Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav zpiff 29 apr 2022, 20:18

Att det finns personer som måste agera på information från andra "mindre veterliga" så kommer det alltid att vara. Dock finns det en uppmuntran till att inte göra om skiten. Gör en anmälan till JO/JK beroende på område, gör det mot personen direkt, i ditt fall åklagaren.
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Följande användare vill tacka zpiff för detta inlägg
Henno3 (29 apr 2022, 20:35)

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav Henno3 29 apr 2022, 20:47

zpiff skrev: Gör en anmälan till JO/JK beroende på område, gör det mot personen direkt, i ditt fall åklagaren.


- Missnöje med verkställt beslag anmäls till prövning hos tingsrätt.

Tullverket har rätt att vid misstanke av någon anledning öppna paket, samt enlighet med 22§ lagen om straff för smuggling, ta detta i beslag om dom finner/misstänker att det inte står rätt till.
Således har dom inte gjort fel, utan dom har bara i sak fel. Detta skall nu NFC bekräfta, och då avslår tullåklagaren ärendet.
Därför är inte ens en prövning hos tingsrätten fruktbar. Dom har ju ingen koll på själva pistolen och gången är ju korrekt.

Japp, således vet jag inte på vilken grund man kan dra in JO/JK? Dom gör i sak rätt då dom inte vet vad pistolen är för någon sorts pryl Det är inte olagligt att vara okunnig, däremot blir konsekvenserna av det lite tråkiga. Jävligt irriterande att inte sköta det smidigare! Snacka med lokala vapenhandläggaren, så skulle det kunna vara ur vägen. Det hade alla vunnit på.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
Luftpangarn (21 maj 2022, 09:58)

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav Leopold 30 apr 2022, 00:22

Silwer skrev:
Leopold skrev:Jag hade författat ett väldigt kort brev som inlaga. Helt enkelt:

"Co2 såväl som luft är sedan länge etablerade som drivmedel till luftvapen. Så länge vapnet underskrider 10J så är dessa vapen licensbefriade i Sverige. Vänligen lägg ner detta ärende snarast efter att ha uppdaterat er angående gällande svensk lagstiftning, samt stryk alla misstankar om vapenbrott som ni förmedlat eftersom dessa är formulerade på felaktig grund.

Vänligen, xxx.
"

Inte för att du vill höra av mig nånsin igen, men informationen har redan givits 1992 blev åter co2 lagligt i Sverige med max 10J och räknades som Luftvapen.
Detta för att de sen 76 tror jag blev förbjudna i Sverige.

Nu tror jag väl iofs inte att du läser detta och iofs gör väl inte en sämre upprepning skada.

Men iaf det är inte vapensmuggling.


Bra att du radar upp några årtal, kan ev vara bra info om man behöver tampas med div myndigheter i dessa löjeväckande ärenden som slumpmässigt kastas på folk.

Helt fantastiskt att det ödslas resurser på sånt här, skicka vapet på analys på NFC, när en enkel inläsning på gällande lagstiftning skulle löst det på fem sekunder.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav Henno3 30 apr 2022, 08:39

Satt här på morgonen med en fin kopp kaffe och lyssnade på Ring så spelar vi. En riktigt härlig morgon.
Författade åter ett mail till tullåklagaren. Förmodligen inte till någon nytta, men tänkte ändå att man måste ge sin syn på ärendet.


Hej.

Gällande ärende ...-....-..

Under gårdagen hade jag ett samtal med Tullåklagare ........... Då fick jag information om att beslagtaget luftvapen nu skall sändas till NFC för bedömning om licenskrav föreligger.

Vad jag förstår verkar det som att fokus ligger på att det skulle vara, som det står i brottsanmälan, en ”gaspistol”. Då luftpistolen är tillverkad i Österrike kan jag tänka mig att drivkällan beskrivs som ”gas” i bruksanvisningen av pistolen om man läser den på tyska.
Drivkällan till denna tävlingspistol är kolsyra, vilket visserligen är att beteckna som en gas precis som komprimerad luft som är en annan drivkälla i dessa luftvapen. Har för mig att klosyra har varit tillåtet som drivkälla i luftvapen sedan 1992, så länge anslagsenergin ligger under 10 joule fyra meter från mynning.
Vad avser anslagsenergin i detta vapen ligger det sannolikt en bra bit ifrån 10 joule. Jag skulle kunna tänka mig att anslagsenergin i detta vapen ligger kring 6-7 joule.
Anledning till det är att hög energi förbrukar mycket kolsyra i tuben, samt att hög energimängd förstör målmaterialet.


Min tanke är att det hade underlättat för alla, om kontakt togs med den närmaste vapenhandläggaren hos Polisen för kontroll av vapnet. Detta istället för att vapnet skall sändas till NFC för bedömning. Polismyndigheten är säkerligen bekant med denna typ av luftvapen då dels modellen, men också typen av tävlingspistol är mycket vanligt förekommande.

Personligen är jag mån om att få hem min tävlingspistol så snart som möjligt då jag nu inte har något tävlingsvapen så länge detta vapen är borta.

Med vänlig hälsning,
Henrik ......
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
Luftpangarn (21 maj 2022, 10:00)

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav chaosborn 30 apr 2022, 12:36

Bra skrivet.

Man förstår inte myndigheter alls ibland, ibland finns det inte resurser eller tid för någonting och ibland ska varje sten vändas och vridas trots att det finns både enklare och bättre vägar att gå.

Tragiskt, hoppas verkligen det löser sig för dig så fort som möjligt och som Du skriver det är obehagligt att bli misstänkt för något man aldrig gjort.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav Silwer 30 apr 2022, 18:13

Jag lyckades innan de fattade om co2 vapen var double action eller Single Action till slut kollapsade.

Importera en Beretta CX4 7.5J som ju var DA men det faråttade de i te så jag fick den från Tyskland.

Några år senare la de ner skillnaden ock tillät 10J oavsett semifunktion.

Jag har mycket svårt att förstå detta då kollsyredruvna vapen under 19J är lagliga i Sverige sen 30 år.

Vad kan få dem att förhindra detta? Jag hoppas du skriver sanningen och isf kan de i nte straffa dig, co2 var som sagt licenspliktigt i Sverige till 1992, mycket pga att oai tbsllvapen blev populära och drevs av det.

De hade licensbrlagts tidigare, men vem är korkad nog att bara hitta på lagar, egentligen är jag inte förvånad .
Jag har råkat ut för det samma men då mer lokalt hur långt man fick ha till sin klubb, tydligen gälde helt lokala regler de kom upp med, och tro mig jag diskuterade det med chefen och utan att bete mig illa, det var kört bara vad än jag sa.

Och ja man blir kanske bränd av nåt sånt när det i te är samma regler på andra ställen i Sverige.

Nu inser jag att de kan ta ditt vapen, och trots att det är helt fel efter maten så känns det som ögon verkligen arbetar för att ta vapnet.
Det kvittar hur det ser ut så länge det klarar reglerna, det känns som de inte vill ha vissa vapen bara, men.de får inte hitta på regler själva, gå på dem.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav Silwer 30 apr 2022, 18:20

Leopold skrev:
Silwer skrev:
Leopold skrev:Jag hade författat ett väldigt kort brev som inlaga. Helt enkelt:

"Co2 såväl som luft är sedan länge etablerade som drivmedel till luftvapen. Så länge vapnet underskrider 10J så är dessa vapen licensbefriade i Sverige. Vänligen lägg ner detta ärende snarast efter att ha uppdaterat er angående gällande svensk lagstiftning, samt stryk alla misstankar om vapenbrott som ni förmedlat eftersom dessa är formulerade på felaktig grund.

Vänligen, xxx.
"

Inte för att du vill höra av mig nånsin igen, men informationen har redan givits 1992 blev åter co2 lagligt i Sverige med max 10J och räknades som Luftvapen.
Detta för att de sen 76 tror jag blev förbjudna i Sverige.

Nu tror jag väl iofs inte att du läser detta och iofs gör väl inte en sämre upprepning skada.

Men iaf det är inte vapensmuggling.


Bra att du radar upp några årtal, kan ev vara bra info om man behöver tampas med div myndigheter i dessa löjeväckande ärenden som slumpmässigt kastas på folk.

Helt fantastiskt att det ödslas resurser på sånt här, skicka vapet på analys på NFC, när en enkel inläsning på gällande lagstiftning skulle löst det på fem sekunder.


Tack för svar, det känns lite som att de vill ge sig på vissa vapen även om de lagar de skapat inte stödjer det.
Och visst man kan strunta i det när man har andra Luftvapen, men en dag kanske de står för med, tex vapen med magasin är förbjudet, vi ser ju redan inskränkningar i vad för kaliber man kan få målskytte licens för.

Jag vet att du inte håller med mig men det känns som en del handlar om att visa upp att man förbjudit "vapen" i någon omfattning oavsett att det i te påverkar laglösa människor.

Det är mycket tyngre att ta itu med totalt olagliga vapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav Henno3 03 maj 2022, 21:43

UPPDATERING.

Fick Mail igår. Tydligen har NFC numera verksamhet på tolv olika ställen, varav ett är i Malmö. Kanske kan få hem pistolen innan årsskiftet ändå?!

”Hej,

De måste undersöka vapnet fysiskt för att kunna göra en korrekt bedömning.

Vi lämnar in till NFC i Malmö, så det tar inte så lång till att lämna över det.


Med vänlig hälsning

…… ………. ”
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
Luftpangarn (04 maj 2022, 06:05)

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav Luftpangarn 04 maj 2022, 06:16

Henno3 skrev:UPPDATERING.

Fick Mail igår. Tydligen har NFC numera verksamhet på tolv olika ställen, varav ett är i Malmö. Kanske kan få hem pistolen innan årsskiftet ändå?!

”Hej,

De måste undersöka vapnet fysiskt för att kunna göra en korrekt bedömning.

Vi lämnar in till NFC i Malmö, så det tar inte så lång till att lämna över det.


Med vänlig hälsning

…… ………. ”


Man skall inte ropa hej, men det känns som att de nu vill sköta det här så vettigt som möjligt. Frågan är väl hur lång administrativ tid NFC har? Själva undersökningen handlar ju bara om att kasta ett getöga på pistolen.

Jeses vilken sorglig soppa du utsätts för. :-( Jag känner verkligen för dig!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav Henno3 20 maj 2022, 16:53

Dåså, då har det hänt grejer!
För fyra dagar sedan fick jag brev från förundersökningsledaren, tillika Tullåklagaren:

” Förundersökningen läggs ner.

Skäl: Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen.
Motivering: Det saknas numera anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats.”

Jaha, man hade kanske önskat sig en lite vidare förklaring, inbegripet att dom på något vis ursäktade sig för den okunnighet dom inte borde ha vad avser luftvapen som detta, men icke!
Å andra sidan blir jag också jäkligt tvär och kort om någon ”lekman” kommer och skall förklara för mig hur jag skall sköta mitt jobb, oavsett om jag har rätt eller inte!

Men idag hämtade jag ut pickadollen! En som Tullverket beskriver som - Gaspistol, Match LP Steyr-Mannlicher med tillbehör.

Den var i nyskick! Dock med kolv av oklar tillverkare i small, men jäkligt fint hantverk på den. Nu har jag en kolv som passar så den skall bort och min monteras samt att konverteringssats till PCP skall beställas. Därefter har jag en luftpistol tills jag lägger fötterna i vädret för gott!


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
Luftpangarn (20 maj 2022, 23:07)

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav Tempest 20 maj 2022, 18:02

Det här fallet skulle göra sig bra i en tidning, det är nog det enda sättet att få tjänstemännen att skämmas för sitt misstag och kan förhindra framtida misstag av den här typen, nån behöver bara tipsa en tidning så blir det en artikel direkt, rubriken kanske kommer att lyda: "Misstänkt för vapensmuggling av laglig och licensfri tävlingsluftpistol, får inte ens en ursäkt".
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (20 maj 2022, 23:08)

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav chaosborn 21 maj 2022, 08:25

Skönt att det löste sig till sist.

Tragiskt att det blev så fel.
Som Tempest skrev så kan media vara det enda som får dem att skämmas dessvärre.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav jerico 21 maj 2022, 12:29

Skönt att det löste sig.

Angående deras agerande så har det varit skriverier om just gaspistoler som görs om till riktiga... Det är nog därför samt att utbildningsnivån är tveksam hos inspektörerna. De går nog på "hellre en gång för mycket än att missa något".

Men i det här fallet vore det ju inte så svårt att kolla...
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 83 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav Henno3 21 maj 2022, 15:05

jerico skrev:Skönt att det löste sig.

Angående deras agerande så har det varit skriverier om just gaspistoler som görs om till riktiga... Det är nog därför samt att utbildningsnivån är tveksam hos inspektörerna. De går nog på "hellre en gång för mycket än att missa något".

Men i det här fallet vore det ju inte så svårt att kolla...


Japp, jag förklarade ytterst pedagogiskt den tekniska omöjligheten att göra om detta ”gasvapen”, till något som skulle kunna vara intressant i kriminella kretsar. Dels förklarade jag att det inte finns material nog i pipan för att kunna borta upp den till dig intressant kaliber. Sedan finns inget i vapnet som kan antända en tändhatt, vilket är nödvändigt på en patron, utan att det är ”gasen” själv som för fram projektilen.

Å andra sidan hade det sannolikt varit en prestigeförlust att från Tullverkets sida vika ner sig efter den näsknäppen, och då är det nog enklare att hänvisa problemet till NFC.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Brottsutredning: Vapensmuggling!!

Inläggav Silwer 21 maj 2022, 18:15

Topp!

Hoppas xet inte upprepas igen.
Trsgiskt att höra vad de ansåg bara på grund av att cet var ett co2 vapen och drevs med gas.
Senast redigerad av Silwer 21 maj 2022, 18:17, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer