Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav börne 17 mar 2019, 12:40

sfe skrev:Jag har aldrig varit i direkt kontakt med tävlingsskytte men när jag läser i den här tråden förvånas jag över att skjutledarna på tävlingarna (tydligen inte) visiterar vapnen efter skjutning på samma sätt som vi gjorde i lumpen.


Det ska kontrolleras, sen om det görs är ju en annan sak.

Skjutledaren ska före skjutning:
 Kontrollerar att skjutbanan uppfyller krav enligt beviljat tillstånd.
 Kontrollera nödvändiga avlysningar, varnings- och avstängningsåtgärder.
 Vid behov informera åskådare om gällande säkerhetsbestämmelser.
 Kontrollera att riskområdet är fritt. För lerduveskytte ska skjutledare kontrollera att
området fram till lerduvans huvudsakliga nedslagsplats är fri.
 Utse och avsyna skyddad plats för medhjälpare, exempelvis markörer.
 Instruera och vid behov utfärda skriftliga instruktioner till medhjälpare.
 Säkerställa att kommunikation med medhjälpare är upprättad.
 Säkerställa att larm till 112 kan ske och att utrustning för ”Första hjälpen” finns

Skjutledaren ska under skjutning:
 Kontrollera att skyttarna hanterar vapnen korrekt och i övrigt följer gällande regler.
 Kontrollera att skyttarna följer givna kommandon.
 Kontrollera att riskområdet är fritt.
 Kontrollera att åskådare och funktionärer uppehåller sig på anvisade platser.
 Vid eller risk för fara omedelbart kommendera ”Avbryt” eller ”Stopp”.
 Rapportera till tävlingsledaren då skjutningen med hänsyn till säkerheten har avbrutits,
samt då den kan fortsätta.

Skjutledaren ska efter skjutning:
 Ge kommando för skjutningens upphörande.
Genomföra visitation efter skjutning (innan vapnet förs bort från skjutplatsen)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Leopold 17 mar 2019, 12:44

Bra inlägg från sfe mfl om hur man bygger effektiva säkerhetssystem och vikten av ett rapporteringssystem som inte bestraffar individer för att de rapporterar om egna eller andras misstag eller själva blir rapporterade.

Detta med visitering efter skjutning är lätt att införa inom FT, att göra det obligatoriskt att visa för patrullmedlemmar att vapnet är oladdat. Vi har ju inga skjutledare/funktionärer som punktbevakar alla skyttar (och det har man sällan i vanligt ban/fältskytte heller, förutom grenar typ IPSC).

Enklaste sättet att visa att vapnet är oladdat är att ha någon form av plugg med flagga, plastlina etc som sätts i loppet efter skjutning, precis som man gör i tex pistol/revolverskytte efter kommando "patron ur - proppa och lägg ner vapnet" (efter varje serie i banskjutning) samt visitation efter sista serien. Något annorlunda vid fältskytte där skjutledare visiterar efter varje station innan vapnet hölstras eller läggs ner i väska.

Jag vet bara en FT-skytt som alltid gör detta idag (kan finnas fler), folk bla jag gnyr om att det är besvärligt på en del vapen men uppenbarligen går det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Luftpangarn (17 mar 2019, 14:51)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Incite 17 mar 2019, 12:45

Avalonblower skrev:Dock så kan kalibrar 22 ha väldigt varierande diametrar...


Kan ha, ja absolut! Det är tyvärr inte ovanligt.

Däremot så är det ett mått precis som att 1dl är 1dl eller 1cm är 1cm.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav börne 17 mar 2019, 13:07

Leopold skrev:Jag vet bara en FT-skytt som alltid gör detta idag (kan finnas fler), folk bla jag gnyr om att det är besvärligt på en del vapen men uppenbarligen går det.

På min bössa fungerade det inte, jag köpte en sån plugg som AT44? har men det fungerar inte då jag har en kanal jag lägger diabolen i & laddpinnen för in kulan. På många bössor så stoppar man ju diabolen rakt in i pipan där det då finns plats för pluggen som ju är lite större i bakkant för att inte tryckas in i pipan!

För att följa länken så måste du registera dig.



Tycker dock det fungerar bra på FT tävlingarna, vi skjuter stationen klart & sen är bössan tom. Dom med magasin får ju inte gå med dom i mellan stationerna & jag har inte sett någon missköta detta, men visst, det räcker ju med en gång!!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Leopold 17 mar 2019, 13:25

börne skrev:
Leopold skrev:Jag vet bara en FT-skytt som alltid gör detta idag (kan finnas fler), folk bla jag gnyr om att det är besvärligt på en del vapen men uppenbarligen går det.

På min bössa fungerade det inte, jag köpte en sån plugg som AT44? har men det fungerar inte då jag har en kanal jag lägger diabolen i & laddpinnen för in kulan. På många bössor så stoppar man ju diabolen rakt in i pipan där det då finns plats för pluggen som ju är lite större i bakkant för att inte tryckas in i pipan!

För att följa länken så måste du registera dig.



Tycker dock det fungerar bra på FT tävlingarna, vi skjuter stationen klart & sen är bössan tom. Dom med magasin får ju inte gå med dom i mellan stationerna & jag har inte sett någon missköta detta, men visst, det räcker ju med en gång!!


Jo det är liknande på våra bössor, sätter man något i hålet där man laddar kulan så går det inte att fälla tillbaka laddarmen utan den skulle stå rätt ut... väldigt hög risk för bekymmer med laddarmen i maximalt känsligt läge att traska runt med mellan stationer, omöjligt få ner i vapenväska/fodral. Att packa ner bössan i fodral ser vi som att det ger en motsvarande säkerhetsnivå vid transport mellan stationer men det är inte alltid detta följs.

Vet ingen riktigt bra lösning på en motsvarighet till säkerhetspropp för dessa vapen och det är därför det inte införts som obligatorisk regel. Laddarm utfälld eller bruten pipa är en motsvarande signal som bekant och det är kanske inte så mycket mer man kan göra.

Fast en sak kan man göra enkelt: att medskyttar ska kontrollera att skyttens bössa är oladdad efter skjutning, vissa gör redan detta medan andra är mindre uppmärksamma.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Luftpangarn 17 mar 2019, 15:13

Alltså, orsaken till att jag lade upp bilderna på mina trimmerline pluggar, var att jag tror det löser problemen billigt, effektivt och enkelt. Jag vill gärna få kommentarer på lösningen! Jag testade på mitt Hatsan AT-44. Helst hade jag velat plugga magasin och ”patronläge”. Men det är opraktiskt, då laddarmen / @bolten” i sådant fall inte går att fälla in. Så jag landade i, att fylla pipan ända ner i botten med 2mm trimmertråd av plast. Som ju inte alls kan skada en pipa. I fält, torkar man givetvis av den från eventuellt grus, liksom man drar en oljesticka ren.

Om pipan har 2mm tjock plastlina i sig, betvivlar jag starkt, att en kula tar sig ur loppet, med någon som helst kraft. Änden lindade jag runt en blyertpenna, så jag fick en spiral som håller tråden på plats. Denna lösning funkar på alla gevär. Dock måste man fortsatt kolla patronläge, samt torravfyra, för tex vapenvård.

I Röhm pistolen, visade det sig, att det går att trixa igenom en 1mm tråd även genom magasinsläget. Kanon!

Obegripligt nog, kunde jag inte få igenom tråden förbi patronläget på min QB78. Åtminstone första 8 försöken. Efter en torravfyrning, gick det plötsligen!?! Fick göra nu, längre tråd.

I avvaktan på ett oficiellt avrapporteringssustem, funderar jag på att inrätta en ”evighetstråd” här på forumet.Jag inleder med 3 pinsamma, men förhoppningsvis lärdomsgrundande inlägg. Vad tycker ni trådtiteln skall vara? ”Säkerhet. Erfarenheter o tankar.” Bättre förslag?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav börne 17 mar 2019, 15:58

Luftpangarn skrev:Jag vill gärna få kommentarer på lösningen!

Inget nytt... trimmerlina genom pipan har det pratats om förr!

viewtopic.php?f=134&t=11064&p=175341&hilit=trimmerlina#p175341
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Leopold 17 mar 2019, 16:08

Bra idé Luftpangarn, då blir tråden lättare att hitta för den som söker information om säkerhetsrelaterade frågor kring i synnerhet luftvapenskytte. Tycker inte inläggen är pinsamma, det har kanske hamnat litet off topic med dödlighetsdiskussioner men det må vara hänt. Ger bara ytterligare motiv till viktigheten i vad som diskuteras vad gäller säkerhet.

Vi pratar ju om att förbättra nuvarande säkerhetstänk med mer genomtänkta system för incidentrapportering och hur det kan avspeglas i tydligare instruktioner för gamla och nya skyttar. Utan incidentdata (behöver inte alls ha hänt något ens halvallvarligt) så kan man inte arbeta fram bättre rutiner/regler.

Visst, man kan tycka det är "gott nog" som det är men jag vet att jag själv missat någon gång med att visa att vapnet är oladdat, delvis för att det är litet av en underutvecklad del inom FT-skyttet med en smula tvetydiga regler.

Är man och skjuter och "eld upphör", "avbryt" kommenderas på ett eller annat sätt så är det litet enklare: då *ska* alla skyttar demonstrera att vapnet är oladdat tex genom att skjuta i marken på vettigt sätt - och ta ur ev magasin - , fälla ut ev laddarm eller bryta pipan, lägga ifrån sig bössan. Detta ska ske innan någon går fram och pillar med målen. Väldigt få har propp/säkerhetslina av luftskyttar.

Din idé med en grov lina som sätts in från mynningen kan ev fungera, fast även detta till synes enkla kan vara klurigt om linan är böjd och man ska ta sig förbi shroud el airstripper. Men det kan vara lösbart, förtjänar att diskuteras.
___
PS. Intressant gammal tråd som börne rotade fram där... ser att jag hade rätt bestämda åsikter om plastlina redan då och tja... dessa kvarstår nog till stor del från min sida. Men jag kan kanske övertygas om någon annan variant än den som diskuterades då.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Avalonblower 17 mar 2019, 16:33

Är det mycket problem med säkerheten numera?

När jag tävlade så var detta ovanligt, trots att det var fler och framförallt fler tävlingsovana människor på eventen.

Vad föranleder frågeställningen, finns det ett konkret behov av fler regler runt detta eller vill man bara reglera mera brist på annan sysselsättning (exempelvis vapenvård i slutna rum etc)....?
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Följande användare vill tacka Avalonblower för detta inlägg
Jürgen (17 mar 2019, 17:54)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav börne 17 mar 2019, 16:49

Avalonblower skrev:Är det mycket problem med säkerheten numera?

Pratar vi FT så nä, har själv inte upplevt nåt problem, tycker alla sköter det bra! Vi är många som hållit på ett tag & kommer det nya som vill prova på så går dom med erfarna som berättar hur det går till & påpekar om det blir fel!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Kincop (23 mar 2019, 11:03)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav börne 17 mar 2019, 16:54

Hålla på & peta in en lång lina i pipan förbi airstrippern efter varje station hade jag blivit galen på, jag måste spänna upp bössan & använda ett sugrör för att överhuvudtaget få igenom Patchwormen då pipan slutar innan airstrippern & en böjd lina fastnar om jag inte för in ett sugrör som möter pipan.

På min fjäderbössa måste den vara uppspänd för att få in nåt i pipan. Detta fungerar inte på luftvapen, det är exakt samma problem som när detta togs upp för 6 år sedan, vi använder samma typ av gevär fortfarande!
Senast redigerad av börne 17 mar 2019, 16:55, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Luftpangarn 17 mar 2019, 16:55

Nej för farao Avalonblower! Men om politiker får knasutbrott, pga skidskyttars generellt klantiga vapenhantering, vore det bra att kunna peka på ett apaseröst system inom tex FT. Det kan stoppa dårfinksreglringar. Som vi redan har nog av!

Om vi dessutom faktiskt, kan höja vår egba säkerhetsnivå lver skyarna, varför inte? Ingen tänker tvinga dig till något.

Men utvecklandet av en självkritisk klubbkultur, kan gynna iss mycket starkt i möjliga framtida lagstiftningsfrågor. Bortsett från detaljen, att vi slipper skjura oss i foten, mer bokstavlugt.

Jag skiter i att idén med trimmertråd inte är världsbyhet. Det är de flesa säkerhetsregler inte heller. Men e funkar.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Luftpangarn 17 mar 2019, 17:07

Fjantig detalj; Varför gick inte tråden igenom första 8 försöken på QB78:an?

Riskerar man skada o-ringen i patrobäget på pcp och co2 vapen, om man flrsöker föra en tråd hela vägen genom pipan?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav dreg 17 mar 2019, 17:19

Rätta mig om jag har fel.
Men FT ligger väl under Svenska Skytte Sport Förbundet.
Vilka i sin tur redan Har väl utvecklade säkerhetsregler kring alla grenar inom förbundet.
Som exempel är lina i luftvapen ett krav för att visa att vapnet är oladdat.
Lösningen ligger inte i fler säkerhetsregler. Om det nu ens finns ett problem ligger det i att föreningarna inte följer dom regler som finns.
Hur vore det om alla läste igenom sina förbunds respektive säkerhetsföreskrifter istället?
Jag är och har varit aktiv banskytt i många år och känner inte alls igen dom problem som listas här.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Följande användare vill tacka dreg för detta inlägg
Luftpangarn (17 mar 2019, 17:34)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav börne 17 mar 2019, 17:26

dreg skrev:Vilka i sin tur redan Har väl utvecklade säkerhetsregler kring alla grenar inom förbundet.

Visst finns det regler, dock har vi inga regler om lina genom pipan. Om man bär vapnet öppet mellan stationerna ska propp användas. Men det är det mer eller mindre ingen som gör. För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av börne 17 mar 2019, 17:54, redigerad totalt 2 gånger.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav dreg 17 mar 2019, 17:34

börne skrev:
dreg skrev:Vilka i sin tur redan Har väl utvecklade säkerhetsregler kring alla grenar inom förbundet.

Visst finns det regler, dock har vi inga regler om lina genom pipan. För att följa länken så måste du registera dig.



Ah, okej. Det är propp som gäller för er. Tack för klargörande.
Annars är det , som jag skrev lina som gäller för luftvapen. Även för pistol.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav börne 17 mar 2019, 17:42

dreg skrev:Ah, okej. Det är propp som gäller för er. Tack för klargörande.

La till om man bär vapnet öppet, missade den biten i min text :oops:

Så egentligen finns regeln redan med proppad pipa men då "alla" bär vapnet i en väska mellan stationerna mest för att det är det smidigaste sättet att få med sig allt så är det knappt ingen som har propp då detta godtas som säkerhet!

Vissa har ju byggt kärror nu där vapnet är öppet & i dessa fall ska ju propp finnas, kanske inget ni som valt kärra tänkt på?
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Luftpangarn 17 mar 2019, 18:03

Kan jag få förslag på trådämne, tack!?!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Leopold 17 mar 2019, 18:25

Förslag trådämne: Hur kan vi utveckla förbättrade rutiner kring skjutsäkerhet inom luftvapengrenar?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Nitro 17 mar 2019, 18:57

börne skrev:Vissa har ju byggt kärror nu där vapnet är öppet & i dessa fall ska ju propp finnas, kanske inget ni som valt kärra tänkt på?

Nej det är faktiskt inget jag har tänkt på. Men efter skjutning så riktas pipan ner i marken och bössan hängs upp i vagnen med pipan rakt ner i backen.
Singelskottsbössorna känns väldigt säkra och de med magasin känns osäkrare då man kan mata in ett nytt skott utan att tänka på det och sen avlägsna magasinet och då är bössan laddad ifall laddspaken är stängd.

Men som jag sagt tidigare, jag har inte upplevt under alla träningar/tävlingar att det är problem med säkerheten. Nybörjare tänker sig inte alltid för hur de håller och riktar sitt vapen när det är oladdat och då får man i så fall styra upp.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav börne 17 mar 2019, 19:05

Nitro skrev:
börne skrev:Vissa har ju byggt kärror nu där vapnet är öppet & i dessa fall ska ju propp finnas, kanske inget ni som valt kärra tänkt på?

Nej det är faktiskt inget jag har tänkt på.

Nä vi är ju så vana vid att det bärs i väskor, så tänkte inte heller på det, men läste igenom reglerna & det står så här.

● När man bär ett gevär så skall pipan alltid peka nedåt om det inte förvaras i en stängd
koffert eller väska. Om geväret bärs i en öppen bäranordning så skall alltid laddhandtag/pipa
vara i sitt öppna läge, magasin avlägsnat och en säkerhetspropp isatt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Avalonblower 17 mar 2019, 19:49

Just det där nedåt känns alltid en smula märkligt, när jag gjorde jägarexamen så menade man på att mynningen alltid ska vara ovanför vapenbärarens huvud, ifall ett vådaskott skulle gå av.

Tanken var att ovanför huvudet så finns det inget farligt att träffa, utom möjligtvis taket på en skyttepaviljong, men riktat nedåt så finns det ju fötter och smalben i riskzonen liksom problemet med att ett skott i marken kan skapa splitter i knähöjd runtomkring.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Bara7 17 mar 2019, 20:00

Ja, det känns konstigt när man skjuter luft att rikta pipan neråt, borde gälla samma regler där tycker jag. Att bära en bössa i en väska utan rödmarkering i (slutstycken) är för mig som att gå om kring med en laddad bössa pekandes mot allt och alla.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Luftpangarn 17 mar 2019, 21:37

Jag gillar principiellt inte att man kan rikta pipan åt vilket håll som helst, bara för att bössan ligger i väska.

Jag tänker köra mina proppar. Väska eller inte.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Alla säkerhetsbrott = dödsfall o tillbud

Inläggav Avalonblower 17 mar 2019, 21:49

Nu kanske detta inte är så stor problem med 16J då det är svårt att skada något med en projektil som först har gått igenom ett hård väska.

Men för benchrest och andra tävlingar när man skjuter med kraftfulla vapen så blir naturligtvis saken en annan, men där har man förmodligen mer verklighetsförankrade säkerhetsrutiner.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer