Jaktlicens på luftgevär till alla?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav ogster 22 feb 2019, 14:21

Kollar man på dom lite större plattformarna där det diskuteras jakt med krutvapen så verkar det som polisen släppt alla restriktioner med luftgevär på jaktlicens.

Vet flera som nyligen köpt FX gevär och utan minsta knussel från polisen blivit beviljade jaktlicens, sålde själv en sån bössa där köparen sökte på målskytte men polisen medgav inte det utan dom rekomenderade den på jakt istället vilket det fick bli.


Alltid kul när nått går åt rätt håll :)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav caprice666 22 feb 2019, 14:32

Inte är det väl 1:a april idag.
Jag fick kämpa som en gris i 40 veckor med intyg efter intyg för att få min FX Wildcat på jaktlicens.
Kanske kan det vara så att mitt fall blev norm???
Isåfall grattis alla med jägarexamen...
Användarvisningsbild
caprice666
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 07 apr 2009, 11:35
Ort: Mönsterås
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Wildcat, Discovery

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav marhol 22 feb 2019, 21:36

ogster skrev:Kollar man på dom lite större plattformarna där det diskuteras jakt med krutvapen så verkar det som polisen släppt alla restriktioner med luftgevär på jaktlicens.


Intressant!!
Vart har du läst det här?
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Leopold 22 feb 2019, 21:53

Litet svårt att få jaktlicens på cal .177... skulle säga att det borde vara omöjligt.

Samtidigt kan det vara svårt att få målskyttelicens på grovkalibriga luftvapen om man inte kan få föreningsintyg från en klubb som bedriver dylikt skytte - som det alltid varit.

Vore intressant med mer detaljerad info om detta, har litet svårt att tro att reglerna som de tillämpas av PM runt om i landet har ändrats helt plötsligt. Kan tänkas att det skett en ändring från skyddsjaktslicenser till jaktlicenser generellt och det vore intressant att veta mer om.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav HtGuy 23 feb 2019, 06:11

Har sett liknande tendenser själv. För egen del är det inte aktuellt just nu då vi har problem med förvaringspoängen. Annars hade en Steyr Hunter Automatic i fullfart snart stått i skåpet.
HtGuy
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 apr 2018, 18:46
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: KPK
Luftvapen favorit: Steyr LP 50 RF Compact

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav marhol 23 feb 2019, 09:07

ogster, är det denna tråd du tänker på?
Länka gärna annars :)

För att följa länken så måste du registera dig.

Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav huldreh 23 feb 2019, 11:28

det är väl minst 150 joule som gäller för att få jaga..? Kontrolleras farten innan licens ges? Detta verkar konstigt, men kul om det stämmer. Mer info tack, ogster! :)
huldreh
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jan 2017, 04:59
Tack utdelade: 70 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: crosman 357

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav börne 23 feb 2019, 15:54

huldreh skrev:det är väl minst 150 joule som gäller för att få jaga..?

Skyddsjakt av vissa arter kräver minst .22 (5,5mm) & 180 mps!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
huldreh (23 feb 2019, 18:51)

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Silwer 23 feb 2019, 18:36

isf ja tack jag kan ta ett par, hahahaha
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Avalonblower 23 feb 2019, 20:12

En sådan ny praxis hade ju underlättat för alla som vill ha legala papper på sina vapen och inte minst så kan det ju öka intresset för Field Target när det blir enklare att komma över vapen på mer än 10 joule.

Har man jägarexamen så är det ju bara att betala och skicka in, har man inte jägarexamen så går det ju ändå fortare att skaffa en sådan än att sitta av 6 månaders väntan på en klubbintyg...
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Henno3 23 feb 2019, 20:21

....hmmm, kanske skulle testa med en TX200 i 5,5 samt en FWB 127 Sport?!

Har ju inga krutvapen, så det belastar ju inte på det viset. Vad kostar det? Nu befinner man sig dock inom VGR, och Göteborg är väl bland de mest besvärliga vad avser licensfrågor i landet.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Kapten Kamin 23 feb 2019, 21:23

Henno3 skrev:....hmmm, kanske skulle testa med en TX200 i 5,5 samt en FWB 127 Sport?!

Har ju inga krutvapen, så det belastar ju inte på det viset. Vad kostar det? Nu befinner man sig dock inom VGR, och Göteborg är väl bland de mest besvärliga vad avser licensfrågor i landet.

700:- för första licensansökan.. 300:- för efterföljande vill jag minnas.. Kostar även om du får avslag.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav börne 23 feb 2019, 21:41

Kapten Kamin skrev:
Henno3 skrev:....hmmm, kanske skulle testa med en TX200 i 5,5 samt en FWB 127 Sport?!

Har ju inga krutvapen, så det belastar ju inte på det viset. Vad kostar det? Nu befinner man sig dock inom VGR, och Göteborg är väl bland de mest besvärliga vad avser licensfrågor i landet.

700:- för första licensansökan.. 300:- för efterföljande vill jag minnas.. Kostar även om du får avslag.

250kr för nästföljande vapen!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Luftpangarn 24 feb 2019, 13:10

Kan ju vara så att PM insett och fått perspektiv, att det är lite löjligt att djävlas med luftskyttar so vill vara lagliga, registrera sig, söka licens, allmänt bete sig laglydigt osv, när problemet uppenbarligen är att det inte verkar vara så krångligt att köpa AK-47 och handgranater på stan.

Vad tänker ni om att Ulf Kristerson lämnat sitt vapenskåp olåst, med vapen och ammo? Och han försvarar sig dessutom med att ”det är inte olagligt”!?! (Nu är ju inte jaktgevär något samhällsproblem heller iofs.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Avalonblower 24 feb 2019, 17:15

Det är inte säkert att det är olagligt med Ulfs glömda öppna skåp - i vapenlagen står det "eller likvärdig förvaring".

Frågan är då är ett hus som bevakas med SÄPO och är larmat likvärdigt ett vapenskåp.

Inget säger ju att man måste ha skåp, däremot så är ju praxis att detta utgör det enklaste sättet att uppfylla kraven på säker förvaring.

Om man exempelvis är på en tävling och lämnar vapnet under annans tillsyn så har man ju själv inte personlig tillsyn och man har inte heller vapnet i ett skåp men kraven på säker förvaring är ju ändå uppfylld - enligt "likvärdig förvaring".

Bortsett ifrån detta så är det fenomenalt klantigt...
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Kincop 24 feb 2019, 18:20

Henno3 skrev:... Nu befinner man sig dock inom VGR, och Göteborg är väl bland de mest besvärliga vad avser licensfrågor i landet.


På vilket vis menar du? Enbart licens på luftvapen, ljuddämpare eller rent generellt för all licens kopplat till vapen?
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Leopold 24 feb 2019, 18:31

Avalonblower skrev:Det är inte säkert att det är olagligt med Ulfs glömda öppna skåp - i vapenlagen står det "eller likvärdig förvaring".

Frågan är då är ett hus som bevakas med SÄPO och är larmat likvärdigt ett vapenskåp.

Inget säger ju att man måste ha skåp, däremot så är ju praxis att detta utgör det enklaste sättet att uppfylla kraven på säker förvaring.

Om man exempelvis är på en tävling och lämnar vapnet under annans tillsyn så har man ju själv inte personlig tillsyn och man har inte heller vapnet i ett skåp men kraven på säker förvaring är ju ändå uppfylld - enligt "likvärdig förvaring".

Bortsett ifrån detta så är det fenomenalt klantigt...


Det du säger stämmer inte med min uppfattning. Det är klart och tydligt uttalat i VL att du behöver förvara dina licensvapen i ett vapenskåp av viss minimumklass vad gäller säkerhet, idag SS3492. Vid senaste licensansökan fick jag skicka bilder på etiketten i mitt vapenskåp samt ange var och hur det är placerat i bostaden, hur det är förankrat.

Regler under transport av vapen är annorlunda, separering av vital del centralt alternativt konstant övervakning om man har vapnen i en bil.

Oavsett, det spelar ingen roll i aktuellt fall att det finns larm kopplat till SÄPO, Verisure, Securitas whatever. Reglerna för vapenförvaring är entydiga och inte svåra att förstå eller följa.

Sedan är det en annan fråga vad detta kan rendera i termer av påföljd. I liknande fall har det förekommit indragning av vapenlicenser samt dagsböter.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Kapten Kamin 24 feb 2019, 18:51

Avalonblower skrev:i vapenlagen står det "eller likvärdig förvaring".

Det står "Ett lika säkert förvaringsutrymme"
Detta är dessutom definierat..

"Säkerhetsskåp

RPS har i Fap 551-3, 17 kap 4 §, definierat godkända säkerhetsskåp som skåp som uppfyller normen SS 3492. Även andra skåp kan enligt 2 § accepteras men de ska lägst uppfylla denna norm.

"Ett lika säkert förvaringsutrymme" ska enligt 5 § uppfylla följande krav:

- 4 mm stålplåt
- fogar med samma motståndskraft som plåten
- kolvar i minst 3 riktningar
- borrskyddat lås
- sprängskydd
- minst 20 mm kant på regelverk och bakkantsbeslag
- lås för säkerhetsskåp som uppfyller SS 3492."


Inget larm uppfyller dessa kriterier... Speciellt inte om man som Ulf, gett hantverkare tillträde..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Leopold (24 feb 2019, 18:57), börne (24 feb 2019, 19:04)

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Luftpangarn 24 feb 2019, 19:09

Ärligt talat, det som stör mig, är att han inte omedelbartbeklagar det inträffade, och snarast serverar ett uttalande i stil med ”vapenskåp för jaktgevär är bra, även om ingen rånar banker med älgstudsare. Meningen är att man skall låsa skåpet, vilket jag inte gjort. Spelar ingen roll varför, det var fel.” Sen kan han få tusen spänn böter, osså skiter vi i saken. Tycker jag - fast det är fel. (Jag röstar på Liberalerna, så det handlar inte om partilojalitet. Jag hade sagt samma om Löfven, eller tom Jonas Sjöstedt... :smt016 )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Henno3 24 feb 2019, 19:13

Kincop skrev:
Henno3 skrev:... Nu befinner man sig dock inom VGR, och Göteborg är väl bland de mest besvärliga vad avser licensfrågor i landet.


På vilket vis menar du? Enbart licens på luftvapen, ljuddämpare eller rent generellt för all licens kopplat till vapen?


Kan inte uttala mig om krutvapen och annat, men luftvapen är det rejält svårt med. Förutom hörsägen om diverse bekymmer har jag för en del år sedan haft strul med ansökan kring ett luftgevär. Många turer fram och tillbaka, vilket ledde till att jag lade ner försöken, och då hade jag inte ens skickat in ansökan utan enbart förhört mig om möjligheterna. Fick många mer eller mindre rimliga förklaringar om både det ena och andra, och insåg att det var hopplöst!
Andra myndigheter kan man utan bekymmer bolla frågor med, och då få tips om hur man skall gå till väga men så upplever jag inte att det är vad gäller dessa frågor, snarare tvärtom!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
Kincop (25 feb 2019, 11:56)

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Luftpangarn 24 feb 2019, 19:24

Litet skumt bara, att man kan förlora en ministerpost, för att man inte betalat TV-licens, vilket rimligen är totalt ofarligt, jämfört att lämna vapen och ammunitio framme... undrar hur detta slutar.

Känns som att Ulf kommer bedömmas enligt annan måttstock än luftgevärsskyttar. Vilket skulle göra mig RIKTIGT förbannad.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Kincop (25 feb 2019, 11:56)

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Leopold 24 feb 2019, 20:09

Luftpangarn skrev:Litet skumt bara, att man kan förlora en ministerpost, för att man inte betalat TV-licens, vilket rimligen är totalt ofarligt, jämfört att lämna vapen och ammunitio framme... undrar hur detta slutar.

Känns som att Ulf kommer bedömmas enligt annan måttstock än luftgevärsskyttar. Vilket skulle göra mig RIKTIGT förbannad.


Jag ser det från rättsväsendets intention att alla ska dömas lika efter samma kriterier, ska inte spela roll vem du är eller vilken position du har i samhället. Detta är vad jag förväntar mig även i detta fall.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Luftpangarn (24 feb 2019, 20:28)

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Kincop 25 feb 2019, 12:47

"Gull-Britt Söderström, generalsekreterare i Sveriges vapenägares förbund, kommenterar i TV4:
– För vapenägare medför det oftast att Polismyndigheten ifrågasätter ens vapeninnehav och återkallar licenser med motiveringen att man inte har följt förvaringsbestämmelserna. Det är, för en vapenägare, långt värre än ett bötesstraff eller liknande.
Polisen kan också nöja sig med att utdela en erinran till Ulf Kristersson."

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Avalonblower 25 feb 2019, 17:07

Kapten Kamin skrev:
Avalonblower skrev:i vapenlagen står det "eller likvärdig förvaring".

Det står "Ett lika säkert förvaringsutrymme"
Detta är dessutom definierat..

"Säkerhetsskåp

RPS har i Fap 551-3, 17 kap 4 §, definierat godkända säkerhetsskåp som skåp som uppfyller normen SS 3492. Även andra skåp kan enligt 2 § accepteras men de ska lägst uppfylla denna norm.

"Ett lika säkert förvaringsutrymme" ska enligt 5 § uppfylla följande krav:

- 4 mm stålplåt
- fogar med samma motståndskraft som plåten
- kolvar i minst 3 riktningar
- borrskyddat lås
- sprängskydd
- minst 20 mm kant på regelverk och bakkantsbeslag
- lås för säkerhetsskåp som uppfyller SS 3492."


Inget larm uppfyller dessa kriterier... Speciellt inte om man som Ulf, gett hantverkare tillträde..



Nu är FAP inte lagstiftning, det enda lagen fastslår är "ett lika säkert förvaringsutrymme".

Om det inte bara stannar vid en erinran och om Ulf drar saken vidare så får vi förmodligen se det som en prövning på om hans hus då ansågs som ett förvaringsutrymme som är lika säkert som ett vapenskåp.

Det blir intressant.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Jaktlicens på luftgevär till alla?

Inläggav Pryltokig 25 feb 2019, 20:27

Luftpangarn skrev:Litet skumt bara, att man kan förlora en ministerpost, för att man inte betalat TV-licens, vilket rimligen är totalt ofarligt, jämfört att lämna vapen och ammunitio framme... undrar hur detta slutar.
Känns som att Ulf kommer bedömmas enligt annan måttstock än luftgevärsskyttar. Vilket skulle göra mig RIKTIGT förbannad.


Nu kan man väl inte jämföra folk som avgår mer eller mindre frivilligt efter uttalande/handlingar som inte anses politiskt korrekta (typ TV-licensskolka) med legala påföljder som skall utdömas av domstol. Tror knappast att Ulf skulle dömas hårdare om det "bara" var en 16J-bössa i skåpet och ser inte att "brottet" i sig skulle göra honom politiskt död, då gemene man knappast bryr sig.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Murre-80 och 36 gäster

  • Sponsorer