Ljuddämpare

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ljuddämpare

Inläggav lövblåsen 09 jan 2018, 19:29

Ja jag tyckte de va spännande läsning och tyckte de passade bra här tack vare alla frågor o frågetecken kring detta och licensfria vapen :)
De är motvinden som får draken att lyfta!
Användarvisningsbild
lövblåsen
 
Inlägg: 309
Blev medlem: 05 feb 2016, 15:42
Ort: Klippan
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg

Re: Ljuddämpare

Inläggav MickeF86 09 jan 2018, 20:32

lövblåsen skrev:https://svenskjakt.se/start/nyhet/licenskrav-pa-ljuddampare-slopas/


Det jag funderar mest på efter att ha läst artikeln är hur den lagändringen eventuellt påverkar licensfria luftvapen med löstagbara magasin:
"Om det blir förenklingar beträffande ljuddämpare blir det besvärligare och mer byråkrati vad gäller magasin. I den föreslagna lagtexten regleras att löstagbara magasin endast får innehas av den som har licens för vapnet magasinet är anpassat till."

Man kan ju tolka det som att det då blir olagligt att inneha t.ex en kolsyrepistol i .177 eftersom det omöjligt går att få licens på den, men den har ett löstagbart magasin. Man får hoppas att det klargörs bättre i lagtexten att det är krutvapen det gäller. Annars bör det innebära ännu en gråzon som är svårtolkad för luftvapen.
Eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
MickeF86
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 dec 2016, 16:21
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 6 inlägg

Re: Ljuddämpare

Inläggav MickeF86 09 jan 2018, 20:50

Svarar på mitt egna inlägg.
Hittade detta på regeringskansliets hemsida:
"Det införs en reglering av löstagbara magasin som innebär att den som har tillstånd eller rätt att inneha ett visst vapen för skjutning utan särskilt tillstånd får inneha löstagbara magasin till vapnet."

Man har ju rätt att inneha ett licensfritt luftvapen med magasin så då får man alltså inneha magasin till det också.
Användarvisningsbild
MickeF86
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 dec 2016, 16:21
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 6 inlägg

Re: Ljuddämpare

Inläggav gunner357 09 jan 2018, 22:05

Så om detta går igenom så är det fritt fram att sätta en dämpare på pipan som dämpar ljudet. Även om man har en bössa med licens eller licensfri. Och vem som helst kan köpa en sådan om man vill. Har jag fattat rätt då.
Hatsan AT44 S-9 Lothar Walther Long Edition 6,35mm
Scope Zos 10-40X60. Faber 10L dykflaska och yong heng pump.
gunner357
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 12 dec 2016, 22:17
Ort: Överallt
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Har varit medlem i SSSK
Luftvapen favorit: Haubits 77

Re: Ljuddämpare

Inläggav Leopold 09 jan 2018, 23:59

gunner357 skrev:Så om detta går igenom så är det fritt fram att sätta en dämpare på pipan som dämpar ljudet. Även om man har en bössa med licens eller licensfri. Och vem som helst kan köpa en sådan om man vill. Har jag fattat rätt då.


Nej. Kolla tex Kapten Kamins kommentar som refererar till skrivningar i artikeln som refererades...

Tror vi får vänta på att de hur lagtexter ser ut.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ljuddämpare

Inläggav Avalonblower 10 jan 2018, 06:12

Jag tror att det blir betydligt enklare att läsa den engelska ursprungstexten eftersom översättningarna kan göra budskapet mer förvirrande än vad det behöver vara.

När man skriver "permit" så översätts det växelvis med "licens" respektive "tillstånd" och det är inte alltid samma sak.

En vuxen person i Sverige har automatiskt tillstånd att inneha ett effektbegränsat luftvapen (krav på "permit") uppfyllt - däremot så har han kanske inte licens för sitt vapen (krav på "permit" inte uppfyllt).

Som jag personligen tolkar (notera tolkar) saken så strävar man efter att singla ut just "tillstånd" snarare än licens, även om detta i många fall kan vara likställt.

Alltså om man får inneha ett vapen (via tillstånd eller licens) så får man även inneha de saker som "hör till" vapnet, alltså ljuddämpare, magasin etc. Detta då med undantag av magasin med mer än 10 skott för centralantända halvautomatiska vapen, som dessutom förefaller hamna med 5-årslicenser.

Man får inte växla saker mellan vapnen vid användandet, exempelvis om man har ett 25-skott magasin för en manuell repeter som råkar passa i den centralantända halvautomaten som man också råkar inneha. Alltså samma princip som på ljuddämpare i Sverige enligt nuvarande regler eller i frågan om vikbar/teleskopisk kolv på halvautomater vid jakt- eller bruk som målskytte.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Ljuddämpare

Inläggav gunner357 10 jan 2018, 06:17

Nej. Kolla tex Kapten Kamins kommentar som refererar till skrivningar i artikeln som refererades...

Tror vi får vänta på att de hur lagtexter ser ut.


Jag tolkar det lite som så att om dämpare blir licensfria.
Så måste väl man få köpa en sådan å sätta den på vad som helst luft bössor o luft pistoler å allt vad som finns till å med moppen om man vill.

Knivar är det inte licens på och en sådan kan vem som helst köpa å göra vad man vill med ju. Kasta ,flå djur, gräva en grop, kapa buskar mm.
Hatsan AT44 S-9 Lothar Walther Long Edition 6,35mm
Scope Zos 10-40X60. Faber 10L dykflaska och yong heng pump.
gunner357
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 12 dec 2016, 22:17
Ort: Överallt
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Har varit medlem i SSSK
Luftvapen favorit: Haubits 77

Re: Ljuddämpare

Inläggav Bara7 10 jan 2018, 10:01

Jag tror snarare så att dämparen skall knytas ihop med ett licensvapen via vapenlicensen. Vi får se, jag lär i alla fall utrusta mina bössor med dämpare.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Ljuddämpare

Inläggav Hawkeye 10 jan 2018, 11:06

Jag förundras ständigt över att så många tror att det är licens på ljuddämpare till licensfria luftvapen eftersom det inte står så i vapenlagen. Det står att det gäller samma regler för delar till ett vapen som ett komplett vapen dvs licensfria delar inklusive ljuddämpare till licensfria luftvapen. Det nya lagförslaget kommer således inte innebära någon ändring för licensfria vapen eftersom den enbart behandlar licensbelagda vapen.

De som tror att det är licens idag på ljuddämpare till licensfria luftvapen kommer att få problem framöver eftersom det enligt lagförslaget krävs att man har licens på vapnet för att köpa en ljuddämpare utan särskilt tillstånd. Eftersom de inte har licens på vapnet kan de inte heller köpa en ljuddämpare.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Följande användare vill tacka Hawkeye för detta inlägg
Jürgen (10 jan 2018, 13:52)

Re: Ljuddämpare

Inläggav Kapten Kamin 10 jan 2018, 11:10

Hawkeye skrev:Jag förundras ständigt över att så många tror att det är licens på ljuddämpare till licensfria luftvapen eftersom det inte står så i vapenlagen. Det står att det gäller samma regler för delar till ett vapen som ett komplett vapen dvs licensfria delar inklusive ljuddämpare till licensfria luftvapen. Det nya lagförslaget kommer således inte innebära någon ändring för licensfria vapen eftersom den enbart behandlar licensbelagda vapen.

De som tror att det är licens idag på ljuddämpare till licensfria luftvapen kommer att få problem framöver eftersom det enligt lagförslaget krävs att man har licens på vapnet för att köpa en ljuddämpare utan särskilt tillstånd. Eftersom de inte har licens på vapnet kan de inte heller köpa en ljuddämpare.

Jag tror nog dom flesta är överens om att inbyggda ljuddämpare/shroud till licensfria luftvapen är ok.
Problemet blir om du har en lös dämpare som kan användas till flera vapen, tex en 22lr som du har bredvid i skåpet.
Hur bevisar jag att denna dämpare bara används till den licensfria luftbössan?
Jag vill ogärna sätta mig i tveksamma situationer, även om jag själv tycker det skulle vara ok.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ljuddämpare

Inläggav Hawkeye 10 jan 2018, 13:23

Kapten Kamin skrev:
Hawkeye skrev:Jag förundras ständigt över att så många tror att det är licens på ljuddämpare till licensfria luftvapen eftersom det inte står så i vapenlagen. Det står att det gäller samma regler för delar till ett vapen som ett komplett vapen dvs licensfria delar inklusive ljuddämpare till licensfria luftvapen. Det nya lagförslaget kommer således inte innebära någon ändring för licensfria vapen eftersom den enbart behandlar licensbelagda vapen.

De som tror att det är licens idag på ljuddämpare till licensfria luftvapen kommer att få problem framöver eftersom det enligt lagförslaget krävs att man har licens på vapnet för att köpa en ljuddämpare utan särskilt tillstånd. Eftersom de inte har licens på vapnet kan de inte heller köpa en ljuddämpare.

Jag tror nog dom flesta är överens om att inbyggda ljuddämpare/shroud till licensfria luftvapen är ok.
Problemet blir om du har en lös dämpare som kan användas till flera vapen, tex en 22lr som du har bredvid i skåpet.
Hur bevisar jag att denna dämpare bara används till den licensfria luftbössan?
Jag vill ogärna sätta mig i tveksamma situationer, även om jag själv tycker det skulle vara ok.


Nu är det ju åklagaren som har bevisbördan så det är han som ska bevisa att du har brutit mot lagen. Men har du skruvat på denna dämpare på ett 22lr har du definitivt begått ett lagbrott. I annat fall kan du vara lugn.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Följande användare vill tacka Hawkeye för detta inlägg
Jürgen (10 jan 2018, 13:52)

Re: Ljuddämpare

Inläggav Jürgen 10 jan 2018, 13:54

Ja folk oroar sig extremt mycket i onödan, för sitt licensfria luftvapen och gud nåde om du nu skulle sätta en ljuddämpare på det. Ojojoj. Polisen kommer att sätta dig i fängelse för vapenbrott! Hahaha ja herregud.
Användarvisningsbild
Jürgen
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 16 dec 2013, 15:00
Ort: Umeå
Tack utdelade: 101 gång
Tackad: 32 gånger i 31 inlägg
Luftvapen favorit: Gasfjäder

Re: Ljuddämpare

Inläggav Kapten Kamin 10 jan 2018, 14:14

Jürgen skrev:Ja folk oroar sig extremt mycket i onödan, för sitt licensfria luftvapen och gud nåde om du nu skulle sätta en ljuddämpare på det. Ojojoj. Polisen kommer att sätta dig i fängelse för vapenbrott! Hahaha ja herregud.

Finns ingen anledning att förlöjliga att man är försiktig.
Självklart hamnar man inte i fängelse för en ljuddämpare och risken att ens bli kollad är extremt liten om man inte har en massa annat fuffens för sig.
Dock tänker jag inte chansa så länge lagen är formulerad som den är. Det är inte värt att bli av med bössor mitt i tävlingssäsongen, även om man får rätt i slutändan.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ljuddämpare

Inläggav proton 10 jan 2018, 14:26

[quote="Kapten Kamin"] risken att ens bli kollad är extremt liten om man inte har en massa annat fuffens för sig.

den komentaren va det jag väntat på i tråden , det avgjorde mitt val att inte skriva nå mer om detta på detta forumet

tänkte berätta min historia och visa papper i från åklagaren om vad som är lagligt , men hoppar detta nu :wink:

tack och hej !!!
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Ljuddämpare

Inläggav Kapten Kamin 10 jan 2018, 15:29

proton skrev:
Kapten Kamin skrev: risken att ens bli kollad är extremt liten om man inte har en massa annat fuffens för sig.

den komentaren va det jag väntat på i tråden , det avgjorde mitt val att inte skriva nå mer om detta på detta forumet

tänkte berätta min historia och visa papper i från åklagaren om vad som är lagligt , men hoppar detta nu :wink:

tack och hej !!!

Det får du gärna utveckla.
Att få höra riktiga erfarenheter och fall ifrån detta är precis vad vi vill. Det är annars bara massa tolkningar och tyckande, inklusive mina egna tolkningar.
Fall från verkligheten uppskattas absolut.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ljuddämpare

Inläggav Pryltokig 10 jan 2018, 15:43

Kapten Kamin skrev:"köparen och innehavaren måste ha licens på vapnet som ljuddämparen är ämnad för."
Återigen glöms våra licensfria luftvapen bort.


Precis som för oss som med modelljärnväg. Vi glöms alltid bort när tågtrafiken avregleras.. :-)
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Ljuddämpare

Inläggav caprice666 10 jan 2018, 17:00

proton skrev:
Kapten Kamin skrev: risken att ens bli kollad är extremt liten om man inte har en massa annat fuffens för sig.

den komentaren va det jag väntat på i tråden , det avgjorde mitt val att inte skriva nå mer om detta på detta forumet

tänkte berätta min historia och visa papper i från åklagaren om vad som är lagligt , men hoppar detta nu :wink:

tack och hej !!!



Vidareutveckla gärna.
För egen del som jagar med min wildcat så blir jag nyfiken.
Trots att det sitter shroud på den så blir djuren nervösa när jag skjuter i ladugården och i ladan.
Kan man bygga på en ljuddämpare också så vore det guld.
Användarvisningsbild
caprice666
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 07 apr 2009, 11:35
Ort: Mönsterås
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Wildcat, Discovery

Re: Ljuddämpare

Inläggav Superbee 11 jan 2018, 07:39

Kapten Kamin skrev:
Hawkeye skrev:Jag förundras ständigt över att så många tror att det är licens på ljuddämpare till licensfria luftvapen eftersom det inte står så i vapenlagen. Det står att det gäller samma regler för delar till ett vapen som ett komplett vapen dvs licensfria delar inklusive ljuddämpare till licensfria luftvapen. Det nya lagförslaget kommer således inte innebära någon ändring för licensfria vapen eftersom den enbart behandlar licensbelagda vapen.

De som tror att det är licens idag på ljuddämpare till licensfria luftvapen kommer att få problem framöver eftersom det enligt lagförslaget krävs att man har licens på vapnet för att köpa en ljuddämpare utan särskilt tillstånd. Eftersom de inte har licens på vapnet kan de inte heller köpa en ljuddämpare.

Jag tror nog dom flesta är överens om att inbyggda ljuddämpare/shroud till licensfria luftvapen är ok.
Problemet blir om du har en lös dämpare som kan användas till flera vapen, tex en 22lr som du har bredvid i skåpet.
Hur bevisar jag att denna dämpare bara används till den licensfria luftbössan?
Jag vill ogärna sätta mig i tveksamma situationer, även om jag själv tycker det skulle vara ok.


Känns som att scenariot med 22lr bössan bredvid luftbössan i skåpet blir ett ickeproblem om förslaget går igenom? Förutsatt att man har licens för nämnda 22lr...Eller är du av annan uppfattning?

Håller med om att det nojas lite väl här, prova att köpa en "ljuddämpare" till en soft air gun, bara att knalla in i butiken, må så vara att "ljuddämparen" är tom, men trots det sluten och kanske dämpar ljudet med 0,00000001 dB om SKL mäter upp den...

Vågar ni inte sätta den "ljuddämparen" på ert luftgevär?

Hur menar ni att en soft air gun skiljer från ett annat effektbegränsat luftvapen i lagens ögon?

Har fått för mig att staten rent subjektivt är mer "anti" soft airguns då de är väldigt lika riktiga vapen till utseende :)
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Ljuddämpare

Inläggav Kapten Kamin 11 jan 2018, 09:35

Superbee skrev:Känns som att scenariot med 22lr bössan bredvid luftbössan i skåpet blir ett ickeproblem om förslaget går igenom? Förutsatt att man har licens för nämnda 22lr...Eller är du av annan uppfattning?

Helt enig med dig där.
Superbee skrev:"ljuddämpare" till en soft air gun, bara att knalla in i butiken,

Dessa leksaksdämpare är inga problem. Jag menar riktiga, fungerande dämpare. Dom tänker inte jag chansa med med.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ljuddämpare

Inläggav dorro 11 jan 2018, 10:10

Jürgen skrev:Ja folk oroar sig extremt mycket i onödan, för sitt licensfria luftvapen och gud nåde om du nu skulle sätta en ljuddämpare på det. Ojojoj. Polisen kommer att sätta dig i fängelse för vapenbrott! Hahaha ja herregud.
Hawkeye skrev:Jag förundras ständigt över att så många tror att det är licens på ljuddämpare till licensfria luftvapen eftersom det inte står så i vapenlagen. Det står att det gäller samma regler för delar till ett vapen som ett komplett vapen dvs licensfria delar inklusive ljuddämpare till licensfria luftvapen. Det nya lagförslaget kommer således inte innebära någon ändring för licensfria vapen eftersom den enbart behandlar licensbelagda vapen.

De som tror att det är licens idag på ljuddämpare till licensfria luftvapen kommer att få problem framöver eftersom det enligt lagförslaget krävs att man har licens på vapnet för att köpa en ljuddämpare utan särskilt tillstånd. Eftersom de inte har licens på vapnet kan de inte heller köpa en ljuddämpare.

Ni som är så säkra på er sak, om ni har en dämpare anmäl er själva, har ni inte en så skaffa en, så får vi se vad som händer.
När det gäller vapenfrågor så är gissningar inget värda.
dorro
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 feb 2009, 19:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

Re: Ljuddämpare

Inläggav Jürgen 11 jan 2018, 11:03

Läs lagen, så ser du att det inte är licens på ljuddämpare till licensfria luftgevär.
Användarvisningsbild
Jürgen
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 16 dec 2013, 15:00
Ort: Umeå
Tack utdelade: 101 gång
Tackad: 32 gånger i 31 inlägg
Luftvapen favorit: Gasfjäder

Re: Ljuddämpare

Inläggav Hawkeye 11 jan 2018, 11:44

Vadå gissningar? Jag har läst lagtexten och vet vad där står så jag behöver inte lyssna på skrönor och andras gissningar. Har Dorro läst lagtexten?
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Följande användare vill tacka Hawkeye för detta inlägg
Jürgen (11 jan 2018, 21:52)

Re: Ljuddämpare

Inläggav dorro 11 jan 2018, 11:50

Hur du tolkar lagen är inte relevant.
Det är inte din tolkning som står över polisens och rättsväsendets..
Lagen kan tolkas på olika sätt, varför divideras det annars i långa trådar på forum?
Men om du är så säker på din sak, anmäl dig själv så du får det på papper med myndighetsstämplar och krumilurer.
Då kan du komma och dumförklara oss tveksamma!
dorro
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 feb 2009, 19:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

Följande användare vill tacka dorro för detta inlägg
Brogubben (11 jan 2018, 15:44)

Re: Ljuddämpare

Inläggav Pryltokig 11 jan 2018, 13:43

dorro skrev:Hur du tolkar lagen är inte relevant.
Det är inte din tolkning som står över polisens och rättsväsendets..
Lagen kan tolkas på olika sätt, varför divideras det annars i långa trådar på forum?
Men om du är så säker på din sak, anmäl dig själv så du får det på papper med myndighetsstämplar och krumilurer.
Då kan du komma och dumförklara oss tveksamma!


Det finns redan utlåtande från NFC i denna tråd på att "plastljuddämpare" för LV/Airsoft EJ omfattas av vapenlagen
och de stora kedjorna har sålt LV med aktiva ljuddämpare i många år utan problem. OM man nu släpper ljuddämpare
till krutbössor "fritt" på samma sätt som ammunition (visa upp licens och köp så många du vill) skulle det bli helt
absurt om polisen började söka upp och lagföra alla som köpt BSA Silentium eller Shroudade bössor om de i övrigt
är oklanderliga LV-ägare. Referens till ett tidigare inlägg viewtopic.php?f=6&t=17726&start=50#p323960
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Ljuddämpare

Inläggav dorro 11 jan 2018, 14:13

Hawkeye skrev:Vadå gissningar? Jag har läst lagtexten och vet vad där står så jag behöver inte lyssna på skrönor och andras gissningar. Har Dorro läst lagtexten?

Jodå, jag har läst vapenlagen och FAP åtskilliga ggr, som jag ser det finns det utrymme för olika tolkningar.
Och med polisens nuvarnande nitiska tolkningar och ibland rena lögner i pågående processer så vill jag ha svart på vitt vad som gäller, alltså inga tolkningar av privatpersoner. De har man ingen användning för när polisen kommer och beslagtar vapnen i väntan på att det ska avgöras i domstol.
Har full jaktgarderob och några målskyttevapen, så det är inget man vill riskera att förlora.
dorro
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 feb 2009, 19:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bylle och 44 gäster

  • Sponsorer