Skyttekort?

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Skyttekort?

Inläggav Leopold 06 dec 2016, 20:15

Jag försökte förklara varför dessa regler om skyttekort finns. Jag kan se en poäng med reglerna men det är inte säkert att jag förklarade så att alla förstår.

Det handlar inte om att jag eller någon annan går omkring och känner sig "rädd". Allt det handlar om är vad man kan vänta sig att de man tränar och tävlar tillsammans med känner till och vad man har att anpassa sig till under aktuell träning/tävling.

Går jag tex med en debutant på en tävling så väntar jag mig inte att denne person känner till hur man ska göra för att bete skyttemässigt säkert, då har jag extra koll på det och är beredd att ge råd och vägledning vid behov.

Kan mycket väl förekomma att även folk som borde veta hur man ska göra, har skyttekort etc och ändå visar sig göra fel - tex jag själv ibland - och då uppskattar jag att bristerna påtalas av skyttekamrater. Detta har hänt och det är så vi lär oss att bli bättre med tiden.
__
Bara som exempel från en pistolträning för inte så länge sedan. Vi hade skjutit en serie och det var läge att gå fram och markera. Men kommandot "markera" gavs aldrig, ändå började folk inkl jag trava iväg mot tavlorna... inte ok! Tyckte det var en bra poäng vi fick där av skjutledaren och visst man känner sig litet dum (vilket var meningen såklart).

Nu är det ju mer av superdisciplin vid pistolskytte jfr mycket annat men jag tror poängen framgår: det är inte alltid det finns en klar och tydlig skjutledare närvarande ute på fältskyttetävlingar (tex FT) och då måste deltagarna själva klara av att hålla säkerheten på topp i alla lägen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
bjosse (07 dec 2016, 16:17)

Re: Skyttekort?

Inläggav Rangemaster 24 dec 2016, 20:19

Utbildning i skyttekort innehåller mer än säkerhet.
Kursen innehåller lite av varje som en nybörjare bör veta. Bland annat olika klassindelningar, vapenlagen, föreningslära, skjutteknik och fysisk/mental träning. Det är också grenspecifikt, så för varje gren man vill skjuta i behövs en utbildning och godkänt prov. Tex gevär, lerduva, pistol eller K-pist. Ett utbildningsmaterial för enbart FT är på G.
Tävlingslicens är nödvändigt om man vill tävla utanför klubben.
HW 97 K
Feinwerkbau 300S
Haenel 310
Daisy 814 sporter
Stiga zenit
Feinwerkbau M/65
Brocock 38ME Magnum
Användarvisningsbild
Rangemaster
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 sep 2014, 21:06
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 40 gånger i 19 inlägg
Skytteklubb: Mörrums skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Föregående

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer