Forshaga jakt och sportskytteklubb

Här pratas det om diverse skytteklubbar och föreningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Leopold 04 aug 2017, 20:24

Gällande detta med att locka till sig nya... eller ens "de gamla" så är det inte lätt. Och man kan inte förklara det genom att det skulle införts några nya regler som skulle sätta käppar i hjulet.

Jag har varit med på två informella skyttetillställningar under semestern, en uppe i Piteå-trakten med upptagningsområde PLVK mest (även allmänt på forumet) och en i Tollarp, allmän inbjudan på forumet. Vid båda dessa tillfällen var det ok att dyka upp med vad man har att panga med, inga krav på skyttekort eller licens att tävla i FT under SvSF.

Resultat? Tyvärr magert med nya skyttar, en och annan dyker upp men inga större tillströmningar. Snarare att de man trodde skulle dyka upp lyser med sin frånvaro.

Så skyll inte på regler eller krav på licenser och skyttekort.

Jag tror vi är usla på att marknadsföra helt enkelt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Frank69 05 aug 2017, 05:55

Sorry för OT i Forshaga tråden... :oops:
Om man tänker rent statistiskt så är det kanske inte så illa i Svea.
Hur många aktiva FT skyttar finns det t.ex i England i förhållandet till folkmängd?
Tror vi ligger bättre till än dem. :)
Det är ju ingen billig sport och den kräver en hel del tid... och detta påverkar säkert antalet utövare.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Avalonblower 05 aug 2017, 09:33

Kapten Kamin skrev:
Avalonblower skrev:Man får lära av historien.

Hur såg det ut tidigare?

Vad är skillnaden då mot nu?

Jag är ledsen, men det säger mig ingenting.
Jag va inte med förr, så dessa svunna tider har jag bara hört som fabler.
Var det att det inte fanns licenskrav som lockade mer då?
Var det att du inte behövde va ansluten till förbundet som gjorde det så mycket lättare.?
Va det att du inte behövde visa din kompetens med ett skyttekort?
Va korven godare?
Ge gärna nåt konkret exempel på vad som skulle få en större bred inom FT idag. Jag är den första att haka på om du har lösningen.


Det hela fungerar enligt samma princip som förtroende - det tar lång tid att bygga upp men det går fort att rasera.

Oavsett om man pysslar med företagande, organisationer, bloggande eller tävlingsverksamhet så krävs det en ganska lång startsträcka innan man bygger upp en volym. Släpper man sedan aktiviteten så försvinner volymen fort och då tar det nästan lika lång tid att bygga upp den igen.

Man kan inte tro att en eller ett par fria tävlingar i skuggan av flertalet (nåja, relativt) stängda tävlingar plötsligt skapar folkvandring - då fungerar det helt enkel inte.

Fallmålsskyttet i Sverige hade en boom 98-00 (Axsor Cup), sedan så planade det ut ett par år för att sedan lyfta vid 03-04 då SLUG drog igång mer regelbundna tävlingar i (relativt) organiserad form, detta följdes av ett par års utplaning och nedgång under vilket Onsala började 06. Sedan kom ännu en boom vid 08 som bar till 10 då man styrde om verksamheten under förbundets paraply och lejonparten av deltagarna försvann. Sedan dess så har vi haft en stadig men långsam nedgång överlag och tidigare etablerade klubbar som Laxå, Borlänge och Falun har försvunnit, liksom någon enstaka ny dag stjärna (Fuxerna).

Jag säger inte att alla beslut i samband med förändringen 10 var fel - att exempelvis kräva licens är ett högst rimligt krav, men att skapa alla icke-juridiska begränsningarna (skyttekort, klubbmedlemsskapskrav, tävlingslicenser) etc var det.

Det har givit oss överlag väldigt lite men det har öppnat dörren för ett fåtals internationella tävlande.

Den största missen var att inte ha kvar en helt fri klass för 10J.

Här fanns tillväxtmöjligheten att få in entusiaster ur vilka man därefter hade kunnat hitta arrangerande eldsjälar och sådana som vill gå upp till 16J. Det är ju så att om något uppfattas (märk väl, det behöver inte vara så de facto) som krångligt, dyrt och tidskrävande så finns det en tröskel som minskar antalet deltagare.

Finns det däremot ingen tröskel utan det uppfattas som enkelt, billigt och smidigt så får man det lättare att attrahera fler utomstående till att delta.

Fallmålsskyttesporten i Sverige saknar helt enkelt en instegsklass värdig namnet, ett pröva-på-år duger inte.

Man måste utveckla och vidhålla en strategi och sedan vara uthållig nog att driva den ett par år framöver, då kan man få resultat - annars inte.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Kapten Kamin 05 aug 2017, 10:39

Avalonblower skrev:Oavsett om man pysslar med företagande, organisationer, bloggande eller tävlingsverksamhet så krävs det en ganska lång startsträcka innan man bygger upp en volym.

Helt sant.
Avalonblower skrev:att exempelvis kräva licens är ett högst rimligt krav, men att skapa alla icke-juridiska begränsningarna (skyttekort, klubbmedlemsskapskrav, tävlingslicenser) etc var det.

Vad gäller licenser är vi överens. Sen anser jag att klubbmedlemskap är självklarhet. Hur ska klubbarna annars få ekonomisk bärighet? Vem ska betala för kalaset om alla bara vill komma till dukat bord?
Skyttekort och tävlingslicens är ett bra sätt att visa försäkringsbolag och polisen att vi tar säkerheten på allvar. Skulle olyckan vara framme så vill inte jag vara oförsäkrad idag.
Avalonblower skrev:Fallmålsskyttesporten i Sverige saknar helt enkelt en instegsklass värdig namnet, ett pröva-på-år duger inte.

Det har vi helt olika syn. Debutantklassen är en fantastisk och mig veterligen helt unik möjlighet att få vara med och prova på sporten helt utan motkrav. Jag vet ingen annan sport som har så öppna dörrar? Den möjligheten ska vi värna om.
Avalonblower skrev:stängda tävlingar

Det är bara SM som inte har denna debutantklass.

Jag är helt medveten om att vissa inte fixar när det blir "för seriöst" och det blir krav på någon slags motprestation. Men då är man enligt mig inte heller tillräckligt intresserad av skytte i organiserad form. :Hughug:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
a_gunther (05 aug 2017, 12:32), Tomaz (05 aug 2017, 14:48)

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Avalonblower 05 aug 2017, 14:27

Sen anser jag att klubbmedlemskap är självklarhet. Hur ska klubbarna annars få ekonomisk bärighet? Vem ska betala för kalaset om alla bara vill komma till dukat bord?


Klubbarna cashar in på de som väljer att tävla i klassen 16J. Att man på detta sätt "subventionerar" 10J får man se som en investering för framtiden då man i gengäld får en möjlighet att värva deltagare från 10J till 16J.

Sedan så är en klubb inte en självklarhet för att köra en tävling, jag har deltagit i en tävling där "deltagaravgiften" var att alla som skulle tävla hade med sig ett eget fallmål som samlades ihop av arrangören under inskjutningstimman varvid "knytkalasmålen" placerades ut till gemensamt nyttjande på den i förväg planerade och förberedda banan. Man behöver inte alltid gå över ån efter vatten.

Debutantklassen är en fantastisk och mig veterligen helt unik möjlighet att få vara med och prova på sporten helt utan motkrav. Jag vet ingen annan sport som har så öppna dörrar?


Det stämmer - i relation till andra skyttesporter.
Men det är inte detta som den tänkbara tävlanden jämfört mot. Han väger mellan att tävla eller att inte tävla och mäter sedan kostnader och omak i relation till andra aktiviteter, inte mot andra skyttesporter.

Är det enkelt, billigt och smidigt så deltar han, är det krångligt, dyrt och omständigt så gör han något annat som inte involverar skytte.

Den möjligheten ska vi värna om.


Om man bara värnar om vad man har och inte driver ambitionen att förbättra situationen så avvecklar man indirekt sin egen verksamhet.
Det finns bara två sätt att möta framtiden, man utvecklas eller man avvecklas.
Att bara sitta och vara nöjd duger inte, då avvecklar man.

Skyttekort och tävlingslicens är ett bra sätt att visa försäkringsbolag och polisen att vi tar säkerheten på allvar. Skulle olyckan vara framme så vill inte jag vara oförsäkrad idag.


Ytterst få skyttar är intresserade av vad polisen tycker och få poliser är intresserade av luftskytte. Personligen så har jag en fritidsförsäkring som innefattar luftskytte (ink tävlingar) igenom mitt fackförbund. De flesta människor har försäkringar idag. Har man det inte men känner ett behov av det så kan man skaffa det på enskild basis.

Jag är helt medveten om att vissa inte fixar när det blir "för seriöst" och det blir krav på någon slags motprestation. Men då är man enligt mig inte heller tillräckligt intresserad av skytte i organiserad form.


Om man inte ser tröskeln så kan man aldrig undvika den.

Din pool av tänkbara framtida medtävlanden är inte per automatik intresserade av skytte i organiserad form.
De uppskattar luftskyttet just eftersom det är skytte i oorganiserad form, denna anspråkslöshet är för många själva poängen med just luftskytte.

Ser man inte problemen med att luftskyttet är organiserat så hamnar man just i den sits där man sitter nu.
Är man sedan inte beredd att ompröva sina positioner så kommer man att få vänja sig vid stagnation och avveckling av verksamheten...

För oss som inte längre tävlar så är det inget problem - överlever F/T så är det trevligt, dör det så hamnar vi på samma ruta där vi redan står.

Det är ni som tävlar som har allt att förlora på att inte räta upp verksamheten och få den till att växa eller överleva.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Kapten Kamin 05 aug 2017, 16:16

Avalonblower skrev:Klubbarna cashar in på de som väljer att tävla i klassen 16J. Att man på detta sätt "subventionerar" 10J får man se som en investering för framtiden

Vilken klubb/förening vill ha folk som åker snålskjuts?
Inte Forshaga i alla fall. Prova på, är alla välkomna att göra men jag tänker inte betala för folk som vill glida med gratis.
Avalonblower skrev:alla som skulle tävla hade med sig ett eget fallmål som samlades ihop av arrangören under inskjutningstimman

Så banbygge ska ske en timme innan tävling? Med mål som man inte har hunnit testskjuta och kontrollera? Som upplagt för problem...
Avalonblower skrev:Han väger mellan att tävla eller att inte tävla och mäter sedan kostnader och omak

Vad det är för "kostnader och omak" du menar finns med debutantklassen.? Det är ju bara för vem som helst att dyka upp och prova på.
Avalonblower skrev:.. räta upp verksamheten..

Det är precis det som har gjorts och det passar inte dom som vill skjuta mer från höften.

Om du vill dra ihop en mer okomplicerat skytteträff, så kommer jag gärna med mina fallmål. Jag tycker allt luftskytte är kul, men det jag brinner för är ren Field Target.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
a_gunther (05 aug 2017, 16:25), Nitro (05 aug 2017, 21:03)

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav börne 05 aug 2017, 17:20

Kapten Kamin skrev:Vilken klubb/förening vill ha folk som åker snålskjuts?

Det vill man inte ha på något sätt i samhället... dock är det ju många slashasar som försöker :thumbner:

Men är kanske dags att sätta punkt för denna diskussion i denna tråden, känns som att den sabbar Forshagas klubbtråd! Det var nog mitt fel att det började då jag drog in skillnader mellan klubbar osv!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav TheFoes 05 aug 2017, 18:04

Avalonblower skrev:Man får lära av historien.

Hur såg det ut tidigare?

Vad är skillnaden då mot nu?

Satelitbloggaren brukar snacka om detta rätt ofta.
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Kapten Kamin 05 aug 2017, 19:39

börne skrev:
Kapten Kamin skrev:Vilken klubb/förening vill ha folk som åker snålskjuts?

Det vill man inte ha på något sätt i samhället... dock är det ju många slashasar som försöker :thumbner:

Men är kanske dags att sätta punkt för denna diskussion i denna tråden, känns som att den sabbar Forshagas klubbtråd! Det var nog mitt fel att det började då jag drog in skillnader mellan klubbar osv!

Jag tycker det är en viktig fråga, så det gör inget att det lyfts fram här. :Hughug:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Avalonblower (05 aug 2017, 21:16)

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Avalonblower 05 aug 2017, 21:16

Vilken klubb/förening vill ha folk som åker snålskjuts?
Inte Forshaga i alla fall. Prova på, är alla välkomna att göra men jag tänker inte betala för folk som vill glida med gratis.


Betrakta det som en investering, inte en kostnad.

Sedan så har folkrörelserna, där sportskyttet hör hemma, en fin tradition av solidaritet så jag ser i sak inga problem med att man inte nödvändigtvis låter alla parter bära sina egna kostnader. Det är som med den allmänna skatteuppbörden, det är inte säkert att jag utnyttjar samhällets kostnader på samma nivå som jag själv betalar skatt men det spelar inte mig någon roll - jag betalar gärna min skatt eftersom det gynnar verksamheten (samhället) i sin helhet.

Så banbygge ska ske en timme innan tävling? Med mål som man inte har hunnit testskjuta och kontrollera? Som upplagt för problem...


Det funkade helt utmärkt, men så ägnade man sig inte åt att räkna Troy-värden på målen heller...

Vad det är för "kostnader och omak" du menar finns med debutantklassen.? Det är ju bara för vem som helst att dyka upp och prova på.


Ja, första året. Sedan gäller klubbmedlemskap, skyttekort, tävlingslicens, deltagaravgift osv...

Jag tycker allt luftskytte är kul, men det jag brinner för är ren Field Target.


Det är kul att du gillar det men som utvecklingen fortsätter som den gör så får du gilla den ensam till sist...
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Nitro 05 aug 2017, 21:26

Kapten Kamin skrev:Jag tycker det är en viktig fråga, så det gör inget att det lyfts fram här. :Hughug:

Då så!
Håller helt med i Kamins inlägg i denna som jag ser det lätta fråga.
Jag upplever det definitivt inte som att det är för få FT skyttar för att tävlingarna ska bli hållbara.
Visst är vissa klasser nästan tomma som fullfartsklassen t.ex. men för övrigt så är vi definitivt många nog för att det ska bli seriöst.
Nu deltar vi även i stora internationella tävlingar vilket knappast hände förr. Med tanke på hur länge Sverige har hållit på med FT skytte med internationella regler så tycker jag att resultaten är ok.

Men det var ju ett djädra tjat hur vi ska få fler utövare i FT sporten. 8)
Varför ska vi ha fler......det funkar bra som det gör, vad är problemet :thumbupp:
Visst kunde det varit kul med fler men jag ser det inte som ett problem. De som vill va med har vissa inte helt orimliga krav att följa. Pallar man inte med dessa enkla krav så får man väl fixa egna träffar med egna regler eller inga regler alls, vad vet jag.

Vi är ju några här på forumet som har ordnat privata föreställningar där det inte ställs så höga krav, men det är få nybörjare som kommer och säkert av olika anledningar. Men att det skulle vara alla "krångligheter" + alla "kostnader" som gör att folk inte kommer tror jag inte mycket på.
Utan det handlar om intresse. Är man intresserad så löser man dessa problem. Är man inte tillräckligt intresserad så åker man inte ens iväg på dessa privata tillställningar där det inte ställs så många krav.

Ja nu har jag också fått skriva av mig lite........
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Avalonblower 05 aug 2017, 22:00

Jag upplever det definitivt inte som att det är för få FT skyttar för att tävlingarna ska bli hållbara.


Så bra.

Då finns det ju inget problem och Kapten Kamin kan slappna av - allt fungerar ju helt utmärkt.

:)
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav börne 05 aug 2017, 22:05

Kapten Kamin skrev:Så banbygge ska ske en timme innan tävling? Med mål som man inte har hunnit testskjuta och kontrollera? Som upplagt för problem...

Kan ju bara hålla med. Inte en chans att vi ens skulle hinna få ut målen till skjutplatsen innan start, sen ska målen ställas på plats, linor ska dras ut eller som vid många stationer skruvas upp i träden! Det är en viss skillnad på banorna idag & då skulle jag tro om man hann med detta på en timme!
Senast redigerad av börne 05 aug 2017, 22:13, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav börne 05 aug 2017, 22:10

Avalonblower skrev:
Vad det är för "kostnader och omak" du menar finns med debutantklassen.? Det är ju bara för vem som helst att dyka upp och prova på.


Ja, första året. Sedan gäller klubbmedlemskap, skyttekort, tävlingslicens, deltagaravgift osv...

300kr per år för medlemskap i min klubb, skyttekortet har jag för mig kostade 50kr, tävlingslicens 300kr per år, 100kr per klass & tävling!

Alltså är det en rätt billig hobby/sport när man väl har prylarna!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Kapten Kamin 05 aug 2017, 22:26

Avalonblower skrev:Kapten Kamin kan slappna av

Som jag sagt till dig tidigare, så ser jag gärna fler skyttar.
Det är bland annat därför jag senaste åren har:
startat upp FT i ny förening.
startat upp ungdomsverksamhet
haft provapåskytte för skolklasser.
haft provapåskytte vid andra skyttetävlingar i klubben.
fått in 8 nya medlemar till klubben.

Hur ser ditt facit ut?
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Blackpowder (07 aug 2017, 09:18), soren (22 dec 2017, 14:24)

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Avalonblower 05 aug 2017, 22:29

Kapten Kamin skrev:
Avalonblower skrev:Kapten Kamin kan slappna av

Som jag sagt till dig tidigare, så ser jag gärna fler skyttar.
Det är bland annat därför jag senaste åren har:
startat upp FT i ny förening.
startat upp ungdomsverksamhet
haft provapåskytte för skolklasser.
haft provapåskytte vid andra skyttetävlingar i klubben.
fått in 8 nya medlemar till klubben.

Hur ser ditt facit ut?


Mitt facit innehåller 0 engagemang eftersom jag inte tävlar längre.

Det är jättebra att du pysslar med det som du känner är meningsfullt och jag önskar dig all framgång i detta.

Huruvida jag tror på att det kommer att gå bättre eller inte spelar i sak ingen roll.

Kör på bara o är ni dessutom nöjda med antalet deltagare i sporten just nu, som någon gav åsikt för här ovan, så är det bara att gratulera.

Dyker det upp någon fri tävling så är jag redo, annars så rullar tillvaron på som vanligt för min del.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav börne 05 aug 2017, 23:04

Avalonblower skrev:Dyker det upp någon fri tävling så är jag redo, annars så rullar tillvaron på som vanligt för min del.

Har redan varit två i år som Nitro påpekade, dock lyser alla som bara vill skjuta för det är kul & slippa "byråkratin" med sin frånvaro!

Visst det är semestertid då dessa skytteträffar äger rum & folk är uppbokade men nog borde väl lite fler lockas till det kan man tycka... men verkligheten är väl sådan att folk hellre sitter & trycker i sina stugor istället för att komma ut & träffa likasinnade!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Kapten Kamin 06 aug 2017, 13:35

Idag blev det en snabb skytteträff mellan skurarna.
Hugo tränar stå lite extra, då knä inte funkar för benen ännu.
För att följa länken så måste du registera dig.


Kamin skjuter in Lucas PCP.
För att följa länken så måste du registera dig.


Tomaz vässar knä, med nya fjäderriggen.
För att följa länken så måste du registera dig.


Daniel testar också knästående..
För att följa länken så måste du registera dig.


Och så här glada är vi för bodegan när regnet öser ner..
Här ryms 50 Pers lätt under tak. Och lika många inne i stugvärmen. :thumbupp:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
thorgus (06 aug 2017, 13:57), gubbe (06 aug 2017, 14:02), skjutglad (06 aug 2017, 15:02), David_M (06 aug 2017, 16:29), Leopold (06 aug 2017, 19:45), Nitro (06 aug 2017, 21:23)

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Tomaz 06 aug 2017, 15:24

Mina tjejer ville prova på att skjuta lite field target också... :)

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
gubbe (06 aug 2017, 15:42), Kapten Kamin (06 aug 2017, 15:52), David_M (06 aug 2017, 16:30), thorgus (06 aug 2017, 18:10), Leopold (06 aug 2017, 19:45), skjutglad (06 aug 2017, 20:36), Nitro (06 aug 2017, 21:24)

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Kapten Kamin 10 sep 2017, 11:14

Idag har vi första Svensk-Norska träningslägret.
En av dom nya i Norge ville titta förbi och få lite coachning. :thumbupp:
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
David_M (10 sep 2017, 15:31), Nitro (10 sep 2017, 16:18), Johanna (10 sep 2017, 17:19)

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav gubbe 10 sep 2017, 14:53

Kapten Kamin skrev:En av dom nya i Norge ville titta förbi och få lite coachning.


Han har vett att välja dom bästa. :wink:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Kapten Kamin 10 sep 2017, 16:38

gubbe skrev:
Kapten Kamin skrev:En av dom nya i Norge ville titta förbi och få lite coachning.


Han har vett att välja dom bästa. :wink:

I alla fall den närmaste.. :Thumbupp:
Det blev hela 5 timmar med fokuserad träning idag.
Det kändes riktigt bra. Dessutom fick jag testa den alternativa tum-positionen jag karvde ut i stocken igår.
Det krävs god kännedom om FTP900:an för att se skillnaden.. Men jag blev nöjd.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Kapten Kamin 16 sep 2017, 10:27

Pay back time..
Idag sköter jag grillhörnan när hagelskyttarna har sista tävlingen för året. :thumbupp:

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Kapten Kamin 16 sep 2017, 13:33

Det smäller...
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Air (17 sep 2017, 08:19)

Re: Forshaga jakt och sportskytteklubb

Inläggav Kapten Kamin 04 dec 2017, 20:14

Ikväll har vi julbord för klubbens eldsjälar. Dvs dom som ställt upp lite mer under året som gått.
Runt 25 av dom 40 inbjudna hade möjlighet att komma.
Förövrigt så tillreddes maten av Pink Sniper som jobbar extra på restaurangen ifråga. :thumbupp:

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Nitro (04 dec 2017, 20:15), Batistuta (04 dec 2017, 20:32), soren (05 dec 2017, 16:54)

FöregåendeNästa

Återgå till Skytteklubbar och föreningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer