Lite intressant från PyramidAir

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Lite intressant från PyramidAir

Inläggav Mooki 22 jan 2020, 10:05

Brukar ibland kika runt på PyramidAir och browsa deras bloggar, tycker att man kan hitta rätt mycket trevlig läsning där.
Rätt nyligen sprang jag på 2 blogginlägg som dessutom hade fördelen av att de innehåll formler och sånt kul, tyvärr hade jag redan hunnit montera ihop alla bössor som jag haft liggande omonterade, typiskt... :x

Inlägget handlar om att beräkna fjäderkraften, och med mätningar bland annat kunna avgöra om prestandan är OK, eller om man har oupptäckta problem. Går förstås även att leka lite med olika fjädrar för att se hur ett fjäderbyte skulle kunna förändra prestandan.

Kanske inte alla som tycker det är kul med sånt, men för min del är det perfekt att mysa med på kvällen :wink:
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Har plitat ihop en tillhörande excel med mer normala enheter (inga besvärliga inch eller ft-lbs), för den dagen jag demonterar nästa bössa - vet dock inte hur man gör för att ladda upp, om det ens är möjligt...?
Körde en uppskattning lite grovt för ena bössan, och det verkar faktiskt stämma hyfsat med de resultat han rapporterar i blogginläggen.
För att följa länken så måste du registera dig.

__________________________________________
Det mesta av vad jag vet har jag läst mig till.
En del av detta har jag även testat i praktiken.
Mooki
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 jun 2008, 20:08
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 17 gånger i 7 inlägg

Följande användare vill tacka Mooki för detta inlägg
1qaz1qaz (22 jan 2020, 21:42)

Re: Lite intressant från PyramidAir

Inläggav Batistuta 22 jan 2020, 10:12

Har kollat på samma sak lite då och då på sistone men inte gått in på det så djupt du gjort. Snyggt jobbat :) Du kan väl lägga upp det på dropbox eller nåt och dela filen på det viset.
:smt020
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Lite intressant från PyramidAir

Inläggav Silwer 22 jan 2020, 11:18

Sånt här håller seriösa tillverkare på med sen länge, andra inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lite intressant från PyramidAir

Inläggav Mooki 23 jan 2020, 09:32

Hehe, var inte så meckigt - förrän jag insåg att han hade missat lite i formlerna, fanns dock beskrivet i texten så krävdes inte alltför mycket mental gympa :)

Jo, tillverkare hoppas man kör lite formler innan de levererar, fast ibland undrar man ju...

Laddade upp filen För att följa länken så måste du registera dig.


Har skyddat cellerna, men lösenordet står i filen - mest för att man inte ska råka skriva över nån formel.
__________________________________________
Det mesta av vad jag vet har jag läst mig till.
En del av detta har jag även testat i praktiken.
Mooki
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 jun 2008, 20:08
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 17 gånger i 7 inlägg

Följande användare vill tacka Mooki för detta inlägg
Batistuta (23 jan 2020, 10:44)

Re: Lite intressant från PyramidAir

Inläggav Silwer 23 jan 2020, 09:54

Jag tror dug, just nu orkar jag inte sätta mig in i det här, annars är det ju möjlugt att ha ett humm om vilka fjädrar ett visdt vapen borde ha.

Just fjädervapen är ju svåra då så mycket kommer in i ev beräkningar, transferkanal och liknande, pipbrytare är svåra att slå just där, man slipper en del skit med ev matning, enda riktigt bra för precision och optimering är ju att ladda framför den uppspända pistongen som det ser ut.

Försök med helsäkra matningsystem har givit lång transferkanal bla och ev glappproblem, eller som tappladdningen, skitsnabb och enkel, men dålig ur precisonssynpunkt.

Att fast pipa kom beror en del på gamla tiders brytbössor, en del har ingen justering ens för käftarna kring blocket, andra har helsnurriga varianter utan brytblock mellan käftar öht och var klena i längden.

Det här levde kvar länge som en absolut sanning mins jag, pipbrytare är sämre då de kan glappa i käftarna men med fast pipa så är det löst, det var ju fasen en sanning med modifikation som jag tog upp ovanför.

Egentligen var det ju en kvalitetsak, man lade tom till lås för pipan för att försäkra sig och andra om vapnet.

Sen inser jag att under eller sidospännare trots ökad vikt kan behövas när man bygger ett elegant vapen.

Nåväl hemligheten med fjädrar för luftvapen och möjlighet att få dem tillverkade vore inte dumt, ok att sånt finns till del iaf.

Många nu klassiska vapen har dock inte direkt det urval man önskar sig.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

  • Sponsorer