Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Leopold 04 nov 2018, 16:36

Nu sticker jag ut hakan en hel del här... oj jag kan knappt fatta att jag skapar denna tråd men jag känner att det behöver lyftas och att det kanske kan leda till något bra i slutänden.

Till saken: säga vad man vill om svensk vapenlagstiftning - med all problematik om hur man ska tolka reglerna kring luftvapen i synnerhet dock inte begränsat till detta - men jag är övertygad om att den bidrar starkt överlag till en relativt laglydig allmänhet.

För den del av allmänheten som innehar vapenlicenser (luft- såväl som krut-) så har de ett extra incitament att sköta sig för att inte utsätta sig för onödiga risker att förlora sina licenser (antar att de flesta är genuint intresserade att behålla dessa). PM:s tolerans mot lagöverträdelser och andra indikatorer som kan medföra indragning är låg, man får utgå från att varje anledning att dra in vapentillstånd kommer att utnyttjas. Så att som innehavare av ett flertal vapenlicenser tex smygtrimma en luftbössa är uteslutet, i alla fall för mig. Men det stannar inte därvid.

Jag skulle tex tro att vapenlicensinnehavare är mindre representerade i statistiken över fortkörare. Vore fantastiskt om det verkligen fanns statistik om detta, någon som har en aning? Själv har jag till och med gått så långt att jag - efter att ha åkt fast för en smärre fortkörning för några år sedan - installerat en dashcam i bilen som registrerar allt som händer, var det händer och vilken hastighet jag har vid varje tillfälle. Jag kör oftast med GPS som varnar om jag överskrider gällande hastighetsbegränsning.

Skulle jag bli anklagad för att ha kört vårdslöst eller oaktsamt på något vis så har jag förhoppningsvis rätt rejält på fötterna att visa motsatsen. Det är ett dubbeleggat svärd dock, jag kan ju stundtals ha datamaterial inspelat som ev talar till min nackdel - ingen människa är ofelbar 100% av tiden. Men jag vet att allt jag gör spelas in, detta i sig har en rätt stark påverkan på generellt körbeteende har jag märkt. Jag kör definitivt lugnare nu än för säg 10 år sedan, inte för att jag var särskilt hetsig & galen i trafiken förr eller helt plötsligt blivit ett perfekt helgon men en klar skillnad är det.

En del går så långt som att påstå att innehavare av vapentillstånd troligen tillhör kategorin av de mest skötsamma medborgarna i samhället och att åtgärder för att minska möjligheterna att få vapentillstånd därmed är kontraproduktiva per automatik - ju fler som har vapentillstånd desto bättre med den logiken.

Andra säger att vapenkriminella typiskt skiter fullständigt i licenser, illegala vapen står för 99.8% av all vapenrelaterad brottslighet i Sverige (ta siffran med en nypa salt men den lär ligga däromkring statistiskt sett). Och det är värt att nämna att det knappast handlar om luftvapen över huvud taget här, snarare hel/halvautomatiska karbiner och pistoler från de gamla krigen på Balkan. Kanske sant det också och skulle ju givetvis indikera helt andra åtgärder typ hårda kontroller vid sveriges gränser för att förhindra införsel, strängare och mer frekventa kontroller och vapenbeslag av polisen i kända livstilskriminella gäng osv.

Jag tycker detta skulle tala för att vi borde *öka* möjligheterna i Sverige att kunna få vapentillstånd, ju fler som kan ges möjlighet att söka och få tillstånd för vapeninnehav desto bättre. Att införa allt hårdare restriktioner verkar inte ha någon som helst positiv effekt på det dödliga vapenvåldet, däremot kan en generösare tillämpning av tillståndsgivning till legitima syften (särskilt målskytte men även skyddsjakt för vår del) ha en positiv samhällspåverkan.

Detta är som jag ser det. Vad tycker ni andra?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
sigge63 (04 nov 2018, 16:42), Luftpangarn (04 nov 2018, 18:52)

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav gubbe 04 nov 2018, 17:11

Leopold skrev:Detta är som jag ser det. Vad tycker ni andra?


Som du.
Men att alla som skulle vilja ha en licens skulle få, kanske inte gynnat laglydigheten.
Att man är så rädd om sina licenser bottnar ju i att man vet hur svårt det kan vara att få dom.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Archon 04 nov 2018, 17:20

Jag är ganska så nöjd med den nuvarande situationen. Det finns ingenting i mitt skytte som tarvar högre effekt. Zero. Zilch. Nada. Visst kan jag tycka att det vore trevligt om man kunde lätta på luftvapenrestriktionerna. Men samtidigt finns det ju också en risk för att man devalverar värdet på licenserna om man gör det lättare att erhålla dem, och då kanske inte folk bryr sig lika mycket. Att alla som vill ska kunna erhålla en licens kan ju leda till att oseriösa personer som egentligen borde hållas långt ifrån allt vad vapen heter får laglig rätt att inneha potenta luftgevär. Nu är risken inte så stor att något ska hända, kanske någon invänder, men det räcker faktiskt med EN idiot och EN enda dödsskjutning med luftvapen för att sabba för hela vår hobby.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav proton 04 nov 2018, 17:22

håller helt med TS
fler beviljade licenser skulle nog medföra fler laglydiga människor i samhället
tror förbud bara förvärrar folks syn på lagar

är du en skötsam medborgare , så borde du lätt få licens för sportskytte
är du en kriminell medborgare så ska du vara utan dessa fördelar
och det är där polisen ska hålla koll :thumbupp:
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav proton 04 nov 2018, 17:31

och en fördel med en licens att visa upp , är att du har nog lättare att få bli medlem vid någon skjutbana som du sen kan träna på .

som det är i dag om du frågar är , NEJ vi håller inte på med licensfritt luftskytte här .
skaffa dej ett krutvapen så är du välkommen in i klubben :| tyvärr så har jag och andra råkat på detta .
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Leopold 04 nov 2018, 17:35

gubbe skrev:Men att alla som skulle vilja ha en licens skulle få, kanske inte gynnat laglydigheten.
Att man är så rädd om sina licenser bottnar ju i att man vet hur svårt det kan vara att få dom.


Jo det är helt sant som du säger.

Min tanke var inte att låta alla som tycker sig vilja ha vapentillstånd få detta, mera att ha en något mer generös inställning till behovsprövningen. Det är ett väldigt avlångt land detta med långt mellan skytteklubbar som bedriver "organiserad aktivitet i för de sökta ändamålet relevanta skjutgrenar", eller hur det brukar uttryckas. FT-klubbar eller för den delen BR-klubbar, hur många finns i Sverige? Framför allt, hur många nya skulle kunna skapas om folk kunde få licens för relevanta luftvapen för att få igång en verksamhet?

Det är mer exakt detta som jag skulle önska att man kan släppa litet på. Jag tycker tex att det kan vara tillräckligt att visa aktivitet i en klubb av det mer traditionella slaget som bedriver 300m - 50m - 10m(luft), det finns väldigt många klubbar av det slaget utspridda över landet.

Kravet på ett någorlunda rent belastningsregister kan kvarstå som det är, och givetvis möjligheten att återkalla vapentillstånd om det finns anledningar till det i form diverse grava indikatorer, rätt väldefinierat vad det handlar om idag.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Avalonblower 04 nov 2018, 17:36

Problemet är att det numera är svårare att få ut en vapenlicens än att komma över ett licenspliktigt vapen.

Att få licensen indragen innebär ju inte att man står vapenlös, utan att man snarare står licenslös. Licensen som sådan gör ju varken till eller från då risken att ertappas är så liten, jämfört med att exempelvis köra ett fordon utan körkort.

Numera upplever många att det är såpass krångligt att få ut en licens så att man struntar i detta, i synnerhet med tanke på den lilla risken att åka fast.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Archon 04 nov 2018, 17:39

proton skrev:håller helt med TS
fler beviljade licenser skulle nog medföra fler laglydiga människor i samhället
tror förbud bara förvärrar folks syn på lagar

är du en skötsam medborgare , så borde du lätt få licens för sportskytte
är du en kriminell medborgare så ska du vara utan dessa fördelar
och det är där polisen ska hålla koll :thumbupp:


Jo, fler beviljade licenser skulle säkert kunna leda till att fler människor blir laglydiga, eftersom dessa då slipper trimma sina luftgevär i smyg :) . En annan fördel är ju att bössorna då blir registrerade, till skillnad från alla de tusentals bonntrimmade bössor som det vimlar av i det här landet som ingen har någon som helst koll på.

Kan berätta en rolig liten historia. En bekant till mig köpte ett luftgevär begagnat för några år sedan. Detta var innan jag återupptog mitt luftvapenintresse. Säljaren hade dock 'glömt' att informera min vän om att bössan var 'uppgraderad'. Min bekant tyckte att det var ovanligt bra drag i bössan och bestämde sig för att krona den. Den gav en bit över 20 joule (och var väl i ärlighetens namn inte något under av precision). Nu var min vän inte särskilt upprörd över detta. Han skrattade mest åt det hela. Det roliga är att han inte sköt särskilt mycket med den. Den ligger väl fortfarande i en garderob någonstans och samlar damm, om han inte gjort sig av med den.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav gubbe 04 nov 2018, 18:53

Leopold skrev:Min tanke var inte att låta alla som tycker sig vilja ha vapentillstånd få detta, mera att ha en något mer generös inställning till behovsprövningen.


Jo det förstod jag, och håller med om. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Luftpangarn 04 nov 2018, 19:06

Avalonblower skrev:Problemet är att det numera är svårare att få ut en vapenlicens än att komma över ett licenspliktigt vapen.


Jag tror du slår huvudet på spiken Avalonblower!!!

Regleringen är så "sträng / knepig" att gissningsvis tusentals "hoppat över licenskrånglet". :-(

Och jag tror visst att Leopold har en stor poäng. Låt säga att licenserna ökades med 200%, så tror jag vi får tusentals fler extra laglydiga medborgare. Faktiskt. :arrow:

(Att du kör lugnare Leopold, kan dock ha ett starkt samband med "tilltagande ålder" :lol: Iaf tror jag det gäller mig. Fan, jag borde vid närmare eftertanke kanske inte fått körkort före 25... :oops: Numera kommenterar tom min unga dotter hur snäll, sansad och hänsynsfull jag är i trafiken :-) )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav dreg 04 nov 2018, 19:17

Fy satan! Skulle licensansökningarna öka med 200% skulle det ta flera år innan man får licensen i brevlådan.
Handläggningstidrena är på tok för långa som dom är redan nu.
Jag tycker det system vi har nu är tillfredställande.
Påvisa behovet, fixa föreningsintyg och inget allvarligt i belastningsregistret så är det lugnt.
Glöm bort uppluckringar i våra vapenlagar, rena fantasier. EU (vilka vi lyder under) går åt motsatt håll. Där förespråkas restriktivare lagar runt vapen. Vi har inte sett slutet på dom förändringar som redan börjat införas även här i Sverige, loggbok för enhandsvapen som exempel.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav klaus 04 nov 2018, 19:23

dreg skrev:Fy satan! Skulle licensansökningarna öka med 200% skulle det ta flera år innan man får licensen i brevlådan.
Handläggningstidrena är på tok för långa som dom är redan nu.
Jag tycker det system vi har nu är tillfredställande.
Påvisa behovet, fixa föreningsintyg och inget allvarligt i belastningsregistret så är det lugnt.
Glöm bort uppluckringar i våra vapenlagar, rena fantasier. EU (vilka vi lyder under) går åt motsatt håll. Där förespråkas restriktivare lagar runt vapen. Vi har inte sett slutet på dom förändringar som redan börjat införas även här i Sverige, loggbok för enhandsvapen som exempel.


+1
Senast redigerad av klaus 04 nov 2018, 19:24, redigerad totalt 1 gång.
Hatsan Sniper - 170 J
Användarvisningsbild
klaus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 11 mar 2010, 17:19
Ort: Partille
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 29 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: Garaget
Luftvapen favorit: Steyr LP50

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Leopold 04 nov 2018, 19:26

Luftpangarn skrev:(Att du kör lugnare Leopold, kan dock ha ett starkt samband med "tilltagande ålder" :lol: Iaf tror jag det gäller mig. Fan, jag borde vid närmare eftertanke kanske inte fått körkort före 25... :oops: Numera kommenterar tom min unga dotter hur snäll, sansad och hänsynsfull jag är i trafiken :-) )


Jo jag förstår vad du menar men jag känner verkligen närvaron av den där dashcam hela tiden... det var givetvis helt självvalt att installera och den visade sig ha precis den effekten på mig själv som jag sökte. Jag till och med svär mindre åt idioter i trafiken... :-)

Det är motsvarigheten till "svarta lådan" i flygplan och kommer att kunna analyseras vid ev krasher etc, dialogen i "cockpit" är inspelat etc... om någon kan tänkas vilja veta vad som hände egentligen om det skulle gå åt pipan.

Men visst det är väl också så att man blir en liten smula visare efter hand som man lyckas nå en "tilltagande ålder"... hoppas man ju iaf :-)

Detta var bara ett exempel på hur man - i detta fall jag - försöker att hålla mig i skinnet litet extra via tekniska medel, jag vet att jag historiskt sett haft en tendens att köra bil mer inspirerat än vad man egentligen borde.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Frankie 04 nov 2018, 19:45

Vad det gäller den biten med illegalt vapeninnehav p.g.a trimmade bössor, så vore detta problem lätt fixat, se till att alla penningkåta ÅF ej längre får sälja dessa HP kit eller s,k Japan kit, det är ju där själva roten till problemet ligger.
Förbjud all försäljning av trimdelar i alla dess former och tillåt densamma mot innehav av licens.

Hörde förresten från en mkt välkänd ÅF att all försäljning av s.k Japan kit registreras och skickas till polismyndigheten.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Leopold 04 nov 2018, 20:07

Frankie skrev:Vad det gäller den biten med illegalt vapeninnehav p.g.a trimmade bössor, så vore detta problem lätt fixat, se till att alla penningkåta ÅF ej längre får sälja dessa HP kit eller s,k Japan kit, det är ju där själva roten till problemet ligger.
Förbjud all försäljning av trimdelar i alla dess former och tillåt densamma mot innehav av licens.

Hörde förresten från en mkt välkänd ÅF att all försäljning av s.k Japan kit registreras och skickas till polismyndigheten.


Jag ser inte att man skulle kunna komma åt några ev problem med detta genom att gå på återförsäljares leveranser av standardkomponenter.

En viss fjäder i en viss bössa kan ge en helt annan effekt än samma fjäder i en annan bössa.

Dvs om du som konsument modifierar en bössa med diverse komponenter du köpt via en svensk åf eller en internetsäljare så är det skit samma. Det är Du som är ansvarig för att den möter de krav som gäller, ingen annan kan göras ansvarig.

Uppgiften om att köpare av "sk Japan-kit" skulle registreras och skickas till polismyndigheten skulle jag gärna se att du specificerar mer noga. Jag har mycket svårt att tro att detta skulle vara sant av skälen som nämns ovan.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
börne (04 nov 2018, 20:13)

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Luftpangarn 04 nov 2018, 20:13

Frankie, du har missat att mekaniska delar bara är mekaniska delar. I luftvapenasammanhang är det avgörande. Vi snackar inte specialtillverkade slutstycken, som typ bara kan associeras till ett (tom visst) vapen. Hos luftvapen handlar det främst om fjädrar och luftpistonger. Groteskt omöjligt att reglera. Varenda bilbaklucka använder luftpistonger, och ett gäng köksluckor, och och... Reglera stålfjädrar?!?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav atte69 04 nov 2018, 20:46

Sen finns ju även lagar för"dashcams" är väl olagliga utan tillstånd .. även om jag vet att myndigheterna ser mellan fingrarna .. (har en själv i lastbilen) men tillstånd krävs efter vad jsg förstått.. ungeför som med bössor .. vi kan det .. håller oss till lagen .. men det vi inte vet det vet vi inte...
atte69
 
Inlägg: 1097
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Avalonblower 04 nov 2018, 20:50

För att följa länken så måste du registera dig.

Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Leopold 04 nov 2018, 20:59

Nej det är inga problem att använda dashcams idag i Sverige, det formella kravet är såvitt jag begriper att de ska vara manövrerbara under färd och det är de ju generellt.

Mer tveksam tilläpning är om man har en dashcam som tex aktiveras vid rörelser framför kameran när bilen är parkerad. Tror inte detta är tillåtet i Sverige så jag har avaktiverat dessa funktioner, min är enbart aktiv när motorn är igång och jag är ute och åker med bilen.

Allt sker helt automatiskt i praktiken, igångsättning när motorn startas och den stängs av när man stänger av motorn. Set-and-forget. Men, självklart är den möjlig att manövrera under färd och detta gör att den är fullt laglig - som jag förstår denna lag.

Det är riktigt bra tycker jag att kunna underbygga ev bekymmer med handfasta videobevis inkl metadata som tid, gps-info etc.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Frankie 04 nov 2018, 21:08

Leopold skrev:Nej det är inga problem att använda dashcams idag i Sverige, det formella kravet är såvitt jag begriper att de ska vara manövrerbara under färd och det är de ju generellt.

Mer tveksam tilläpning är om man har en dashcam som tex aktiveras vid rörelser framför kameran när bilen är parkerad. Tror inte detta är tillåtet i Sverige så jag har avaktiverat dessa funktioner, min är enbart aktiv när motorn är igång och jag är ute och åker med bilen.

Allt sker helt automatiskt i praktiken, igångsättning när motorn startas och den stängs av när man stänger av motorn. Set-and-forget. Men, självklart är den möjlig att manövrera under färd och detta gör att den är fullt laglig - som jag förstår denna lag.

Det är riktigt bra tycker jag att kunna underbygga ev bekymmer med handfasta videobevis inkl metadata som tid, gps-info etc.



Om din dashcam har funktionen motion sensor inbyggd, så är den väl knappast tillåten bara för att du själv uppger att den funktionen är avaktiverad.
Ungefär lika illa som att köra FX med fullfart och när snuten kommer så ställer man om fartomställaren till läge ett och spelar dum.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Kopplingen vapenlicensinnehav - kriminalitet?

Inläggav Leopold 04 nov 2018, 21:25

Frankie skrev:
Leopold skrev:Nej det är inga problem att använda dashcams idag i Sverige, det formella kravet är såvitt jag begriper att de ska vara manövrerbara under färd och det är de ju generellt.

Mer tveksam tilläpning är om man har en dashcam som tex aktiveras vid rörelser framför kameran när bilen är parkerad. Tror inte detta är tillåtet i Sverige så jag har avaktiverat dessa funktioner, min är enbart aktiv när motorn är igång och jag är ute och åker med bilen.

Allt sker helt automatiskt i praktiken, igångsättning när motorn startas och den stängs av när man stänger av motorn. Set-and-forget. Men, självklart är den möjlig att manövrera under färd och detta gör att den är fullt laglig - som jag förstår denna lag.

Det är riktigt bra tycker jag att kunna underbygga ev bekymmer med handfasta videobevis inkl metadata som tid, gps-info etc.



Om din dashcam har funktionen motion sensor inbyggd, så är den väl knappast tillåten bara för att du själv uppger att den funktionen är avaktiverad.
Ungefär lika illa som att köra FX med fullfart och när snuten kommer så ställer man om fartomställaren till läge ett och spelar dum.


Förstår inte vad du menar. Vad jag uppger eller ej spelar ingen roll, det är vad maskinen verkligen har spelat in som kan betyda något om någon skulle kolla detta.

Har jag programmerat den att spela in när bilen är parkerad och folk rör sig runt bilen så gör den detta. Om jag inte programmerat kameran att göra detta så kommer den inte att göra detta (dvs den gör precis som jag programmerat den att bete sig).

Att kameran har potential att kunna fånga upp tex diverse marodörer som väljer att attackera min bil medan den är parkerad och jag själv inte är i närheten spelar knappast någon roll om jag inte utnyttjar den funktionen.
___
Jag föreslår att du skapar en ny tråd kring användningen av Dashcams i Sverige, i avdelningen övrigt. Detta med min egen användning av Dashcam var enbart menat som ett exempel på hur man kan använda tekniska medel för att minska sannolikheten att man tex kör för fort i onödan, för att fortsätta vara en laglydig medborgare så gott man förmår.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster

  • Sponsorer