Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, gubbe, Daniel, Nitro
Mattias.A skrev:Om jag ämnade sälja ett luftgevär som det finns målskyttelicese på, går det att strypa bössan och avregistrera den. Eller måste den säljas licenspliktig?
Martin skrev:Är det nån som lyckats med detta i Västra Götaland eller Halland?
dano_swe skrev:Har talat med handläggare i Göteborg. Tvärnej.
Batistuta skrev:dano_swe skrev:Har talat med handläggare i Göteborg. Tvärnej.
Vete tusan om jag hade accepterat detta. De måste ju göra fel eftersom det fungerar i resten av landet.
Avalonblower skrev:En lösning som en del har använt är att knacka in det licenspliktiga serienumret på ett annat billigare vapen och sedan lämna in det för skrotning. Då försvinner licensen och det licenspliktiga vapnet kan säljas.
Kapten Kamin skrev:Jag har bjudit in mig själv till polisen i Bergslagen/värmland för en genomgång av problemen vi luftskyttar stöter på.
Vet inget datum än, men jag har fått positiv respons i alla fall.
Primärt kommer jag i så fall att diskutera problemen ur ett FT-perspektiv, då det är det jag är insatt i.
Mer info kommer så småningom...
Pryltokig skrev:Avalonblower skrev:En lösning som en del har använt är att knacka in det licenspliktiga serienumret på ett annat billigare vapen och sedan lämna in det för skrotning. Då försvinner licensen och det licenspliktiga vapnet kan säljas.
Ser vissa problem här.. Det "billiga" vapnet bör vara samma fabrikat och så proffsigt numrerat så att den som skriver skrotintyg inte anar oråd då personen i fråga knappast vill riskera sin auktorisation för ett fejkat LV-intyg. Vidare måste serienumret på (original-)vapnet som säljs inte kunna läsas/återskapas då det skulle få väldigt tråkiga konsekvenser för dig om det dök upp i fel sammanhang.
För mig är det ganska uppenbart att lagstiftaren sett en fri & licensfri värld (LV sub 10J) samt en licensvärld (krutvapen). Att folk skulle börja tävla i internationell FT med av/påregistrering av licenser på 16J-vapen var det nog ingen lagstiftare som önskade eller kunde förutse. På köpet får vi dessutom allt tjaffs om att lösa LV-delar kan vara vapenbrott då de "skulle kunna" användas som 16J-delar bla bla.. Säger inte att någon gör fel men resultatet blir att mycket energi går åt till något som knappast är samhällets största problem. Mitt förslag, som knappast lär få gehör, är höjd effektgräns (20J som frankrike?) eller light-licenser (anmälan) för LV >10J där vapnet registreras på en myndig skötsam person som garanterar säker förvaring utan krav på klubbverksamhet etc. Så var dagens gnäll avklarat...
bjerka skrev:Ja det går, jag tyckte dock det var väldigt bökigt. Inte alls lika enkelt som att få den licens belagd. Jag bor i Stockholm.
Superbee skrev:bjerka skrev:Ja det går, jag tyckte dock det var väldigt bökigt. Inte alls lika enkelt som att få den licens belagd. Jag bor i Stockholm.
Fick du något intyg på att bössan är avregistrerad?
Jag fick bara ett mail från en vapenhandläggare som killen ovan, fast mitt mail var t.o.m. mindre formellt, stod bara att "innehavet är nu struket ur vapenregistret"
Martin skrev:Är det nån som lyckats med detta i Västra Götaland eller Halland?
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster