Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:https://idrottonline.se/StockholmsLuftjaktskytteforening-Skyttesport/
Naphets skrev:Hade hoppats på något mer närliggande, men man kan inte få allt .
börne skrev:Naphets skrev:Hade hoppats på något mer närliggande, men man kan inte få allt .
När det gäller skytte med luftvapen utomhus har man tur om det ens finns en skytteförening något så när i närheten av där man bor. Så man får helt enkelt räkna med lite restid.
zpiff skrev:Jag skjuter i rekommenderade förening, bor i Eskilstuna och det är närmaste klubb. Kollade med jaktskytteföreingen om att skjuta luft på deras banor och fick ett rungande nej. Så jag får ta en timmes restid och 11 mil enkel resa. :-/
Naphets skrev:är det så att eldvapengänget ser ned på luftgänget (generellt)?
Naphets skrev:zpiff skrev:Jag skjuter i rekommenderade förening, bor i Eskilstuna och det är närmaste klubb. Kollade med jaktskytteföreingen om att skjuta luft på deras banor och fick ett rungande nej. Så jag får ta en timmes restid och 11 mil enkel resa. :-/
Tack för input zpiff.
Oj det är så pass.
Ok ... då får jag utvärdera därefter.
Med tanke på att jag är novis så är frågan kanske dum men kan inte låta bli: är det så att eldvapengänget ser ned på luftgänget (generellt)?
zpiff skrev:Har försökt genom bekanta få veta varför de var så negativa, inget svar från styrande i föreningen förutom ett nej, Men verkar vara skilnaden mellan licensfritt vapen och licens på luftvapen, de verkar inte riskera problem med olagliga vapen på deras banor. Antar att det kan vara så på andra banor också.
Hej,
Detta är kanske en konstig fråga men om man inte frågar får man inga svar.
Jag undrar om det skulle kunna vara möjligt att komma och skjuta med luftgevär på era Viltmålsbanan? Jag skulle vilja träna för att kunna ställa upp i Field-Target tävlingar. Givetvis kommer jag att betala alla avgifter som behövs. Mitt gevär är en licensfritt HW97k (kaliber 4.5) med en Falcon T50 som kikarsikte.
Tack på förhand
Helt rätt inställning, utan att fråga vet man inte svaret.
Om du anser att förutsättningarna för din träning uppfylls hos oss är du välkommen att träna med luftgevär. Så då kommer vi till förutsättningarna:
Tillgänglighet: Viltmålsbanan är öppen enligt schema, normalt tisdag, torsdag och lördag.
Förutsättningar: 50 meters banan med grisfigur
Teknik, skottsensor reglerar start av målfigur efter stillastående skott.
Hur gör man: Lös polletter hos kundmottagningen på älgbanan, 4 polletter 40 kronor, varje pollett ger 2 löp (fram och tillbaka).
Så till att träna med ditt luftgevär, jag misstänker att det kan bli tufft med ditt gevär med hänsyn til att det är ett 10J gevär. Det både avseende avståndet till målet (fast och rörligt) samt att få reaktion på skottsensor.
Men du är varmt väkommen att prova, men som sagt, jag tror det blir tufft.
Med vänliga hälsningar
Luftpangarn skrev:Naphets, det är ju ganska litet biltrafik lördagar och söndagar, så resan från Upplands Väsby och Nykvarn är nog faktiskt inte så farligt tidskrävande. Så jag tror SLJF är ett mycket bra alternativ att träffa vuxna likasinnade luftskyttar. Och då kan man ju lära sig saker, och utbyta erfarenheter.
De andra alternativen i Stockholm jag hittat är inomhusskytte 10m, vintertid, och verkar mest vara ungdomsverksamhet. Bla i Sundbyberg, i en gymnastikhall. Men är man väl på motorvägen, kan man lika gärna bränna på till Nykvarn.
Nitro skrev:Det var ju ett seriöst och trevligt välkomnande kan jag tycka.
Svaret du fått är också rimligt.
Är avsikten att FT träna så tror jag inte riktigt att du vet hur FT funkar.
Nitro skrev:Det är ju inte rörliga mål, men du tänkte kanske att du skulle träna FT på den vanliga skjutbanan, vilket såklart går.
XY1 skrev:Luftpangarn skrev:Naphets, det är ju ganska litet biltrafik lördagar och söndagar, så resan från Upplands Väsby och Nykvarn är nog faktiskt inte så farligt tidskrävande. Så jag tror SLJF är ett mycket bra alternativ att träffa vuxna likasinnade luftskyttar. Och då kan man ju lära sig saker, och utbyta erfarenheter.
De andra alternativen i Stockholm jag hittat är inomhusskytte 10m, vintertid, och verkar mest vara ungdomsverksamhet. Bla i Sundbyberg, i en gymnastikhall. Men är man väl på motorvägen, kan man lika gärna bränna på till Nykvarn.
Håller med dig! Men han behöver inte åka hela vägen till Nykvarn...det räcker med Huddinge, Gladö!
Silwer skrev:Intresset är lågt, gamla skytte banor finns ju men ofta stängda pga ljudet då folk bytt i närheten tex, och tyvärr låter ju pcp med.
Luftpangarn skrev:Naphets, det är ju ganska litet biltrafik lördagar och söndagar, så resan från Upplands Väsby och Nykvarn är nog faktiskt inte så farligt tidskrävande. Så jag tror SLJF är ett mycket bra alternativ att träffa vuxna likasinnade luftskyttar. Och då kan man ju lära sig saker, och utbyta erfarenheter.
Naphets skrev:Allt är upp till mig nu.
Utmaningen är tiden. 2-barnsfar i yngre åldern med en fru som inte tycker skytte är lämpligt...
Fortsättning följer
Freerider skrev:Naphets skrev:Allt är upp till mig nu.
Utmaningen är tiden. 2-barnsfar i yngre åldern med en fru som inte tycker skytte är lämpligt...
Fortsättning följer
Välkommen till klubben. Kan du berätta hur det går pga jag sitter i samma sits, snälla?
Naphets skrev:Hur menar du? Syftar du på skyttet, barn, tillåtelse från frun, tid och/eller hitta klubb?
Freerider skrev:Naphets skrev:Hur menar du? Syftar du på skyttet, barn, tillåtelse från frun, tid och/eller hitta klubb?
______JA!_______
Återgå till Skytteklubbar och föreningar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster