Renovering ElGamo Expo, frågor

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Renovering ElGamo Expo, frågor

Inläggav GuW 03 aug 2017, 20:46

Näe, det har jag absolut inte tänkt göra, men det fick dig att läsa mitt första inlägg, eller hur.

Jag regade mig här för att jag hittade mitt gamla ElGamo Expo och hade tänkt renovera det (packningar och kanske fjäder), tips mottages tacksamt på var man köper delar och länkar till bra beskrivningar på hur man gör.

Jag tror jag använde bössan sist 1988 eller så, men min far har förvarat den och säkert skjutit några skott emellanåt.

Jag kommer att införskaffa kulor i morgon och provskjuta, men jag har för mig att den var trött redan 1988.
GuW
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017, 19:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav börne 03 aug 2017, 20:55

Man brukar få bra hjälp här utan korkade trådnamn :o
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Nitro (03 aug 2017, 21:27)

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav T.Lundberg 03 aug 2017, 20:58

För att följa länken så måste du registera dig.

kanske vore något. För att följa länken så måste du registera dig.

Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav Kapten Kamin 03 aug 2017, 21:14

Byt namn på tråden.. :thumbner:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Patrik (03 aug 2017, 21:22)

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav PALLE_H 03 aug 2017, 21:26

GuW skrev:Näe, det har jag absolut inte tänkt göra, men det fick dig att läsa mitt första inlägg, eller hur.

Jag gick på det :wink: Köp en kronograf säger jag vill du in i denna hobby så det verktyget både nödvändigt och roligt att använda.

Byt fjäder och packning när du ändå har allt nere,mät hastighet före och efter.
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav GuW 03 aug 2017, 22:25

PALLE_H skrev:
GuW skrev:Näe, det har jag absolut inte tänkt göra, men det fick dig att läsa mitt första inlägg, eller hur.

Jag gick på det :wink: Köp en kronograf säger jag vill du in i denna hobby så det verktyget både nödvändigt och roligt att använda.

Byt fjäder och packning när du ändå har allt nere,mät hastighet före och efter.


Nja, jag vet inte om jag är på väg in i hobbyn (mycket möjligt) än, jag tänker bara renovera upp mitt gamla (måste vara köpt slutet 70 början 80 någonting) luftgevär för att få det användbart igen, så några mätningar behövs nog inte, huvudsaken att det blir märkbart bättre.
(jag kanske gör någon högst ovetenskaplig jämförelse med en telefonkatalog eller något bara på kul)

Det var ju aldrig någon "värsting" på något sätt, så det är bara nostalgi, det är försent att ge det till mina barn, dom fick tyvärr växa upp utan luftgevär, men kanske när det börjar bli dags för barnbarn (vid vilken ålder börjar man skjuta med barn? Jag tror jag var 7)

När jag använde det så kunde jag pricka rätt klädnypa från altanen för att få brorsans kallingar att trilla ner från torkvindan, mycket till min mor och min brors förtret (morsan måste ha köpt klädnypor på storpack), nu är jag glad om jag träffar en lada, inifrån.
GuW
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017, 19:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav dano_swe 03 aug 2017, 22:37

PALLE_H skrev:
GuW skrev:Näe, det har jag absolut inte tänkt göra, men det fick dig att läsa mitt första inlägg, eller hur.

Jag gick på det :wink: Köp en kronograf säger jag vill du in i denna hobby så det verktyget både nödvändigt och roligt att använda.

Byt fjäder och packning när du ändå har allt nere,mät hastighet före och efter.


Förstår hur du tänker PALLE_H, men rätt extremt att rekommendera inköp av kronograf när någon ska renovera sin gamla Expo. En bra kronograf kostar nästan som ett nytt vettigt luftgevär.

Byter man packningar och fjäder enligt konstens alla regler borde man märka om den går bättre eller sämre än innan ingreppet. En kvalificerad gissning är att man inte behöver oroa sig för att ligga över 10J vad man än stoppar i för fjäder i en gammal Expo.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav Leopold 03 aug 2017, 22:44

Hackspettar är roliga djur och det drog min uppmärksamhet till tråden... :)

Hade en på väg till jobbet i våras som envisades med att försöka få hål i en lyktstolpe... dag efter dag. Lät som en ringklocka och ångrar djupt att jag inte lyckades få det på film :)

Men angående bössan så bara pilla isär den och se vad som behöver bytas. Kan tänka att det är gammal gisten läderpackning i den, då får man avgöra av skick på denna vad som behöver göras. Kan ibland vara så enkelt som att dränka den i motorolja några dagar för att den ska återfå sina egenskaper - om det nu är en läderpackning.
__
PS. Jag tog mig friheten att ändra trådens titel så att de som har bra idéer om detta lättare ska kunna hitta tråden.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Kapten Kamin (03 aug 2017, 23:27)

Re: Renovering ElGamo Expo, frågor

Inläggav Nitro 03 aug 2017, 23:00

Renoverade själv ett El Gamo 300 från 70-talet som troligtvis är samma motor.
Välskjutande bössa upp till 25m då dess begränsade kraft på 6,5J stoppar.
Trycket är uselt men för övrigt blev det en trevlig lättskjuten plinkerbössa med byte av packning i cylindern. Den gamla läderpackning byttes ut mot en modern i gummi.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav GuW 03 aug 2017, 23:34

dano_swe skrev:
PALLE_H skrev:
GuW skrev:Näe, det har jag absolut inte tänkt göra, men det fick dig att läsa mitt första inlägg, eller hur.

Jag gick på det :wink: Köp en kronograf säger jag vill du in i denna hobby så det verktyget både nödvändigt och roligt att använda.

Byt fjäder och packning när du ändå har allt nere,mät hastighet före och efter.


Förstår hur du tänker PALLE_H, men rätt extremt att rekommendera inköp av kronograf när någon ska renovera sin gamla Expo. En bra kronograf kostar nästan som ett nytt vettigt luftgevär.

Byter man packningar och fjäder enligt konstens alla regler borde man märka om den går bättre eller sämre än innan ingreppet. En kvalificerad gissning är att man inte behöver oroa sig för att ligga över 10J vad man än stoppar i för fjäder i en gammal Expo.


Jag kommer nog ändå att sänka mera pengar på en renovering än vad bössan är värd, men det får nostalgin vara värd, den här gången.

Jag såg att någon leverantör hade pistong med nylontätning, plus övriga tätningar samt fjäder så att slutsumman nog hamnar på en 6-800:- och jag betvivlar inte att man köper en bättre bössa för den pengen i dag, men att köpa en bättre är möjligen en senare fråga.
GuW
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017, 19:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav dano_swe 04 aug 2017, 00:13

GuW skrev:Jag kommer nog ändå att sänka mera pengar på en renovering än vad bössan är värd, men det får nostalgin vara värd, den här gången.


Klart du ska. :smt035 Vad nostalgi är värt är upp till var och en!

Mitt första luftgevär var förresten just en Expo.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav Geväret 04 aug 2017, 07:51

Leopold skrev:Hackspettar är roliga djur och det drog min uppmärksamhet till tråden... :)

Hade en på väg till jobbet i våras som envisades med att försöka få hål i en lyktstolpe... dag efter dag. Lät som en ringklocka och ångrar djupt att jag inte lyckades få det på film :)

Men angående bössan så bara pilla isär den och se vad som behöver bytas. Kan tänka att det är gammal gisten läderpackning i den, då får man avgöra av skick på denna vad som behöver göras. Kan ibland vara så enkelt som att dränka den i motorolja några dagar för att den ska återfå sina egenskaper - om det nu är en läderpackning.
__
PS. Jag tog mig friheten att ändra trådens titel så att de som har bra idéer om detta lättare ska kunna hitta tråden.


Hackspetten tror inte att den kan göra hål i lyckstolpar utan den trummar på dom for att markera sitt
Revir och locka till sig honor
Geväret
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 jul 2013, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav Leopold 04 aug 2017, 13:36

Geväret skrev:
Leopold skrev:Hackspettar är roliga djur och det drog min uppmärksamhet till tråden... :)

Hade en på väg till jobbet i våras som envisades med att försöka få hål i en lyktstolpe... dag efter dag. Lät som en ringklocka och ångrar djupt att jag inte lyckades få det på film :)


Hackspetten tror inte att den kan göra hål i lyckstolpar utan den trummar på dom for att markera sitt
Revir och locka till sig honor


Aha! Tack för den informationen alltid kul att lära sig mer om de små liven... trodde han hade fått hjärnskakning av att hacka i stål och bara fortsatte på autopilot :-)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav zpiff 04 aug 2017, 16:09

Leopold skrev:
Geväret skrev:
Leopold skrev:Hackspettar är roliga djur och det drog min uppmärksamhet till tråden... :)

Hade en på väg till jobbet i våras som envisades med att försöka få hål i en lyktstolpe... dag efter dag. Lät som en ringklocka och ångrar djupt att jag inte lyckades få det på film :)


Hackspetten tror inte att den kan göra hål i lyckstolpar utan den trummar på dom for att markera sitt
Revir och locka till sig honor


Aha! Tack för den informationen alltid kul att lära sig mer om de små liven... trodde han hade fått hjärnskakning av att hacka i stål och bara fortsatte på autopilot :-)


Vi hade en idiot hackspett som upptäckte att garagetaket i plåt gav mer oljud än plåten på ovansidan av el/telestolparna :-/
Inte så kul när man höll på med något i garaget och "trummisen" slog till!
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Renovering ElGamo Expo, frågor

Inläggav GuW 04 aug 2017, 17:34

Så, efter inköp av en burk kulor har jag nu prov skjutit ett 20tal skott.

Som jag misstänkte så är den ordentligt trött, på 20m går den knappt genom en tom juice kartong, men jag träffar den åtminstone.

Det blir nog till att renovera med hela kittet, pistong, fjäder och packningar, jag får helt enkelt läsa på, ser det allt för besvärligt ut så lämnar jag bort arbetet till en släkting som har resurser.
GuW
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017, 19:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Renovering ElGamo Expo, frågor

Inläggav A Nilsson 04 aug 2017, 18:30

Det fixar du själv, det som kan vara lite krångligt är att veta vilka smörjmedel man ska använda och hur mycket, säg till när du sätter igång så får du säkert hjälp här.
Användarvisningsbild
A Nilsson
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 17 jul 2017, 17:22
Ort: Öland
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300s universal

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav PALLE_H 05 aug 2017, 20:50

dano_swe skrev:
PALLE_H skrev:
GuW skrev:Näe, det har jag absolut inte tänkt göra, men det fick dig att läsa mitt första inlägg, eller hur.

Jag gick på det :wink: Köp en kronograf säger jag vill du in i denna hobby så det verktyget både nödvändigt och roligt att använda.

Byt fjäder och packning när du ändå har allt nere,mät hastighet före och efter.


Förstår hur du tänker PALLE_H, men rätt extremt att rekommendera inköp av kronograf när någon ska renovera sin gamla Expo. En bra kronograf kostar nästan som ett nytt vettigt luftgevär.

Byter man packningar och fjäder enligt konstens alla regler borde man märka om den går bättre eller sämre än innan ingreppet. En kvalificerad gissning är att man inte behöver oroa sig för att ligga över 10J vad man än stoppar i för fjäder i en gammal Expo.

Kanske lite extremt,men så fort man blivit biten av denna hobby så är det ett måste,utan tvekan. :wink:
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Trimma bössan för att skjuta hackspett?

Inläggav dano_swe 05 aug 2017, 20:53

PALLE_H skrev:Kanske lite extremt,men så fort man blivit biten av denna hobby så är det ett måste,utan tvekan. :wink:


Det har du helt rätt i!
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Renovering ElGamo Expo, frågor

Inläggav GuW 07 aug 2017, 21:01

Nu har jag läst en massa andra trådar om andra fjädergevär och ser att det ofta rekomenderas att montera en sk sleeve.

Jag förstår teorin bakom att fylla ut utrymmet i fjäderkammaren med ett lågfriktionsmaterial, har dock lite svårt att förstå att det ska ge någon större skillnad i skjutbarhet

Kan någon med bättre förståelse förklara sleevens förträfflighet, och tala om för mig varför jag ska tillverka en till min bössa
GuW
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017, 19:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Renovering ElGamo Expo, frågor

Inläggav börne 07 aug 2017, 21:10

Du tightar till toleranserna, fjädern "skramlar" inte runt i utrymmet & slår inte emot sidorna & allt går lite mjukare!

Det är rätt gött med en fjäderpåk där allt går silkeslent & man bara hör ett dovt tjoff utan skrammel!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

  • Sponsorer