Hunter Field Target.

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Leopold 04 dec 2018, 23:52

Som ett rent tankeexperiment: kan väl tänka mig att det kunde varit en ren "Jula-bösseklass" i så fall, skyll dig själv om du lagt tid och energi på den mer än det du tvingas att sälja den för om det blir aktuellt tex om du skulle råka vara framgångsrik med den.

Men säg 1000 spänn för en billig kinapåk som du avser att delta på tävlingar med, 12 timmars arbete för att få den i ordning så man kan träffa hyfsat med den... litet packningar, fjädrar, styrningar och material och en massa testammo säg en 1000-lapp till extremt lågt räknat bara i materialkostnader.

Hur mycket värderar ni denna bössa till? Ni måste såklart även värdera er egen tid, ingen nedlåter sig förhoppningsvis att jobba gratis åt andra såvida det inte rör sig om synnerligen välgörande och behjärtansvärda ändamål och det är knappast aktuellt här. Alternativa sätt att använda denna tid och vad det kan ge för nytta, nöje och inkomst måste värderas.


Frågan är: vem skulle sälja den för 5000 kr under tvång efter en tävling utan att känna sig som en jubelidiot, och vem skulle faktiskt vilja köpa en "Jula-bössa" för 5000 kr utan att känna sig som en minst lika stor idiot?

"Ain't gonna happen", så är det bara.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Luftpangarn 05 dec 2018, 10:35

Den här tråden, liksom många andra tidigare trådar, har som underliggande frågeställning, hur man kan öka antalet personer som deltar i FT.

Man kan ha många teorier om vad som fungerar som rekrytering, och då gäller väl främst frågeställningen personer som inte är vänner eller anhöriga till personer som är medlemmar i skytteföreningar som bedriver FT.

Den första kategorin finns det nog dels ganska detaljerad, om än skiftande grunder, om varför rekrytering till FT misslyckats, dels är den vägen att få FT att växa, med nödvändighet en mycket långsam och "störningskänslig" väg att gå. Slutar / vilar 4 personer av 40 aktiva, varav 20 är personer som är bra på att dra in nya medlemmar, så bromsar rekryteringen in något våldsamt. För att "kedjereaktionsrekrytering" skall få rejäl fart, krävs en kritisk massa av antal aktiva.

Frågeställningen i denna tråd, är om materialkostnader är en försvårande rekryteringsbarriär till FT, samt om HTF är en billigare aktivitetsform, som skulle kunna locka fler, och även kunna fungera som inkörsport till FT.

Jag skulle vilja tillfoga att redan utseendet på FT riggar skrämmer slag på folk. Bara min grannes reaktion på tumhjulet på mitt sikte, tycker jag är talande. I hans ögon framstod bössan omedelbart som extrem, och jag blev omedelbart utnämd till proffs. Fast jag faktiskt ännu bara är i en förberedelsefas för att ens komma till skott att pröva FT. (Av diverse anledningar, främst att den första nyinköpta bössan hade krokig pipa, har det dröjt.)

Lanserar man en aktivitetsform där folk känner igen sina egna billiga svensonbössor och sikten de redan har stående i garderoben - vilket säkert är ett par hundratusen hushåll med tanke på att det som jämförelse tex finns 300'000 jägare - så tror jag visst det skulle underlätta rekrytering betydligt.

Trådens frågeställning, är om huruvida någon variant av regler för HFT skulle kunna erbjuda något i den stilen.

Mitt följande förslag på hur man skulle kunna se till att "Garderobsklassen" faktiskt förblir just denna billiga och anspråkslösa aktivitet, är att man efter ett visst antal vinster i klassen "diskvalificeras uppåt" till en "SM klass". En del av dessa "skicklighetsdiskvalificerade" skulle vid det laget säkert ha blivit sugna på att köra FT också. När man väl blivit "skicklighetsdiskad", kommer inte bara intresset vara mer etablerat i personen, utan kommer även kunskaperna om luftvapenvarianter och sikten ha blivit betydligt större. Och hela materialgrejen förmodligen ha blivit avdramatiserad.

Jag tänker som så, att man lanserar "Terrängskytte med luftgevär" som en aktivitet med olika tävlingsformer;

- Garderobsklass HFT Licensfria vapen. "Ta med vad du vill som du råkar ha i garderoben."
- SM-klass HFT Licensfritt, för dig som vunnit några tävlingar.
- SM-klass HFT för licensbelagda högeffektsvapen.
- FT högprecisionsskytte, med alla dess klasser.

Till detta skulle man tom kunna foga en "Trädgårdsklass HFT", som skulle bygga på ungefär samma självrapporteringssystem som ornitologer tillämpar. Kanske tex minimum tre personer, skjuter på några standardiserade swingersmål, på några fastställda avstånd, med krav på vissa ställningar. Sedan rapporterar man deltagarna och resultatet, om man vill, till någon hemsida med "Trådgårdstabellen HFT". (Litet korpfotboll, liksom.)

Jag kan inte hjälpa det, men min fantasi skenar alltid iväg. :lol: Men kanske det finns något i tankarna någon tycker är användbart.
Senast redigerad av Luftpangarn 05 dec 2018, 11:49, redigerad totalt 3 gånger.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Henno3 (05 dec 2018, 10:50)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 05 dec 2018, 11:33

Luftpangarn skrev:Lanserar man en aktivitetsform där folk känner igen sina egna billiga svensonbössor och sikten de redan har stående i garderoben - vilket säkert är ett par hundratusen hushåll med tanke på att det som jämförelse tex finns 300'000 jägare - så tror jag visst det skulle underlätta rekrytering betydligt.

Trådens frågeställning, är om huruvida någon variant av regler för HFT skulle kunna erbjuda något i den stilen.

Som vanligt oavsett hur man än väljer att bedriva en enklare tävlingsform MÅSTE någon/några dra igång det, det har det hittills inte funnits någon som vill! Synd då det återkommande kommer önskemål om enklare fallmåls skytte!

Har snackat med Batistuta vår Ordförande i MSG & vi ska i alla fall ha en prova på dag med enklare mål & enklare bössor någon gång nästa år, det är ju bara att hoppas att det dyker upp folk som vill se vad det är vi sysslar med & att man faktiskt kan skjuta FT med betydligt enklare prylar än en fullbordad & dyr FT rigg & ha förbannat kul!

När jag tog kontakt med MSG visste jag knappt vad FT var, hade läst lite grann här men visste inte mer än att man skjuter på ett fallmål på olika avstånd. Vad har man att förlora mer än lite tid, tänkte är det kul så är det & att träffa en bunke skjutglada galningar kan bara leda till att man vill fortsätta eller inte, så enkelt är det!!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Luftpangarn 05 dec 2018, 12:08

Låter väldigt mycket i mina öron som att det just är "Garderobsklass HFT" ni tänker arrangera. Såvida ni inte tänkt sätta FT sikten på de enklare bössorna. (Men då försvinner nog rekryteringspotentialen.) Liksom det Gubbe arrangerat, med max 12ggr förstoring, också låter som "Garderobsklass".

Frågan om vem som vill arrangera, är egentligen inte trådens inledande fråga.

Mitt förslag om att man efter att ha vunnit en tävlingsform med enklare vapen några gångert, blir diskvalificerad upp i högre klass, tar sikte på att begränsa instegskostnader. För om någon har sådan skjutskicklighet att personen bums vinner tävlingar, enbart genom att köpa dyrare grejer, så förflyttas också automatiskt personen ur "Garderobsklassen" in i en "SM-klass".

Eftersom billighetsvapen och billighetssikten, inte funkar så bra på 50m, måste målen anpassas en aning. Vilket verkar vara vad ni tänkt göra, och rimligen Gubbe gjort.

Om viljan finns, borde hybridbanor inte vara så svåra att ordna. Tex kan ett FT mål för stående vara för fri ställning i Garderobsklassen - tex liggande.

(Jag verkar ha väldigt svårt att skriva HFT, det blir hela tiden HTF, som väl är ett fackförbund?!? :lol: Lärde mig inte stava rätt fören närmare 30.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Bara7 05 dec 2018, 12:35

Låter som en kul gren, med billiga bössor. Eller att arrangören lottar ut de tillåtna bössorna 30min innan tävlingen börjar, med chans till inskjutning.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Följande användare vill tacka Bara7 för detta inlägg
Luftpangarn (05 dec 2018, 12:35)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 05 dec 2018, 13:48

Luftpangarn skrev:Såvida ni inte tänkt sätta FT sikten på de enklare bössorna.

Med enklare bössor räknar jag såklart in siktet, dock kommer en sådan prova på dag inte innebära några regler ang bössor, det kan finnas dom med en FT rigg som aldrig varit i kontakt med en förening som vill prova! I en eventuell tävlingsklass är det ju lättast att sätta gräns för förstoringen.

Luftpangarn skrev:Frågan om vem som vill arrangera, är egentligen inte trådens inledande fråga.

Tycker det spelar en stor roll... vill ingen ta tag i detta så kommer det att fortsätta att önskas HFT eller vad det nu må heta i all evighet utan att hända nåt! Vad är det för mening att diskutera om det är en fantasivärld vi diskuterar :?

Upp till dom som känner sig manade att ta tag i det!

Luftpangarn skrev:Mitt förslag om att man efter att ha vunnit en tävlingsform med enklare vapen några gånger, blir diskvalificerad upp i högre klass

Inte samma men som en ren jämförelse så kan man i FT tävla som debutant hela första året man deltar, sen är man tvungen att gå in i en av dom vanliga klasserna!

Luftpangarn skrev:måste målen anpassas en aning

Vilket jag skrev. HFT kör max 40 meter & inga reducerade mål!

Luftpangarn skrev:Om viljan finns, borde hybridbanor inte vara så svåra att ordna. Tex kan ett FT mål för stående vara för fri ställning i Garderobsklassen

Det är så mycket att rodda med & planera inför en FT tävling redan så jag skulle vilja vara hård & säga att viljan & tiden finns inte. Det innebär i princip att man måste planera ytterligare en bana som ska matcha & passa in i en lagd FT bana. En FT bana idag innehåller dessutom i princip inga enkla mål, inte så enkla att dom skulle passa din Garderobs klass i alla fall vilket gör det hela väldigt svårt att kombinera!

Att en FT bana inte innehåller enkla mål är också ett stort problem om vi vill ha in nya skyttar, det är svårt att lösa då vi som tävlat ett tag behöver denna svårighetsgrad för att kunna särskilja på dom tävlande om inte hälften av dom tävlande ska särskjuta om medaljerna efteråt! När jag började var banorna betydligt enklare än dom är idag!

Luftpangarn skrev:Tex kan ett FT mål för stående vara för fri ställning[

HFT har maxavstånd på 40m som sagt, det är maxavstånd på stående & knästående i FT. En FT bana innehåller 2 - 3 stationer som är ställningsmål, så att bygga en enkel bana av dessa mål räcker inte!

PS: Är hemma sjuk, därav att jag har tid till såna här utläggningar mitt på arbetsdagen :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Leopold 05 dec 2018, 14:04

Bra tankar Luftpangarn!

En liknande tävlingsform som HFT är "jaktstig", skjuts uppe i Piteåtrakten på spinners och fallmål upp till ca 40 meter oftast.

Siktet begränsat till 10x max, man får inte använda fokusratten till avståndsbedömning utan man skruvar till det så man ser någorlunda skarpt och sedan skjuter man. Inga skjutjackor, hamstrar, skjuthandske etc utan det ska vara en "vanlig" bössa. Olika effektklasser finns, sub 10 J och fullfart i fjäder och lika i pcp.

Finns även klasser för öppna riktmedel... pistolklasser till och med. Banorna är relativt korta och olika klasser går olika stationer, varje deltagare kanske hinner med en 3-4 tävlingsvarv under tävlingsdagen.

Detta drar en hel del folk däruppe och är skitskoj! De flesta kan nog skaka fram en bössa ur garderoben som passar, eller varför inte skaffa en fwb300s för några tusen och ett enkelt sikte.

Möjligen kan man köra någon enkel variant på detta som extraklasser vid de vanliga FT-tävlingarna ungefär som debutantklassen ser ut idag dvs 1p för plåtträff och 2p för fällning så det inte blir helt omöjligt givet den enklare utrustningen, att alla går samma bana. Ev kan man komplettera med någon spinner om det blir för svårt för HFT-skyttarna på någon station - eller för lätt att få poäng tex ett stort fallmål på 18 meter med en 15mm reducering.

Ett förslag för att inte splittra upp på för många klasser är att helt ersätta dagens debutantklass med dessa HFT/jaktstigsklasser som då skulle kunna köras utan krav på tävlingslicens typ ett år som idag, därefter krav på FT-kort och tävlingslicens.

Det är ändå inte särskilt många debutanter som skaffar 50x "stjärnkikare" det första de gör... de exempel jag sett har i så fall mer eller mindre direkt skaffat sig FT-kort och tävlingslicens och hoppar in i de vanliga FT-klasserna med enbart poäng för fällning.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Henno3 (05 dec 2018, 14:33)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Henno3 05 dec 2018, 14:31

börne skrev:
Luftpangarn skrev:Såvida ni inte tänkt sätta FT sikten på de enklare bössorna.
När jag började var banorna betydligt enklare än dom är idag!


Där har vi nog den springande punkten! Banorna var betydligt enklare än vad dom är idag, MEN!!!! självfallet måste det vara så, för annars får inte dom seriösa skyttarna någon utmaning och något att jobba emot. Det är väl fasen inget kul att fälla allt, utan att anstränga sig! FT är FT, och materialutveckling är en del i det. Man skall nog inte blanda ihop FT och HFT. Det är snarare så att man kanske skall ifrågasätta utvecklingen i UK vad avser HFT istället för att ge sig på FT och be dom anpassa sig?

Det är nog rätt att det varken finns tid, vilja eller energi till att skapa HFT i sverige, bygga banor eller starta klubbar eller avdelningar under FT hos någon förening etc. Det är nog ett jäkla jobb att göra det.
Varför göra det så stort? Det är väl bara att dra ihop ett gäng (jobbet, kvinnor o män och ett gäng käringar (män)). Ställa ut mål i alla dess former, skapa lite regler, och sedan är det bara att tävla! Kul, utslagsgivande och opretentiöst! Själv lånade jag ut min lilla HW 30 till dom som ansåg sig behöva öva innan, så den snurrade omkring i gänget ett par veckor innan. En jäkligt kul dag det fortfarande pratas om, HFT i dess enklaste form!!

Jodu Börne, jag är också sjuk!! Första besöket på en vårdcentral på 17 år, och det var en dryg process att få ut antibiotika mot halsflussen från helvetet!!!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 05 dec 2018, 14:34

Leopold skrev:Möjligen kan man köra någon enkel variant på detta som extraklasser vid de vanliga FT-tävlingarna ungefär som debutantklassen ser ut idag dvs 1p för plåtträff och 2p för fällning så det inte blir helt omöjligt givet den enklare utrustningen, att alla går samma bana. Ev kan man komplettera med någon spinner om det blir för svårt för HFT-skyttarna på någon station - eller för lätt att få poäng tex ett stort fallmål på 18 meter med en 15mm reducering.

Enklare då att dom målen som står på över 40m inte alls skjuts av denna klass! Ska man montera spinners där det blir för långa mål (över 40m) ska det fixas nåt att montera dessa på osv, inte ovanligt man har dessa mål ute på ett fält utan träd osv!

Kan man däremot använda exakt samma bana förenklar det avsevärt!


Nåt sånt här?

FT banan används, 2p för fällning & 1p för plåtträff, max 10x förstoring & man får bara vrida till parallaxen lite snabbt innan man sätter sig. Fri ställning på alla mål, alla mål som ska skjutas i denna klass märks upp på stationspinnarna med JS (JaktStig) mål över 40m skjuts inte, man får ta stöd vid eventuella träd stationspinnar osv! Hade man gjort nåt sånt kan man ta in denna klass direkt utan mer jobb!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Leopold 05 dec 2018, 14:44

börne skrev:FT banan används, 2p för fällning & 1p för plåtträff, max 10x förstoring & man får bara vrida till parallaxen lite snabbt innan man sätter sig. Fri ställning på alla mål, alla mål som ska skjutas i denna klass märks upp på stationspinnarna med JS (JaktStig) mål över 40m skjuts inte, man får ta stöd vid eventuella träd stationspinnar osv! Hade man gjort nåt sånt kan man ta in denna klass direkt utan mer jobb!


Låter inte alls så svårt att genomföra! Bra idé. Iofs kan man tänka sig att de även skjuter ställningsmålen som vanligt, inga långa avstånd där och knepigheten är inte särskilt beroende av utrustning som jag ser det.

Tänk om man kunde ersätta "debutantklassen" (oattraktivt namn) med detta hyfsat snabbt... det är en del att fundera på vad gäller hur länge man kan skjuta utan FT-kort och tävlingslicens, men det blir ju inte som idag att man automatiskt skjuter FT-klasser bara för att man varit med ett tag - man kan fortsätta i HFT / jaktstig så länge man vill inga problem.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 05 dec 2018, 14:49

Henno3 skrev:
börne skrev:När jag började var banorna betydligt enklare än dom är idag!

Där har vi nog den springande punkten! Banorna var betydligt enklare än vad dom är idag, MEN!!!! självfallet måste det vara så

Ja det är tyvärr ett problem vi är medvetna om, men går i princip inte att lösa.

Vi pratade om det för en tid sedan i Mörrum, när jag kom dit första gången hade dom lagt en FT bana, så mitt första skott i MSG var på en FT bana :thumbupp:

Men där var ett mål som vi kallade kaninhålet som det pratas om än idag, det var ett svårt mål på c:a 35m med 40mm KZ... ett mål man fnyser åt idag, visserligen farligt för det är dom "enkla" målen man missar :oops: :-)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Henno3 05 dec 2018, 14:54

Leopold skrev:
börne skrev:FT banan används, 2p för fällning & 1p för plåtträff, max 10x förstoring & man får bara vrida till parallaxen lite snabbt innan man sätter sig. Fri ställning på alla mål, alla mål som ska skjutas i denna klass märks upp på stationspinnarna med JS (JaktStig) mål över 40m skjuts inte, man får ta stöd vid eventuella träd stationspinnar osv! Hade man gjort nåt sånt kan man ta in denna klass direkt utan mer jobb!


Låter inte alls så svårt att genomföra! Bra idé. Iofs kan man tänka sig att de även skjuter ställningsmålen som vanligt, inga långa avstånd där och knepigheten är inte särskilt beroende av utrustning som jag ser det.

Tänk om man kunde ersätta "debutantklassen" (oattraktivt namn) med detta hyfsat snabbt... det är en del att fundera på vad gäller hur länge man kan skjuta utan FT-kort och tävlingslicens, men det blir ju inte som idag att man automatiskt skjuter FT-klasser bara för att man varit med ett tag - man kan fortsätta i HFT / jaktstig så länge man vill inga problem.


Nämen!! Det verkar ju vara lösbart trots allt! Inga dumma ideer.....
Ordet jakstig kommer nog dessutom locka någon jägare som ser det som en kul grej, avrostning inför någon jakt eller billig mängdträning!!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Leopold 05 dec 2018, 15:10

Henno3 skrev:Ordet jakstig kommer nog dessutom locka någon jägare som ser det som en kul grej, avrostning inför någon jakt eller billig mängdträning!!


Håller med, ett mycket trevligt och dessutom svenskt namn! Men osäker på om vi kan använda det, finns ju redan i ett annat förbunds reglemente (Jägarförbundet?) och där har luftgevärsvarianten en mer fri tolkning av reglerna. Jag är ingen expert på detta men i mina ögon ser det ut som att man får göra nästan som man vill med målet att det ska vara roligt helt enkelt, och vad "skyttekort" anbelangar så löser man det via jägarlicensen som ju innefattar det där med säkerhetsaspekter och vapenhantering.

Men oavsett vad denna nya klass ska heta så tycker jag vi ska lämna "debutantklassen" bakom oss, detta ska vara en klass (klasser) som kan stå på egna ben och man ska kunna arrangera tävlingar enbart för "jägarklassen" om man så vill.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Luftpangarn 05 dec 2018, 16:01

Jag tycker era resonemang verkar mycket konstruktiva! Och har givetvis litet större tyngd än vad jag kommer med, eftersom det är en mild underdrift att säga att ni kan det här bättre än jag! :lol:

Det enda jag inte riktigt hänger med på, är hur man håller tillbaka dyr kapprustning? Eller är det tänkt så, att banan inte kräver dyr teknisk utrustning, så det helt enkelt ger mycket litet utdelning resultatmässigt, att komma dragande med dyra prylar? (Fast man givetvis borde få göra det, i sådant fall.) Att resultaten blir väldigt mycket mer beroende av skjutskicklighet? Går det ens att åstadkomma? Tänker jag galet? :|

Eller konstruerar man något slags seriespel i poängräkningen, för att skikta upp tävlingen i nivåer? För då lär ju folk med liknande utrustning och skicklighet hamna i samma skikt / grupp?!

Alltså man kan åstadkomma mycket med olika poängräkningssystem. Många menar ju att poängräkningssystemet är mycket viktigt för spänningen i tennis. Och handikappsystemet inom golf, är också intressant. Samma bana, men olika skicklighet och utrustning tävlar med varandra. Sätten man räknar poäng och ställer olika vinster mot varandra, och ordnar spänning, finns det ju tom specialister på tv-produktionsbolag som sysslar med.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Skyddsjägarn 05 dec 2018, 16:22

Ja är ny ft skytt och jag förstår att vill man komma upp i 16j bör man vad jag tycker ha bra grejor som man kan lita på, skjutskickligheten och svårigheten i ft är krävande. Bra grejor och impott från dessa man tävlar eller bara skjuter ihop med är en avgörande faktum. Sedan att det kostar pengar ja det gör väl allt som man specielserar sig på, själv började jag med jaktstig hagel för er som inte vet för 25 år sedan, med min hagehurra som andvänder till jakt. Drygt 5-6 år senare har man inte en changs om man inte uppgraderar till typ full:full choke pga ändrade regler så ja ny bössa med choker. Samma sak inom Trap skyttet special vapen som jag själv inte kunde jaga med pga ett överslag på 10-15 cm så ny kostnad om man vill vara med i toppen. Återigen viltmåls skytte 50 m där krävdes ochså en bra kikare med 3 ställbara dottar i höjd och sidled. För min egen del har jag fått ihop en ganska bra rigg för 10 papp och jag är nöjd med det.
Skyddsjägarn
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 04 jul 2017, 19:28
Ort: Höganäs
Tack utdelade: 342 gång
Tackad: 152 gånger i 71 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv jsk
Luftvapen favorit: FX Maverick licens FWB P70

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 05 dec 2018, 16:55

Luftpangarn skrev:Det enda jag inte riktigt hänger med på, är hur man håller tillbaka dyr kapprustning?

Ska man kunna genomföra nåt kan man inte ha regler för precis allt & olika poängräkningssystem osv det håller inte i verkligheten, vi som arrangör hade ju slitit håret av oss när detta ska sammanställas efter tävling, det måste hållas enkelt & livet är inte helt rättvist!

Uppe i Arnemark som kör sin egna variant har dom sjukt många klasser & jag fattade ingenting när man stod & skulle välja vilken klass man ville skjuta, det systemet funkar uppenbarligen för dom men jag tycker det blir sjukt rörigt!

Det som nog skrämmer dom flesta är den dyra optiken inkl mig själv, jag har dock lyckats ta ett SM Guld & ett SM Silver i Lagtävlan PCP 16J med mitt billiga Hawke Sidewinder så man kan hänga med rätt bra med enklare optik om man bara vill! Men dom flesta som satsar har sikten från 15000kr upp till 40000kr! En annan sak jag personligen då inte tycker ska tillåtas är ju hamstrar.

Tanken är nog att det ger sig naturligt, tror inte någon köper en Anschutz 9015 one FT för 30000kr, en Steyr LG110FT eller AA FTP900 för 20000kr om man tänkt delta i den enklare klassen JS eller vad man nu döper det till.

Tror det räcker med att sätta en gräns på max 10J, max 10x förstoring, avståndsbedömning med ögonen & ingen parallax justering mer än grovinställning innan man sätter sig & inga hamstrar tillåtna!

Jag skulle tänka mig att en sådan klass lockar folk med en FWB300S, HW30S, HW50S HW77, HW97, Air Arms TX200 & andra fjädervapen som Walther LGV/LGU. Går såklart bra med vad man har!

PCP skulle jag tro FX lite enklare modeller blir vanlig, Air Arms S400/410 & S510, varför inte en Hatsan, hade ju varit kul om dom användes, sett en på alla tävlingar man varit på!

PCP & Fjäder kör man såklart i olika klasser precis som i FT!

Skulle allt vara helt rättvist skulle vi inte ens kunna tävla i FT heller, min bössa kostar för endast bössa & sikte 13000kr, sen är den moddad för kanske lika mycket till om jag räknar fullt pris på min alustock som jag fick tag på löjligt billigt så totalt 26000kr medans ett par klubbkamrater har prylar för 60000kr & en närmar sig nog 70000kr men jag har slagit dom båda, det hänger inte bara på utrustningen!
Senast redigerad av börne 05 dec 2018, 16:58, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (05 dec 2018, 17:38)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Leopold 05 dec 2018, 16:56

Jo utrustningen har en tendens att bli rätt avgörande i FT, bara en bra kikare får man slanta upp en tiotusing för om det ska vara VM-klass någorlunda. Men som börne säger visst kan man ha en bra dag med enklare utrustning också, helt avgörande är det absolut inte.

Tanken med HFT var väl att dra ner litet just på utrustningskraven, i alla fall som det var tänkt.

Jag förstår ärligt talat inte varför det pratas så mycket om sikten inom brittiska HFT forumdiskussioner, googla så ser ni. Man pratar om "snap in", närgräns osv och det får jag inte ihop med reglerna som säger att du inte ens får röra siktet sedan tävlingen startat. Visst, finns kvalitetsskillnad i skärpa, upplösning kontrast mellan bättre och sämre sikten men ett bra eller åtminstone dugligt sikte, lätta och smidiga ska inte vara svårt alls att skaffa fram.

Här har ni int reglerna för HFT: För att följa länken så måste du registera dig.



Som synes är de inte helt enligt jaktstig på svenskt vis, inte heller helt FT-kompatibelt på så vis att man inte får köra sittande, bara liggande i den fria skjutställningen (prone).

Detta skulle försvåra banläggningen jfr FT-banläggning. Likaså detta med att inte få röra parallaxen innan man intar skjutställning känns som dumheter med typiska luftgevärssikten men jag kan köpa att man bara får köra via dottar (medför att billigare sikten funkar, rattarna kan vara litet si och så men ändå funka om man inte pillar på dom hela tiden).

Nej jag föreslår något mer i stil med jaktstig, vet inte om man får sitta där och om kudde isf är tillåtet men det är nog vad som krävs i "vår" jägarvariant för att inte banläggningen ska bli för jobbig.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Henno3 05 dec 2018, 17:45

Leopold skrev:
Nej jag föreslår något mer i stil med jaktstig, vet inte om man får sitta där och om kudde isf är tillåtet men det är nog vad som krävs i "vår" jägarvariant för att inte banläggningen ska bli för jobbig.


Helt riktigt! Varför ha ett strikt regelverk för denna jakstigsform, den är ju ändå inte knuten till ett nationellt regelverk?
Låt förutsättningarna utifrån ordinarie bana eller verksamhet styra huruvida man får använda kudde, ligga på liggunderlag, ta stöd från träd etc. Jag tror att de som är intresserade av denna skytteform är anpassningsbara och bara tycker det är utmanande och roligt oavsett hur reglerna för dagen ser ut, det blir ju som sagt något helt annat än FT.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
börne (05 dec 2018, 17:51), Luftpangarn (05 dec 2018, 17:57)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Luftpangarn 05 dec 2018, 17:57

Jag tänkte att man kör alla fyra ställningarna. Liggande är bra för nybörjare. Tom en 9-åring kan tävla med vuxna i den ställningen! :) Eventuellt är liggande även för någon jägare?

"prone" / fri tycker jag dels skall vara med för att förbereda eventuellt FT skytte, dels därför att det både är en intressant ställning rent tekniskt, och dessutom tydligen standard bland prickskyttar.

Dessutom underlättar det ju att köra hybridbana, om man kan tillämpa så många skytteställningar som möjligt, tänkte jag. Och dessutom blir det faktiskt roligare, ju mer omväxlande det är. Är inte omväxling, jämfört tavelskytte, en av grundpoängerna med FT / HFT?

Håller med om att man inte får ha för många klasser och krångliga regler etc. Det strider ju mot grundiden med denna "jaktstigs"-variant.

Jag var ju inne på "terrängskytte" som sätt att presentera grundiden med FT /HFT. Om man vill, kan man använda det uttrycket när man kort förklarar en kul omväxlande skytteform. Men som beteckning inge vidare. Dock finns det ju "Stockholms Luftjaktskytteförening"... verkar som de löst namnfrågan! Typ "Luftjaktskytte"! :Thumbupp:

Vore skitkul för en gröngöling som jag, att kanske kunna köra ett varv "Luftjaktskytte" med en bössa och fast förstoring, och ett varm med annan bössa och FT-sikte. Ett mellansteg kanske många skulle gilla?
Senast redigerad av Luftpangarn 05 dec 2018, 18:07, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Leopold 05 dec 2018, 18:08

En sak som slog mig just är att det inte blir några enorma skillnader mot hur dagens debutantklass funkar i praktiken.

Knappast någon som dyker upp med ett "Big Nikko" Diamond eller Sightron S3 etc, justerbara hamstrar, skjutjackor och dylikt. Nej det är typiskt "vanliga" bössor fjäder eller pcp kryddat med ett litet billigt 3-9x el 4-16x, och man kör med dottar. Poängberäkningen sker redan som i HFT dvs 1p för plåt och 2p för fällning.

Skillnaden blir att vi utesluter mål mellan 40 - 50 meter, faktiskt utesluter skjutjackor, hamstrar och skit, plus det som jag ser som det stora: vi kallar det inte för debutantklass!

Detta betyder en väsentlig uppvärdering av tävlingsformen, det är inte bara "nybörjare" som förväntas hålla till här utan var och en gör som den vill även efter år av tävlande.

Faktum är att jag tycker klassen känns jäkligt attraktiv och skulle gärna gå denna klass på tävlingar där det finns möjlighet att gå två varv (fortfarande rätt fäst vid min gamla FT-rigg...).
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
börne (05 dec 2018, 18:16), Luftpangarn (05 dec 2018, 18:19), Henno3 (05 dec 2018, 18:34)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Luftpangarn 05 dec 2018, 18:13

Instämmer med föregående talare! :-)

Dock bör man i sådant fall avkrävas att köra varvet med enklare sikte först!

Undrar om inte en massa jägare också dessutom skulle tycka det vore spännande annorlunda med rekylfritt tyst PCP och FT-siktesjustering?

Jag vet i alla fall att PCP är en ny dimension för mig. (Fast jag inte är jägare.)
Senast redigerad av Luftpangarn 05 dec 2018, 18:24, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Leopold (05 dec 2018, 18:21)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Leopold 05 dec 2018, 18:22

Absolut!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Luftpangarn (05 dec 2018, 18:24)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 05 dec 2018, 18:23

Leopold skrev:Faktum är att jag tycker klassen känns jäkligt attraktiv och skulle gärna gå denna klass på tävlingar där det finns möjlighet att gå två varv

Jag skulle få anledning till att använda min nyköpta 10J bössa :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (05 dec 2018, 18:24)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav Luftpangarn 05 dec 2018, 18:29

År det någon som tänkt på, att det nog kommer bli fler som hjälper till att fixa banan? :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hunter Field Target.

Inläggav börne 05 dec 2018, 18:38

Luftpangarn skrev:År det någon som tänkt på, att det nog kommer bli fler som hjälper till att fixa banan? :wink:

Hmm.... det brukar tyvärr vara rätt lika vilka som hjälper till inför tävlingarna, snackats en del om detta när man är ute på tävlingar & verkar fungera likadant i alla klubbar!

Tror ju inte på att det skulle dyka upp 10 pers till bara för vi tar in en ny klass så att säga... sorry om jag låter negativ!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

  • Sponsorer