IMPORT 10J

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: IMPORT 10J

Inläggav Luftpangarn 13 dec 2020, 18:33

:idea:
ahayeah skrev:Trögheten i svensk lagstiftning är förvånandsvärd. Måste vara sjuuuuukt jobbigt att ändra på lagarna för logiken att lägga licenskrav på allt över 4.5 och fri fart i 4.5 är riktigt enkel att förstå så det kan ju inte va det som är problemet.
Tänk va enkelt för polisen att kolla om ett luftvapen är licensfritt eller ej och möjligheten att få ett kraftfullt vapen med 4.5 är väldigt begränsat. Sen gillar jag ju mina 5.5 så lite synd vore det ju att inte få ha kvar dom tur man bor i Sverige... :wink:


En aningen OT, men nu har vi halkat in på det...

I praktiken cirkulerar säkert några tusen luftvapen i Sverige, som trimmats över 10J, och som innehavarna inte har licens för. Trots det, verkar det inte vara något reellt samhällsproblem. Folk verkar se till att inte barn får tag på vare sig kraftigare, eller normalkraftiga luftgevär, vilket väl är det i praktiken viktigaste. Kan ju förklara varför det inte existerar licenskrav för luftgevär i Finland, såvitt jag förstår.

Varför skaffar en massa människor i Sverige inte licens för sina bössor över 10J? Jag menar att licenskraven i praktiken är orealistiska. Det är snudd på lika orealistiskt som att kräva licens för inköp och innehav av morakniv.

Och det vore ändå mer motiverat. Kniv är ett vanligt mord- och överfallsvapen. Har alltid varit. Luftgevär undrar jag om de förekommit som mordvapen över huvud taget?

1) Var och en som kan skruva ihop en IKEA-möbel, klarar att trimma ett luftgevär. Så licens behövs inte för att få tag i ett kraftigare luftgevär.

2) Så länge kraven på godkänd förvaring - dvs vapenskåp - medför kostnader som ofta överstiger värdet på luftgeväret, så kommer många tycka att de kan sköta säker förvaring efter eget förstånd. (Ungefär som att man inte lånar ut sin motorcykel eller motorsåg till vem som helst.)

3) Kraven på aktivitet i en skytteförening som sysslar med just luftskytte, och just den typ av skytte man är intresserad av, är ofta inte rimligt möjliga att uppfylla. (Litet som om det för många bara gick att få körskoleutbildning 50 mil bort.)

Vad som krävs för att fler skall registrera sina vapen, samt söka licens, är inte särskilt svårt att räkna ut.

1) Många skulle uppskatta att "slippa" trimma själva, och i stället köpa ett kraftigare gevär över disk. Det skulle kunna vara en bra morot för att söka licens.

2) Motiven för att stjäla ett luftvapen, är inte på långa vägar lika starka, som för att stjäla krutvapen. Det krävs i praktiken inga kassaskåp för tillräckligt säker förvaring av luftgevär.

3) Kravet på skytteföreningsaktivitet bör slopas, då det inte är realistiskt. Krav på en endags säkerhetskurs för licens, kunde väl vara en realistisk alternativ ide?

MEN - frågan är ju hur man skall tänka kring ett vapen som det som är upphovet till denna tråd?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Jürgen (14 dec 2020, 15:09)

Re: IMPORT 10J

Inläggav XY1 14 dec 2020, 15:43

Luftpangarn skrev::idea:
ahayeah skrev:Vad som krävs för att fler skall registrera sina vapen, samt söka licens, är inte särskilt svårt att räkna ut.

1) Många skulle uppskatta att "slippa" trimma själva, och i stället köpa ett kraftigare gevär över disk. Det skulle kunna vara en bra morot för att söka licens.

2) Motiven för att stjäla ett luftvapen, är inte på långa vägar lika starka, som för att stjäla krutvapen. Det krävs i praktiken inga kassaskåp för tillräckligt säker förvaring av luftgevär.

3) Kravet på skytteföreningsaktivitet bör slopas, då det inte är realistiskt. Krav på en endags säkerhetskurs för licens, kunde väl vara en realistisk alternativ ide?

MEN - frågan är ju hur man skall tänka kring ett vapen som det som är upphovet till denna tråd?


Man kan tycka vad man vill om svensk vapenlagstiftning men den är som den är. Det finns i stort sett bara tre anledningar till att inneha vapen (det finns några undantag men de kan vi bortse från i det här sammanhanget):
1 Tjänstevapen
Som det låter, vapen som används i tjänst för poliser, väktare, militärer mfl.
2 Jaktvapen
Som det låter, vapen som används för jakt. Vilka vapen som får användas regleras av Naturvårdsverkets föreskrifter.
3 Tävlingsvapen
Som det låter, vapens som används i tävlingssammanhang. Vilka vapen som används regleras (i stort) av sportskytteförbund och -föreninger/klubbar. Det skall finnas ett nationellt godkänt förbund som anordnar regelbundna tävlingar för vapnen i fråga. Polisen kan dock fortfarande ha synpunkter på vapnen. Det krävs alltså aktivt medlemsskap i skytteförening för att man anses ha ett behov av tävlingsvapen.

Det finns inget i Sverige som heter rekreations- eller nöjesskytte därför skall vapen som man söker licens för passa in i grupperna 1-3. Samma regler gäller egentligen också för för 10J-vapen men det finns ett generellt undantag från licens baserat på historiska fakta.
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 604
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 442 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Re: IMPORT 10J

Inläggav Luftpangarn 14 dec 2020, 16:35

En generell översyn av vapenregleringen är såvitt jag förstått på gång. Det verkar med andra ord yppas ett tillfälle att även verka för en rejäl omgörning av reglerna kring luftvapen. Regleringen av kraftigare luftvapen fungerar ju inte all - det är verkligen en papperstiger. Och ingen vill ha meningslös lagstiftning.

Det är en bra poäng du bidrar med, att "rekreationsskytte" inte ingår bland licensgrunder. Det är också orealistiskt. Det är definitivt så de flesta luftvapen används - om man med det menar att man bedriver sitt målskytte i egen regi.

Nu tror jag att fungerande licensregler faktiskt skulle leda till en rejäl ökning av organiserat skytte. För det är ju klart - de flesta skulle säkert uppskatta att träffa likasinnade, och skjuta tillsammans. Om de fick ta med sina trimmade vapen. För trimmning är rimligen mer utbrett bland personer som har litet mer än "sommarstugeintresse".

Det talas redan om förenklade regler kring jaktvapen, då alla vid detta laget fattat att älgstudsare liksom inte är det kriminella beväpnar sig med.

(Man kan också notera att en modern pilbåge kan lämna 40 Joule - och alla pilbågar är licensfria.

Den konstiga bössan som är upphovet till denna tråd, verkar typ nästan lika otymplig som en pilbåge. Och för det priset får man en 9mm pistol med någon ask ammo eller två, i närmsta bagagelucks vapenhandel. Tror rötäggen föredrar detta alternativ.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: IMPORT 10J

Inläggav Nitro 14 dec 2020, 17:36

Luftpangarn skrev:Det är en bra poäng du bidrar med, att "rekreationsskytte" inte ingår bland licensgrunder. Det är också orealistiskt.

Jag påstår inte att våra regler är optimala, men till rekreations skytte anser jag att 10J räcker gott.
Trots att jag själv hade möjlighet att skaffa licens så väntade jag i flera år.
Sköt med 10J i säkert 6 år innan jag skaffade licens och anledningen till det var att jag ville kunna tävla i 16J klassen.

Så vad jag menar är att man kommer långt med 10J.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: IMPORT 10J

Inläggav Luftpangarn 14 dec 2020, 18:16

Nitro, du har alldeles rätt i att man kommer långt med 10J. Själv är jag ganska förvånad över hur bra det funkar för mig med tyska 7,5J på 25-30m - och då skjuter jag .22 /5,5mm, vilket ju inte är optimalt på längre avstånd.

Men det förändrar inte faktum. Sisådär 99% av vapen över 10J innehas utan licens. Reglerna fungerar inte.

Viktigast vore ur skytteteknisk och tävlingsperspektiv, samt föreningsliv, vore om 16 Joule blev okomplicerat. Men det finns inga vidare hållbara skäl att begränsa effekten till just 16J, om man är ute efter mer kontrollerat innehav av kraftigare luftvapen, för att stävja eventuella olyckor eller missbruk.

Man måste fråga sig vad syftet är med lagstiftning, och utforma lagar enligt detta. I det perspektivet tror jag inte 16J eller 50J är relevant.

Jag tycker fortfarande att det skall finnas en lägre / enklare "sommarstugeklass" som endast har 18-års gräns. Men det borde tillskapas en mycket enkel licensklass ovan denna "sommarstugenivå".

Var gränserna borde gå, kan man fundera på. Och för att gränserna skall fungera, måste reglerna vara realistiska.

PS Jag är också mycket glatt överaskad av hur bra min Umarex Colt SAA 7,5" funkar på 10m. Trots ynka kanske 2.5J funkar det jättebra! Det är nog inte pickans energi som alls sätter gränsen för precisionen?!! Jag tror mitt pyttelilla Slavia gevär bara har någonting kring 5J, och det verkar ha mycket god precision - fast det är maggropskänsla, för siktet saknas. :-(
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: IMPORT 10J

Inläggav Desaleux 14 dec 2020, 21:44

Inte för vet om den här polisens hem sida med klick länk formulär jag länkar de framgår hitta själv.
För att följa länken så måste du registera dig.

ånd/luftvapen,paintball,soft air gun och övriga vapen
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Desaleux 15 dec 2020, 11:33, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1398
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: IMPORT 10J

Inläggav Nitro 14 dec 2020, 21:56

Luftpangarn skrev:Men det förändrar inte faktum. Sisådär 99% av vapen över 10J innehas utan licens. Reglerna fungerar inte.

Antar att vi gissar nu, eller har du någon trovärdig källa på detta.
Ifall jag skulle gissa, anta, tro osv. då tror jag de flesta luftvapen hemma hos creti och plety är licensfria.
Av de vapen som överstiger 10J och saknar licens vågar jag inte nämna några siffror men är ytterst tveksam till dina 99%.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
börne (14 dec 2020, 21:57)

Re: IMPORT 10J

Inläggav börne 14 dec 2020, 21:57

Desaleux skrev:hitta själv.

Vad ska vi hitta själv?

Har du kommit hit genom en länk från en annan webbplats? Kontakta gärna webbansvarig där och meddela att länken är trasig.

Felkod
404

Så jag meddelar dig att din länk är kass.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: IMPORT 10J

Inläggav Luftpangarn 15 dec 2020, 00:29

Du har rätt Nitro, jag drar bara till med en grov uppskattning. "99%" är naturligtvis väldigt luftigt uttalande, och bara en mycket grov fingervisning. MEN - det finns få substantiella grunder att gå på.

Om vi kollar hur många som är inne på luftvapenforum, rör det sig om kanske 15'000 per år. Av dem, är en förskräckande stor andel intresserade av instruktioner för "tuning" / trimmning.

Låt säga att 500-1'000 lyckas varje år, enligt instruktioner på internet, eller som bara använder delarna som återförsäljarna säljer, får man ett gäng tusen bössor på några få år. Tror du någon orkar "bygga tillbaka" till 10J, när intresset eventuellt falnat?

Hur stor andel av dem som bygger om / "tunar", tror du söker licens? (Egentligen innan de byter fjäder / ventil / transferport.)

Jämför det med antalet aktiva tävlingsskyttar, vilka är de enda som har praktisk nytta av licens. Finns det ens 1-2'000 med licens för luftgevär?

På 10-20 år, blir siffran 99% inte alls orimlig, som skattning mellan tummen och pekfingret.

Men visst, kanske är det bara 70% av licenspliktiga luftgevär, som ingen har licens för. Är det framgångsrik lagstiftning? Om det samma gällde krutgevär, eller bilförare med körkort, är jag ganska säker på vad de flesta skulle tycka.

(Att gissningsvis lika luftigt uppskattat, 99% luftgevär totalt ute i stugorna är otrimmade, är litet grand en annan sak. De har ju lagstiftaren bestämt sig för att 18 år räcker som krav.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: IMPORT 10J

Inläggav Chris 15 dec 2020, 01:22

Luftpangarn skrev:Du har rätt Nitro, jag drar bara till med en grov uppskattning. "99%" är naturligtvis väldigt luftigt uttalande, och bara en mycket grov fingervisning. MEN - det finns få substantiella grunder att gå på.

Om vi kollar hur många som är inne på luftvapenforum, rör det sig om kanske 15'000 per år. Av dem, är en förskräckande stor andel intresserade av instruktioner för "tuning" / trimmning.

Låt säga att 500-1'000 lyckas varje år, enligt instruktioner på internet, eller som bara använder delarna som återförsäljarna säljer, får man ett gäng tusen bössor på några få år. Tror du någon orkar "bygga tillbaka" till 10J, när intresset eventuellt falnat?

Hur stor andel av dem som bygger om / "tunar", tror du söker licens? (Egentligen innan de byter fjäder / ventil / transferport.)

Jämför det med antalet aktiva tävlingsskyttar, vilka är de enda som har praktisk nytta av licens. Finns det ens 1-2'000 med licens för luftgevär?

På 10-20 år, blir siffran 99% inte alls orimlig, som skattning mellan tummen och pekfingret.

Men visst, kanske är det bara 70% av licenspliktiga luftgevär, som ingen har licens för. Är det framgångsrik lagstiftning? Om det samma gällde krutgevär, eller bilförare med körkort, är jag ganska säker på vad de flesta skulle tycka.

(Att gissningsvis lika luftigt uppskattat, 99% luftgevär totalt ute i stugorna är otrimmade, är litet grand en annan sak. De har ju lagstiftaren bestämt sig för att 18 år räcker som krav.)


alltid kul när en snabb-statistik görs av "vemsomhelst"
vilka siffror begrundar du dina uttalandet på? det är dina "gissningar" bara som du säga.
helt oseriösa påståendet utan som helst seriöst bakgrund.
det kanske ligger en del sanning i det du säga men att begrunda dina påståenden på siffror som du bara har påhittat/gissat kan man väl kalla för oseriöst.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1413
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
börne (15 dec 2020, 08:22)

Re: IMPORT 10J

Inläggav Luftpangarn 15 dec 2020, 02:42

Chris, försök ge förslag på annat sätt att göra en uppskattning!

Jag har utgått från besök på webbsidor. Och min skattning av vad de vanligaste spörsmålen är där.

Och det är litet misstänkt att "trimdelar" saluförs så aktivt överallt där luftgevär säljs. Det antyder inte precis att det är ett marginellt fenomen.

Jag antar dessutom att folk inte bygger tillbaka trimmade luftgevär. De ackumuleras i sådant fall över tid, menar jag.

Hur många som har licens för kraftigare luftgevär, har jag däremot ingen aning om, och det är en av de få siffror man skulle kunna fastställa.

Jag kan intyga att lagar dessvärre stiftas på ännu lösare grunder och resonemang, än jag föreslår.

Men jag är genuint mycket tacksam för andra förslag på sätt att skatta storleken på problemet! Alltså inte siffror, utan sätt att skatta storleken på problemet. Räkna på saken, finns det andra som gör. (Det kan faktiskt hamna i processen att omarbeta vapenlagstiftningen. Så märkvärdigt är det nämligen inte att skriva och tala med ett par av de kanske 5-10 personer som kommer jobba med nya vapenlagstiftningen.)

Nu är politik, politik. Så förnuftsargument funkar inte alltid. Om typ Pensionärernas Riksorganisation får för sig att luftgevär är förskräckligt, och hörs i media, kan man vara stekt oaktat sakargument. Typ någon skjuter en sparv på någons fågelbord. Men det är värt ett försök, tycker jag. (I detta fall tror jag kanske GW kan vara problemet. Jag har fått för mig att han bestämde mycket sist det begav sig. Fast jag tror ju inte luftgevär var något någon precis gnuggade geniknölarna inför.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: IMPORT 10J

Inläggav Chris 15 dec 2020, 03:03

jo... förstår väl att det är din uppskattning pga olika mer eller mindre begrundade skäl.... mer mindre som jag fortsatt antar.
dina besök på websidor och vilka delar dem sälja och alla dina gissningar har väl inget med en seriös uppskattning att göra.
har själv trimdelar till 4 av mina luftegvär som jag köpte ny... inte ens intresserad att bygga i dem... hur ingår tx jag i dina räkneexempel?
det saknas helt enkelt seriösa siffror till dina påståendet... då kan du prata hur mycket du vill... och visst..det finns dem som trimma .. och det finns kanske många... men dina 90% eller så är en siffra som jag personligen kan inte tro på.
Senast redigerad av Chris 15 dec 2020, 03:05, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1413
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: IMPORT 10J

Inläggav Chris 15 dec 2020, 03:13

en sak till som jag kan tillföra här: jag har sålt en hel del luftvapen dem senaste 2 åren faktiskt och det var många som frågade om allting... men nästan ingen som frågade om man kan trimma mina vapen.... men det är lika oseriösa siffror i allmenheten som du kan tillföra
Senast redigerad av Chris 15 dec 2020, 03:15, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1413
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: IMPORT 10J

Inläggav Desaleux 15 dec 2020, 11:39

De hade fel på hem sidan de försöker åtgärda den saken för länkar.
Desaleux skrev:Inte för vet om den här polisens hem sida med klick länk formulär jag länkar de framgår hitta själv.
För att följa länken så måste du registera dig.

ånd/luftvapen,paintball,soft air gun och övriga vapen
För att följa länken så måste du registera dig.

Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1398
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: IMPORT 10J

Inläggav Silwer 15 dec 2020, 17:00

Luftvapen som mordvapen är inte vanligt men har inträffat i UK och även i Australien där en polis faktiskt dog av ett FX Monsoon .22 fullfart, en oturlig tröff i mjukdelar dödade honom.

Nån skurkaktig som beslöt sig för att beskjuta polisen när de kom för att nån ringt efter dem.

Klart att kniv är mycket vanligare, mne det är ju också förbjudet över ett visst mått, så de har de undanlagda på olika ställen i förorten så de ska var lätta att hämta om det bebövs.

Men nu handlade det ju om att importera ett vapen som är ett sk big bore, och om det öht var möjligt.
Så det gick ju längre än till att ta upp effekten i nåt vanligt PCP.

Men ja de alöra flesta vapen som har sålts under 10J tiden har tagits upp i effekt och de flesta används utan licens åtminstonde sen 90talet.

Tidigare hjälde ju ostarffad för våldsbrott och 18år, fillgott enligt mig, men så fort det ändrades till klubbverksamhet mm så ändrades allt och det vet Kapuff och dylika säljare mycket väl, REA!!!" .25 just nu typ.

Nu säljer väl inte PCP nåt i otroliga mängder trots allt men fjäderbössor säljer ok och de här vi pratar om är värdelösa som 10J bössor så självklart byts grejorna i dem, konstigt annars.

Tyvärr tillverkas få bössor billigt som är vettiga för de regler väldigt många europeiska länder har utan de är gjorda för USA i allmänhet heter det.

Varför håller vi på med gamla matchbössor mm? jo för de klarar våra regler ifall om och de är bra, få sportervapen är vettiga som de är, sen finns grader i helvetet såklart.

Det är trist att urvalet är minimalt för Europas alla väldigt dämpade regler och där det dödat mycket av annat luftskytte öht.
Det finns i Sverige ingen anledning att ha de regler vi har, skitfolket bryr sig inte i lagar när de skjuter på folk och grejor med luftvapen.
DEt har blivit ett klart fel här att luftvapen får skulden, man tror att det jagas typ älg med dem eller nåt, gamla skitrergler från 60 talet osv angående ljudämpning.

Jag vet redan att tjuvjakt sker med samam vapen som ej tjuvjakt, ingen polis kommer på ett skott nånstans i skogen, glöm det, jag vet det helt tom då jag hör dem på min scanner då de ju använder jaktkanalerna.
Men de hindrra inte brott eller tjuvjakt med hårda lagar för luftvapen, men ibland kan jag känna att vissa hgar drivit fram detta för att bli accepterade, dvs de har gärna sett kraven komma för då har det höjt deras status.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: IMPORT 10J

Inläggav börne 15 dec 2020, 17:16

Desaleux skrev:De hade fel på hem sidan de försöker åtgärda den saken för länkar.

Möjligt dom haft strul... men din länk var ej korrekt, det jag syftade på.

Här har du hela länken... För att följa länken så måste du registera dig.



Dock ingen info där vad gäller TS fråga om att ta in en Airforce Texan .257 som kan ge 230J nerskruvad till 10J där den är obrukbar.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: IMPORT 10J

Inläggav Silwer 15 dec 2020, 17:20

Det har ju gått över i OT nu, det blev plötsligt om vapenlagarna kontra mord osv.
Vi kan ju säga så här att det inte mördas mycket med licensvapen utan med pistoler på vift hos gangngters, CZ75 är mycket vanlig.

Men dettta mörkas hårt, man visar i stället upp vad man gjort i vapenlagarna som om det stoppar gängkriminalitet.
Senast redigerad av Silwer 15 dec 2020, 17:21, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Luftpangarn (15 dec 2020, 19:55)

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer