Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Watchdog skrev:Var iväg och plinkade lite tavla idag,jag har en liten fråga till er mer erfarna skyttar.
Ja pangade först med field target trophy 4,52 och de är märkta med gul highliter och sedan med exact rs 4,52 och som ni ser är det lite spridning och det är skjutet på 25 meter sittande med sandsäck som stöd och det jag undrar är om ni tror att ojämbheten kan bero på ovana/rutin på mig?jag har ingen chrono att kolla jämnheten på bössan som jag själv renoverat och servat(ej överfettad)?eller för liten förstoring på kikaren(sabre airgunner 3-9×42)?eller kombo av alla ting?
Nitro skrev:Watchdog skrev:Var iväg och plinkade lite tavla idag,jag har en liten fråga till er mer erfarna skyttar.
Ja pangade först med field target trophy 4,52 och de är märkta med gul highliter och sedan med exact rs 4,52 och som ni ser är det lite spridning och det är skjutet på 25 meter sittande med sandsäck som stöd och det jag undrar är om ni tror att ojämbheten kan bero på ovana/rutin på mig?jag har ingen chrono att kolla jämnheten på bössan som jag själv renoverat och servat(ej överfettad)?eller för liten förstoring på kikaren(sabre airgunner 3-9×42)?eller kombo av alla ting?
Det finns säkert många anledningar.
1. Hitta ammo som pipan trivs med. (För min del har jag inte så god erfarenhet av H&H ammo, men desto bättre av JSB. RS är dem som gått bäst, men nu senast provade jag AA Field som också gick bra. Det är JSB som tillverkar dem).
2. Stödet kan också ha betydelse. Min fråga är ifall du bara har frontstöd eller både fram och bak vilket blir stabilast.
3. Din ovana/rutin har jag svårt att uttala mig om, men det krävs många skott innan man fått in en bra rutin. (Jag har nog skjutet +50.000 BR skott och slarvar fortfarande med vissa saker).
4. Du vet inte hur jämnt bössan går. Troligtvis går den väldigt jämnt, så det bör inte vara något av problemen. (Kapten Kamin har chrono och hjälper dig säkert att testa farten).
5. Kikaren eller fästena kan absolut vara en felkälla. Jag och grabben började med en medioker kikare och efter läst på lite så visste jag vad jag vill ha och köpte. Efter det så ändrades också resultaten markant för oss båda.
börne skrev:Är det skjutet utomhus är ju vinden också nåt att lära sig hantera, det är det svåraste av allt att lära sig tycker jag, hur mycket man ska våga hålla ut, det är ett helsike ibland att bli klok på snurrande vind, motvind/medvind som ju sänker/höjer osv.
Personligen skulle jag aldrig kunna skjuta med precision med bara 9x förstoring. Men är ju van vid högförstorande sikte.
börne skrev:Det normala är annars detta stödet, eller dessa ska jag kanske skriva.
För att följa länken så måste du registera dig.
Jag håller i bössan med höger, ska ju trycka av med denmen vänsterhanden håller jag runt bakre stödet som man då kan finjustera höjden med genom att släppa/klamma ihop så det blir högre.
Watchdog skrev:Det blir intressant att se skillnaden sen med sikte med större förstoring för då bör väl mitt"svajande" synas mer med väl?
börne skrev:Hoppas det blev rätt länk nu.
börne skrev:Finns lösa bakre stöd att köpa... För att följa länken så måste du registera dig.
Nitro skrev:Watchdog skrev:Det blir intressant att se skillnaden sen med sikte med större förstoring för då bör väl mitt"svajande" synas mer med väl?
Jag har X36 i förstoring med bra skärpa. Hjärtslagen syns tydligt och jag försöker skjuta mellan dem.
Watchdog skrev:18 ggr förstoring borde bli ganska bra till 25m och synas hyffsat bra upp till 50m väl?
börne skrev:Watchdog skrev:18 ggr förstoring borde bli ganska bra till 25m och synas hyffsat bra upp till 50m väl?
18X är mindre än du tror på 50m.
Men sen skjuter jag inte med nåt av mina vapen på 50m under 25X förstoring så jag är ju van vid det & alla är ju olika.
Men minns man kollade lite i kikare när man började, jag köpte ett 3-12 & tänkte 12x är ju mycket. Visade sig att hårkorset täckte hela 40mm spinnern på 50 meter i det siktet & att avståndsbedöma med liten förstoring är lönlöst på mer än 30m![]()
Kollade då i en del 16X & det var inte så mycket skillnad som man tror. Tänker då attt 18X är ju nästan samma som 16![]()
Jag köpte då ett 32X som jag har kvar än. Nu väljer man vilken hörna man vill sikta på när man siktar på en fyrkantig 15mm spinner på 50m.
börne skrev:Alltid bra med sikte... så skulle du behöva uppgradera igen kan man ju alltid köpa fler bössor![]()
Jag har ett 3-12 över just nu, så man kanske skulle köpa en bössa till det siktet. Men jag är lite sån att jag använder gärna inte sämre grejor om jag har bättre har jag märkt![]()
Finns en liten tanke om ett HW30S till inneskyttet där jag har en AA S400F Classic idag, det är ju en PCP & det kunde ju va trevligt med ett fjädervapen också att växla med, men i år har det ju inte blivit nåt alls inomhus då covid skiten är här så känns inte vettigt att köpa en bössa nu för att sen användas tidigast nästa vinter. För utomhus vill jag skjuta på längre håll där jag föredrar andra vapen med större sikte.
Flest prylar när man dör vinner va det väl
Silwer skrev:Ta nie trean o smäll pån!
Watchdog skrev: det är skjutet på 25 meter
Sako Finnbear skrev:Lite skojig äggplinking!
Sprejade åtta ägg röda och placerade ut från 5 till 40 meter. Sedan var det bara att panga.
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster