Licens på Luftgevär!

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Licens på Luftgevär!

Inläggav öberg 15 dec 2009, 18:55

Det finns tre olika sorters licenser man kan ha på ett luftgevär. Nja igentligen fyra!

1: Målskjutningslicens.
Den kan man få om man är aktiv medlem i en skytteförening som bedriver skytte med just licensbelagda luftgevär.
Föreningsintyg erfodras vid ansökan.
(Det gick förr att få det om man var medlem i tex en jaktskytteklubb)

2: Skyddsjaktslicens.
Denna licensen kan man få om man har en uppdragsgivare som lider ekomomiska/ sanitära bekymmer.
Den licensen kommer bli platsbunden till den/ de platser man sökt på.
Min kal .22 och en minsta utgångshastighet på 180mps och en expanderande kula

3: Jaktlicens.
Om vapnet klarar joulekravet för kl 4 dvs 150j så kan man få jaktlicens på det sådant vapen. Under förutsättning att man har jägarexamen.
Inga kul restriktioner finns mer än 150j

4: jaktlicens.
Denna licensen gäller precis som skyddsjaktslicens, fast det gäller på eget initiativ!
Det vill säga att det gäller på samma grunder som en skyddsjaktslicens fast jakt tidtabellen gäller för respektive art och det belastar vapengarderoben. Samt att man innehar Jägarexamen.
Min kal .22 och en minsta utgångshastighet på 180mps och en expanderande kula

1 och 2 ger ett poäng av de max 20 poäng man får ha i ett vapenskåp. Men inte vapengarderoben (jaktvapen)
3 och 4 belastar den så kallade vapengarderoben med ett vapen och det kan vara svårt att motivera vapeninnehavet om man har ett salongsgevär (5.6x15R) innan.

Tilläggas bör att man kan/kommer garanterat råka ut för lokala avikelser beroende på vart man bor! men detta är det som gäller enligt dom källor jag pratat med.
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Följande användare vill tacka öberg för detta inlägg
Hayes79 (19 jul 2016, 19:16), Kincop (05 feb 2019, 09:20), Gubson (19 aug 2020, 14:43)

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster

  • Sponsorer