Skytteträning och frustration

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skytteträning och frustration

Inläggav David_M 17 maj 2017, 16:39

Fridens träningskamrater! :)

Just nu går jag runt i en frustrationskramp. :x Jag tog en titt på årets skörd hittills av tomma ammoburkar och konstaterar att mer tid på skytteträning blir svårt att få till för min del. Det borde finnas fler H&N Sport burkar som jag använder vid vinterns 10m stå träning men dem burkarna kanske ligger kvar i träningslokalen eller så har jag slängt dem. Nåväl, 8000 bulor i år tror jag ligger i paritet med många elitskyttar även om dem kompletterar med fysträning och tävlar betydligt mer.

För att följa länken så måste du registera dig.




Problemet är att jag inte upplever att jag får betalt för den tid jag lägger ner på skytteträning. Jag klarar inte av att prestera när det gäller och har en lägsta nivå som ligger kvar på samma nivå som när jag en gång började med Field Target för drygt två år sedan. Galet jobbigt!

För att komma ur den här känslan av att "Träna är meningslöst!" så har jag valt att pausa med skyttet helt en vecka och försöka hitta tillbaka till skjutglädje utan krav på resultat, bara skjut och njut är målbilden.

Hur gör ni andra när ni inte når förväntade mål med er träning? Hur tar ni er ur frustrationen och fortsätter att jobba mot er målbild?

Träna på därute! (fast jag pausar denna veckan, eller i alla fall tills på lördag, då kanske jag tar fram bössan igen :wink: )

/D
Användarvisningsbild
David_M
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 18 aug 2014, 18:21
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 1259 gång
Tackad: 922 gånger i 209 inlägg
Skytteklubb: I16/Lv6 SF
Luftvapen favorit: AA FTP900

Följande användare vill tacka David_M för detta inlägg
dano_swe (17 maj 2017, 19:07), Nitro (17 maj 2017, 19:52)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav börne 17 maj 2017, 17:02

David_M skrev:Hur tar ni er ur frustrationen och fortsätter att jobba mot er målbild?

Förstår precis även om vi inte lider av riktigt samma sak. Har känt så här hela hösten/vintern & jag har tvärt emot dig inte tränat alls så mycket som innan, då jag inte tränat på samma sätt förväntar jag mig inte heller att det ska gå bra på tävlingarna, jag vill bara hitta tillbaka till den riktiga glädjen i att tävla, det var sjukt skoj innan, nu går det på rutin, det är ju tävling & då får man väl va med, samma med att det är lördag & då ska jag ju skjuta! Förr om åren har det ju blivit säg 300 skott vid varje träningstillfälle, senaste månaderna har jag knappt skjutit 50 skott & pillar med annat/tjatar istället, jag känner inte samma för det längre, inte lika kul helt enkelt, men som tur är så är det ändå så pass kul att jag fortsätter att åka till träningarna tack vare polarna, konstigt det där & det fattas bara den där sista lilla känslan! Att jag lyckades så pass bra i Mörrum fattar jag inte, hur det såg ut nu senast i Onsala är nog mer som det känns idag, lite avslaget & likgiltig till det hela :-(

Som sagt... hur hittar man tillbaka :-(

Sorry om det blev lite av en trådstöld, men vi undrar typ samma sak fast kanske inte riktigt :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
David_M (17 maj 2017, 17:34)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav Leopold 17 maj 2017, 17:25

Tror (vet) att alla har perioder av tvivel, särskilt när man tycker att tävlingsresultatet inte motsvarar vad man lagt ner i tid.

Men min erfarenhet är att det inte finns en direktkoppling mellan träningsinsats och "betalning", och att man inte får direkt feedback kan kännas tungt. Men också motsägelsefullt för det är många dimensioner.

Tex... på ett plan väntade jag mig att hamna högre i resultatlistan på VM i somras. Tyckte jag hade tränat som fasen, hade stenkoll på utrustningen och till och med hade med mig ett antal olika skjutkurvor där jag valde ut den som passade bäst efter tre dagars intensivt tränande på inskjutningsbanan. Ni såg när jag klistrade dit den ni som var med. Men... (och jag var litet beredd på det): tävlingsnerver satte in, sedan visade det sig att jag var sämre än jag trodde på att bedöma vind. Ändå rätt ok särskilt de sista två tävlingsdagarna.

På ett annat plan var det en total success. Jag ville lära mig av de bästa, snappa upp litet knep och knåp. Det tar lång tid att omsätta detta till något som blir del i den egna rutinen, bara sådant som hur man psykiskt ska hantera dåliga skott och hur man kan stötta varandra i skjutlaget när så sker. Lärde mig enormt mycket och resultatet syns definitivt inte sådär på direkten.

Helt övertygad om att effekter av träning kommer med tiden, inte alltid det kommer direkt som sagt. Kan behövas träningsfria perioder för att få bort fokus på direkt tekniska detaljer, låta kroppen få minnas hur den ska göra... få nervsystemet att komma i kontakt med subtila signaler av vind, hitta nya mönster. Slappna av.

Sedan är det inte fel att varva med rent skojskytte vad man nu tycker är skoj. Jag tycker tex att det är vansinnigt skoj att skjuta med litet högre effekt ibland, eller skjuta ägg på idiotlånga avstånd, burkplinking osv. Pistolskytte är skoj tycker jag.

Bara ta det lugnt, skjutnödigheten kommer tillbaka.
__
PS. Misstolka inte detta som att jag inte tycker FT är skoj det med... men vad jag menar är att genom att skjuta grenar/vapen/avstånd där det finns noll prestationskrav ens från en själv - mer än att det är så kul när man träffar rätt - så återupplivar man litet av det lekfulla.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
David_M (17 maj 2017, 17:34), börne (17 maj 2017, 17:57)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav börne 17 maj 2017, 17:56

Leopold skrev:Bara ta det lugnt, skjutnödigheten kommer tillbaka.
__
PS. Misstolka inte detta som att jag inte tycker FT är skoj det med... men vad jag menar är att genom att skjuta grenar/vapen/avstånd där det finns noll prestationskrav ens från en själv - mer än att det är så kul när man träffar rätt - så återupplivar man litet av det lekfulla.

Vad gäller mitt lilla bekymmer så ska jag kanske ska ta & lägga FT riggen ett tag & plocka fram TX 200:an som jag sagt så många gånger men aldrig gör, det är långt till nästa tävling så behöver inte nöta med FT riggen för den sakens skull, den är oförändrad sedan nåt år tillbaka så bössan/siktet kan jag.

Tänker på när vi satt & mejade ner sockerbit efter sockerbit med fjäderpåkarna med lågförstorande kikare... hur kul va inte det & även om det var skytte från bänk var det inte helt lätt med fjäderpåkarna! Med FT riggen sitter man i ft ställning & övar på sockerbitsspinner & föräntar sig träff medans med fjäderpåken blir man glad när man träffar.

Så får det bli... ska ställa FT riggen längst in i skåpet ett tag & se vad som händer :)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
David_M (17 maj 2017, 18:19)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav Leopold 17 maj 2017, 18:05

börne skrev:...
Tänker på när vi satt & mejade ner sockerbit efter sockerbit med fjäderpåkarna med lågförstorande kikare... hur kul va inte det & även om det var skytte från bänk var det inte helt lätt med fjäderpåkarna! Med FT riggen sitter man i ft ställning & övar på sockerbitsspinner & föräntar sig träff medans med fjäderpåken blir man glad när man träffar.
...


Jäkligt bra sammanfattat! Kommer ihåg dessa guldkorn som om det vore igår, hur skoj som helst :Thumbupp:

På sätt och vis är dessa rekylfria högprecisionsgevär en förbannelse, man programmerar om hjärnans belöningssystem till att bli missnöjd vid miss och det kan ge en "downward spiral" när tävlingarna börjar bli mer utmanande.

Genomskåda detta belöningssystem och programmera om det så det blir en förstärkande loop vid träning! Om så krävs, gå ner i avstånd, se till att du blir glad att lyckas fälla mestadels. Eller som jag gjorde efter tips från Tomaz när allt kändes paj i det stående, gå ner i förstoring och se vad som händer. Man blir förvånad ibland hur litet som behövs för att det ska vända.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
David_M (17 maj 2017, 18:19), börne (17 maj 2017, 19:05)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav dano_swe 17 maj 2017, 18:06

Jag är ALLTID nervös på tävling. Tror det är bra att försöka intala sig själv att tävlingarna är bra och roliga träningstillfällen. Det är grymt svårt att jobba in den bilden, jag har själv inte lyckats ännu.

De flesta av oss som håller på med detta kan fälla nästan allt i träningssammanhang, i alla ställninga, när vi är i den gyllene zonen. Den mentala biten är verkligen enormt viktig för att lyckas.

Inga bra tips egentligen, mest en reflektion.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
David_M (17 maj 2017, 18:19), gubbe (18 maj 2017, 10:15)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav dano_swe 17 maj 2017, 18:18

Jag är inte en av dem som tränar mest, men ibland kan jag känna att det nästan är som att gå till jobbet när man sätter sig på FT-kudden. Det är inte alls en bra känsla. Tror som ni andra att det är bra att varva med lite andra skytteformer. Säkert helt värdelöst ur ett finmotoriskt perspektiv, men bra mentalt.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
David_M (17 maj 2017, 18:20), börne (17 maj 2017, 18:56)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav dano_swe 17 maj 2017, 18:24

För egen del har jag märkt att det är mycket som ska stämma mentalt för att en tävling ska gå bra. Har man det jobbigt på hemmaplan och, till exempel, in i sista sekunden inte vet om man kan åka på en tävling eller inte så går det sällan bra. Där har jag befunnit mig lite för många gånger. Yoga kanske hade varit nåt? :D
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav Leopold 17 maj 2017, 18:43

Skitbra trådinitiativ detta!

Dippar i motivation och de mentala bitarna. Ett helt forskningsområde men även massvis med praktiska erfarenheter.

En grej som jag märkt är att jag kan hitta litet extra fortsatt kraft och lust att skjuta och experimentera om man just gjort någon liten teknisk förändring, som tex att skaffa en ny grunka typ justerbar hamster eller vad som helst nästan.

Typ som jag just gjorde igår... ersatte befintligt MoS2-fett i upphaksytorna i avtrycket med Litiumfett. Trot eller ej men det var en märkbar skillnad i känslan av exakthet/förutsägbarhet, kommer att ta ett tag att träna in mig på att nyttja detta.

Har man gjort någon förändring i riggen är man motiverad att se om det gjorde skillnad... om man är den experimenterande typen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav dano_swe 17 maj 2017, 18:52

Leopold skrev:Har man gjort någon förändring i riggen är man motiverad att se om det gjorde skillnad... om man är den experimenterande typen.


Så sant!

Blir dyrt detta ... :mrgreen:
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav börne 17 maj 2017, 19:01

dano_swe skrev:men ibland kan jag känna att det nästan är som att gå till jobbet när man sätter sig på FT-kudden. Det är inte alls en bra känsla.

Där sa du nåt som stämmer överens hur det känns just nu! Antar att det har blivit lite för mycket FT träning senaste åren, för egen del aldrig annat skytte vilket väl blir lite enformigt, kommer ihåg i början av min skyttekarriär, den började först 2013 men då var det lite mer skojskytte med allt möjligt!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav skjutglad 17 maj 2017, 19:03

Träning och hur mycket och vad är alltid svårt eftersom det oftast är individbaserat
om det inte är helt konditionskrävande grenar.

Frågor du skall ställa dig är kanske vad jag vill uppnå med min träning.
Att träna som en 10 meters skytt har du kanske inte mer nytta av än att hålla igång skyttet
eftersom även stående skiljer sig från FT eftersom målen alltid är på olika höjder etc.
Däremot om man tycker det är ett roligt skytte skall man givetvis göra det.
Provade det förra vintern men det gav direkt inget resultat för mig i stående, knästående.
2-3 gånger på gymmet har gett mycket mer resultat med ökad bålstyrka mindre mage
bättre styrka i stående. Men vi är som sagt alla olika.

Gubbes möte med Skanåker och insikten att träna mot ett mål för att då vara på topp
är något jag själv arbetar efter i år i detta fall EM och VM.

Min träning med FT mål börjar i Juni för EM. Mest för att skytte är en färskvara och att man skall
vara på hugget när man kommer dit och inte vara trött på det innan det börjar. Och att alla delar skall då börja falla på plats.
Annars blir det mest en belastning att hela tiden känna att du måste träna för att du skall prestera bra och presterar du inte bra måste du träna mera.
Man går lite in i väggen vad gäller träningen.
Jag gissar att det är där du befinner dig nu.
Sitter mest nu och provar olika batcher och hur dom beter sig i vind.
Lite avkoppling samt ändå nyttigt. Förutom att jag då och då går min spinners bana någon gång i veckan
samt kör lite träning på ställningsmål i samband med det.

En annan fråga är vad tränar jag på?
Har jag ett mål med var träning, vad skall förbättras. Analys av tävlingar vad missade jag på.
Finns det en orsak varför jag missade det målet.

Kvalitet kontra kvantitet.
Skjuter jag varje skott på träningen som ett tävlings skott?
Räcker det kanske med 50-70 skott på en träning om jag fokuserar
på varje skott och vad jag vill uppnå med träningen.
Blir träningen kortare 3-4 ggr vecka 1 timme istället för kanske 2-3 långa pass
som tar mycket fritid som man vill göra annat på. Vilket blir en belastning i sig med att hinna med
allt man skall göra med familj vänner etc.

Det jag själv vill uppnå innan juni är hitta bästa ammon.
Och sedan en tabell där jag vet någorlunda exakt hur mycket jag skall hålla ut på olika vindar
vid olika vinklar och avstånd. Även om vindarna skiftar så har man något att utgå ifrån.
I dag har jag noll koll då jag inte kommit dit än.

Något som jag haft problem med innan är starten där jag alltid slarvat bort några poäng.
Klart förbättrat nu. Ett mål avklarat.

Som sagt David vore det enkelt hade alla varit världsmästare. :-)
När du är redo så kom ner så skjuter vi lite på banan. :cheeRs:
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
David_M (17 maj 2017, 20:55)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav Leopold 17 maj 2017, 19:09

dano_swe skrev:Blir dyrt detta ... :mrgreen:


Mja det kan vara väldigt billiga åtgärder som kan få vissa att gå igång... en burk litiumfett kostar kanske en 50-lapp som i det här fallet :)

Och hade det inte regnat så förbannat i söndags hade jag förmodligen aldrig pillat i sär bössan och fått testat detta... så det kan vara riktigt bra med litet rejäl rotblöta ibland 8)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav janned 17 maj 2017, 19:17

Så precis är läget för mig också just nu, frustration och lite ångest också..allra helst nu efter tävlingen i helgen :cry:
Fjärdeplats i Mörrum och absolut sist nu i Onsala...varför i h-vete är man så ojämn för, sånt sätter griller i huvudet på en !
Och så börjar man tänka på EM...va fan ska jag där och göra egentligen...men jag ska dit och jag ska ha roligt och göra
mitt bästa..mer kan man inte göra !!
Hoppas känslan kommer tillbaka igen, just nu är den inte där :|
Bild
Användarvisningsbild
janned
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 20 sep 2012, 16:05
Ort: Asarum
Tack utdelade: 1060 gång
Tackad: 687 gånger i 234 inlägg
Skytteklubb: Mörrums SkytteGille
Luftvapen favorit: Anschutz 9015 FT

Följande användare vill tacka janned för detta inlägg
David_M (17 maj 2017, 20:55), Lasse (18 maj 2017, 05:42)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav Leopold 17 maj 2017, 19:26

janned skrev:... tänka på EM...va fan ska jag där och göra egentligen...men jag ska dit och jag ska ha roligt och göra
mitt bästa..mer kan man inte göra !!


Du åker till EM för att få erfarenheter och lärdomar du aldrig kan få på hemmaplan. Och ha skoj såklart! Placerar du dig bra är det kul bonus men det är inte det viktigaste du får med dig hem.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
skjutglad (17 maj 2017, 19:30), janned (17 maj 2017, 19:31)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav börne 17 maj 2017, 19:43

Plockade precis fram TX:en ur skamvrån, plockade dessutom av min tillfälliga hamster jag monterade till Scandinavian Open, nu blir det back to basic ett tag så får jag se vad som sker, eller i alla fall ha med båda bössorna så man kan variera. Det är många på banan som har med sig både två & tre olika vapen medan man själv bara nöter med FT riggen hela tiden!

Riktigt bra tråd David... skönt att ventilera lite såna här saker känner jag. Det är ju på inget sätt hopplöst, det är fortfarande kul, men det sista lilla fattas, det ska nog gå att leta fram igen! Jag letar främst efter skjutglädjen jag hade innan, tävlingsframgångar kommer i andra hand för min del då det tävlas för det är kul... eller ja det brukade vara riktigt kul!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav Leopold 17 maj 2017, 19:48

Fantastiskt bra tråd! Du känner in på något som jag hört från inte bara mig själv senaste året, helt säker på att vi alla kan komma "back on track" genom att lyfta frågan och dela erfarenheter.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav gubbe 17 maj 2017, 20:24

janned skrev:Och så börjar man tänka på EM..


Glömmer aldrig säsongen före mitt första VM (Litauen 2015). En lång plågsam pina. Hur ska jag kunna bevisa att jag var värdig att bli uttagen till VM?
Borde det inte vara han eller han istället?
Kommer dåligt på varje tävling här hemma och känner mig totalt under isen. :-(

Sover inte många timmar natten före första tävlingsstarten och önskar bara att de var över.
Men sen bestämmer jag mig att jag åtminstone ska ta i allt jag kan för att göra mitt bästa.
Och konstigt nog presterar jag inte sämre än vanligt snarare lite bättre så när jag lämnar Litauen så känner jag mig ganska nöjd. :)

Sen när all spänning och ågren inför VM var över, ja då vinner jag dom två återstående tävlingarna på hemmaplan.

Så min teori är, fortsätt träna, ju mer desto bättre, för när den dagen kommer, dagen när man känner, nu vinner jag, då måste man veta att prylarna, tabellerna och en själv är på topp.

Motgångarna man upplever är byggstenar till kommande framgångar.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
David_M (17 maj 2017, 20:56)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav Nitro 17 maj 2017, 20:29

Som tur är så känner jag inte igen mig i detta.
Känner snarare tvärtom att jag gärna hade tränat betydligt mer än jag gör.
Har jag tid över skjuter jag varje dag om vädret tillåter det, där är jag kinkig. Gillar inte regn eller frysa, då får det va.
Men nu när det börjar bli gott väder så skulle jag utan tvekan kunnat träna 3h /dag om jag hade haft tid till det och samtidigt inte känt det som tvång utan avslappning. För att slappna av mentalt så vet jag inget bättre än skyttet.

Varenda gång jag lagt ner tid på att skjuta in bössan så har det även visat sig i resultatlistan. En gång förra året hade jag inte tid till det (Laxå) och det märktes direkt.

Jobbar på att hitta ett bra system för det så jag inte behöver skjuta in för varje tävling.

Jag tränade en del stående i vintras precis som du och lyckades lätt hålla över åtta i snitt efter lite träning. Men nu i Onsala med ny rigg och en del klantigheter så fällde jag bara 1/6 stående, haha hur känns det.

Visst kan man träna i källaren på ett plant betonggolv under vintern för att det överhuvud ska bli av. Man kan om inte annat träna andning och justera bössan så det känns bra. Sen när man vill börja skjuta ute så är jag väldigt säker på att man ska träna alla ställningar där det är ogynnsamt att få till bra skjutställning och fram för allt träna med den utrustningen som man tänkt använda senare i säsongen inte det som känns bäst eller det som man gör bäst poäng med.

På klubbar funkar det ju inte med 16J inomhus så antingen skruva ner effekten alternativt hitta andra ställen att träna på. Själv satte jag upp furuklossar bakom tavlan i källaren där kulorna gräver sig in, men det finns tusen andra bra lösningar på det problemet också.

Alla tränar vi olika mycket och har olika träningsmetoder, men det viktigaste måste vara att det ska kännas skönt och avslappnat, alltså inget tvång. Är man tävlingsmänniska som jag är så söker man hela tiden efter högre resultat och jag tycker bara det är roligt, jag upplever det inte som ett tvång.

Så är det nått jag behöver träna på nu för att matcha Kamin och Tomaz så är det mitt stående skytte så jag fäller mer än 16% av de målen, haha
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
David_M (17 maj 2017, 20:57)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav Leopold 17 maj 2017, 20:31

gubbe skrev:Motgångarna man upplever är byggstenar till kommande framgångar.


Klokare ord får man leta efter :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav robban75 17 maj 2017, 20:49

Tror att träna lite ofta med ett mål för träningen ger mer än mycket och sällan.
Ibland går d bra ibland sämre. Men d bara att hoppa upp på hästen igen.
Walther LG400 16J .177 / Nikko Stirling Diamond 10-50x60
HW98 16J .177 / Hawke Sidewinder 8-32x56
Beeman RS2 .177 / Hawke Sidewinder 6-24x56
Användarvisningsbild
robban75
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 21 mar 2015, 09:14
Ort: Knislinge
Tack utdelade: 55 gång
Tackad: 172 gånger i 77 inlägg
Skytteklubb: Knislinge skytteklubb, MSG
Luftvapen favorit: Walther LG400 , Hw98

Följande användare vill tacka robban75 för detta inlägg
David_M (17 maj 2017, 20:57)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav Superbee 17 maj 2017, 21:44

Intressant ämne i sammanhanget är fenomenet "guldskräck" inom bågskytte
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav Leopold 17 maj 2017, 21:53

Superbee skrev:Intressant ämne i sammanhanget är fenomenet "guldskräck" inom bågskytte


Utveckla gärna, kanske något man kan lära sig av.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav Batistuta 17 maj 2017, 22:57

Man måste variera sig och det gäller allt i livet. I skyttet skjuter jag med alla möjliga vapen för utmaningens skull. Skulle jag bara sitta o nöta med FT bössan skulle jag tröttna snabbt.

Jag tror ni som tar fram en annan bössa där kraven på resultat inte är så höga gör rätt. Skit i resultatet några träningar och skjut med andra bössor. Suget kommer tillbaka rätt snabbt igen och man får en mer avslappnad attityd till sitt skytte och det gör gott för psyket.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
börne (18 maj 2017, 05:56), David_M (18 maj 2017, 07:20)

Re: Skytteträning och frustration

Inläggav Tomaz 17 maj 2017, 23:04

Min gamla idol Malcolm Cooper som gick bort alldeles för tidigt, har beskrivit bra i ett par artiklar hur man kan bli en bättre tävlingsskytt...Faktiskt mycket där som jag känner igen mig i och som jag redan tillämpar, dock utan riktigt samma framgång som Cooper.. :wink:

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.




Edit..
Lite mera från Cooper...

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Tomaz 17 maj 2017, 23:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
David_M (18 maj 2017, 07:20), gubbe (18 maj 2017, 10:20)

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

  • Sponsorer