"Lathund" för att starta en luftskytteklubb

Här pratas det om diverse skytteklubbar och föreningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: "Lathund" för att starta en luftskytteklubb

Inläggav Ulf 22 sep 2011, 21:16

Silwer skrev:Jo, men hur går det om alla inblandade saknar licens för luftvapen?

alltså får alla vänta 6 månader i sin klubb då för att sen söka?, det hela blir konstigt det får du hålla med om.

För nån måste ju skriva intygen och tanken måste ju varit tat denna hade licens och ansvarig på nåt sätt kan man tänka sig.

Jag menar regeln gäller ju om de får sin klubb godkänd.

De flesta klubbarna har väl startats med nån som har licens i toppen redan så att säga.


Ingen av oss i Piteå hade nån målskyttelicens i begynnelsen.
Blev först andra säsongen vi var aktiva.
Om vi aldrig skrivit i konstitutionen redan vid "skapandet" va klubben att 2 personer var av klubben utnämnda/akrediterade att utfärda föreningsintyg, hade de inte funkat förstås.
Tack vare Onsalagänget fick jag info om att göra detta , om vi framledes avsåg att söka licenser.

Iom att första licansökan blev aktuell år 2 sas, så hade ju första sökanden redan varit aktiv medlem längre än 6 mån.

Om det är så du tänker Silwer ?
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: "Lathund" för att starta en luftskytteklubb

Inläggav Silwer 22 sep 2011, 21:28

Ja det var det jag ville ha svar på.

Då förstår jag hur det funkar, och då vet även den här killen i tråden vad han ska skriva, för även om han inte söker att enbart få ut licenser så är de ju nödvändiga ändå för att få en "riktig" skytteklubb för fullfartsluftvapen.

Jag fattade helt enkelt inet hur man började när ingen hade licens från början, hur kan man då liksom vara aktiv i en klubb för ändamålet som det heter där jag bor.
Men det gör alltså inget om mna skjuter 10J så länge tills man uppfyllt kraven även som klubbstartande.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: "Lathund" för att starta en luftskytteklubb

Inläggav maxzat 23 sep 2011, 12:27

Jag återkommer när jag fått sorterat lite i skallen :) :smt020
*- Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag -*

...Förr i tiden använde man saker som var fjäderdrivna
Användarvisningsbild
maxzat
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 21 jun 2011, 07:31
Ort: Borås ----> jag <----Göteborg
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: BP2220 med stock

Re: "Lathund" för att starta en luftskytteklubb

Inläggav Ulf 23 sep 2011, 17:06

Silwer skrev:Ja det var det jag ville ha svar på.
Då förstår jag hur det funkar,
Jag fattade helt enkelt inet hur man började när ingen hade licens från början, hur kan man då liksom vara aktiv i en klubb för ändamålet som det heter där jag bor.
Men det gör alltså inget om mna skjuter 10J så länge tills man uppfyllt kraven även som klubbstartande.



Jag brukar ju puscha för att hösten är perfekt för de som vill regga en klubb. Om man är reggad och klar före ett nytt år , räknas det som verksamhetsår , och de som är medlemmar från början, tillgodoräknar tid 1 år bakåt sas.
Gällande ev licensansökan alltså.
De månader man är i gång, räknas.

Självklart får ingen ett föreningsintyg bara för att man varit med en viss tid, aktivitet och godkännande av styrelse/klubb gäller ntrlv, där inte minst viktigt är att man kan uppvisa säker vapenhantering, om nu nån undrar.
Ävenså kan det finnas klubbar som avkräver dokumentation på lämplighet/skicklighet för utfärdande av F-intyg , detta främst för klubbens renomé öht. (sistnämnda rader gäller en målskyttekrutklubb lokalt här) , så variationerna är stora.

Det blir väldigt intressant följa maxzat:s framskridande i ämnet.
Han har lyft ett gäng verkligen intressanta frågor som jag personligen inte ställts inför , och därför inte ens vågar gissa vad som är legalt eller ej.
Bara en sån sak som om det är skillnad om jag bedriver en föreningsaktivitet med licensfritt skytte på min egen tomt , eller spontanskytte av "privat" karaktär. Styr försäkringsbiten vad lagen säger ? om en förlupen kula pangar ett växthusfönster ?

Eftersom vi i vår klubb redan har allt ordnat med skjutbana & skjutplats, så har jag aldrig reflekterat över detta. Men vore intressant veta... :wink:
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: "Lathund" för att starta en luftskytteklubb

Inläggav maxzat 18 okt 2011, 16:35

Nu har jag några frågor igen. Hoppas du har tid och lust :)

1. Måste man ange en skjutplats i ansökan för att starta en skytteförening?

2. Om man skjuter på en bana där dom endast skjuter med 10J vapen, är det giltigt vid en licensansökan eller har det ingen betydelse?

3. Du skrev i ditt inledande av tråden att man skulle "Ansöka till Sv Jägarförbundet om ansvarsförsäkring.
Se till att ni idkar viltvård i föreningens reglemente". Vad innebär det att idka viltvård? Vad kostar denna försäkring och vad innefattar den?

4. Ni arrenderar mark av kommunen för eran skjutplats, var det svårt att få tillstånd för en skjutbana och vad är det för något dom tittar på.
Vi har tillgång till massor av skog från en släkting som har marker runtom där vi bor.

5. Vad krävs vid en licensansökan, räcker det med en viss närvaro eller krävs det något mer?
*- Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag -*

...Förr i tiden använde man saker som var fjäderdrivna
Användarvisningsbild
maxzat
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 21 jun 2011, 07:31
Ort: Borås ----> jag <----Göteborg
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: BP2220 med stock

Re: "Lathund" för att starta en luftskytteklubb

Inläggav Ulf 18 okt 2011, 17:08

maxzat skrev:Nu har jag några frågor igen. Hoppas du har tid och lust :)

1. Måste man ange en skjutplats i ansökan för att starta en skytteförening?

2. Om man skjuter på en bana där dom endast skjuter med 10J vapen, är det giltigt vid en licensansökan eller har det ingen betydelse?

3. Du skrev i ditt inledande av tråden att man skulle "Ansöka till Sv Jägarförbundet om ansvarsförsäkring.
Se till att ni idkar viltvård i föreningens reglemente". Vad innebär det att idka viltvård? Vad kostar denna försäkring och vad innefattar den?

4. Ni arrenderar mark av kommunen för eran skjutplats, var det svårt att få tillstånd för en skjutbana och vad är det för något dom tittar på.
Vi har tillgång till massor av skog från en släkting som har marker runtom där vi bor.

5. Vad krävs vid en licensansökan, räcker det med en viss närvaro eller krävs det något mer?



1: Om man kan, så är det en fördel, man slipper en massa funderingar från myndigheter. Vi hade ingen fast plats vid själva föreningsregistreringen. , däremot hade vi detta ordnat på papper när första licensansökan lämnades in.

2 : Vi ordnade godkänd bana/skjutplats , eftersom vapen som är licenspliktiga endast får användas på "därför avsedd plats".
Ingen säkerhets-& miljögodkänd skjutplats --> ingen licens.

3 : Om man ska bli förbundstillhörig i Sv J-F måste man ha inskrivet att man håller på med viltvård , samt i styrelsen valt en representant som viltvårdsansvarig för ändamålet, + upprättad viltvårdsplan etc etc.
Ansvarsförsäkringen varierar lokalt i avgift inom landet. Norrbottens avgift är 550:- per helår.
Kolla på Sv-J-F .s hemsida vad som ingår och gäller.

4 : Markägaren infordrade Skattemyndighetens föreningsbevis, försäkring, stadgar med ändamål, konstitution, medlemsregister , tävlingsreglemente , så var det klart.
Här fanns ingen anledning att fråga någon privat markägare om lån, klart enklast för oss med kommunens anvisade plats.
Då står de för besiktningar och juridiska pappersexercisen mot övriga myndigheter.

5 : Praxis är minst 6 mån aktivt medlemskap, där personlig kontakt är ett absolut villkor, där man vill "se" vad för människa man ska rekommendera ett intyg.
Vad aktivt medlemskap innebär , är väldigt olika krav på.
På denna fråga hoppas jag flera med erfarenhet inflikar.

Vissa har krav på säkerhetsprov, vandelsprövning är förekommande, uppvisande av skjutskicklighet, närvaroplikt si & så många ggr etc etc.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: "Lathund" för att starta en luftskytteklubb

Inläggav maxzat 18 okt 2011, 18:32

Jag har ingen som helst erfarenhet av jakt och termer runtomkring, vad är viltvård i detta sammanhanget?
Om vi ska idka viltvård vad ska vi göra då?

Angående skjutbana så är ett lämpligt första steg att prata med min kommun om vilka eventuella platser som finns?
Vad jag vet så finns det endast platser där dom skjuter max 10J vapen här i kommunen, så då är man ju torsk på licensbiten.

:smt020
*- Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag -*

...Förr i tiden använde man saker som var fjäderdrivna
Användarvisningsbild
maxzat
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 21 jun 2011, 07:31
Ort: Borås ----> jag <----Göteborg
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: BP2220 med stock

Re: "Lathund" för att starta en luftskytteklubb

Inläggav Ulf 18 okt 2011, 19:00

maxzat skrev:Jag har ingen som helst erfarenhet av jakt och termer runtomkring, vad är viltvård i detta sammanhanget?
Om vi ska idka viltvård vad ska vi göra då?

Angående skjutbana så är ett lämpligt första steg att prata med min kommun om vilka eventuella platser som finns?
Vad jag vet så finns det endast platser där dom skjuter max 10J vapen här i kommunen, så då är man ju torsk på licensbiten.

:smt020


Ang viltvård föreslår jag att lyssna med någon jaktklubb i din närhet, och kanske få kopiera deras "program".
Det handlar antagligen i stora drag om att skapa bra matmöjligheter och gömslen för harar,rådjur,älgar,fåglar så att de kan vara välgödda och fina , när man sen ska skjuta dom :-)
Men viltvården gäller bara om man vill "in" i Sv-J-F. Riksjägarna är kanske mer "mjuka" vad gäller just den biten ?
Just Riksjägarna , håller en väldigt låg och anonym profil i vår bygd, därav mitt totala okunniga om dessa.

Tyvärr "bommade" vi själva detta "mål" , och Vi står därför utan förbundstillhörighet.
Det innebär att : Vi kan inte hålla offentliga nationella tävlingar (endast klubbtävlingar ), inneha licensvapen som klubbvapen, hålla ungdomsverksamhet utan målsmäns närvaro, + lite annat....
Grunden är försäkringsmässig.
Därför anpassar vi vår verksamhet efter ovanstående regler, i samråd med försäkringsexperter och tävlingssektion på Sv J-F.
Dock har vi vår Ansvarsförsäkring hos ovannämnda, och följs reglerna, gäller försäkringen.

Kommunikation, information och ödmjukhet är ledstjärnor om man vill lyckas hitta fungerande lösningar.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Föregående

Återgå till Skytteklubbar och föreningar

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer