägrar att göra rätt för sig.
Ni som har liknande erfarenheter gå med i Facebook gruppen: Grupptalan mot PostNord.


Grundregel nummer ett då man har med PostNord att göra, skicka *alltid* spårbart och begär alltid att få försändelser skickade spårbart, för tyvärr så kan du inte ställa säljaren tillsvars om du inte gjort detta.

Rek. eller spårbart paket, ok det kostar lite mer men du har bevis på om det är skickat och kan få tillbaks dina pengar.

Alternativt använd Schenker Privatpaket eller DHL:s motsvarande tjänst.

Bara småsaker jag själv köper utan spårbart paket......

Mvh, ZaphodB

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 14:44
av proton
För att följa länken så måste du registera dig.

. det är en 1377 med LW pipafrån en 2300t , att främre kornet ligger löst får nya ägaren montera om han vill , då jag misstänker att stålbreech riktigt sikte ska på :)

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 14:52
av ZaphodB
proton skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



Snygg bild men vad ville du säga med det??!?

Mvh, ZaphodB

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 14:56
av proton
ZaphodB skrev:
proton skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



Snygg bild men vad ville du säga med det??!?

Mvh, ZaphodB

inge speciellt men den nya ägaren har nått att se fram i mot :wink: jag blåser inte folk , hört med posten här också och inga givande svar tyvärr , inget ansvar tar de vid vanliga vadderade brev. mer än att se skulle hålla ögonen öppna :|

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 15:39
av ZaphodB
proton skrev:
ZaphodB skrev:
proton skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



Snygg bild men vad ville du säga med det??!?

Mvh, ZaphodB


inge speciellt men den nya ägaren har nått att se fram i mot :wink: jag blåser inte folk , hört med posten här också och inga givande svar tyvärr , inget ansvar tar de vid vanliga vadderade brev. mer än att se skulle hålla ögonen öppna :|


Det tror jag inte heller, men ta det som en nyttig lektion i hur dåligt PostNord fungerar och skicka spårbart i framtiden så slipper du allt strul som du kan undvika.

Åtminstone riskerar du inte att någon tror att du inte skickat något, jag har handlat på nätet ganska många år och lärt mig att spårbara förändelser är något som minskar missförstånd och/eller problem mest.

Men jag hoppas allt löser sig till det bästa med din affär och önskar er båda en trevlig helg (Säljare/Köpare).

Mvh, ZaphodB

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 15:50
av proton
fick dessutom betala skrymande för det här ur egen ficka :wink: ja när köpare jagar kronor på frakt så kan sådant här hända ,hoppas han har den på måndag i alla fall :)

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 16:30
av Piscovery
Då jag har sålt grejor på senare år så har köparen stått för frakten och det skall vara spårbart. Spårbarheten är bra för att jag kan skicka kollinummer så köparen kan kolla frakten samt så är det försäkrat. Dessutom om grejorna har betalats innan så övergår ägandet till köparen när paketet lämnats in till speditören (Köplagen).

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 17:04
av ZaphodB
Piscovery skrev:Då jag har sålt grejor på senare år så har köparen stått för frakten och det skall vara spårbart. Spårbarheten är bra för att jag kan skicka kollinummer så köparen kan kolla frakten samt så är det försäkrat. Dessutom om grejorna har betalats innan så övergår ägandet till köparen när paketet lämnats in till speditören (Köplagen).


Bra gjort, exakt som jag gjorde vid min senaste affär på forumet, jag betalade givetvis frakten och bad om spårbar frakt och allt gick fint så både säljaren och jag blev nöjda. :Thumbupp:

Så antingen spårbart paket eller postförskott om PostNord är inblandat och värdet över 500 Kr.

Mvh, ZaphodB

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 17 mar 2017, 22:26
av Piscovery
Spårbarheten är viktig även för säljaren pga att ett inlämningskvitto fås. Om paketet kommer bort och det inte finns inlämningskvitto så står säljaren för risken. Dessutom kan inte säljaren visa att det är skickat. Det kan även vara så att köparen får paketet och kan hävda att han inte fått det, säljaren har ingen aning. Med andra ord det är viktigt med spårbarhet för både säljare och köpare.

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 18 mar 2017, 04:47
av ZaphodB
Piscovery skrev:Spårbarheten är viktig även för säljaren pga att ett inlämningskvitto fås. Om paketet kommer bort och det inte finns inlämningskvitto så står säljaren för risken. Dessutom kan inte säljaren visa att det är skickat. Det kan även vara så att köparen får paketet och kan hävda att han inte fått det, säljaren har ingen aning. Med andra ord det är viktigt med spårbarhet för både säljare och köpare.


Så sant som det är sagt.

Den här tråden börjar innehålla många bra råd om hur man bör göra vid affärer över nätet och vilka fallgropar man ska försöka undvika...

Mvh, ZaphodB

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 18 mar 2017, 08:24
av PALLE_H
Jag tycker Postnord kunde jobbat helger med så dyra som de är, såg att mitt paket var nästan framme igår men nu får jag vänta till nästa vecka. :thumbner:

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 18 mar 2017, 09:48
av sälstryparn
PALLE_H skrev:Jag tycker Postnord kunde jobbat helger med så dyra som de är, såg att mitt paket var nästan framme igår men nu får jag vänta till nästa vecka. :thumbner:

Dom jobbar helger och nätter inom stora delar av verksamheten .
Jag har repat på helger åt åkare anslutna till Postnord och de körde i princip 24-7 förutom sent på jul- och midsommarafton .
Jag var ut en julafton och repade bromsar ,den killen skulle jobba tills 15.00 för att folk skulle få sina paket till jul .
Administrationen däremot verkar inte lika ivrig att tillmötesgå folk ......

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 18 mar 2017, 10:04
av Sniperr_
Har inte läst hela tråden men mitt paket har suttit stilla sedan 07:30 i torsdags, hade hoppats få det innan helgen men nope

Re: Postnord - problem

InläggPostat: 18 mar 2017, 10:31
av PALLE_H
sälstryparn skrev:
PALLE_H skrev:Jag tycker Postnord kunde jobbat helger med så dyra som de är, såg att mitt paket var nästan framme igår men nu får jag vänta till nästa vecka. :thumbner:

Dom jobbar helger och nätter inom stora delar av verksamheten .
Jag har repat på helger åt åkare anslutna till Postnord och de körde i princip 24-7 förutom sent på jul- och midsommarafton .
Jag var ut en julafton och repade bromsar ,den killen skulle jobba tills 15.00 för att folk skulle få sina paket till jul .
Administrationen däremot verkar inte lika ivrig att tillmötesgå folk ......

Mitt paket från shoot-club i Tyskland anlände igår till terminalen i Malmö 12:49,och det stod att det sen var under transport.
Det är sedan 10 mil till Kristianstad, men sedan kom inga fler status uppdateringar och inget paket.

Så det sista ledet i kedjan jobbar inte helger i alla fall, annars borde jag kunna hämtat ut det idag.