Förslag o info. Hur föra en klubb framåt.

Här pratas det om diverse skytteklubbar och föreningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Förslag o info. Hur föra en klubb framåt.

Inläggav lunnahöja 16 feb 2014, 12:44

Jag heter Jan o går under alias Lunnahöja här på forumet. Jag är också en av styrelseledamöterna i Vittsjö snipers (vsk). För info kan jag först nämna att 2st lådor kommer att sättas upp på Lehultsbanan en i varje skyttepaviljong. De kommer att innehålla vardera 1st kollegieblock där man skriver upp sig när man är på banan och skjuter. Man skriver namn, klubb, medlemsnr, vad man har skjutit, och ungerfär hur många skott.
EX, Sven Svensson,vsk,medl 1131, luft 5,5 ca 100skott + 22lr ca 50skott, och datum. Skriv absolut INGA personnummer. Dessa uppgifter kommer sedan att ligga till grund för behovsintyg o liknande. uppgifterna kommer att samlas in 1ggn/månad.
Vid sista styrelsemötet kom det upp en diskussion ang hur svårt det är att få reda på enskilda medlemmars önskemål om saker och ting, ex hur/vilka förbättringar/utbyggnader/ förändringar man skulle vilja se genomförda både på banan och i klubben. Därför får man gärna skriva angående sådana önskemål i ovan nämnda kollegieblock också. Vi i VSK har ju även en hemsida med internt forum där sådant gärna får meddelas,detta skulle väsentligt underlätta vårt styrelse arbete och förhoppningsvis hjälpa till att föra klubben framåt. Att jag skriver detta på ett öppet forum är dels för att även andra Forums skribenter skall kunna komma med användbara tips.
Hur gör NI i andra klubbar? Och kanske har vi i VSK redan något ni skulle kunna använda i era klubbar.
Väl mött ute på banorna inför ett förhoppningsvis fantastiskt 2014. mvh.Jan vittsjö Snipers
lunnahöja
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 apr 2012, 07:36
Ort: HASSLEHOLM
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 28 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: vittsjö snipers
Luftvapen favorit: FWB, AIR ARMS,EVANIX,FX,HW 97K

Följande användare vill tacka lunnahöja för detta inlägg
Sniperace (17 feb 2014, 18:52), Nitro (17 feb 2014, 19:38)

Re: Förslag o info. Hur föra en klubb framåt.

Inläggav lunnahöja 17 feb 2014, 18:33

lyfter fram tråden lite
lunnahöja
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 apr 2012, 07:36
Ort: HASSLEHOLM
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 28 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: vittsjö snipers
Luftvapen favorit: FWB, AIR ARMS,EVANIX,FX,HW 97K

Re: Förslag o info. Hur föra en klubb framåt.

Inläggav Sniperace 17 feb 2014, 18:53

Man kan också maila önskemål till klubben. vskf@vskf.se

på Lunnahöja, det är inte vsk, utan vskf! :)
Senast redigerad av Sniperace 17 feb 2014, 19:57, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: Förslag o info. Hur föra en klubb framåt.

Inläggav Batistuta 17 feb 2014, 19:32

lunnahöja skrev:Hur gör NI i andra klubbar?

MSG gör nog inte något annorlunda än ni, dock har vi FT som huvudsaklig inriktning vilket innebär lite mer jobb för de ansvariga när det är dags för tävling/träning. Vi har haft en fantastisk medlemsinströmning, på två är har det blivit + 55 medlemmar. Det jag tror har dragit folk är öppenhet och de flesta skyttegrenarna på en fin bana.

Sedan detta forum, hemsidan och inte minst eldsjälar som tänker på andra i första hand är nog en viktig faktor.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
Nitro (17 feb 2014, 19:37)

Re: Förslag o info. Hur föra en klubb framåt.

Inläggav Nitro 17 feb 2014, 20:03

Just att föra en klubb framåt!
Ingen brådska, då man inte kan tvinga folk att bli medlemmar.
Nummer ett måste ju vara att få befintliga medlemmar att trivas så de vill vara kvar och trivas.
Vi fick ju ett stort dropp då mörrum drog igång, och det tycker inte jag är något konstigt. Ganska naturligt helt enkelt.
Jag är helt övertygad om att detta är en sport på framarsch, men allt måste få ta sin tid. Trevligt om man anordnar månadstävlingar o.dyl.
Sen har ju vår anläggning som sån en del att önska, så det är ju bara frågan om hur det går att fixa.
Jag har ju alltid trivts med er andra och det gör ju att man också trivs.
Jag har ganska pressat program ett bra tag framöver då jag pluggar högskola samtidigt som jag jobbar heltid, så det är inte så ofta jag har möjlighet att delta på klubben.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Förslag o info. Hur föra en klubb framåt.

Inläggav börne 17 feb 2014, 20:27

Nitro skrev:Nummer ett måste ju vara att få befintliga medlemmar att trivas så de vill vara kvar och trivas.

:thumbupp:
Trodde aldrig skytte skulle bli en sådan stor grej för min del... men jag som medlem i MSG stortrivs & jag har stannat kvar :)

Kommer ihåg att jag för snart ett år sedan mailade Leif på MSG ang hur man blev medlem osv, sa att jag gärna ville ha nånstans att kunna skjuta på lite längre håll. Bara att åka dit sa han. Tog mod till mig & åkte dit en lördag för att se hur det fungerade, hade noll erfarenhet av en skytteklubb.

Mitt första möte direkt när jag hoppade ur bilen var med Batistuta, sa hej tänkte kolla lite hur detta fungerar & kanske bli medlem sa jag lite blygt varpå han vrålar PÄÄÄÄRAN.... NY MEDLEM :smt007 päran kommer ut från klubbhuset med ett papper med alla uppgifter, allt med glimten i ögat & min första tanke var att detta var inga stroppiga typer här ska man nog kunna trivas :lol: Ssen fick jag testa på FT för första gången i mitt liv, alla var trevliga & jag har inte missat många lördagar sedan dess.

Önskar att alla som åker till en skjutbana som ny får samma bemötande, kändes som man blev kompis med alla på en gång.

Kanske inte direkt ett tips på att föra en klubb framåt då det är ganska självklart, men mitt tips får bli att ett bra bemötande så fort en ny kommer är väldigt viktigt så att denna person åker dit igen & förhoppningsvis blir "skottskadad" för resten av livet.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Förslag o info. Hur föra en klubb framåt.

Inläggav Jazz 17 feb 2014, 20:41

Vittsjö har ett ganska ambitiöst program för att modernisera banan. Så det ska nog bli bra. Sedan har väl alla klubbar en bröllops månad innan medlems antalet stabiliseras. Något till Vittsjös nackdel för tillfället är att vi har väldigt många olika discipliner. Vi är en hel del som inte har tid helt enkelt att skjuta samtliga sorters skytte. Fördelen är den att det finns mycket att prova på. Tyvärr tror jag tex att det blir sista året för korthåll i klubben om det inte kommer fler och skjuter. Men det är som så att alla som hittills har köpt tex 22Lr gevär skjuter med öppna eller kikar sikte. Ingen har ett gevär med diopter. I fjol så hände det en gång att en medlem ville skjuta korthåll. I år kommer de gevären att konverteras till att även skjuta 100m precision så vi har gevär att låna ut till det med. Men även om en gren försvinner så tror jag inte det finns någon annan skjutbana i södra sverige som har ett så stort utbud som Vittsjö. Så för Vskf ser jag inte någon fara för idag. Vi har även plats till en Ft bana, tyvärr verkar det som ingen har intresse för den sortens skjutning för tillfället men det kanske ändras.
:Hughug:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Förslag o info. Hur föra en klubb framåt.

Inläggav Leopold 17 feb 2014, 22:34

Mycket bra trådinitiativ! Det är säkert många klubbar som funderar på de här sakerna hur man får verksamheten att växa och lyfta.

Tycker det är en bra idé med att ha en loggbok där skyttarna registrerar sin aktivitet, på ett eller annat sätt borde detta fångas in. Förslag måste komma in från de som är aktiva i de olika aktiviteterna, det är vad de aktiva gör - och skulle vilja göra - som bör vara styrande för vad de gemensamma resurserna ska satsas på.

De saker som lockat mig till Vittsjö och Mörrum är den kravlösa gemenskapen och de härliga skyttepolarna, plus den breda skjutverksamheten. Man kommer när man har lust och åker hem när man tycker. Man kan skjuta med allt möjligt på varierande mål inkl plinking om man har lust med det. Luft och .22 LR skjuter ofta sida vid sida och det känns helt naturligt att det blir så.

De traditionella klubbarna har ofta en mera styrd verksamhet där man skjuter en enda sak gemensamt på träningstillfällena, detta är då annonserat enligt skjutschema.

Exemplet är pistolklubben jag är med i, träningstillfällena under skyttesäsongen är hårt styrda av skjutledare och man skjuter superdisciplinerat en viss tid, kör serierna i en viss gren, noterar resultaten, packar ihop och åker hem. Det förekommer även friare skytte, man kan tex åka dit och panga litet tillsammans med en polare eller ensam men de schemalagda träningstillfällena är oftast väldigt målstyrda och det ska produceras en resultatlista som standard.

Förmodligen kommer behovet av denna styrning av att det är ca 20 - 30 skyttar vid varje tillfälle och det är tre-fyra skjutningar i veckan med grenar enligt ett rullande schema. Alla skyttar dyker inte upp vid varje träningstillfälle men det finns något för alla under veckan. Att resultat behöver registreras noga kommer bla av behov att upprätthålla licenserna och kompetenskraven som hör samman med detta inom pistolskyttet.

Klubbtävlingarna i Mörrum i FT påminner en smula om detta mera uppstyrda tränandet, motsvarande har funnits i Vittsjö på korthållsskyttet .22LR. Motiven är annorlunda men jag tror det är viktigt att ha både - ock, både det fria tränandet och de mera uppstyrda tillfällena där man noterar resultat. Ju fler deltagare desto viktigare men det jag tycker det är intressant även om man bara är en handfull skyttar. Inget hindrar att man kombinerar detta vid ett och samma träningstillfälle, man kan börja med och skjuta sin träningsomgång FT eller BR (eller vad nu är) och sedan skjuta fritt eller tvärtom.

En fråga i det sammanhanget - om fler tycker som jag - är att komma överens om vad det är för grenar man ska köra med i dessa mer uppstyrda träningssessioner. Det kan skilja från klubb till klubb såklart var man vill "lägga krutet" och man behöver inte köra samma gren vid alla månadstävlingar eller vad man kallar det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Förslag o info. Hur föra en klubb framåt.

Inläggav lunnahöja 21 feb 2014, 09:23

"boxarna" lådorna för närvaraorapportering och förslag är nu sedan igår kväll monterade på respektive skjutstation vid Lehultsbanan. MVH JAN.
lunnahöja
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 apr 2012, 07:36
Ort: HASSLEHOLM
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 28 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: vittsjö snipers
Luftvapen favorit: FWB, AIR ARMS,EVANIX,FX,HW 97K


Återgå till Skytteklubbar och föreningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer