"Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

"Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula?

Inläggav Leopold 26 okt 2011, 13:36

Tänkte att det var dags att se över säkerheten när det gäller luftskyttet, har märkt att i synnerhet luftpistol är litet lurigt av olika skäl. Spelar ingen roll hur mycket det tjatas om detta för folk är mer benägna att slarva med säkerheten vad gäller luftvapen än med krutvapen, rätt vad det är så är olyckan framme.

Vanliga glasögon - om man nu använder det - är inte tillräckliga på långa vägar eftersom de splittras av en luftvapenkula även vid rätt låga energier.

Frågan är vad som är vettigt att välja. Det finns sk "ballistiska" skyddsglasögon som typiskt är rätt dyra, ca 1000 spänn och uppåt. Sedan finns det såna där billiga CE-märkta man kan köpa på Jula etc för några tior, dessa borde funka rätt bra de också (ska ju hålla för både ett och annat i verkstadssammanhang etc). Båda typerna är gjorda i rätt tjock polykarbonatplast.

Är det någon som stött på några riktiga tester av ev skillnader i skyddsnivå när det gäller skyddsglasögon?

PS. Jag menar för sub-10 J vapen. Vet att de "riktiga" ballistiska glasögonen pallar en hel del, tex en hagelsvärm eller till och med en .22 LR kanske. Det gör dock inte resten av huvudet så det är kanske litet overkill på det hela taget.
Senast redigerad av Leopold 26 okt 2011, 14:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Martin 26 okt 2011, 14:05

Finns en tråd om det på andra forumet, sök på "Glasögonskjutning"
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Leopold 26 okt 2011, 14:06

Martin skrev:Finns en tråd om det på andra forumet, sök på "Glasögonskjutning"


Aha då får jag kolla där. Tack.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Leopold 26 okt 2011, 15:16

Såg ett bra tips om Peltor maxim ballistic skyddsglasögon, kostar inte så mycket mer än vanliga skyddsglasögon på tex Hylte lantmän PLUS den enorma fördelen att man kan köpa till "prescription inserts" dvs glasögonbågar som passar. Sedan går man till optikern och fixar rätta glasen (eller behövs egentligen bara ett på skjutögat).

Perfekt låter det som eller hur!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Frank69 26 okt 2011, 16:20

Här e hela listan på deras skytteglasögon:
För att följa länken så måste du registera dig.

Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Följande användare vill tacka Frank69 för detta inlägg
Jimmy85 (26 okt 2011, 23:11)

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav karlssson 26 okt 2011, 17:24

I guns & amo för några år sedan gjordes reklam för glasögon som skulle tåla en hagelsmäll.Så det finns tydligen ordentliga grejor. Hur det skulle gå med resten
av ansiktet förtäljdes ikke.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Silwer 26 okt 2011, 17:46

Hehehehe, vilken jäkla idé att de just skulle hålla för en hagelsvärm.

Det blir bara brillerna som ligger kvar sen av guvet eller nåt:-)

Skyddsglasögon ska jag med skaffa, vet inet hur många gr jag skjtt mig själv elelr medskytt och tvärtom, även med blodvite, fase vad bly kan komma tillbaka egentligen särskilt när man skjuter på prylar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Etienne 26 okt 2011, 19:19

Jag ställer mig tveksam till hur motiverat det är med glas som tål skott i 10 joule eller mer. Det är ju givetvis bra med rejäla glasögon. Men jag våga nog sätta en rejäl slant på att praktiskt taget alla luftvapenolyckor olyckor som involverar skador på ögonen handlar om tillbakastudsande diaboler, fragment av dessa, samt medföljande "skräp".

Och jag gissar att det mestadels handlar om pistolskytte också...

Vanliga skyddsglasögon av segare plast (inte såna där gamla bräckliga saker som man hade på kemilektioner) täcker utan problem såna grejer.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Leopold 26 okt 2011, 20:11

Ett tips för den som jagar ännu billigare skyddsglasögon är de som Frank visar ovan (från Hylte lantmän): kolla efter skyddsglasögon klassade enligt normen EN 166B. De vanligare EN 166F duger nog rätt hyfsat de också men de B-klassade klarar betydligt högre hastigheter, storleksordningen ser ut så här för 6mm stålkula 0.86 g:

EN 166F: 45 mps (dvs ca 0.9 J)
EN 166B: 120 mps (dvs drygt 6 J)
EN 166A: 190 mps (dvs 15.5 J)

De A-klassade skydden verkar mest aktuella för visir, det verkar vara svårare att få högsta optiska kvalitet i dessa.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Etienne 26 okt 2011, 22:37

Intressant!
Standarden är alltså baserad på något som är direkt jämförbart med att skott från ett vapen. :smt021
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Leopold 26 okt 2011, 23:05

Etienne skrev:Intressant!
Standarden är alltså baserad på något som är direkt jämförbart med att skott från ett vapen. :smt021


Ja det är intressant!

EN 166B-klassen bör räcka gott för sub-10J luftskytte eftersom det definierar endast minimum, sannolikt klarar B-klassade skyddsbrillor även en 10J-kula men det finns inga garantier.

Har en del F-klassade skyddsbrillor från Jula (3M) liggande och är litet sugen att offra det repigaste exemplaret för vetenskapliga ändamål. Inga B-klassade tyvärr. Kan prova imorrn i ca 4J, 7J och 9 J och se hur det går.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Jimmy85 26 okt 2011, 23:16

Sök på testing bulletproof glass 1932 på youtube
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 21 jan 2011, 03:06
Ort: Södra sverige
Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Leopold 26 okt 2011, 23:30

Jimmy85 skrev:Sök på testing bulletproof glass 1932 på youtube


Haha... tänkte mig nog att kolla ev penetration genom de billiga skyddsbrillorna utan medhjälpare... :-)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Jimmy85 27 okt 2011, 03:16

Leopold skrev:
Jimmy85 skrev:Sök på testing bulletproof glass 1932 på youtube


Haha... tänkte mig nog att kolla ev penetration genom de billiga skyddsbrillorna utan medhjälpare... :-)

Jag hade ju aldrig ställt mig bakom skivan iaf:p. Jag hade inte velat skjuta heller. Måste va de som kallas tillit?
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 21 jan 2011, 03:06
Ort: Södra sverige
Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Leopold 27 okt 2011, 12:09

Ett par av mina billiga skyddsglasögon (3M kan ha gjort dem) inköpta på Jula för ca 30 spänn fick offras i vetenskapens tjänst nu på lunchrasten. Klassningen är rätt låg, EN 166F och ANSI Z87.1

Vapen och ammunition eskalerades successivt tills jag nådde min gräns som ligger på ca 9 J med HW30s.

Glasögonen riggades på en hårt ihopknölad gammal matta för att i någon mån simulera att de sitter på ett mänskligt huvud.

Eftersom jag väntade mig rätt luriga splitter och rikochetter så hade jag ett par likadana grasögon på mig själv, plus att jag endast hade en liten dörrspringa in till målområdet

__________

Bild 1.

Här visas effekten av två Meisterkugeln pistol, plattnosar på ca 0.45 g. Hastighet ca 129 mps, skjutavsånd ca 2 meter, ca 3.74 J. Zoraki HP01, 1 pump.

För att följa länken så måste du registera dig.



Kommentar

Mycket ringa påverkan, man ser att kulorna plattats ut mot glaset men nästan ingen deformation alls har skett.

________

Bild 2.

Visar effekten av en Meisterkugeln pistol enl ovan, hastighet 175 mps, avstånd 2 meter, ca 6.9 J. Zoraki HP01, 2 pump.

För att följa länken så måste du registera dig.



Kommentar

Här sprätte några bitar av glasen iväg från hörnen i överkant av skalmarnas infästning, lustigt nog på båda sidor på samma ställe. Dock skedde ingen större deformation i träffytan, det blev bara en liten inbuktning som knappt märktes på insidan.

_________

Bild 3

Visar effekten av en Meisterkugeln enligt ovan, hastighet 190 mps, avstånd 2 meter, ca 8.1 J. Zoraki HP01, 3 pump.

För att följa länken så måste du registera dig.



Kommentar

Här åkte ena skalmen av, man ser litet sprickor i plasten men deformationen i träffpunkten är fortfarande ganska liten. En liten grop bara mest på utsidan.

_______

Bild 4

Visar effekten av en JSB Exact 4.52, hastighet ca 180 mps, avstånd 2 meter, ca 9 J. HW30s med Maccari.

För att följa länken så måste du registera dig.



Kommentar

Här sprack glasögonen på mitten men ingen penetration skedde i träffpunkten. Något djupare grop men fortfarande inte mycket utbuktning på baksidan.

____________________

Slutsatsen är att de här billiga skyddsglasögonen troligen funkar alldeles förträffligt för luftpistolskytte, tävlingspistoler brukar ligga någonstans kring 6 J. I värsta fall kan man få litet perifera skärskador av plasten om den splittras men det bör inte vara någon fara för synen eller livhanken. Självklart lämnas inga som helst garantier men det är vad det blygsamma lilla experimentet visar.

Ska tilläggas att det flög rikoschetter och plastsplitter hej vilt vid testen så det är viktigt att man tänker sig för om man vill prova själv.

PS.

**OBS**! Jag tycker det är mycket viktigt att betona det faktum att dessa skyddsglasögon endast är specade till EN 166F dvs att de är avsedda att tåla projektiler av låg hastighet och under 1 Joule. Dvs att även om mitt exemplar visade sig tåla mer än 10 ggr så hög anslagsenergi och fyrdubbel projektilhastighet så betyder det egentligen ingenting, man ska välja skydd enligt lämplig standard och då faller dessa i princip bort för luftvapenskytte. Så var det sagt och var och en gör som den vill med informationen.

PS2.
Å andra sidan, kollar man på spec för exempelvis Peltor Maxim Ballistic och ESS Ice, båda avsedda som just skytteglasögon så ser man att även dessa uppfyller standarden EN 166 F, inte B! Fast det brukar finnas några ytterligare standards man rabblar upp i sb med dessa skytteglasögon så de är kanske trots allt litet bättre...? Som allt annat en djungel om man skrapar litet på ytan.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Silwer 27 okt 2011, 14:18

Alltså, de måste ju vara sega i plaste på nåt sätt så de inet splittras, men givetvis är det för rikorschetter de är användbara.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Daniel 27 okt 2011, 14:31

Tackgför testet leopold.

Men det bästa skyddet måste väl ändå vara en grov svetshjälm, Tänkte på om diabolen bara glider på "glaset/plasten" och gör så att hälften av kraften hamnar antingen övanför ögat eller under ögat. Var det något du såg leopold på ditt test ? eller splittras kulan ? studsar rakt fram ?

skulle funnits glasögon som var urholkat med kanter så att diabolen inte glider iväg :-P
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Silwer 27 okt 2011, 14:33

När de komer tillbaka har de inte den här kraften, det viktiga är att skydda ögat, övriga smällar får man ta.

Det är liksom konstigt mest om nån har dem på sig för att inte få en direktträff i ögat, den är nog inet kul att få nån annanstans heller.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Patrick 27 okt 2011, 14:42

Har ju testat på en paintballmask med en .22 och Accupell med utgångshastighet drygt 315mps, alltså ca 46J. Så här gick det på ungefär 2 meters skjutavstånd. De andra träffarna med JSB.

Vill man skydda ögonen räcker ju denna bra och den sitter skönt också. :Thumbupp:

Bild
Besök gärna www.onsalaskytte.se
Användarvisningsbild
Patrick
 
Inlägg: 201
Blev medlem: 09 jun 2008, 19:47
Ort: Bohus
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Cutlas .22

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Leopold 27 okt 2011, 14:43

Silwer skrev:Alltså, de måste ju vara sega i plaste på nåt sätt så de inet splittras, men givetvis är det för rikorschetter de är användbara.


Ja de verkar fungera bra för ändamålet trots min brasklapp, och tydligen är inte ens särskilda skytteglasögon klassade mycket bättre. Värt att notera att om man till äventyrs skulle få en sådan här direktträff i ögat så är det troligen inte bara ajöss med synen utan även att kulan fortsätter in i hjärnan eftersom skallbenet är mycket tunt där bakom.

Så att dessa glasögon höll så bra mot penetration är ju fantastiskt bra, att de sprack litet på slutet minskade knappast deras skyddseffekt nämnvärt och det kan hända att det delvis berodde på materialutmattning av de upprepade direktträffarna. I skarpt läge skulle glasögonen bytts ut efter en enda sådan träff.

Det mest sannolika är precis som du säger inte direktträffar utan rikoschetter som ofta har mycket lägre energi. Själv kommer jag inte att tveka en sekund att använda den här typen av billiga skyddsglasögon i fortsättningen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Leopold 27 okt 2011, 14:48

Daniel skrev:Men det bästa skyddet måste väl ändå vara en grov svetshjälm, Tänkte på om diabolen bara glider på "glaset/plasten" och gör så att hälften av kraften hamnar antingen övanför ögat eller under ögat. Var det något du såg leopold på ditt test ? eller splittras kulan ? studsar rakt fram ?

skulle funnits glasögon som var urholkat med kanter så att diabolen inte glider iväg :-P


Nej kulorna gled inte utmed plasten utan studsade iväg, kulorna deformerades ungefär som vanligt men behöll rätt mycket av sin energi så det var ett något riskabelt experiment. Det är klart att träffar man i låg vinkel och mot kanterna så kan det väl tänkas att man kan få en halvträff.

Mycket handlar ju om att man vill ha skydd som är lätta att bära och inte är i vägen, annanrs är väl risken att man inte använder dem så ofta.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Leopold 27 okt 2011, 14:50

Patrick skrev:Har ju testat på en paintballmask med en .22 och Accupell med utgångshastighet drygt 315mps, alltså ca 46J. Så här gick det på ungefär 2 meters skjutavstånd. De andra träffarna med JSB.

Vill man skydda ögonen räcker ju denna bra och den sitter skönt också. :Thumbupp:



Det där var riktigt imponerande tycker jag! Vet du vad det är för klassning på den, EN166B eller rent av A?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Patrick 27 okt 2011, 14:54

Har faktiskt ingen aning på klassningen. Men jag kan kolla upp för jag tror jag har linsen kvar i källare.
Besök gärna www.onsalaskytte.se
Användarvisningsbild
Patrick
 
Inlägg: 201
Blev medlem: 09 jun 2008, 19:47
Ort: Bohus
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Cutlas .22

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Silwer 27 okt 2011, 14:58

Det blir att besöka Jula då mao.

det är dumt att inte ha när man skjuter på annat än tavlor.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: "Ballistiska" skyddsglasögon eller vanliga från tex Jula

Inläggav Leopold 27 okt 2011, 15:29

Silwer skrev:Det blir att besöka Jula då mao.

det är dumt att inte ha när man skjuter på annat än tavlor.


:thumbupp:

Japp... eller gjorde som jag idag och testade glasögon, har aldrig sett på maken till rikoschetter det var rena studsmattan för diaboler.

Här är en talande filmsnutt som visar hur iofs mycket dyrare skyddsglasögon beter sig vid träff i ultra-slowmotion:




PS: får fortfarande inte inbäddning av youtube att funka undrar vad jag gör för fel...




Edit Daniel
Använder du adressen nedanför så fungerar inbäddningen.


Kod: Markera allt
http://www.youtube.com/watch?v=-KCj-7eu0Jg&feature=youtu.be


Tack Daniel, där satt den äntligen! Har tydligen gjort misstaget att ta kortversionen av länken man får i deras "dela", nu vet jag bättre!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster

  • Sponsorer