Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Luftpangarn 30 okt 2018, 04:54

Angående lagreglering av luftvapen finns flera saker som talar för att vi luftgevärsintresserade skulle kunna få igenom en ändring;

Dagens reglering fungerar mycket dåligt. I verkligheten vimlar det av uppgraderade luftgevär ute i stugorna, helt utanför lagens råmärken och kontroll. Att ändra reglerna, så att de bättre överensstämmer med verkligheten borde ligga i allas intresse. Att dessutom Danmark och Finland har fri effekt oavsett kaliber, gör nuvarande reglering ännu mer världsfrånvänd.

Det man egentligen vill reglera, är att inte barn samt vrickade vuxna har allt för enkel tillgång till luftvapen. Ett enkelt registreringsförfarande / anmälan av innehav av ett visst vapen (serienummer) efter inköp, för effekter över 10J, skulle medvetandegöra inköparen av ett luftgevär om dennes ansvar. Samt att överlåtelse av ett sådant vapen skulle medföra att den nye ägaren anmäler detta gemensamt med den föregående.

På så sätt skulle luftgevärsskyttarna kunna erbjuda riksdag och rättsvårdande myndigheter något i utbyte mot mer realistiska regler. Och glöm krav på ett dyrt vapenskåp - då hamnar vi bara tillbaka i nuvarande situation. Ett enklare krav på säkrare förvaring, kan man dock tänka sig. Låst garderob, vapenställ (ev hemsnickrat av trä), eller ett rejält hänglås genom varbygeln, torde stoppa barn. Och det tydliggör ytterligare ansvaret hos luftvapeninnehavare.

Trots att det idag i praktiken råder laglöst land kring luftvapen, är det ju inte så att luftvapen skapar några större (några alls?) problem i Sverige. Inte i Finland heller, det lilla jag snokat i saken.

För att något litet försvåra för vrickade vuxna, tycker jag den Polska varianten, med inskickande av psykolog / läkarintyg i efterhand, tillsammans med innehavsanmälan, är en mycket intressant ide. Och ett rejält lyft uppåt i säkerhet, jämfört med dagens krav på aktivt deltagande i skytteförening. Skytteföreningar torde bara i undantagsfall ha psykiatrisk kompetens.

Formellt skulle krav på att man är ostraffad ställas, för att rätten att inneha luftvapen inte skulle kunna återkallas. (Ja, jag tror meningen blev rätt :lol: ) I praktiken kommer förstås gangstertyper aldrig göra någon anmälan. Dem kommer man överhuvud taget inte åt med sådana här regleringar. (De torde gå och köpa krutvapen och handgranater, snarare än luftvapen.)

Slutligen finns som jag ser det, ytterligare ett skäl till att riksdag och regering skulle kunna ställa sig positiva till nya regler. Det har de senaste åren spridit sig en skamsen medvetenhet hos rikspolitikerna, att Sverige består av mycket mer än stadsdelen Södermalm i Stockholm. Politikern som försade sig för några år sedan, med kommentaren "Stockholmare är smartare än lantisar!", formulerade pinsamt nog en faktiskt rådande översittarattityd.

Och skytte är i första hand en fråga för landsbygden. Det är en av de där sakerna man typiskt sett fyller sin fritid med på landet. Det handlar om livskvaliteter staden inte erbjuder. Jakt, fiske, skoteråkning etc. Det här är väl också förklaringen till, att jag inte hittat en seriös luftvapenhandlare i Stockholm. Det är inget större intresse bland Stockholmare i gemen. Litet halvkuf tycker de jag är.

Kravet på medlemskap i en skytteförening som bedriver verksamhet med just en viss vapentyp man vill söka licens för, är inget annat än landsbyggdsmobbing. Det finns ju helt enkelt inte så varierat utbud av skytteverksamhet överallt i Sverige. Det är tom så att det omöjligen någonsin kommer att finnas sådant utbud överallt i Sverige.

Att EU idag skulle ta tag i frågan, framstår för mig som mycket osannolikt. Unionen kämpar för sin överlevnad för närvarande. Och Polen hugger ner urskog, på pin kiv, för att demonstrera sin självständighet mot EU. Gissa om luftvapen är en totalt ofarlig demonstrationsklubba att dra till med! Kostar ingenting att använda den frågan som ett tjurskalligt barn.

Med 13'000 medlemmar här i forumet, kan vi faktiskt uppbåda ganska rejäl politisk genomslagskraft - om vi vill! Och begära att en utredning tillsätts! Har vi en djäkla tur, kan vi få nya regler om 2-3 år.


Tråden jag startade kring importregler, spårade ur, fast på ett intressant sätt. Kan någon moderator flytta relevanta inlägg till denna tråd?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Per-Erik 30 okt 2018, 07:23

Dagens registrering var från början mycket nära det du beskriver, olyckligtvis nog så gjorde man registreringen på en lapp som står vapenlicens på.
Det fick till följd att klåfingriga personer på RPS (Claes Johansson med anhang) skapade dagens situation genom att helt sonika vägra skriva ut licenser med hänvisning till att det minsann var vapenlicenser det handlade om (felaktigt i sak),inget organiserat målskytte fanns för vapentypen och möjligheterna för jaktlicens små/ obefintliga.

MVH/Per Erik
Användarvisningsbild
Per-Erik
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 feb 2009, 10:07
Ort: Sveg/Härliga Härjedalen
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 16 gånger i 12 inlägg

Följande användare vill tacka Per-Erik för detta inlägg
Luftpangarn (30 okt 2018, 07:46)

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav proton 30 okt 2018, 07:47

jag är nog för registrering av luftvapen vid inköp och ett godkänt vapenskåp att förvara de i , 16 joule räcker väldigt långt för den mesta av skytteträning som man vill åt med denna hobby , hoppas politiker i detta land tänker om i detta , och tänker rätt .
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Silwer 30 okt 2018, 07:56

Ta bort klubbregeln, den är obegriplig då alla luftvapen inte är nån form av endast tävlingsvapen utan bar skytte för nöjes skull.

Varför ska en klubb i ändamålet behövas? det är väl ok för de som nu lätt har tillgång til dem vilket är en rätt liten del av befolkningen.

Det hela ger fler oreglerade vapen bara och allt för att luftvapen faller mellan stolarna, de förstår inte vad det handlar om öht och bedömer allt efter enbart tävlande nivå med drivet deltagande.

Det hela är urfånigt imo, inte för att luftvapen är ofarliga men är man vuxen och skötsam och då har möjlighet tat låsa in licensvapnet så borde man även få ha ett eget lufgevär över 10J om mna önskar det.

Men i Sverige finns inget som har definationen "kul"

Det finns en enda klubb i Sverige som går under jägarförbundet resten är sportskytte, så många de nu är.

Det kommer ju inte ställa till det för tävlingskyttarna alls då de ju har särskilda kort för att få delta, så kommer ju inte i kläm då de ju lätt kan påvisa just att de fungerar som säg en 10m matchklubb.
Senast redigerad av Silwer 30 okt 2018, 08:03, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav bebbe 30 okt 2018, 08:19

Är nog bra. Men någon typ utav reglering av effekt nivå bör tillämpas.

Jag har släktingar på min sambos sida som är från landet. Dom är väl insatta I jakt och vapen. Men förstår inte ett dyft av vad luft kan göra. I deras ögon är det leksaker som man ger till barnen. Oavset vad vapnet har för effekt nivå. Jag hade med mig min Wilcat för att visa dom vad den är kapabel till (det finns ju bra mycket värre). Och dom blev bra förvånade när jag på 80m kunde skjuta igenom en burk med bönor.

Det jag vill påvisa med detta är att om man skall ha friare regler (vilket jag är för) måste man även förklara vad dom olika effektnivårena är kapabla till. Den kunskapen finns inte hos många. Gäller tyvärr även dom som är insatta I vapen I övrigt.
Senast redigerad av bebbe 30 okt 2018, 08:20, redigerad totalt 1 gång.
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Slaskmack 30 okt 2018, 08:27

Bra skrivet.

Det skulle gå att konstruera avsevärt mycket bättre regler gällande luftvapen, och inte bara luftvapen för de delen.
Men när sånt här blir en politisk fråga är att det alltid blir fel. Så alternativet så få lagar som möjligt är alltid det bästa så länge saker fungerar.
Misstolka mig inte, vad jag menar är att visst är det naturligt och fullt logiskt att det är förbjudet med t.ex. mord. Men om det vore så att inte ett mord inträffat de senaste 200åren då är en lagstiftning överflödig. Nr 1 när man stiftar nya lagar är att först kolla om det är nödvändigt, finns det ett problem. Hur kommer lagen att lösa problemet. Varje ny lag kostar mycket pengar.
Och en lag ska man inte se som en rekommendation eller ett sätt att sätta regler.
Hårt sagt är en lag till för att ge staten rätt att bruka våld mot de som som ej följer givna regler. Och det ska man vara ganska försiktigt med.
Nu pratar du snarare om att avreglera, Att licenspliktiga luftvapen bara ska vara registreingspliktiga vilket jag tycker låter som en väldigt sund ide.
Man ska inte glömma inte att de lagar som reglerar missbruk redan finns.

Om en grupp med sunda intelligenta personer fick sätta sig och fundera hur detta skulle bli bäst, med både allmänheten och för luftvapenintresserade så skulle detta bli bra.
Men problemet är att när sånt här växer fram så sitter det 10 personer och fantiserar.
2st är kunniga och har sunt förnuft i frågan som behandlas
6st kan inte skilja på ett luftgevär och en skruvmejsel och är totalt ointresserade att lära sig, röstboskap i ärendet
2st är rabiata jaktmotståndare och hatar vapen oavsett syfte, deras mål är inte att få till en bra lagstiftning. Deras mål är att så få personer oavsett intresse eller lämplighet ska få tillgång till luftvapen. Det gör allt de kan för att förstöra lagstiftningen.

Så detta kan eventuellt bli en kompromiss mellan de som vill väl, och de som försöker förstöra. Resultatet blir inte något som är mitt i mellan. Resultatet blir oftast varken eller = dåligt. Det går givetvis inte exakt till på detta sätt rent praktiskt, men det är en ganska bra exempel på hur olika viljor kommer att utforma denna lag.
När krav på plåttjocklek i vapenskåp eller licensplikt på piprensare kommer som ett svar på 90talets värdetransportrån i syfte att visa politikst handlingskraft.
När åtgärden eller svaret på charlie hebdo massakern triggar igång hårdare lagstiftning för ipsc skytte i syfte att skydda allmänheten.
När man inför ett säljförbud på kikarsikten med hög förstoring för att bekämpa terrorism.
När en lag för att begränsa mängden krut på över 1-2kg i syfte att undvika "bomber" i händelse av brand passerar alla instanser, och utan att en enda sakkunnig tillfrågas utan att någon reagerar.
När man i praktiken förbjuder vapendelar att skickas med post. Ännu en gång "politisk handlingskraft" som ett svar på nån Aftonbladet skräckreportage.
När en jägare med innehav av klass 1 vapen får 30 dagsböter för att han har sparat en ask 0.22 som han ej har licens för, får 30 dagsböter och indragna licenser
Då kan man inte längre lita på att sunt förnuft råder när vapenlagar behandlas. Och jag tror det är bättre att inte väcka sovande björn

Tänk er tanken att en "expertgrupp" bestående av folk som jobbar på polisen med tillståndsärenden sätter sin ner tillsammans med
lokala miljöpartister för att ge förslag på nya vapenlagar. Som sedan ska gå via rikspolisstyrelsen för handpåläggning och expertutlåtande.
Efter detta ska det praktiska skötas, vilket består i att man försöker dryga ut skattekassan genom att maximera registeravgifter och kostnader för ansökningar.
Bara ordet "tillståndsärenden" gör nog att många som som haft med dem att gör sätter i halsen och får hjärtklappning.

Ursäkta om jag är lite miljöskadad och inte har så stor tilltro till våra folkvalda att göra bra jobb.
Det finns jättemycket som går att göra bättre. Det finns dock ingen som klarar av det.

Min övertygelse är att de bästa lagarna är de som inte finns för att det fungerar ändå.
Kriminalisera uppsåt och resultat. ett bra exempel på det är dagens förvaring.
Det finns inga krav tills det händer något. Alltså har du 4 ungar med ADHD som får tag på dina luftbössor och orsakar en olycka så är du delansvarig.
Du har per definition har inte förvarat dem på ett betryggande sätt. Är du däremot singel !
Lämnar du bilen på tomgång med en lös hund eller en 4åring ensam i bilen. Ja sunt förnuft talar för sig själv.
Att däremot lagstifta där man straffar alla som lämnar bilen med nyckel i låset är vansinne.
Senast redigerad av Slaskmack 30 okt 2018, 09:41, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Följande användare vill tacka Slaskmack för detta inlägg
soul (02 nov 2018, 12:51)

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Luftpangarn 30 okt 2018, 08:51

Silwer
"är man vuxen och skötsam och då har möjlighet tat låsa in licensvapnet så borde man även få ha ett eget lufgevär över 10J om mna önskar det."

Jag vill ta bort hela licenstanken och ordet. Jag vill att grundtanken skall vara "alla över 18 skall ha rätt att äga ett luftvapen med högre energi än 10J. Men innehavet skall registreras." Ungefär som att alla har rätt att ha hund, men du måste betala hundskatt / registrera hunden. Detta trots att det inte finns "hundägarlicenser". Men om det framkommer att man är olämplig som hundägare, kan man förbjudas att ha hund. I mitt tänkta scenario, kan ett obligatoriskt psykologutlåtande göra att det framkommer att rätten att ha luftvapen över 10J upphäv, likt hundförbud. (Givetvis skall andra saker kunna föranleda ett "luftvapenförbud över 10J"

Eftersom ett godkänt vapenskåp kostar minst 2-3'000kr, står det inte i proportion till inköpspriset för ett luftgevär. Och eftersom det redan idag vimlar av trimmade luftgevär, av vilka jag betvivlar att ens en bråkdel förvaras i godkända vapenskåp, och luftvapen inte orsakar en massa problem i Sverige, så tycks folk faktiskt redan idag hantera sina luftvapen ansvarsfullt. Att bara understryka vikten av ansvarsfull förvaring vid registreringstillfället, kan bara leda till någon ytterligare säkerhet. Kanske enkla lås för varbygeln typ kommer bli vanligt att handlare bjuder på vid köp? (Två plastbitar + eget hänglås.)

Vi får inte glömma, att folk faktiskt redan verkar uppträda ansvarsfullt. Tex påpekar de allra flesta privata annonsörer av luftgevär, att de kräver att du är 18 år. Det är ett utmärkt exempel på lagstiftning som har allmänt stöd, och därför frivilligt upprätthålls. Däremot verkar effektgränserna inte upplevas som motiverade, de saknar stöd, och mycket riktigt är efterlevnaden mycket bristande.

Jag har för mig, att det förr reglerades angående krutvapen, att vital del (slutstycke) skulle förvaras separat (och kanske inlåst?). Revolver och pistol kunde förvaras i sin helhet inlåsta.

Jag tror det var Leopold som skrev någon gång, att en fördel med vapenskåp, var att det försvårade att bara i vredesmod slita fram ett vapen. Jag tror att man för luftvapen, når det även med enklare / billigare metoder. (Dessutom är trots allt luftvapen knappast populära mordvapen. Egentligen är hela mordgrejen inte relevant för vare sig luft eller krutjaktvapen. Vete sjutton om jaktgevär ens förekommer i rån?)

I dagsläget orsakar vapenrepliker betydligt mer problem än kraftfullare luftvapen.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Luftpangarn 30 okt 2018, 09:02

Bebbe och Slaskmack

Jag föreslår att 10J ribban får vara kvar. Det finns redan tiotusentals 10J gevär i Sverige. Det går varken att kräva registrering eller dra in dem.

Över 10J skulle man kräva registrering & psykutlåtande.

Det finns inget hinder mot att också skärpa luftvapenförsäljares informationsplikt för max 10J vapen. På svenska! Inte någon finstilt text på engelska på kartongen.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Silwer 30 okt 2018, 09:15

Nu tycker jag att här bryr vi oss om luftvapen inte andra vapen eller skyttegrenar, det är inte direkt vi har dem som vänner utan media utnytjar tex att .22 finns för luftvapnen med .22lr som att det var exakt samma sak.

Ju mer oreglerade licewnsvapen ju värre för oss så fort det heter luftvapen säg som i UK.

Dina gamla exempel är ganska öken just nu när det drösar in vapen från öststaterna på svarta marknaden totalt okontrollerat.

Men vi är inga gängmedlemmar, det är ju bara att kolla upp oss som förr.

Idag måste man tydligen ha en lobbyverksamhet tyvärr, det har försökts för länge sen men misslyckades, och som sagt krutskyttarna bäddar inte för oss andra öht.

Jag vill inte göra det samma tillbaks, man rånar inte och lever om med en älgstudsare, den är i det närmaste oduglig för sånt, det är handeldvapen, smidiga automatvapen och möjligen avsågade hagelbössor isf.

Polisen borde veta bättre, men tyvärr genom att visa på papper hur man förbjudit olika grupper så ser det hela bra ut, det är ju rentav farligt att ta tag i de riktiga problemen om det öht är tillåtet.

Tillståndsmöjligheten i Sverige följer inte samma lag, det har alltid varit ett stort problem att de var för sig bestämmer hur lagen ska tolkas.

De är i vårat fall i det närmaste odugliga, som väntat i Sverige behöver man inte kunna just nåt för att ha en position inom området.

Inget kommer ändras och som vi redan ser och jag påpekat säljs luftvapen som är som gjorda att omedelbart sätta i fullfartssfjädern eller på annat sätt ostrypa av handlare.

Klubbregeln som tydligen skulle få folk att använda sina luftvapen för tävling om de nu var över 10J gjorde bara att det blev ännu fler okända "licensvapen" i omlopp, imo en flopp.
Luftvapen är väl inte förstahandsval för brott, men det förekommer skjutningar på bussar och liknande tex, förubuden och regleringarna kan troligen aldrig ändra det.

Det är för mer att jag ska känna mig skyldig på nåt sätt som är det dåliga.

Men jag förstår varför skulle jag behöva luftvapen över 10J? det är det som inte har förståts av myndigheter och säg skyttar i systemet.

Jag har på senare år känt tat det käns fel att behöva göra nåt mot lagen bara för att den inte fungerar vilket klart hindrat mig iaf.
Man kan inte komma undan med pojkstreck längre vilket en del fått känna på som florerat på forumet tom om man är tillräkligt utstickande.

Jag vet inte om vi pratar om samma sak längre?

Det är kanske att Sverige förr var skogen och mineraltillgångar, folk jagade och det ärvdes, inga konstigheter och nu är det gängkrig som har noll med den saken att göra utan är importerad i stor del.

Men jag vill hålla mig til luftvapen här, eller?
Senast redigerad av Silwer 30 okt 2018, 09:17, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Luftpangarn (30 okt 2018, 09:37)

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Silwer 30 okt 2018, 09:21

Luftpangarn skrev:Bebbe och Slaskmack

Jag föreslår att 10J ribban får vara kvar. Det finns redan tiotusentals 10J gevär i Sverige. Det går varken att kräva registrering eller dra in dem.

Över 10J skulle man kräva registrering & psykutlåtande.

Det finns inget hinder mot att också skärpa luftvapenförsäljares informationsplikt för max 10J vapen. På svenska! Inte någon finstilt text på engelska på kartongen.


Psykutlåtande ala Finland .22lr?

Verkar funka rätt kasst ärligt talat.

Jag föredrar en koll i registren efter våldsbrott eller liknade ogentligheter då vi i Sverige är maximalt registrerade.

Förvaringskrav är också ok i nån form så inte andra kan koma åt vapnet lätt, sen tycker jag det är strunt med de här vapenskåpen med godkända lås mm, plåtlåda som blir svindyr, men ett kassavalv är inte ok liksom hahahahaha
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Pryltokig 30 okt 2018, 09:25

I Januari 2016 skrev jag nedanstående, som ett förslag i en annan tråd här på forumet, men så fort vi kommer in på detaljer blir det svårare. Jag ser det tex. som fullt rimligt att kräva vapenskåp (eller möjligen enklare men seriös låsning/ställ) för att undvika olyckor med barn etc. De mest kraftfulla vapnen är oftast PCP-riggar med dyra sikten och om man inte vill lägga 2-3" extra på ett skåp så får man ligga kvar på sub10J. Sen är det alldeles för enkelt för en politiker att plocka billiga poäng med citat typ "Vi behöver färre vapen, inte fler, så vi säger nej till allt"


Väl medveten om att det aldrig lär inträffa, men föreställ er följande:

Licensfria LV och krutvapen, samma regler som i dag. (möjligtvis skrota 5-årslicenser efter 10 prickfria år)

Ny Licensklass "Light" med följande kriterier:
Fullfarts-LV Kal .177-.25
Förenklad ansökan ("anmälan"). Licens på dagen. Krav +24 år. Ostraffad. Godkänt vapenskåp. Vapnets serienummer registreras. Thats it.
Inga evighetslånga handläggningstider. Inga 5-årslicenser. Inget krav på Skytteklubb på cykelavstånd, inget krav på närvaro, ingen menlig
påverkan på vapengarderoben. Enkelt att avregistrera och strypa vapen vid försäljning.

Fördelar: Förenklar för skytte-intresserade människor och skapar ett bredare underlag för lokala klubbar etc. För samhället blir det en vinst
då jag tror att en massa smyg-trimmade vapnen registreras och börjar förvaras inlåst. Visst, mängden fullfarts-vapen kanske ökar något
och visst kan man ställa till skada med en fullfartsbössa, men knappast värre än med en morakniv och absolut inte det dödliga blodbad vi
sett prov på i Paris det gångna året. Döm till strängare straff för de som skadar andra och givetvis dras alla licenser in om man begår våldsbrott
typ misshandel, olaga hot, rån etc.

Givetvis kan vi haka upp oss på detaljer (varför +24 år?) men fundera själv på vad som kan vara vettiga Light-villkor. Många får panik när regler mjukas upp
("Friggebodar kommer att byggas överallt" "Svenskarna klarar inte lördagsöppet på systembolaget" etc.) men det blir sällan så illa, som förbudsivrarna hävdar.
De som bryr sig om lagar är i allmänhet förnuftiga människor. De är de övriga som är problemet.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Silwer 30 okt 2018, 09:29

Registrering är dock ok, jag har en sån licens på luftgevär från 90talet, det dög utmärkt.

Jag ser noll förbättringar eller fördelar med ändringarna senare, men snyggt i papperna antar jag.

PCP vapen är vanliga här men jag tror den delen är ganska liten i det stora hela faktikst, till min förvåning vill folk ännu prata fjädervapen vilket glädjer mig, man måste inte alls ha nåt PCP för luftskytte.

Tyvärr skiljs inte nivåerna åt alls i landet, antingen tävlar du aktivt eller så är det 10J, en försvinnande liten del har jaktlicens.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Luftpangarn 30 okt 2018, 10:03

Silwer och Pryltokig,

Jag tycker vi ligger ganska nära varandra! :Thumbupp:

Jag ser dock inte så dystopiskt på möjligheterna att få till stånd en ändring av reglerna. Just därför att de inte funkar för fem öre. Nuvarande regler kring luftvapen är bara en papperstiger, utan någon inverkan på verkligheten.

Silwer, jag tror du har rätt. Skall vi ha en chans, skall vi inte blanda in andra vapenkategorier. Luft och CO2, inget annat.

Pryltokig, jag har också varit inne på en högre åldersgräns. Systembolaget har ju 20. Kungabarnen har kvar den gamla myndighetsåldern 21 år! :-) Vad sägs om en hybrid -24 år, bara registrering. Från 18 med psykologutlåtande - alltså ett dispensförfarande från huvudregel. Egentligen borde det gå att få från 16 om man tex tävlar? Riskbedömning mognar vid sisådär just 24 år, och hjärnans utveckling är mycket intensiv fram till ca 21 års ålder. Detta är allmänt accepterade vetenskapligt fastställda kunskaper. (Just därför har har de amerikanska delstater som legaliserat nöjeskonsumtion av marijuana, satt en inköpgräns på 21 år.

Jag står fast vid, att dyrbara förvaringskrav, bara kommer konservera nuläget.

Av nyfikenhet; Hur många Joule ger en .22 LR? 2-300? Typisk studsarammo 4'000J? Vet någon?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Pryltokig 30 okt 2018, 10:30

Luftpangarn skrev:Av nyfikenhet; Hur många Joule ger en .22 LR? 2-300? Typisk studsarammo 4'000J? Vet någon?


Bra "gissat". .22Lr Stinger ligger på ca: 260J och de vanligaste studsarkalibrarna (.308w/30-06) ligger just omkring 4.000J men det finns
grövre. De diskuteras att lägga en begränsning på 10.000J vilket skulle drabba vissa "elefant-kalibrar" men i dagsläget finns ingen Joule-gräns uppåt.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav arrowinapple 30 okt 2018, 10:33

Men har registrering redan införts på 10J? Jag menar om handlare redan gör det?
arrowinapple
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 08 dec 2011, 23:47
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav sfe 30 okt 2018, 10:49

Skall börja med att erkänna att jag har en fallenhet för det pessimistiska. - Så vet ni det.

Jag tror att det mest förnuftiga är att "sitta stilla i båten" och bevaka vad vi har. I likhet med flera andra som skrivit här ovan före mig ser jag en stor risk med att aktualisera frågan om lagarna för hantering av luftvapen. Jag anar att risken är mycket stor att om ämnet tas upp till diskussion på central nivå så kommer målet med diskussionen för de flesta i diskussionen deltagande att vara en skärpning av reglerna - det är så den allmänna politiska moralen ser ut idag, så som jag uppfattar den. Jag tror vi att luftvapenentusiaster, för vår egen skull, skall försöka undvika att "dra ögonen till oss".

Jag tycker nog att dagens regler för luftvapen i Sverige ändå är relativt OK. Jag menar, visst finns det mycket som skulle kunna vara bättre och smidigare men det skulle också kunna vara betydligt sämre. Se er om hur det ser ut i andra länder. Visst har våra närmsta grannar regler som de flesta av oss på detta forum även skulle vilja ha i Sverige men det finns också gott om länder där alla luftvapen är helt, eller i alla fall näst intill, förbjudna alt. licensbelagda och jag tror det är dessa länder som många politiker skulle se som förebilder om ett projekt att modifiera dagens bestämmelser togs upp till diskussion i riksdagshuset, även om den initiala avsikten med att ta upp ämnet vore att LÄTTA på reglerna. I Sverige idag kan vi äga hur många vapen som helst under 10J och sälja och köpa dessa fram och tillbaka mellan oss entusiaster som vilken annan Blocket-vara som helst och vi behöver inte heller utnyttja särskilt avlysta områden när vi skall använda våra luftvapen. Detta är stora fördelar mot många andra länder. Det enda som jag kan tycka är lite bökigt är att om man köper ett luftvapen utomlands ifrån så är 10J-utförandet ofta inte ett tillval som går att beställa.

Jag kan förstå att FT-entusiasterna vill ha enklare regler för innehav av 16J-vapen men jag tror att det finns för mycket att förlora på att försöka uppnå detta och jag tror att den mest realistiska utgången av en revidering av dagens regler för luftvapen är en skärpning snarare är en lättning av reglerna.
Är jag då emot att höja den licensfria gränsen till 16J, ev. med någon form av "lättlicens"? Nej, absolut inte. Jag skulle nog vara ganska snar med att själv skaffa ett 16J-gevär om detta skulle inträffa, men jag tycker inte frågan skall tas upp innan tiden är den rätta och jag tror inte att den är det just nu.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Luftpangarn 30 okt 2018, 11:19

Sfe,

Tankarna här är faktiskt lika mycket "skärpning" som "lättning". Det är liksom litet det listiga i ett sådant här upplägg. Om vi skissar ihop ett förslag, kan man ju höra med nästa statsekreterare till nästa justitieminister, om de tror att det kan finnas gehör för sådana tankegångar? Eller så hör man med någon riksdagsmedlem. Gillar ledamoten iden, skriver man en motion åt personen, som ledamoten sedan lämnar in i eget namn. (Så gör lobbyisterna :lol: ) Som sagt, vi är 13'000 på detta forum. Och antalet luftskyttar lär vara många gånger större. Och frågan har en landsbyggdsprofil. Vilket alla partierna numera vill odla. :wink:

Lustigt nog har det gått och blivit hippt att ta jägarexamen och skaffa bössa bland den trendiga PK eliten på Södermalm. (40% av ALLA Sveriges journalister bor på Södermalm. Helt rubbat. Vill minnas att jag läste det i DN.) Antingen skall man äta vego, eller viltkött. Så plötsligen har jägare fått trendstämpel, snarare än djurmördare. :lol:

En bieffekt är att vapen inte riktigt ses som lika suspekt längre. Fast att jag gillar luftskytte ses förståss som en aning udda. :lol:

En variant, är att befintliga skytteföreningar tar upp fler "långdistansmedlemmar". Vet inte om det funkar dock.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav jerico 30 okt 2018, 13:20

Jag är FÖR registrering av luftvapen med mer än 10J samt att det bör vara krav på att förvara dessa bakom "nyckel". Sedan om det är ett sådant där väggmonterat vapenställ man kunde se i barndomen hemma hos jägare eller i en låst vapenväska är för min del skitsamma. Krav på riktigt vapenskåp tror jag inte på.

Det där med krav på att man ska vara med i skytteförening som bedriver den typen av skytte är nog bara dumt...

Jag bor i en liten håla med en luftvapenklubb som skjuter inne på 10 meter. Det är inte den typen av skytte jag gillar eftersom jag tycker att 10 meter och bara 10 meter är för enformigt. Jag vill ha målen på längre och varierat avstånd vilket gjort att jag har fått gå med i en förening som har mauser som inriktning (även om det är mest jägare som skjuter in studsaren där). Med krav på förening så skulle jag inte kunna få en bössa med mer än 10J.

Jag är nog ganska representativ för en stor del av luftskyttarna som inte syns i debatten. Jag är inte intresserad av att tävla utan av att få en stund att rensa skallen på ett trevligt sätt.

Det är på grund av den regeln som jag nu tar jägarexamen så att jag kan köpa mig en fullfartare bara för att skjuta prick... Det som är trist är att det är lika dyrt att köpa en 308 som en vettig PCP bössa. Vapenskåp behöver jag i vilket fall.

Vettigare regler för luftvapen skulle underlätta livet för mig ganska rejält så att säga.

(Anledningen till att jag inte "startar" en förening är att jag jobbar konstiga tider och är lagom folkskygg så rent föreningsliv är inte något för mig...)
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 83 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Luftpangarn (30 okt 2018, 16:04)

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Silwer 30 okt 2018, 13:51

jerico: dessutom kan inte den klubben hjälpa dig, de skjuter med licensfria luftvapen, jag har samma sak här och så krutskyttarna då som iofs inte har nåt emot om jag skulel åka och skjuta på deras utomhusbana, men det får bli med 10J för de bedriver ingen form av skytte med licensluftgevär.

Starta själv kan var möjligt på vissa håll men inte i storstadstrakterna där jag bor i mellan, där får du inget intresse alls, jag försökte fråga alla jag hittade med någorlunda närliggande ortsbeskrivningar i några år men alla tyckte det var bekvämare för dem att skjuta själva.

Att i stället välja att skjuta krut är inget som intresserar mig, för visst skulle man kunna skjuta .22lr i stället, men det är ett jäkla smällande och som sagts det är alltid relativt hög effekt då, inget man riktar hur som helst.

Höjning av effektbegränsningen ser jag som hopplöst att få igenom, särskilt i ettt land där de ledande inte kan enas om nånting utan ständigt tjafsar om småsaker i fel ända.

Visst det är väl inte en regering som bestämmer saken men ändå.

Sen en sak till att alla distrikt följer lagen likvärdigt, så är det inte idag alls, tex avstånd till klubb mm är godtyckligt bara och sämst i mitt område, där man väl mest önskar att de dog bort och ersattes av andra handläggare.
Just det skulle inte ändra nåt för mig idag, men det är det minsta man kan begära tycker jag, att kunna sitt jobb är inte högt prioriterat i det här fallet med de mest dumma frågor kring luftvapen av idag, och avslag enbart för att de inte vet vad det rör sig om som anledning tex.
Senast redigerad av Silwer 30 okt 2018, 13:58, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav ZaphodB 30 okt 2018, 14:48

Silwer skrev:
Luftpangarn skrev:Bebbe och Slaskmack

Jag föreslår att 10J ribban får vara kvar. Det finns redan tiotusentals 10J gevär i Sverige. Det går varken att kräva registrering eller dra in dem.

Över 10J skulle man kräva registrering & psykutlåtande.

Det finns inget hinder mot att också skärpa luftvapenförsäljares informationsplikt för max 10J vapen. På svenska! Inte någon finstilt text på engelska på kartongen.


Psykutlåtande ala Finland .22lr?

Verkar funka rätt kasst ärligt talat.

Jag föredrar en koll i registren efter våldsbrott eller liknade ogentligheter då vi i Sverige är maximalt registrerade.

Förvaringskrav är också ok i nån form så inte andra kan koma åt vapnet lätt, sen tycker jag det är strunt med de här vapenskåpen med godkända lås mm, plåtlåda som blir svindyr, men ett kassavalv är inte ok liksom hahahahaha


Psykutlåtande för innehav av luftvapen? Nu är någon ute och cyklar, vad är nästa steg, psykutlåtande för att söka lämplighetsintyg för körkort?

Ett motorfordon medför större fara för andra än ett luftvapen om det missbrukas.

Själv har jag bara 10J för att det är för bökigt med licenser, däremot har jag alla bokstäver på körkortet utom A och D (Mc och Buss).

Inga våldsbrott i registret tycker jag verkar vara en vettig nivå, i Finland vad jag vet så är luftvapen helt fria däremot så är det registrering då det gäller krut.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Avalonblower 30 okt 2018, 16:57

Alla lagstiftare strävar efter konsekvens och detta är i grunden sunt.

Konsekventa lagar är enkla att förstå och tillämpa.

I Sverige så får man inte inneha skjutvapen för civila ändamål - så är det.

Dock så kan staten utfärda undantag.

Det finns två typer av undantag - generella som gäller alla och specifika som gäller en person och ett skjutvapen.

De generella undantagen är det som vi kalla för licensfria vapen och det omfattar effektbegränsade vapen och kuriösa vapen (samlarvapen pre 1890 som inte har enhetspatron).

De specifika undantagen är de olika former av vapenlicenser som man kan erhålla.

Principerna är alltså enkla och konsekventa - därav att något "mellanläge" i form av registrering etc inte är något som eftersträvas eller som kommer att införas framöver.

Det enda man kan göra för att genomföra lättnader är att sänka ribban för att ett licenskrav ska uppfyllas. Precis som att man kan skärpa ett krav igenom att kräva "särskilt behov" så kan man även sänka ribban (som exempelvis för startpistoler) där enbart styrkt behov gäller (inte krav på förvaring eller ens bevis på kunskap för hantering i fallet startpistoler).

Sådan var gången tidigare för luftvapen, hade man behov så fick man licensen förutsatt godkänd vandel - men det var fortfarande 100% en vapenlicens.

När det sedan blev krav på vapenskåp för vapenlicens (vilket i grunden är sunt) så följde tillämpningen med även på luftvapen om dessa låg på licens.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav dreg 30 okt 2018, 17:07

Bara för ordningens skull.
Enhetspatron är okej, tex nålantändningssystem före 1890 är licfria trots att dom laddas med enhetspatron. Är det däremot så att det är hylsan som tätar moot gastryck bakåt ( gastät) är det licens på vapnet som gäller.
Eg helt ointressant iom att detta ska handla om lvapen.
Men iom att det nämdes är det bra om det också blir rätt.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Oden 30 okt 2018, 18:21

Har inget emot en regestrining(inte licens) men om det skulle bli krav på skåp till allt blir det ett jobbigt läge....
Jag har väll dock det mesta låst i skåp o ställ men köpa på sig en 10st skåp till är jag inte alls särskilt sugen på.
Tror dessutom att i Danmark är det bara .177 som du får ha i fri fart.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Gordon 30 okt 2018, 20:40

Jag har licens på mina vapen, vad är problemet ? vapenskåp ? Nu får Ni allt tänka om Jag vet att Ni är många på detta forum som bryter mot 10Jouls gränsen men den finns där av en anledning. Det är inga leksaker vi pratar om... Ert val självklart men enligt mig ett idiotiskt sådant.

Jag har både jägarexamen och är aktivt medlem i en klubb och då ska det inte vara några problem. Dumheterna blir ännu värre när man anser att man inte kan förvara sina vapen i ett vapenskåp för några tusenlappar men man kan lägga ner en förmögenhet på vapen.

Det jag däremot anser är att straffen för innehav "mördarvapen" utan tillstånd ska ge minst 4 års fängelse, kan man kopplas till ett sådant vapen minst 1. Vi pratar om regelrätta militära vapen utan tillstånd.

Det ska dessutom vara anmälningsplikt, ser man eller känner till vad dessa vapen finns och att det kan bevisas och man inte anmäler detta till polisen 6månader direkt. Inte massa förmildrande tårdrypande bortförklaringar att man blev tvingad eller hotad.

Mvh // Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Ny lagreglering av luftvapen, förslag?

Inläggav Archon 30 okt 2018, 21:43

Från att ha varit något av en vapenliberal är jag numera ganska nöjd med den svenska vapenlagstiftningen när det gäller luftvapen. Därför ser jag gärna att man i stort behåller den nuvarande lagstiftningen, och att man inte ändrar för mycket. En positiv förändring var när man höjde den tillåtna gränsen för halvautomater från max 3 joule till 10 joule. Om man nu får drömma lite så skulle jag personligen gärna se att man höjde den licensfria gränsen till max 20 joule, för att underlätta för våra field target skyttar. Själv skulle jag klara mig bra på enbart 7,50 joule, med tanke på det skytte jag bedriver. Sedan skulle jag gärna se att man tog bort licenskravet på ljuddämpare. Allt som tar bort onödiga, höga ljud är bra.

Vi har ju tack och lov varit förskonade från uppmärksammade dödsskjutningar med luftvapen här i Sverige. I Skottland 2005 var det en psykopatknarkare vid namn Mark Bonini som sköt ihjäl en liten tvåårig pojke med ett trimmat luftgevär, en händelse som ledde till drastiska förändringar i deras lokala lagstiftning där. Det behövs bara EN dåre för att något liknande skulle kunna ske även här i Sverige. Som sagt, jag är inte en vän av stora förändringar i den nuvarande lagstiftningen. Jag är nöjd så länge jag får bedriva mitt skytte ifred. Men man skulle ju kunna tänka sig en licens på luftgevär med en kaliber större än .177 (pistoler i .22 kan dock få vara fortsatt licensfria så länge de är effektbegränsade). Som det är nu så säljer man ju luftvapen här i Sverige som visserligen är effektbegränsade till tio joule, men som har kapacitet för betydligt högre effekt med enkla modifieringar. Handlarna säljer tillbehör med vilka man enkelt kan öka effekten till olagliga nivåer, helt öppet och utan krav på någon licens. Om det blev licenskrav på vapen över .177, så torde man rimligen behöva uppvisa giltig licens när man ska inhandla reservdelar och dylikt till sådana vapen. Ett alternativ skulle kunna vara att man fortsatt tillåter vapen med en kaliber över .177 under förutsättning att de är effektbegränsade, men att det krävs licens ifall man vill köpa delar som gör vapnet licenspliktigt.

Några krav på vapenskåp för luftvapen tror jag inte på, om det inte rör sig om väldigt kraftfulla luftvapen med en effekt som ett salongsgevär eller däröver (som t.ex AirForce Texan eller dylikt). Det ska räcka med att man förvarar dem i ett låst utrymme (som t.ex en lägenhet, garderob etc), möjligen i ett enklare vapenställ.
Senast redigerad av Archon 30 okt 2018, 21:59, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

  • Sponsorer