Hur väderskydda taveltransportör? Förslag!

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hur väderskydda taveltransportör? Förslag!

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 16:54

Genom tips här på forumet, kunde jag köpa en taveltransportör för ynka 250kr! :Thumbupp: Den verkar vara av djäkligt bastant kvalitet! Klubbföreträdaren sa att de alla fungerat perfekt utan krångel i 10år. Jag tror honom! :)

Nåväl, första snön kom idag. Jag kan skjuta utanför husdörren från min veranda. Så tanken är, att jag även i vinterkyla, kan gå ut och skjuta två mag, och sedan gå in och värma fingrarna medans jag fyller magasinen igen.

Och taveltransportören skulle göra att jag inte behöver puls genom snö för att byta tavla. MEN, taveltransportören är en 220V grej, som nog enbart är tänkt för innomhusbruk.

Har någon förslag på hur jag skulle kunna installera den på något skyddat sätt utomhus? Har funderat på en förvaringslåda av plast med lock, upp och nervänd.

Eller kommer luftfuktighet utomhus förstöra den hur som helst? :-(

Har funderat på om man kunde koppla loss linorna, och ta in drivenheten. Men det komplicerar förståss användningen. :-(

Litet vid sidan om, tror ni den funkar på längre avstånd, typ helst 20-25m?

(Har i ärlighetens namn inte riktigt ansträngt mig än, för att begripa alla fjädrar och linor. En obegriplig härva... :lol: Så så länge det var sommar, tyckte jag det var enklare, "och föresten har jag inget emot att skutta mellan sten och ljung", intalade jag mig. :lol: )


För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur väderskydda taveltransportör? Förslag!

Inläggav dreg 24 nov 2018, 17:15

Jag hade gjort en handvevad transportör om man nu ska ha den utomhus året runt. Men det är jag det.
Undrar hur det blir under transport med så långa linor/vajrar.
Funderar på om den slår runt och tappar tavlan.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Hur väderskydda taveltransportör? Förslag!

Inläggav Leopold 24 nov 2018, 17:21

Vet inte riktigt hur själva drivningen ser ut men jag tror största bekymret är att linan blir blöt (och isig kanske) och att det kan ge en hel del fuktpåslag inne i motorenheten.

Så även om du kanske kan ordna bra väderskydd för motorenheten så hjälper det ju inte mot den fukt som halas in via linan så att säga.

Men omöjligt att säga utan att ha sett konstruktionen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hur väderskydda taveltransportör? Förslag!

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 17:28

"Hade inte tänkt på det." som uppfinnaren i Lorry alltid säger. :-) Nedisade linor alltså. :-( En av fördelarna med att bolla saker med forumsmedlemmar! :Thumbupp:

Drihjulet ligger på utsidan av burken med motor och strömbrytare. Men burken är bara mekaniskt skydd av bockad (pansar-) plåt. Glipor på sådär millimetern.

Det här kommer kräva ännu mer eftertanke. :roll:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur väderskydda taveltransportör? Förslag!

Inläggav sfe 24 nov 2018, 17:52

Bygg in motorn i ett elskåp för utomhusbruk. (Nu skriver du inget om hur din veranda ser ut men om den är av den riktigt seriösa typen med ordentligt tak som gör att det aldrig blir blött därinne är det kanske inga problem att använda burken som den är?)

Byt motorn mot 12 eller 24V.

De långa linorna och vädrets påverkan är svårare att lösa. En lina som är så lite elastisk som möjligt och som inte suger till sig fukt och som har en justerbar spännanordning?

Har du reflekterat över om du kan spänna upp en lina 25 meter tvärs över trädgården? Någon risk för att rådjur och älgar kommer och river ner den, och ännu värre, trasslar in sig?
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
Luftpangarn (24 nov 2018, 17:54)

Re: Hur väderskydda taveltransportör? Förslag!

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 18:02

Nu börjar jag känna mig som en idiot... :oops: Älgarna och rådjuren hade jag glömt. SUCK! Vad är det med mig, rådjuren är ju för farao utanför husknuten flera gånger om dagen. Försökte tom skrämma dem med snubbeltråd av fiskelina, enligt amerikansk tips. (Funkar inte. Däremot stinkande facklor av trasor på grillpinnar, med blodmjöl och amoniak ibland blommorna, fungerar klockrent. OT.)

Jaha, då skall taveltransportörens linor gå upp över en älgkrona också. Och vara infettade mot is, utan att slira i drivningen... Och sedan skydda burken... uff. :-(
Senast redigerad av Luftpangarn 24 nov 2018, 18:04, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur väderskydda taveltransportör? Förslag!

Inläggav gubbe 24 nov 2018, 18:05

Luftpangarn skrev:Jaha, då skall taveltransportörens linor gå upp över en älgkrona också. Och vara infettade mot is. Och sedan skydda burken... uff.


Det är nog bättre att gå den lilla biten. Få upp värmen lite grann. :wink:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Luftpangarn (24 nov 2018, 18:07)

Re: Hur väderskydda taveltransportör? Förslag!

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 18:06

dreg, jag borde köpa en italiensk tvättlina. En sådan där de spänner mellan husen, tvärs över gatan. :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur väderskydda taveltransportör? Förslag!

Inläggav dreg 24 nov 2018, 18:10

Luftpangarn skrev:dreg, jag borde köpa en italiensk tvättlina. En sådan där de spänner mellan husen, tvärs över gatan. :-)


hähähähä, ja varför inte. Annars är en mekanisk lätt att göra själv.
jag håller med gubbe, 2x25 meter är inte så långt att gå, man trampar ju upp en pjäxstig rätt snart.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Hur väderskydda taveltransportör? Förslag!

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 18:12

gubbe skrev:
Luftpangarn skrev:Jaha, då skall taveltransportörens linor gå upp över en älgkrona också. Och vara infettade mot is. Och sedan skydda burken... uff.


Det är nog bättre att gå den lilla biten. Få upp värmen lite grann. :wink:


Tja, va fan. Litet PCP-pumpande och pulsande i snön... Något slags lågintensiv intervallträning. :lol:

Jag får spara skyttet till dagar jag inte kämpat med isbrytning och snöpulsande för att komma hem. :wink: Har ju fixat så jag kan panga luftpistol från TV-soffan. :lol: Inte riktigt samma sak dock. :roll:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur väderskydda taveltransportör? Förslag!

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 18:18

Tur att jag bara pröjsa 250 pix för taveltransportören... :lol:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

  • Sponsorer