Brocock, bacs ?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav Jazz 07 jul 2010, 19:59

Ursäkta tydligen hade jag fel.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav eddie 07 jul 2010, 21:47

TW skrev:alla dessa me är väl gjorda av typ stomme i zink pipa stål osv , jag har aldrig sett hur trumman ser ut invändigt , men antar att den är försvagad för att man inte ska kunna skjuta krut-patroner , och hur är det kan man skjuta 9mm knall i en brocoks converterad puffra ?


me-sportwaffen kalla alla modellerna för ME fast än dom inte tillverkar dem utan bara är grossist.
Dom första revolvrarna som Brocock konverterade Colt Remington Pietta gick att skjuta 9mm knall med och är därför licenspliktiga.
Alla har räfflad stålpipa men flera av modellerna är av zinkgjutgods fast en bättre kvalitet som även används till vissa skarpa vapen och är inte att jämföra med Denix, Hobbex skräpkopior. Men några av dom dyrare konverterade original revolvrarna är mestadels i stål
Dom som tillverkas nu har urfräst trumma som syns på bilden och ett 1-2mm kortare patronläge för att man inte ska sätta i en 9mm RK av misstag och avfyra, det fins visserligen ett något kortare fabrikat som passar men då fläks hylsan upp i sidorna vid avfyrning.

För att följa länken så måste du registera dig.

eddie
 

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav TW 07 jul 2010, 22:37

Tack eddie ! för bra o tydlig beskrivning , efter att tidigare ägt en startrevolver , hs , som väl det mesta var av zink på , så vart jag lite skeptisk mot legeringar pietta skulle nog vart bäst kanske ......
TW
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 okt 2008, 13:43
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav eddie 07 jul 2010, 22:53

Vassego :) Ja Pietta är stål rakt i genom det är riktigt fina grejer, av dom som görs nu är Arminius HW mest gedigen (min avatar) men Colten är helt ok den med.
eddie
 

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav Plinkerton 08 jul 2010, 11:04

eddie skrev:Vassego :) Ja Pietta är stål rakt i genom det är riktigt fina grejer, av dom som görs nu är Arminius HW mest gedigen (min avatar) men Colten är helt ok den med.



Är ME Bullbarrel och Arminius nära varandra i kvalité ?
Plinkerton

Crosman 1322 Backpacker .22 (Multipump)
ME (HW) 4" Bull Barrel .22 (Brocock Air Cartridge)
Crosman Model 70 .177 (CO2) HPA-konvertering på gång.
Plinkerton
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 13 dec 2008, 15:35
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: ME 4" Bull Barrel

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav eddie 08 jul 2010, 12:23

Plinkerton skrev:Är ME Bullbarrel och Arminius nära varandra i kvalité ?

Ja det är samma revolver, ME döper om den till Bull Barrel när Brocock byter instickspipan och den frästa bacs trumman, gummigreppet och riktmedlen, tidigare satte dom ett snyggt guldmärke på vänster sida över Arminius HW numera en ful svart vit måltavla, och ett ME silver märke på höger sida, så det är ursprungligen en Weihrauch Arminius HW38, jag bifogar en bild på nuvarande Bull barrel och två HW38special modellerna med 4" pipa

För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av eddie 08 jul 2010, 12:24, redigerad totalt 1 gång.
eddie
 

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav Plinkerton 10 jul 2010, 14:33

eddie skrev:
Plinkerton skrev:Är ME Bullbarrel och Arminius nära varandra i kvalité ?

Ja det är samma revolver, ME döper om den till Bull Barrel när Brocock byter instickspipan och den frästa bacs trumman, gummigreppet och riktmedlen, tidigare satte dom ett snyggt guldmärke på vänster sida över Arminius HW numera en ful svart vit måltavla, och ett ME silver märke på höger sida, så det är ursprungligen en Weihrauch Arminius HW38, jag bifogar en bild på nuvarande Bull barrel och två HW38special modellerna med 4" pipa

För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.




Okej, bra att veta :)
Plinkerton

Crosman 1322 Backpacker .22 (Multipump)
ME (HW) 4" Bull Barrel .22 (Brocock Air Cartridge)
Crosman Model 70 .177 (CO2) HPA-konvertering på gång.
Plinkerton
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 13 dec 2008, 15:35
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: ME 4" Bull Barrel

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav luftbubblan 10 jul 2010, 18:24

Jag har en Colt ME .22

Kan någon begripa varför mina patroner, alternativt inte pumpar upp /eller inte håller tätt? När jag avfyrar så är trycket så illa att kulan inte når fram till tavlan på 10 meter. Har talat med Hurricane som tyckte jag skulle byta packningarna i patronerna samt torka bort olja/fett som pumpen ger ifrån sig vid uppumpning. Men utan resultat, fungerar ikke!! Pumpen verkar tät som en cykelpump! Man håller för lufthålet och då ska det inte gå att pumpa, alltså lufttät pump..
luftbubblan
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 jun 2010, 14:52
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav eddie 10 jul 2010, 19:48

luftbubblan skrev:Jag har en Colt ME .22

Kan någon begripa varför mina patroner, alternativt inte pumpar upp /eller inte håller tätt? När jag avfyrar så är trycket så illa att kulan inte når fram till tavlan på 10 meter. Har talat med Hurricane som tyckte jag skulle byta packningarna i patronerna samt torka bort olja/fett som pumpen ger ifrån sig vid uppumpning. Men utan resultat, fungerar ikke!! Pumpen verkar tät som en cykelpump! Man håller för lufthålet och då ska det inte gå att pumpa, alltså lufttät pump..

Troligen den främre packningen (bilden) men kan även vara att pumpens packningar behöver bytas, om den är välanvänd, eller så kan det vara slagmärke i bakkanten av patronen så pumpen inte kan trycka in luft ordentligt i patronerna, ME38 brukar missa "tändhatten" om man skjuter alla fem på raken utan att spänna hanen mellan varje och rikta trumman innan avtryck

För att följa länken så måste du registera dig.

eddie
 

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav luftbubblan 11 jul 2010, 17:37

Suck, jag har bytt alla packningar som jag beskrev innan, kollat pumpen m.m., Utan Resultat.. Hurrican hjäpte det med mig, skickade packningar... Så Vad gör jag nu???? Någon som vill köpa skräpet!!
luftbubblan
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 jun 2010, 14:52
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav eddie 11 jul 2010, 17:52

luftbubblan skrev:Suck, jag har bytt alla packningar som jag beskrev innan, kollat pumpen m.m., Utan Resultat.. Hurrican hjäpte det med mig, skickade packningar... Så Vad gör jag nu???? Någon som vill köpa skräpet!!

Har du monterat nya patronpackningar då är dom ok, och inga slagmärke i bakkanten av patronerna då håller det tätt när du pumpar, då återstår bara att byta packningar i SlimJim om det är den du pumpar med och har du inga packningar då kan jag ordna det åt dig om du vill, det är inga stora pengar.
eddie
 

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav luftbubblan 11 jul 2010, 18:17

Det konstiga är att de två första månaderna fungerade allt perfekt. Sen gick det troll i maskineriet. Inte ska man väl vara maskiningenjör, väl!?

Tacksam om du kan hjälpa mig med "SlimJim", hehe
Hade lite tankar på att köpa en s.k. FX-pump...

mvh
luftbubblan
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 jun 2010, 14:52
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav luftbubblan 29 jul 2010, 09:50

Hej,
Kan väl lägga in en bild på min Colt,

Fabrikat ME SPORTWAFFEN/GERMANY - SINGLE-ACTION ARMY :smt031

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av luftbubblan 29 jul 2010, 09:52, redigerad totalt 1 gång.
luftbubblan
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 jun 2010, 14:52
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav MALJ 15 dec 2017, 11:23

Hej, är ny sedan en tid på detta forum och läser mycket intressant om Arminius HW38 cal.22 och kommer att köpa ganska snart.

Kollar på leverantörer och det finns svenska och tyska som verkar bra, dock ligger de sv högt i pris.

Hittade precis denna sida; För att följa länken så måste du registera dig.

och undrar om någon känner till
hur denna leverantör är?

Även denna har bra priser: För att följa länken så måste du registera dig.



Tacksam för svar !!

Har idag en Webley Tracker .22 sedan -80-talet, bytt fjäder och packningar. Mycket trevlig !!
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav mikebike 15 dec 2017, 14:53

Hunters House är det många som köper "riktiga" vapen från, det verkar vara en seriös handlare.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav Pryltokig 15 dec 2017, 15:10

MALJ skrev:Hej, är ny sedan en tid på detta forum och läser mycket intressant om Arminius HW38 cal.22 och kommer att köpa ganska snart.

Kollar på leverantörer och det finns svenska och tyska som verkar bra, dock ligger de sv högt i pris.

Hittade precis denna sida; För att följa länken så måste du registera dig.

och undrar om någon känner till
hur denna leverantör är?

Även denna har bra priser: För att följa länken så måste du registera dig.



Tacksam för svar !!

Har idag en Webley Tracker .22 sedan -80-talet, bytt fjäder och packningar. Mycket trevlig !!


Priset låter bra, men du är medveten om att de båda revolvrarna du har länkat till är skarpa vapen, dvs. .38 Special och absolut inga licensfria Brocock? :smt021
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav gnoer 15 dec 2017, 18:41

En stor poäng till dig "pryltokig" inga Brocock. Men en kul gammal tråd.
Jag har en Walltro Kammrad i 7,92 semi auto som kastar ut patronen o stoppar in en ny,
skjuter färg o gummikulor med en typ av Brocock patroner
gnoer
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 07 feb 2015, 18:18
Ort: uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: USK
Luftvapen favorit: EXCELLENT

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav MALJ 15 dec 2017, 23:35

Tack för svaren mikebike, Pryltokig och gnoer !

Huntershousevarianten ser lite annorlunda ut utan justerbart sikte.

Ja, jag är ju ute efter en Brocock inte krut. Var rek Ni mig att köpa grejjerna någonstans?

Kollar; För att följa länken så måste du registera dig.

och där skriver de ME38, vad skilljer ME38 fr HW38??
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: Brocock, bacs ?

Inläggav Incite 16 dec 2017, 01:46

MALJ skrev:Tack för svaren mikebike, Pryltokig och gnoer !

Huntershousevarianten ser lite annorlunda ut utan justerbart sikte.

Ja, jag är ju ute efter en Brocock inte krut. Var rek Ni mig att köpa grejjerna någonstans?

Kollar; För att följa länken så måste du registera dig.

och där skriver de ME38, vad skilljer ME38 fr HW38??



Det är två helt olika bössor. ME38 är en konverterad "start-revolver" som innan konvertering avfyrar 9mm Knall, dvs en blankpatron. Den bössan är tillverkad i en zinklegering och håller inte alls samma kvalitet som HW38.

Är det Brocock-versionen av HW38 du är ute efter så heter den ME Bull Barrel. Trevlig revolver.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

  • Sponsorer