Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Luftpangarn 29 okt 2018, 11:53

Nu har jag talat med både Tullen och Polisen, och så gott det går, utrett vad som gäller när jag nu köper ett luftgevär på postorder från Spanien. I Spanien säljs geväret med en 24J gaspistong. Det vore både vapensmuggling och vapenbrott att ta hem det i det utförandet - så långt är vi alla glasklart överens.

Den mycket trevlige Spanske butiksinnehavaren, beklagade att han inte har någon 10J pistong. Däremot plockar han gärna ur 24J pistongen. Han tyckte självklart att jag måste få originalpistongen också - något annat verkade han inte tycka kändes rätt. Han erkände en aningen skuldmedvetet, att "ärligt talat ger den nog snarare 26-27J, beroende på val av diabol". Jag skrattade gott, och sa "att det är jag väl medveten om, men det fattar inte polisen". Han skrattade till - verkar vara samma sak i Spanien. :)

Nåväl, han lovade spontant på typ heder och samvete, att skicka pistong respektive geväret, i två olika försändelser. (Om någon vill byta en Kral N-07 pistong i 10J mot min 24J, så skicka PM till mig! :) )

I fredags ringde jag Tullen. Tulltjänstemannen verkade ha viss kännedom om problematiken - han tog själv upp det faktum att "en fjäder är en fjäder", oavsett om den nu råkar passa i ett luftgevär också. (Jag tog inte upp gaspistong - men sådana använd ju också till allt möjligt.) Han upplyste också om att Tullen inte ger förhandsbesked! :shock: Och hursomhelst "lägger sig tullen inte i saken överhuvud taget. Det är polisen som bestämmer" upplyste han mig. Samt antydde att det var astronomiskt liten risk, att någon skulle orka bry sig. (Sannolikt underförstått, så länge luftgeväret inte fungerar.)

Idag talade jag med en vapenhandläggare på Stockholmspolisen, som tydligen skall vara den person som har störst kompetens att besvara min frågeställning. Jag tog inte upp frågan om en separat försändelse med 24J pistongen, utan koncentrerade mig på frågeställningen om en försändelse med ett icke fungerande luftgevär.

Vapenhandläggaren blev mycket brydd över frågeställningen, och vi resonerade fram och tillbaka i säkert 20 minuter. Helst ville han uppenbarligen slippa frågan. :| Ett tag var han inne på, att jag måste kunna visa att geväret i sammanbyggt originalutförande, håller under 10J. När jag svarade, att det inte finns något bestämt utförande med avssende på effekt, då det anpassas efter varje lands lagstiftning. I Spanien 24J, Tyskland 7,5, England 16J och Sverige 10J. "Och vete sjutton vilka effekter i Norge eller Finland". "Det vet inte jag heller" föll han mig i talet. Då resonerade han vidare, och kom fram till, att om luftgeväret inte fungerade, kan / borde det knappast betraktas som vapen. Detta sista är ju egentligen den springande punkten. Som varit föremål i tidigare diskussion här på forumet.

Jag får en mycket stark känsla av att varken Tull eller Polis i grunden är intresserade av att öda enegi på luftgevär. Och hur som helst, i det osannolika fall jag skulle hamna i trassel, råder det ju inget tvivel om att jag försökt ta reda på, samt följa reglerna. Jag vet inte om vapenbrott kräver uppsåt (dvs man gör någonting avsiktligt), vilket jag väl svårligen kan hävda i detta läge, och det är nog ännu svårare att hävda något i stil med "att jag borde ha insett att det här förmodligen var olagligt".

Sagt och gjort, nu har jag beställt ett Kral N-07 med trästock ända ned till underkant av varbygeln, vilket är något jag uppskattar. Ersätter typ hamster för mig. :) Nu hoppas jag bara att allt verkligen går i lås. :o
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav atte69 29 okt 2018, 14:56

Intressant .. av ren nyfikenhet har jag kikat på just denna bössa .. vad kommer den att betinga "hemma i brevlådan" just kral verkar bättre än vissa andra turkar ..har klämt lite på dom hos cabom men denna bössa finns ju inte i lager ..
atte69
 
Inlägg: 1097
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Luftpangarn 29 okt 2018, 19:24

Ja atte69, vrålbilligt blir det inte. Caboms normalpris är ca 3'000kr. Reapriset i Spanien är 1'600 + frakt x2. +Ny pistong i Sverige = det blir bara en 500-hundring billigare än utgångspriset, tyvärr. Men rean fick mig att upptäcka denna variant. Har kollat tidigare på sådana stockar, men de låg alla på minst 5'000kr :-( Jag valde mellan denna, eller HW30s eller HW57. Vikten ligger mitt emellan. Finns det ens kikarsiktesfästen på HW30s??? Eller är det extra? Strunt samma, denna bössa är snyggare! (Fast en person här i forumet har en mattblästrad (?) silverglänsande stålversion av HW30, som är apsnygg!!! Men kolven är ändå enklare, och sämre funktionellt, för mig.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav börne 29 okt 2018, 19:32

Luftpangarn skrev:Jag valde mellan denna, eller HW30s eller HW57. Vikten ligger mitt emellan. Finns det ens kikarsiktesfästen på HW30s??? Eller är det extra? Strunt samma, denna bössa är snyggare!

HW57 ska man undvika, Weihrauch sämsta bössa då den där laddmekanismen som åker upp är skit, HW 30S har kilspår till kikarsikte!

Fördelen med en HW30S eller t.e.x en HW50S som ju är lite större är att man vet vad man får i fråga om precision & kvalitet!

Velar själv mellan en 30 eller 50 som innebössa då vi bara får skjuta med max 10J inomhus på klubben!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Air 29 okt 2018, 19:53

HW50 välj något eget nu inte vad alla tjatar FB 300/HW30.
Lite mer pengar mycket mer luftgevär nästan lika smidig.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
börne (29 okt 2018, 20:05), atte69 (29 okt 2018, 20:17)

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Larzzon 29 okt 2018, 19:57

Luftpangarn skrev:I Spanien 24J, Tyskland 7,5, England 16J och Sverige 10J. "Och vete sjutton vilka effekter i Norge eller Finland". "Det vet inte jag heller" föll han mig i talet.


Danmark och Norge har kaliberbegränsning .177 och i Finland är det fritt. Frankrike 20J osv.
Det hade varit enklare om man hade en gemensam gräns för licensfritt vapen inom EU....
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Luftpangarn 29 okt 2018, 20:04

Ja Larzzon, det är europeisk totalröra :lol: Men jag misstänker att luftgevär är lägr prioriterade än normer för "raka gurkor" (no kidding!) med avseende på jordbruksstöd... wtf... önskar det vore skämt.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav gubbe 29 okt 2018, 20:25

Larzzon skrev:Det hade varit enklare om man hade en gemensam gräns för licensfritt vapen inom EU....


Helt klart vore det så. Bara inte Tyskland får råda...
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Avalonblower 29 okt 2018, 20:34

Tyskland och Italien har 7.50 joule och mycket talar för att detta skulle kunna bli nivån för den framtida gemensamma lagstiftningen inom EU.

Sedan blir det upp till det enskilda landet att själv välja kraven för licens på kraftfullare vapen.

I Sverige så finns det personer inom RPS mfl som dessutom gärna ser att alla kalibrar över 177 beläggs med licens.

Då skulle man bli av med alla look-a-like airsoft liksom fundamentet för smygtrimmande med de grövre kalibrarna.

Med en nivå på 7.50 och max 177 så stör man sig dessutom inte med tävlingsskyttarna som i regel ligger under dessa gränser och blir ostörda av förändringen.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Larzzon 29 okt 2018, 20:36

gubbe skrev:
Larzzon skrev:Det hade varit enklare om man hade en gemensam gräns för licensfritt vapen inom EU....


Helt klart vore det så. Bara inte Tyskland får råda...


Summerar man allt och räknar ut ett medel så landar vi väl på 16J eller så... Vilket nog hade varit vettigt.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Larzzon 29 okt 2018, 20:40

Avalonblower skrev:Tyskland och Italien har 7.50 joule och mycket talar för att detta skulle kunna bli nivån för den framtida gemensamma lagstiftningen inom EU.

Sedan blir det upp till det enskilda landet att själv välja kraven för licens på kraftfullare vapen.

I Sverige så finns det personer inom RPS mfl som dessutom gärna ser att alla kalibrar över 177 beläggs med licens.

Då skulle man bli av med alla look-a-like airsoft liksom fundamentet för smygtrimmande med de grövre kalibrarna.

Med en nivå på 7.50 och max 177 så stör man sig dessutom inte med tävlingsskyttarna som i regel ligger under dessa gränser och blir ostörda av förändringen.


Fördelen med en kaliberbegränsning är ju att det blir enklare för tull och polis att avgöra vad som är licensfritt.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Avalonblower 29 okt 2018, 20:43

Fördelarna (ur RPS perspektiv) är ju flera:

- Lätt att avgöra licensstatus rent visuellt
- Stoppar vrålhöga effekter hos smygtrimmade vapen
- Lägger alla Airsoft på licens - endast seriösa spelare blir kvar
- Stör inte organiserat luftskytte (10M Int. etc)
- Anpassning till andra stora EU-länder (Tyskland, Italien osv)
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Larzzon 29 okt 2018, 20:48

Avalonblower skrev:Fördelarna (ur RPS perspektiv) är ju flera:

- Lätt att avgöra licensstatus rent visuellt
- Stoppar vrålhöga effekter hos smygtrimmade vapen
- Lägger alla Airsoft på licens - endast seriösa spelare blir kvar
- Stör inte organiserat luftskytte (10M Int. etc)
- Anpassning till andra stora EU-länder (Tyskland, Italien osv)


Den sista raden köper jag inte, det finns betydligt fler EU-länder som har högre anslagsenergi än Tyskland och Italien som har de lägsta.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Avalonblower 29 okt 2018, 21:01

Belgien har 7.50 på luftpistoler, fritt på gevär (vilket är under diskussion)
Bulgarien har 24 joule
Tjeckien har 16 joule
Frankrike har höjt till 20 joule (tidigare 10 joule)
Tyskland har 7.50 joule
Italien har 7.50 joule
Nederländerna har fri effekt
Polen har 17 joule
Österrike har fri effekt men 25 och större kräver alltid licens
Estland har fri effekt men 22 eller större kräver alltid licens
Finland har fri effekt
Danmark har fri effekt
Lättland har 12 joule
Litauen har 7.50 joule
Luxemburg har licens för allt
Malta har licens för allt
Irland har licens för allt
Norge har fri effekt på 177
Slovakien har 15 joule
Slovenien har 20 joule
Spanien har 24 joule
Turkiet har fri effekt
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Avalonblower 29 okt 2018, 21:04

Generellt sett så finns det allt från fri effekt till licens på allt.

De som inte tillhör ytterligheterna ligger i spannet från 7.50 till 24 joule.

De som har högst licensfri effekt är ofta öststater med överlag generös vapenlagstiftning, undantag Nederländerna och Frankrike samt de nordiska länderna (utom Sverige).
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Larzzon 29 okt 2018, 21:15

Avalonblower skrev:De som inte tillhör ytterligheterna ligger i spannet från 7.50 till 24 joule.


Skulle man då göra en kompromiss och ta ett medelvärde så landar vi på ca 16J, vilket känns rimligt eller vad tycker du?
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Avalonblower 29 okt 2018, 21:29

Naturligtvis så vore det trevligt i sak.

Dock så är tendensen överlag (undantag Frankrike och tidigare Nederländerna) att länder förefaller att sänka, snarare än att höja, effektgränserna när man ska tala sig samman.

Det är sällan politiker står på barrikaderna och förkunnar:

"Låt oss skapa en slappare vapenlagstiftning med färre regler och högre effekter!"

Vanligtvis så sker det omvända.

Vidare så är kanske inte förändringstrycket från allmänheten speciellt högt heller.

Färre människor idag kommer i kontakt med skjutvapen och har intresse för dem. Rädslan för våld har ökat i samhället. Urbaniseringen innebär att färre människor bor så att de har möjlighet att skjuta. Färre engagerar sig i skytteklubbar och antalet skjutbanor minskar på grund av ökade krav på hänsyn till miljö och säkerhet. Samhället ser inget egenvärde i skjutvapen på det sätt man gjorde förr när det var viktigt att människor kunde skjuta för att försvara sitt land, idag erövras länder med digital teknik och inte skjutvapen.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Archon 29 okt 2018, 22:01

Avalonblower skrev:Tyskland och Italien har 7.50 joule och mycket talar för att detta skulle kunna bli nivån för den framtida gemensamma lagstiftningen inom EU.

Sedan blir det upp till det enskilda landet att själv välja kraven för licens på kraftfullare vapen.

I Sverige så finns det personer inom RPS mfl som dessutom gärna ser att alla kalibrar över 177 beläggs med licens.

Då skulle man bli av med alla look-a-like airsoft liksom fundamentet för smygtrimmande med de grövre kalibrarna.

Med en nivå på 7.50 och max 177 så stör man sig dessutom inte med tävlingsskyttarna som i regel ligger under dessa gränser och blir ostörda av förändringen.


Det här låter inte så bra. Jag gillar mina airsoftvapen och ser ogärna legala begränsningar på dessa. Vad gäller luftgevär med kalibrar över .177 kan jag rent logiskt förstå om man vill ha licens på dem. Ärligt talat, vad är det för idé med att köpa exempelvis ett 'monstergevär' med .25 om inte avsikten är att öka effekten? Ett sådant vapen skjuter ju uselt i tio joule. Och handlarna tillhandahåller gärna diverse tillbehör med vilka man kan öka effekten till olagliga nivåer helt öppet. Med licenskrav på gevär över .177 så torde man väl bli tvungen att visa giltig vapenlicens när man ska köpa delar till dylika vapen om detta blir verklighet. Jag hoppas verkligen att lagstiftarna inte kommer att sabba alltför mycket med sitt ständiga förbudsivrande. Jag behöver mina hobbies för att stå ut med det eländiga jordelivet. Bara jobba och slita varje dag som en slav utan laglig möjlighet att få göra något man tycker är kul på fritiden är nedbrytande för själen. Överlag är jag dock ganska nöjd med den svenska lagstiftningen. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att öka den lagliga gränsen till max 20 joule för att underlätta för våra field target skyttar, plus att jag skulle ta bort licenskravet på ljuddämpare, om jag fick bestämma.
Senast redigerad av Archon 29 okt 2018, 22:15, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Luftpangarn 30 okt 2018, 04:06

Jag vill göra ett förtydligande; Jag tror inte att det egentligen har någon juridisk betydelse om geväret och pistongen / fjädern skickas i två olika försändelser. Det är faktiskt mera avsett som pedagogisk åtgärd genetemot Tullen och Polisen. Det är två olika föremål, även om de går att montera ihop. Men det gör en bil och en mutter också. så att säga. Liksom att en mutter även kan användas till mycket annat, vilket såväl gaspistonger och fjädrar också gör. Situationen blir tydligare om man delar upp det i två försändelser. En mutter kan fungera som en reservdel till en bil, och en gaspistong som reservdel till ett luftgevär.

Jag funderade på att strunta i pistongen, eftersom jag tidigast lär kunna ha licens om ett år. Det var faktiskt den spanske säljaren som tyckte det var tokigt att jag inte skulle få den också.

Är det någon här som har erfarenhet av Krals luftpistonger? Vad jag förstår, går Hatsans pistonger att justera kraften hos, med hjälp av en vanlig PCP-pump. Det hade ju varit väldigt praktiskt om det gick att göra med Krals gaspistonger också - men jag förutsätter att så inte är fallet. Då hade ju den spanske handlaren rimligen föreslagit det.

Kan man ha sådan djäkla tur, att en Hatsan-pistong passa i ett Kral? Eller kan det finnas andra reglerbara gaspistonger som kan passa?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Utrett (?!) import enl. Tull och Polis

Inläggav Luftpangarn 30 okt 2018, 04:56

Den här tråden jag startade kring importregler, har spårat ur, fast på ett intressant sätt. Kan någon moderator flytta relevanta inlägg till min nya tråd om nya regler för luftvapen?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster

  • Sponsorer