Magasin, luftbehållare, terrängväskor, cigetuin etc

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Magasin, luftbehållare, terrängväskor, cigetuin etc

Inläggav Luftpangarn 06 nov 2018, 11:46

Jag har ett juste terrängparti bakom huset. Mycket kuperat och omväxlande, och praktiskt nog omgärdat av höga bergsknallar som stoppar kulor och ger mig plåtkoll på att ingen person är i fara för mitt skjutande. Där kan jag sprida ut mina mål och ha litet mini-FT :-) Har planerat en mer äkta FT-minibana över hela tomten - 4'000kvm, så det finns omväxlande utrymme med säkra skottriktningar att utnyttja.

Hur som haver, jag tror det finns fler än jag som har behov av lite "jägarkit" att få med sig ammo etc när man rör sig i terräng. Jag förmodar att det gäller FT?

Min extremt stryktåliga och scharmiga spårvägskonduktörsväska i grovt läder och bastanta mässingsdelar, är väl svår att att ta efter. Men jag såg en liten cykelväska i canvas med axelrem av läder på Jula för 149kr häromdagen. För att följa länken så måste du registera dig.

Om man smörjer in den med sportvax för läderpjäxor, lär den bli smutsbeständig värre!?! :) Någon fastkedjad fyrkantnyckel att öppna spårvagnar med, ingår dock inte. :lol:

För att följa länken så måste du registera dig.



I den har jag oskrynklade måltavlor med penna, klisterlappar, CO2 patroner, silikonfett, sax, skruvmejslar etc En läskstång / bambugrillpinne lång nog att stöta ut fastnade kulor ur pistollopp får rum. Däremot inget som är tillräckligt långt för gevärspipor :-( Om någon har tips på något sådant?

En vanlig delbar läskstång får nog däremot rum i en cyckelväska (På svartkrutsgeväret jag brukade skjuta med, fanns självklart en laddstake instucken under pipan. Däremot påskruvbar "korkskruv" att dra ur kulor ur botten på pipan, var man tvungen att i väskan. Det händer nämligen att man stöter ner kulan i loppet, utan att först komma ihåg att hälla i krut... :lol: Varför finns inget liknande till luftgevär? Alltså inte korkskruvsverktyg... :smt016 Får väl kanske konstruera nån hållare för läskstång. :wink: )

En vanlig ammunitionsburk tycker jag är meckiga att öppna och opraktiska med sin tvådelade konstruktion, när man sitter på en sten. Däremot gamla uppfällbara cigarettetuin (och gamla halstablettaskar i plåt?) lätta att öppna, och vad med är, det uppfällbara locket fungerar som litet extra barr och mossfri arbetsyta.

Hittar man en av de djupare varianterna, kan man även förvara laddade magasin av Artemistyp i ett cigetui. Är etuiet av enklare bleckplåtstyp, håller magasinens magneter dessutom kvar dem i burken.

En 1,5kg tung och 45cm lång luftmagasinsbatong är väl gränsfall på portabel. Den får jag nog sy ett eget fodral med axelrem till i sådant fall. :roll: Iofs skulle vanlig läskstång också få plats där, när jag använder just den bössan.

En fråga. Jag har inte hittat putsmedel för mässing. Jag har Autosol, men är rädd att det kanske repar mässingen på konduktörsväskan, som jag verkligen vill putsa. Vet någon? :?:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Magasin, luftbehållare, terrängväskor, cigetuin etc

Inläggav Megaklant 06 nov 2018, 12:37

Brasso, Häxan mm.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: Magasin, luftbehållare, terrängväskor, cigetuin etc

Inläggav Luftpangarn 06 nov 2018, 12:54

Megaklant skrev:Brasso, Häxan mm.


Jovisst, men livsmedelsaffärer och tex Jula verkar inte sälja sådant längre. Åtminstone inte här. Får väl åka till en båttillbehörsaffär - dom gillar ju mässing! :) Tänkte bara, att om Autosol är ok, så har jag ju redan det hemma. (Dock aldrig använt.) Någon mässingsgrej att testa på borde jag ju kunna rota upp. Ursäkta den dumma frågan. :oops:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Magasin, luftbehållare, terrängväskor, cigetuin etc

Inläggav börne 06 nov 2018, 13:59

Att få med sig ammo, lite att käka & dryck osv har man i vapenfodralet (keyboardväska) som mer eller mindre alla använder om vi snackar FT. Dom hhar oftast ett par rejäla fack för sånt.

Ammo är osmidigt att ha i burken, mycket enklare med en pellet pouch.

Häxan säljer ICA.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (06 nov 2018, 14:02)

Re: Magasin, luftbehållare, terrängväskor, cigetuin etc

Inläggav Nitro 06 nov 2018, 16:37

Hålla på att öppna och stänga en ammo ask är till att försvåra för sig.
Där finns många olika sätt på att förvara sin ammo under en FT runda. Säkert lika många som det finns FT skyttar och ingen vad jag vet håller på att öppna och stänga en ammo ask.

Själv sätter jag dit ca: 90 skott i hamstern och det är ungefär vad jag kan skjuta innan jag behöver fylla på luft igen.
Då ser jag också tydligt ifall någon kjol är stukad.


För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (06 nov 2018, 16:39)


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster

  • Sponsorer