Svenske luftvapen - lagar

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Morton54 03 nov 2018, 15:39

Hei,
I Norge er det ingen restriksjoner på luftvapen i 4.5 kaliber. Mitt HW95K gir f.ex. ca 280 m/s med 0,547g pellets. Jakt er forbudt. Hvis du vil kjøpe luftvapen over 4.5mm må du søke om lisens. Det går greit. Koster 280 kr og svar i posten etter ca. 1 uke.

Men hur er lagen i Sverige?

Morten
HW95K-Leupold 2-7x33 Rimfire
Morton54
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 nov 2018, 00:05
Ort: Fetsund. Norge
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Weirhauch HW95K

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav börne 03 nov 2018, 16:25

Max 10J licensfritt oavsett kaliber.

Ska man skjuta med mer effekt är det licens som gäller, antingen målskytte eller skyddsjakt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Morton54 03 nov 2018, 16:55

Takkar.

Morten
HW95K-Leupold 2-7x33 Rimfire
Morton54
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 nov 2018, 00:05
Ort: Fetsund. Norge
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Weirhauch HW95K

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Silwer 03 nov 2018, 17:47

hehe snacka om skillnad med licensen, som på 90talet här.

Lyckliga tid.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav börne 03 nov 2018, 18:04

Silwer skrev:hehe snacka om skillnad med licensen, som på 90talet här.

Lyckliga tid.

Ja... min första som jag sökte 2015 tog drygt 6 månader & den senaste som söktes i år tog drygt 3 månader!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Silwer 03 nov 2018, 18:15

Min enda då från mitten av 90tal skickade jag in utan vilket vapen det handlade om, för jag hade inte bestämt mig haha, och skrev "för målskytte" på användningsområdet.

Det tog nog ändå ett par veckor innan jag fick lappen man hade med till handlaren som sen skrev i vapnet man hade valt osv.

Det var en gul ihopvikt lapp på den tiden man stoppade i en plastfick det stod VAPENLICENS på, den där har man halat fram ibland när man suttit och ljugit om vapen hähä
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav dagevert 03 nov 2018, 18:51

Morton54 skrev: Hvis du vil kjøpe luftvapen over 4.5mm må du søke om lisens.


Også må vi huske at dersom du kjøpte et luftvåpen før 1 juli 2009, var det ingen begrensninger på kaliber her i Norge.
Forskriften fra 2009 sier også spesifikt at opprinnelig kjøper kan beholde et luftvåpen med større kaliber enn 4,5mm dersom våpenet ble kjøpt før forskriften trådte i kraft :) .
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Morton54 03 nov 2018, 21:11

Men når alle land rundt oss nå har så strenge lover. Hur lenge får vi beholde dem før politkerne "våkner" og tar fra oss dette? Én alvorlig ulykke med luftvåpen så er det kjørt. Det var det som skjedde i Storbritania etter at en gutt døde av et nakkeskudd med luftgevær.

Hmm.. kanskje jeg skulle bestille meg et HW97 før det er for sent.. :roll:
HW95K-Leupold 2-7x33 Rimfire
Morton54
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 nov 2018, 00:05
Ort: Fetsund. Norge
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Weirhauch HW95K

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Luftpangarn 03 nov 2018, 23:19

Tyvärr verkar politiker och allmänhet reagera mera mera med felaktiga associationer och känslor, än effektivt förnuft. :-(

Det är inte särskilt logiskt att tillåta fri energi, bara det är 4,5mm kaliber. Det är ju faktiskt energin som är huvudsaken, oaktat kalibern.

Sedan associerar och buntar politiker och allmänhet ihop både jaktvapen och luftgevär - som inte orsakar problem - med illegala automatkarbiner från Balkan.

Lika knasiga var ju EU när de ville förbjuda halvautomatiska gevär. Fast för en gångs skull reagerade svenska politiker vettigt, och påpekade att det närmast var av omsorg om eventuella skadeskjutna älgar, som halvautomatiska jaktgevär behövs. (Att blanda ihop halv- och helautomat är ju patetiskt okunnigt.)

Att införa strängare regler kring luftvapen, är bara trams - om man vill komma åt verkliga problem.

Man kan alltid åka till Finland, och köpa allt i luftvapenväg utan tjafs.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Archon 04 nov 2018, 08:59

Luftpangarn skrev:Tyvärr verkar politiker och allmänhet reagera mera mera med felaktiga associationer och känslor, än effektivt förnuft. :-(

Det är inte särskilt logiskt att tillåta fri energi, bara det är 4,5mm kaliber. Det är ju faktiskt energin som är huvudsaken, oaktat kalibern.

Sedan associerar och buntar politiker och allmänhet ihop både jaktvapen och luftgevär - som inte orsakar problem - med illegala automatkarbiner från Balkan.

Lika knasiga var ju EU när de ville förbjuda halvautomatiska gevär. Fast för en gångs skull reagerade svenska politiker vettigt, och påpekade att det närmast var av omsorg om eventuella skadeskjutna älgar, som halvautomatiska jaktgevär behövs. (Att blanda ihop halv- och helautomat är ju patetiskt okunnigt.)

Att införa strängare regler kring luftvapen, är bara trams - om man vill komma åt verkliga problem.

Man kan alltid åka till Finland, och köpa allt i luftvapenväg utan tjafs.


Nu är det ju så att större kalibrar (åtminstone generellt, vad gäller luftvapen) ger högre anslagsenergi, och dessutom en större sårkanal vid träff mot levande mål. Så det är inte ologiskt att införa restriktioner mot större kalibrar. Ett typiskt luftgevär ger väl cirka 25-30 joule som mest i fullfart i .177. PCP luftgevär som skjuter Piledriver ammunition kan komma upp i nära 50 joule i .177.

För att följa länken så måste du registera dig.



Visst kan man åka till Finland och köpa ett kraftfullare luftvapen, om man nu känner för det. Dock kommer du att klassas som kriminell om du tar med dig vapnet till Sverige. Själv hade jag förstås köpt ett strypt vapen här i Sverige och sedan trimmat det. Antingen själv eller med hjälp av kamrater som är mer händiga än jag själv. Det blir både enklare och billigare (såvida man inte bor väldigt nära den finska gränsen). (Obs! Ökar man effekten så att den överstiger lagstadgade 10 Joule blir vapnet licenspliktigt.)

För närvarande är jag dock inte i behov av kraftfullare vapen.
Senast redigerad av Archon 04 nov 2018, 10:00, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
elmelino (07 nov 2018, 23:20)

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav börne 04 nov 2018, 09:35

Archon skrev:Dock kommer du att klassas som kriminell om du tar med dig vapnet till Sverige. Själv hade jag förstås köpt ett strypt vapen här i Sverige och sedan trimmat det.

Antagligen säkrare mot att åka dit men du hade även då klassats som kriminell!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Archon 04 nov 2018, 09:48

börne skrev:
Archon skrev:Dock kommer du att klassas som kriminell om du tar med dig vapnet till Sverige. Själv hade jag förstås köpt ett strypt vapen här i Sverige och sedan trimmat det.

Antagligen säkrare mot att åka dit men du hade även då klassats som kriminell!


Alldeles riktigt. Bäst att redigera ovanstående inlägg. Ökar man effekten på ett vapen så att den överstiger lagstadgade 10 joule, blir vapnet licenspliktigt. Det är med andra ord olagligt att inneha ett sådant vapen utan licens. Detta vet nog de allra flesta på det här forumet, men det kan ändå vara bra att fastslå detta ännu en gång för undvika oklarheter.
Senast redigerad av Archon 04 nov 2018, 10:12, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav proton 04 nov 2018, 12:12

Archon skrev:
börne skrev:
Archon skrev:Dock kommer du att klassas som kriminell om du tar med dig vapnet till Sverige. Själv hade jag förstås köpt ett strypt vapen här i Sverige och sedan trimmat det.

Antagligen säkrare mot att åka dit men du hade även då klassats som kriminell!


Alldeles riktigt. Bäst att redigera ovanstående inlägg. Ökar man effekten på ett vapen så att den överstiger lagstadgade 10 joule, blir vapnet licenspliktigt. Det är med andra ord olagligt att inneha ett sådant vapen utan licens. Detta vet nog de allra flesta på det här forumet, men det kan ändå vara bra att fastslå detta ännu en gång för undvika oklarheter.


ja du blir kriminell enligt lagens ögon , men det är du också om du kör för fort med din bil , går mot röd gubbe eller pissar i parken i stan

de som väljer att tulla på lagen i bland , om de gör det utan att skada andra så bryr jag mej inte , om andras bössor levererar 12 joule , om andra kör 110 på 90 väg eller om de pissar i stan om de väljer så bra ställe som nöden kräver , frihet under ansvar förespråkar jag !!

tror fler skulle respektera lagarna om detta gällde , typ variabla hastighetsskylltar efter årstid , trafik och väderlek

att bössa med 12 joule tränas med på ställen där riktig skjutvall och kulfång finnes och när träningen är avslutad så låses vapnet in i vapenskåp

det är inte vapen eller bilar som skadar , det är människan främst som kan vara farlig eller helt ofarlig

kriminell anser jag enbart att man är om man medvetet skadar andra med sitt agerande .
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Luftpangarn 04 nov 2018, 12:40

OBS! Jag är inte ute efter att vare sig uppmana till vapensmuggling eller olaga vapeninnehav! Det är inget man vill ha i sitt CV, som jag skämtade med vapenhandläggaren häromdagen. Han skrattade gott åt den kommentaren. (Vete fan hur ofta de får sig ett skratt gällande vapenlicenshandläggning.)

Diskussionen handlade just om hur jag / man kan säkerställa att luftvapenimport sker lagligt. (= ta ur fjädern. Om du promt vill ha fullfartsfjädern som reservdel, föreslår jag att du skickar den med post separat, just deklarerad som reservdel.)

Vad jag menar, är att i en lättrörlig värld, är det inte smart att försöka öda energi på att upprätthålla stränga nationella regler kring småsaker. Särskilt om de saknar starkt stöd hos användarna. Norge / Danmark / Sverige har ju hamnat i diverse knasiga skattestrider kring tobak, alkohol och tom mjöl har jag för mig. Och med livlig, jättebillig färjetrafik kors och tvärs över Östersjön, har ett gäng andra länder hamnat i leken också. (Har grannar som köpt byggmateriel från Polen - kostar 1/2 till 1/3. När de polska snickarna ändå åker fram och tillbaka, kan de lika gärna lasta fullt :-) )

Vi ser ingen våg av luftvapenskjutningar eller olyckor. Men GW påpekade nyss, att skjutningar håller på att bli 1/2 av allt dödligt våld i Sverige. Och en taxichaufför blev skjuten häromdagen, helt enkelt därför att gangstertypen råkade ha pistol på sig, när han blev sur på taxichauffören. Vilket, som GW påpekade, säger något om beväpningsgraden i vissa kriminella kategorier.

Alltså - lägg krutet på Balkanvapen! Snart importerar de väl truppminor också?!? Vore väl praktiskt att minera gänglokalerna? :| (Eller förhoppningsvis inte. Truppminan är väl ungefär det djävligaste jag personligen sett provskjutas.)

Som luftvapenskytt betackar jag mig för att bli hopbuntad med kriminellas krutvapeninnehav. Men särskilt på Södermalm i Stockholm, där journalisterna och PK eliten huserar, ses jag som suspekt. Folk skruvar på sig, om jag nämner luftvapenskytte vid ett kafebord. (Min dotter bor mitt i epicentrum för hipstrarnas PK-land.)

Nu skall jag ut i solskenet och provskjuta min nya AT44-10. Tar med mig CP-1 pistolen också. Min granne kommer bergis villa ta några skott också. Trots att hans fru reagerade med ljudlig utryckt avsmak, då grannen beundrande kände på AT44 vid lägerelden, när jag kom hembärande med den i fredags kväll. Slutade med att hon gick sin väg. Mannen lät sig (för ovanlighetens skull) dock inte bekommas.

(Ni får väl radera mitt utbrott, om ni vill.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Avalonblower 04 nov 2018, 12:41

Att köra fortare än tillåtet ökar risken för en olycka och ökar dramatiskt emissionerna från fordonen - detta är att skada andra, både direkt och indirekt.

En del länder tillämpar olika hastighetsgränser beroende på fordonens emissionsprestanda och detta kommer vi säkert också att få se i framtiden.

Fordon som drivs med exempelvis dieselmotor har i Australien en lägre tillåten hastighetsgräns än en elbil osv...

Frihet under ansvar råder redan, man kan köra fortare men man får också möta konsekvenserna om man blir ertappad. I vissa japanska prefekturer så går inte detta då man signar in sig på sin bil igenom att scanna körkort och slå in en PIN-kod - därefter är personen juridiskt ansvarig för fordonets hastighet vilket övervakas via GPS.

Kör man för fort så varnar bilen, sedan minskar automatiskt farten så att man inte KAN köra för fort.

I andra länder, som Malaysia, så behovsprövar man bilinnehavet, precis som vi gör med skjutvapen här hemma - kan man bevisa relevant behov så får man köpa en personbil annars får man färdas på andra sätt.

Nog om detta...

Jag kan förstå behovet av att bryta mot lagen till gagn för säkerhet och hänsyn till andra människor och djur, exempelvis igenom att använda en ljuddämpare utan tillstånd.

Detta är dock en annan sak än att skjuta med 16 joule istället för 10 joule utan papper bara för att man tycker att det är kul.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav proton 04 nov 2018, 12:53

att folk funderar på egen inport av luftvapen , beror på att lagen inte är lika för alla .

du får inneha ett bigbore vapen i 10 joule , men du kan inte köpa dessa i detta land och andra länders handlare tar inte ner de till under 10 joule innan de skickar , så du får ta med dej din kronograf och besöka nått av våra grannländer , köpa en där licenfritt , skruva lite och sedan kolla noga så den ligger under 10 joule när du tar båten hem , där hemma kan du glatt visa upp din nya bigbore bössa för både tull och polis och på nätforum för likasinnade

jag vill ha och är bara en tidsfråga innan jag äger , fast jag får göra på mitt sätt

LAGLIGT !!! ps jag skulle inte chansa att få nått skickat i delar och ej fungerande , för då kan myndigheter bedöma annorlunda med tråkig utgång :| är vapnet fungerande så är det bara att låta de kolla bäst de vill ,ca 74m/sek bigbore duger fint för mej att bara ta fram i bland , titta och tänka sej bort lite :-P
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Luftpangarn 04 nov 2018, 12:56

Jag borde starta "Södermalms Skyttegille", och hyra någon källarlokal, eller helst bowlingahallen. Det skulle ta hus i helsike! Nästan som att starta en revolutionär anarkistklubb, eller nå't. :smt016

Och jag LOVAR att jag skulle hamna på DNs förstasida, andra veckan. No kidding. Jag lovar. Så suspekt är luftvapenskytte. Och dessa människor har avgörande inflytande på samhällsdebatt, partier, riksdag och lagar. (Obs! Jag är tom partimedlem i Liberalerna, men jag är varken blind, döv eller korkad. Stockholmsfixeringen är sjuklig.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav börne 04 nov 2018, 12:57

Archon skrev:Detta vet nog de allra flesta på det här forumet, men det kan ändå vara bra att fastslå detta ännu en gång för undvika oklarheter.

Ja, tänkte det eftersom han frågar specifikt om hur lagarna skiljer sig mellan Norge & Sverige :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav proton 04 nov 2018, 13:15

Avalonblower skrev:Att köra fortare än tillåtet ökar risken för en olycka och ökar dramatiskt emissionerna från fordonen - detta är att skada andra, både direkt och indirekt.

En del länder tillämpar olika hastighetsgränser beroende på fordonens emissionsprestanda och detta kommer vi säkert också att få se i framtiden.

Fordon som drivs med exempelvis dieselmotor har i Australien en lägre tillåten hastighetsgräns än en elbil osv...

Frihet under ansvar råder redan, man kan köra fortare men man får också möta konsekvenserna om man blir ertappad. I vissa japanska prefekturer så går inte detta då man signar in sig på sin bil igenom att scanna körkort och slå in en PIN-kod - därefter är personen juridiskt ansvarig för fordonets hastighet vilket övervakas via GPS.

Kör man för fort så varnar bilen, sedan minskar automatiskt farten så att man inte KAN köra för fort.

I andra länder, som Malaysia, så behovsprövar man bilinnehavet, precis som vi gör med skjutvapen här hemma - kan man bevisa relevant behov så får man köpa en personbil annars får man färdas på andra sätt.

Nog om detta...

Jag kan förstå behovet av att bryta mot lagen till gagn för säkerhet och hänsyn till andra människor och djur, exempelvis igenom att använda en ljuddämpare utan tillstånd.

Detta är dock en annan sak än att skjuta med 16 joule istället för 10 joule utan papper bara för att man tycker att det är kul.


jag tycker 16 joule är ett större problem i villaträdgården , bland barn , hundar och grannar ,
på en avlyst bana med sandvall så är 6 joule extra ett minimalt problem igentligen .
men nu ser lagarna ut så här och bra att de ändå finns :wink:
kan dock vara frustrerande att utöva ett meningsfullt skytte med enbart 10 joul till sitt förfogande , då många av våra bössor är byggda för betydligt högre fart för att stabilisera kulor som det är tänkt , alla har inte heller en vindfri innomhusbana att utöva sitt skytte på .
så vissa lagar ställer till det , och dags att våra politiker tänker till lite och ändrar till det som fungerar i annat än i lagbokens papper .
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Leopold 04 nov 2018, 13:43

proton skrev:
Archon skrev:
börne skrev:
Archon skrev:Dock kommer du att klassas som kriminell om du tar med dig vapnet till Sverige. Själv hade jag förstås köpt ett strypt vapen här i Sverige och sedan trimmat det.

Antagligen säkrare mot att åka dit men du hade även då klassats som kriminell!


Alldeles riktigt. Bäst att redigera ovanstående inlägg. Ökar man effekten på ett vapen så att den överstiger lagstadgade 10 joule, blir vapnet licenspliktigt. Det är med andra ord olagligt att inneha ett sådant vapen utan licens. Detta vet nog de allra flesta på det här forumet, men det kan ändå vara bra att fastslå detta ännu en gång för undvika oklarheter.


ja du blir kriminell enligt lagens ögon , men det är du också om du kör för fort med din bil , går mot röd gubbe eller pissar i parken i stan
...
kriminell anser jag enbart att man är om man medvetet skadar andra med sitt agerande .


Som jag förstått vapenlagar är det på det här viset: vapenbrott typ "innehav utan tillstånd" anses betydligt allvarligare än att få en ordningsbot pga trafikförseelser etc och har ett betydligt högre straffvärde generellt. Skulle även tro att de flesta arbetsgivare ser det som betidligt mer graverande om den arbetssökandes belastningsregisterutdrag visar upp dom för vapenbrott, än om det skulle handla om en ringa fortkörningsbot.

Det finns inget krav på uppsåt för att bli dömd för vapenbrott, det räcker med att oaktsamhet kan påvisas. Här pratar jag bara om olaga vapeninnehav, jag är dåligt påläst vad gäller våldsbrott dvs där man medvetet eller av oaktsamhet skadar andra men kan hålla med om att det är ännu allvarligare brott - i mina ögon åtminstone. Visst, genom att tex köra för fort så kan sannolikheten att skada andra öka som bieffekt av den medvetna eller omedvetna handlingen så det kan vara nog så allvarligt beroende på omständigheterna.

Men generellt tycks det olyckligt att jämföra "innehav av skjutvapen utan tillstånd" med att gå mot röd gubbe, pissa i parken eller köra några km för fort.

Sedan vem som ska anses "kriminell" eller inte känns inte så fruktbart att diskutera med utgångspunkt från lagens definition, bättre att ha en fortsatt positiv diskussion om hur man 1) kan hjälpa folk att hålla sig på rätt sida om lagens nuvarande rättesnören och 2) på sikt försöka verka för luftvapenlagstiftning som är bättre anpassad till verkligheten än den nuvarande. Ser det som att denna tråd har båda dessa syften och det är en bra diskussion!

En lag som dels är snårig för allmänheten att förstå, dels är i stort sett omöjlig för ordningsmakten att kontrollera om den efterlevs är av tveksamt värde anser jag... men det är ändå vad vi har att förhålla oss till.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Leopold 04 nov 2018, 13:55

Avalonblower skrev:Att köra fortare än tillåtet ökar risken för en olycka och ökar dramatiskt emissionerna från fordonen - detta är att skada andra, både direkt och indirekt.

En del länder tillämpar olika hastighetsgränser beroende på fordonens emissionsprestanda och detta kommer vi säkert också att få se i framtiden.

Fordon som drivs med exempelvis dieselmotor har i Australien en lägre tillåten hastighetsgräns än en elbil osv...

Frihet under ansvar råder redan, man kan köra fortare men man får också möta konsekvenserna om man blir ertappad. I vissa japanska prefekturer så går inte detta då man signar in sig på sin bil igenom att scanna körkort och slå in en PIN-kod - därefter är personen juridiskt ansvarig för fordonets hastighet vilket övervakas via GPS.

Kör man för fort så varnar bilen, sedan minskar automatiskt farten så att man inte KAN köra för fort.

I andra länder, som Malaysia, så behovsprövar man bilinnehavet, precis som vi gör med skjutvapen här hemma - kan man bevisa relevant behov så får man köpa en personbil annars får man färdas på andra sätt.

Nog om detta...

Jag kan förstå behovet av att bryta mot lagen till gagn för säkerhet och hänsyn till andra människor och djur, exempelvis igenom att använda en ljuddämpare utan tillstånd.

Detta är dock en annan sak än att skjuta med 16 joule istället för 10 joule utan papper bara för att man tycker att det är kul.


Jag tycker det är mycket viktigt att vi begränsar diskussionen till just svenska luftvapenlagar, möjligen med referens till hur det ser ut i våra nordiska grannländer och med någon utblick till EU som ju har visst inflytande över utvecklingen.

Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att leva mitt liv i länder som Malaysia eller de delar av Japan du nämner, Sverige har helt andra förhållanden och som svensk skulle jag aldrig acceptera den typen av myndighetskontroll. Jag skulle inte heller kunna tänka mig att bo i Australien eller i det framtida Österrike som funderar på liknande sätt att driva miljörörelsers och bilindustrins agendor. Men: nu pratar vi bara om luftvapenlagar, svenska sådana, i denna tråd!

Det där med ljuddämpare du skriver om på slutet är precis vad jag menar med en viktig anpassning som bör ske av den rådande vapenlagen med hänsyn till dagens svenska verklighet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav proton 04 nov 2018, 13:58

Leopold skrev:
proton skrev:
Archon skrev:
börne skrev:
Archon skrev:Dock kommer du att klassas som kriminell om du tar med dig vapnet till Sverige. Själv hade jag förstås köpt ett strypt vapen här i Sverige och sedan trimmat det.

Antagligen säkrare mot att åka dit men du hade även då klassats som kriminell!


Alldeles riktigt. Bäst att redigera ovanstående inlägg. Ökar man effekten på ett vapen så att den överstiger lagstadgade 10 joule, blir vapnet licenspliktigt. Det är med andra ord olagligt att inneha ett sådant vapen utan licens. Detta vet nog de allra flesta på det här forumet, men det kan ändå vara bra att fastslå detta ännu en gång för undvika oklarheter.


ja du blir kriminell enligt lagens ögon , men det är du också om du kör för fort med din bil , går mot röd gubbe eller pissar i parken i stan
...
kriminell anser jag enbart att man är om man medvetet skadar andra med sitt agerande .


Som jag förstått vapenlagar är det på det här viset: vapenbrott typ "innehav utan tillstånd" anses betydligt allvarligare än att få en ordningsbot pga trafikförseelser etc och har ett betydligt högre straffvärde generellt. Skulle även tro att de flesta arbetsgivare ser det som betidligt mer graverande om den arbetssökandes belastningsregisterutdrag visar upp dom för vapenbrott, än om det skulle handla om en ringa fortkörningsbot.

Det finns inget krav på uppsåt för att bli dömd för vapenbrott, det räcker med att oaktsamhet kan påvisas. Här pratar jag bara om olaga vapeninnehav, jag är dåligt påläst vad gäller våldsbrott dvs där man medvetet eller av oaktsamhet skadar andra men kan hålla med om att det är ännu allvarligare brott - i mina ögon åtminstone. Visst, genom att tex köra för fort så kan sannolikheten att skada andra öka som bieffekt av den medvetna eller omedvetna handlingen så det kan vara nog så allvarligt beroende på omständigheterna.

Men generellt tycks det olyckligt att jämföra "innehav av skjutvapen utan tillstånd" med att gå mot röd gubbe, pissa i parken eller köra några km för fort.

Sedan vem som ska anses "kriminell" eller inte känns inte så fruktbart att diskutera med utgångspunkt från lagens definition, bättre att ha en fortsatt positiv diskussion om hur man 1) kan hjälpa folk att hålla sig på rätt sida om lagens nuvarande rättesnören och 2) på sikt försöka verka för luftvapenlagstiftning som är bättre anpassad till verkligheten än den nuvarande. Ser det som att denna tråd har båda dessa syften och det är en bra diskussion!

En lag som dels är snårig för allmänheten att förstå, dels är i stort sett omöjlig för ordningsmakten att kontrollera om den efterlevs är av tveksamt värde anser jag... men det är ändå vad vi har att förhålla oss till.


klart att man ska hålla sej till lagen så gott det går , men att diskutera brister i detta och upplysa folk i okunskap i ämnet , hur verkligheten verkligen är , är rätt viktigt om vi någonsin ska få till nått bättre än det vi redan har att rätta oss efter . brott är ett brott oavsätt grad , däremot så behöver man inte vara kriminell bara för att man har begått ett brott någon gång , tex jag har köpt luftvapen här som visat sej va starkare än de 10 joule säljaren påstod , är jag kriminell nu då bara på automatik ?
och ja fortkörning har fängelse på straffskalan och somnar du full på mc Donalds , så kan du få indragna licenser på grund av olämplighet , brott och kriminell är inte riktigt lika fast lagen sätter den etiketten :|

bara min tanke i detta !
Senast redigerad av proton 04 nov 2018, 17:24, redigerad totalt 1 gång.
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Leopold 04 nov 2018, 15:35

Proton, jag tror vi är "on the same page"!

Jag vet vad du menar med din liknelse med att "gå mot röd gubbe" och "pissa i parken" men ville bara lyfta detta med skillnader mot vapenbrott. En del tycker det är ungefär som att trimma en moppe men det kan ge betydligt större problem för individen än så.

Som du säger, det finns en mängd typer av brott mot existerande lagstiftning som kan medföra indragning av existerande vapenlicenser och omöjliggöra sökandet av nya, allvarliga fall av fortkörning inkluderat och inte minst detta om man blir påkommen med att tumma på regler för tillståndsbefrielse - dvs har ett 10J + -vapen utan tillstånd - och förvaringsregler.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav Archon 04 nov 2018, 18:09

proton skrev:
Archon skrev:
börne skrev:
Archon skrev:Dock kommer du att klassas som kriminell om du tar med dig vapnet till Sverige. Själv hade jag förstås köpt ett strypt vapen här i Sverige och sedan trimmat det.

Antagligen säkrare mot att åka dit men du hade även då klassats som kriminell!


Alldeles riktigt. Bäst att redigera ovanstående inlägg. Ökar man effekten på ett vapen så att den överstiger lagstadgade 10 joule, blir vapnet licenspliktigt. Det är med andra ord olagligt att inneha ett sådant vapen utan licens. Detta vet nog de allra flesta på det här forumet, men det kan ändå vara bra att fastslå detta ännu en gång för undvika oklarheter.


ja du blir kriminell enligt lagens ögon , men det är du också om du kör för fort med din bil , går mot röd gubbe eller pissar i parken i stan

de som väljer att tulla på lagen i bland , om de gör det utan att skada andra så bryr jag mej inte , om andras bössor levererar 12 joule , om andra kör 110 på 90 väg eller om de pissar i stan om de väljer så bra ställe som nöden kräver , frihet under ansvar förespråkar jag !!

tror fler skulle respektera lagarna om detta gällde , typ variabla hastighetsskylltar efter årstid , trafik och väderlek

att bössa med 12 joule tränas med på ställen där riktig skjutvall och kulfång finnes och när träningen är avslutad så låses vapnet in i vapenskåp

det är inte vapen eller bilar som skadar , det är människan främst som kan vara farlig eller helt ofarlig

kriminell anser jag enbart att man är om man medvetet skadar andra med sitt agerande .


Jo, innerst inne tycker jag ungefär som du. Lagen struntar dock i vad vi anser. Lag är lag och lagar ska följas. Punkt. Sådan är samhällets officiella hållning.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Svenske luftvapen - lagar

Inläggav alexander_pcp 04 nov 2018, 18:53

Tycker norska lagarna är lite vettigare. De ha ju uppenbarligen int stora problem med folk som missköter sig för att deras vapen går fortare än i sverige. Om man verkligen fick som man ville i sverige skulle väl luftvapen vara förbjudet.

Vi hade inga problem förut hör i sverige när våra vapen gick fortare. Dom allra flesta sköter sig och skjuter inte skata på 50 m bara för det är kul. Och för de bönder som skjuter kråkor och trast i stugan så är det väl bättre de använder ett som inte bara skadeskjuter. Minns själv i mina väldigt unga år hur det jagades jordgubbsätande trast med 4.5 mm, dömt att misslyckas.

Jag har skjutit trimmat 5.5 mm och det är betydligt roligare än ett slött 4.5. Det blir faktiskt lite rekyl på ett trimmat 5.5 fjädergevär.

Man borde kunna ha nån speciell banlicens eller nåt.
alexander_pcp
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 nov 2018, 18:31
Ort: umeå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: alla pcp


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster

  • Sponsorer