Dagens pistol tavla

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav kvaark 24 okt 2011, 19:03

Dagens 10 skottare + en rikoschett-reva som stör mig något fruktansvärt. 8:orna kom i första 5 skotts-serien, Den höga 9:an kom i andra 5 skotts-serien. Kände att avfyrningarna gick riktigt smidigt och som vanligt så blev man tråkad av polaren att man är kass och borde göra något annat än skytte, luktade avundsjuka i hela lokalen ;)
PISTOL: Morini 162 MI
KULA: H&N Matchkugeln
AVSTÅND: 10m
STÄLLNING: Stående 1hands
Bild
kvaark
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 jul 2010, 17:52
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 24 okt 2011, 19:24

kvaark skrev:Dagens 10 skottare
...Kände att avfyrningarna gick riktigt smidigt


Det syns! Bra skjutet!
:thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
kvaark (24 okt 2011, 19:27)

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 25 okt 2011, 18:34

Dagens pistolträningstavla är det dags för.

Datum 2011-10-25
Pistol Zoraki HP01, plus ett kilo bly runt handleden (aerobics-vikt). 1 pump.
Ammo RWS Meisterkugeln pistol den gamla trotjänaren
10 m stående enhands utan stöd, 10 skott per tavla.

För att följa länken så måste du registera dig.



Kommentar

Efter att ha diskat och putsat undan litet för kvällen med dessa 1 kg aerobicsvikter runt handlederna så fick jag lust att skjuta litet. Tänkte varför inte prova att skjuta med extravikten på handleden för att tänja gränserna litet och få litet extra träningseffekt. På så vis simulerar jag en pistol på ca 2.3 kg (har redan viktat upp Zorakin litet), alternativt att man skjuter på en planet med litet starkare tyngdkraft :)

Första tavlan gick riktigt bra för det mesta men några skott kände jag att tyngden satte in och de krystades iväg med halvdant resultat. Det var skott 5 och 8 som hamnade litet offside. Andra tavlan behöll jag fotställningen och fick på så vis en skjutställning mera rakt ut, smalare vinkel. Här blev det inte lika fin samling men bättre resultat totalt sett, 91 p. Kollade med tolk men nejdå, lika många kantrullare gick rätt som fel helt enligt statistikens lagar.

En bit kvar till nästa delmål 92 p alltså men givetvis får man inte simulera så här tunga pickor det räknas nog som fusk.

PS. Det blev bara 90 p ser jag nu på bilden på högertavlan, fattar inte hur jag fick det till 91.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 26 okt 2011, 12:49

Datum 2011-10-26
Pistol Zoraki HP01, 1 pump.
Ammo RWS Meisterkugeln pistol
10 m stående enhands utan stöd, 10 skott

För att följa länken så måste du registera dig.



Kommentar

En liten tavla på lunchen hann jag med fast det verkar som att jag var litet mer stressad än jag trodde. 88 p. Får bli nya tag.

PS. Drog även en 40-skottsserie på kvällskvisten med Zorakin men det blev en besvikelse med 334 poäng. Ny dag imorrn, nya tag. Ibland går det bara inte. Kanske skjuter jag litet för snabbt, klockade mig på 20 min per 40 skott och två skott i minuten anses nog som rena nybörjarfasoner.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 27 okt 2011, 20:49

Datum 2011-10-27
Pistol Zoraki HP01, 1 pump ca 128 mps
Ammo Meisterkugeln pistol 0.45 g 4.50 mm
Avstånd 10 m
Skjutställning stående enhands utan stöd
Fyra tioskotts-serier i följd på varsin tavla utan provskott. Summa 356 p dvs 89% av max 400, bästa hittills.

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Kommentar

334 p igår, 356 p idag. Dagsformen avgör en del men idag hade jag åtminstone på mig mina favoritgympadojjor som nog underlättade. Näst sista tavlan satt till vänster och jag såg att den borde bli rätt bra med två stora hål som visade sig i mitten. Ändå inte så hög poäng på den skulle det visa sig men det visste jag inte då.

Sedan den sista tavlan nummer 4, inleddes med ett skott rätt långt ut till vänster i det svarta. Tänkte att jag får skärpa till mig och den här gången gjorde jag det faktiskt utan att darra på handen. Klockren avfyrning men kunde inte se var det träffade, tänkte vad fasen står på. En klockren avfyrning till samma sak. Ytterligare ett par till och då först ser jag att det bildats ett rejält hål i mitten av tavlan... vilken känsla! Jag ser inte träffarna i högertavlan lika direkt och tydligt som på vänstertavlan beroende på vinklar mot belysningen, från skjutpositionen så det blir mer överraskningar på högertavlan.

Slutet gott allting gott, sköna 4-5 träff i innertian på sista tavlan och jag fick min 92:a om än med ett nödrop.
Senast redigerad av Leopold 28 okt 2011, 00:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Frank69 27 okt 2011, 20:52

Snyggt!!! Besöker du oss på lörd???
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 27 okt 2011, 21:00

Frank69 skrev:Snyggt!!! Besöker du oss på lörd???


Jag vet först imorrn om det går men det hade varit fantastiskt kul och hoppas det ska gå i lås!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 27 okt 2011, 23:18

Ja just det, då blir det måländring till 94 p per tio-skottare med Zorakin... :shock:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Tomaz 28 okt 2011, 18:22

Otroligt svajigt idag. Hela underarmen darrade...
Först en mindre bra 20-skotts serie med en massa dåliga kant-nior och få tior...
Ingen sjua i alla fall, så hurra för mig där.
Dock hade jag som synes en tendens till att dra skotten högt vänster...
För att följa länken så måste du registera dig.



Efter lite kontemplation så samlade jag ihop mig på en sista 5-skotts serie med en 48:a.........dock med en skenande nia...högt vänster....
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 28 okt 2011, 19:04

@ Tomaz: "mindre bra"... allt är relativt. Att få alla skotten inom åttan är bra i min bok med icke-tävlingspistoler, det är väl fortfarande den där Crosman-pickan vi pratar om antar jag.

Det där fenomenet med att dra snett uppåt vänster känner jag igen från vissa sessioner. Undrar vad det kan bero på förutsatt att det inte handlar om att skruva sikte. Avfyrningsfel förmodligen.

En hypotes är att det ibland kan handla om illasinnade ljusreflektioner i ett metallglänsande sikte som lurar ögat. Slarvar själv enormt med att sota siktet, orkar oftast inte. Fast blir ibland häpen över vad det gör på resultatet även med enkla pistoler typ Zorakin.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Tomaz 28 okt 2011, 19:45

Leopold skrev:Att få alla skotten i råttan är bra i min bok...


Läste lite fel där........ :shock: Sorry..!

Jo, jag ska väl inte jämföra med tävlingspistoler antar jag..Med andra pistoler jag haft så håller man ju nian mycket lättare.
Har haft FWB 65, FWB 2, FWB C10, FWB 100.....men den sistnämnda passade mig klart bäst...Skulle vara kul att testa en modern PCP pistol, har aldrig gjort det.

Skotten högt vänster är en lite ticks jag tydligen har. Är väl i grunden ett avfyrningsproblem, men det har gått så långt att jag ibland tänker när jag siktar "inte högt vänster, inte högt vänster, inte högt vänster..."Och naturligtvis avfyrar jag då skottet högt vänster.......lite dum i huvudet alltså.
:o
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 28 okt 2011, 19:53

Tomaz skrev:
Leopold skrev:Att få alla skotten i råttan är bra i min bok...


Läste lite fel där........ :shock: Sorry..!

Jo, jag ska väl inte jämföra med tävlingspistoler antar jag..Med andra pistoler jag haft så håller man ju nian mycket lättare.
Har haft FWB 65, FWB 2, FWB C10, FWB 100.....men den sistnämnda passade mig klart bäst...Skulle vara kul att testa en modern PCP pistol, har aldrig gjort det.

Skotten högt vänster är en lite ticks jag tydligen har. Är väl i grunden ett avfyrningsproblem, men det har gått så långt att jag ibland tänker när jag siktar "inte högt vänster, inte högt vänster, inte högt vänster..."Och naturligtvis avfyrar jag då skottet högt vänster.......lite dum i huvudet alltså.
:o


Haha, ja men det kanske var jag som skrev fel... :-)

Men allvarligt talat precis det du säger är klassiskt. Det undermedvetna förstår inte ordet "inte" så du måste lära dig att tänka vad du vill uppnå, inte vad du inte vill uppnå, Jag gör fel hela tiden själv ska sägas men jag tror det ligger något i detta.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Tomaz 28 okt 2011, 20:32

Det går faktiskt att lura hjärnan åt andra hållet också så att man skjuter tior.
Typ, "jag ska inte skjuta en tia nu, men ska se hur nära jag kan komma..."
Lite för att släppa "skräcken" för tian man har om man intalar sig att man bara ska skjuta tior och inte får missa...

Mental träning är viktigare än en del tror i skytte. Det gäller att lära sig fokusera på rätt saker.
En annan klassiker är ju svårigheten att hantera när man skjuter bra ett par tavlor....och sen börjar tänka på vad man kan komma upp i för slutresultat.....fast man bara är halvvägs in i tävlingsserien....stor chans att det går åt h-vete med resten av tavlorna sen...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 29 okt 2011, 00:14

Litet av pudelns kärna det här. Skräcken för tian, förstår precis vad du menar. Faktiskt min akilleshäl du träffade, Tomaz. Mental träning är nog den mest intressanta grejen med skytte tycker jag själv och är nog huvudanledningen både till att jag tagit upp det igen och fortsätter tycka det är kul och värdefullt. En lång väg att vandra inser jag men man får väldigt nyttiga lektioner på vägen som är översättbara till alla möjliga saker i dagliga livet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav outcastkona 31 okt 2011, 10:29

fullt upp senaste veckan men lite pangande har det blivigt, så det får bli ett litet urval av senaste :lol:

För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.





För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav outcastkona 31 okt 2011, 10:35

dagens bästa kom inte med så påt igen


För att följa länken så måste du registera dig.

outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav outcastkona 01 nov 2011, 09:55

:Thumbupp: vet inte vad som hände i dag :?: första tavlan skulle bli lite uppvärmning men det blev ett nytt person bästa :idea:

:smt021


För att följa länken så måste du registera dig.



fwb 65
stående, en hand
8,5m
h&n p
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 01 nov 2011, 11:20

outcastkona skrev::Thumbupp: vet inte vad som hände i dag :?: första tavlan skulle bli lite uppvärmning men det blev ett nytt person bästa :idea:

:smt021


För att följa länken så måste du registera dig.



fwb 65
stående, en hand
8,5m
h&n p


Se där ja! Grattis!! Nu får jag nog jobba på ordentligt med Zorakin för att komma ikapp...

:smt020
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav outcastkona 02 nov 2011, 16:02

lugn bara lugn detta var en enstaka företeelse inget som kommer åter komma i första taget, mer tur än skicklighet tror jag
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 02 nov 2011, 20:54

Dagens pistoltavla: 111102
Pistol: Zoraki HP01 .177, 1 pump
Ammo: RWS Meisterkugeln pistol
Avstånd 10 m
10 skott stående enhands utan stöd

För att följa länken så måste du registera dig.



Kommentar

Började bli litet trött på resultaten med Zorakin så jag blev tvungen att prova nya grepp. Denna kväll testade jag hur det blir om man skjuter med båda ögonen öppna, brukar alltid blunda annars med "icke-skjutögat". Tänkte att två ögon borde se bättre än ett. Dessutom har jag ett par sprillans nya skjutglasögon på ingång om ett par veckor där jag skulle kunna utnyttja detta fullt ut enligt mina och optikerns noggranna beräkningar, lika bra att börja träna på det direkt.

Preliminära tester blev ganska förbluffande, typiskt rejält fina samlingar men med de vanliga ströskotten. Detta var tavla fyra och dagens sista och bästa. 93 p tolkat och klart, nästan 94 som är mitt nästa delmål. Intressant nog ser vi återigen Tors hammare avteckna sig på tal om figurskytte, dock mera tight i tian och i en annan vinkel. Verkar som att det håller på att bli ett krucifix om trenden håller i sig.

outcastkona skrev:lugn bara lugn detta var en enstaka företeelse inget som kommer åter komma i första taget, mer tur än skicklighet tror jag


Nu är du alltför blygsam. Riktigt bra femskottstavla var det, tur har inget med saken att göra. :thumbupp:

PS.

Så här ser de ut de nya glasögonen, i "oglasat" tillstånd. Valde att ha normalkorrigering på vänsterögat och fokus på kornet i högerögat. Återstår att se om jag kan träna hjärnan att integrera dessa bildintryck på något vettigt vis eller om jag får lappa för vänsterögat.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav outcastkona 03 nov 2011, 16:19

den tavlan var inte så dum du, många fina i mitten,

ja det där med att ha båda ögonen öppna har jag funderat på med men inte utforskat ännu, men det ska utforskas så smånig om.

tjusiga brillor, hoppas det blir bra med dom, men tänk på att allt inte hänger på utrustningen, det kan krävas år av träning innan det sitter där det ska, det är ju inte bara armen som styr det e ju hela kroppen med nerver å känselkroppar som ska tränas, det tar tid.

jag vred handen mera till vänster när jag håller i pistolen, och förbättrade mina träff bilder ganska bra, så det e så lite som behövs för att det ska skita sig.

lättare om man har magg å kan hålla på samma sätt hela tiden, nu måste man lära sig rätt. bara att välja om jag ska ha avtrycket mitt på fingret eller vid leden skapar huvud bry men kan göra stor skillnad.

puuh vad jobbigt detta är man skulle odla morötter i blomlådan i stället
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 03 nov 2011, 17:04

outcastkona skrev:... tänk på att allt inte hänger på utrustningen


Väldigt sant, det är mycket därför jag tragglar på med Zorakin. Men att se ordentligt är ju A och O vid skytte, vissa ser bra utan att korrigera/kompensera men gör man inte det så måste man göra något åt det. Räknar inte riktigt in glasögonen i utrustningen av det skälet för de bara kompenserar för vad andra har "gratis". Inte alls lika känsligt med kikarsikte, där kan man ofta kompensera för mindre synfel direkt.

outcastkona skrev:jag vred handen mera till vänster när jag håller i pistolen, och förbättrade mina träff bilder ganska bra, så det e så lite som behövs för att det ska skita sig.


Jag har till och med märkt att det spelar roll hur jag laddar pistolen, viktigt göra exakt samma varje gång och lära sig på millimetern hur den ska kännas i handen när man sedan tar upp och riktar. Har försökt att ladda helt med vänster hand så att jag slipper att ta nytt grepp vid varje skott... fast att pilla in de små diabolerna i pipan är lurigt med vänstran. Skulle nog kunna gå att träna upp iofs.

outcastkona skrev:puuh vad jobbigt detta är man skulle odla morötter i blomlådan i stället


Ja det vore nog enklare... fast om det vore enkelt så vore det inget skoj eller hur :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav outcastkona 03 nov 2011, 17:13

haha så sant så sant det e utmaningen man vill ha :)
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav outcastkona 03 nov 2011, 20:50

japp idag blev det en 48p som bäst


För att följa länken så måste du registera dig.



fwb 65
8,5m
en hand stående
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav gubbe 03 nov 2011, 21:44

outcastkona skrev:japp idag blev det en 48p som bäst

:smt020 Mycket bra.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

  • Sponsorer