Malmö-Lund skyttar

Här pratas det om diverse skytteklubbar och föreningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Malmö-Lund skyttar

Inläggav pepsi 16 aug 2010, 00:01

Är en gammal luftpangare som söker en förening eller klubb i närheten av Malmö-Lund i skåne.
Kör licensfritt så om det finns likasinade med samma intresse i området hade det varit kul att få kontakt och ev träffas för lite plinkning osv.
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav Jazz 16 aug 2010, 00:37

Jag bor i mellan skåne, bott i lund tidigare. Jag tycker vi är så många från skåne här nu så vi kunde försöka starta en klubb.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav Claves 16 aug 2010, 08:39

Det är en god ide.. Finns väl skytte klubbar som skjuter luftgevär på vintern.. något ska ligga någon bana vid ÖB.

/C
Claves
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 jan 2010, 15:42
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav biped 16 aug 2010, 09:30

Claves skrev:Det är en god ide.. Finns väl skytte klubbar som skjuter luftgevär på vintern.. något ska ligga någon bana vid ÖB.

/C


Även jag är i från Lund men vad jag vet så finns här inte någon klubb eller förening. Det hade dock varit kul att få kontakt med någon sådan..
Vad jag vet så finns det dock en pistolskytte klubb..

En bana vid ÖB, menar du Överskotsbolaget vid Nova ??
biped
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav pepsi 16 aug 2010, 09:40

Jazz skrev:Jag bor i mellan skåne, bott i lund tidigare. Jag tycker vi är så många från skåne här nu så vi kunde försöka starta en klubb.


Bra förslag, men tyvärr brukar folk börja "springa" när de inser att det är en del jobb som måste sköttas. Kanske vi skulle starta med en "intresse grupp" och försöka hitta en snäll markägare så att vi kan sätta upp en enkel FT bana och lite tavelmål och börja träffas där..när folk har tid o lust.
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav Hawkeye 16 aug 2010, 10:37

Det behöver ju inte vara så märkvärdigt i början. Det viktigaste är ju att hitta någon plats att skjuta på. Vet inte hur det är med tillstånd men så länge det rör sig om licensfria vapen ska det väl inte behövas.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav G0LI4T 16 aug 2010, 10:53

Kan varmt rekommendera en intressegrupp, för att få upp intresset.

Träffas någon gång / Månad, och sätt upp ett par stationer med 2-4 fallmål.
En liten shooting range, med några tavlor och några snurror.
Sen är man igång.

Är man några stycken så blir det varken dyrt eller tar någon större tid att sätta upp. 20 min. sen är man igång.
Gamo råttorna kostar under 300 st, man kan ju börja med "en var" , och tex öbergs egengjorda lösning med kråkor med killzone med pappersmarkering är ju ett annat billigare alternativ om man har tillgång till någon som kan "pula" lite.
Bild
Blir dock lite spring för att byta papper.

En shooting range behöver inte vara jätte stor/lång, utan det viktigaste är att man har en vettig vall, ett naturligt hinder, eller en ladugårdsvägg :) 10-50 meter långt och runt 10 meter bred, räcker gått.
Senast redigerad av G0LI4T 16 aug 2010, 11:00, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav Jazz 16 aug 2010, 10:54

Hittar man en åker att skjuta på så är det ju lätt att starta en klubb. Behöver ju inte så märkvärdigt i början.
Det fanns en skjutplats tidigare i Staffanstorp, den som SLUG (Nerlagd Lunda klubb) hade.
Kanske den kunde vara något?
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav G0LI4T 16 aug 2010, 11:03

Kolla bara så inte kommunen har stoppat banan pga av någon ny regel.
Vet flera nerlagda "vallar" i gävle/uppland som har skjutförbud.

Men en åker duger gott, tänk dock på att med lite träd runt, så blir det inte lika blåsigt. ;)
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav pepsi 16 aug 2010, 12:57

Jazz skrev:Hittar man en åker att skjuta på så är det ju lätt att starta en klubb. Behöver ju inte så märkvärdigt i början.
Det fanns en skjutplats tidigare i Staffanstorp, den som SLUG (Nerlagd Lunda klubb) hade.
Kanske den kunde vara något?



Någon som vet hur man får tag någon gammal SLUG eldsjäl..så att man kan höra sig för. Hittar ingen info och har blivit kopplad tusen gånger när jag ringde komunen.
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav pepsi 16 aug 2010, 13:02

Jazz skrev:Hittar man en åker att skjuta på så är det ju lätt att starta en klubb. Behöver ju inte så märkvärdigt i början.
Det fanns en skjutplats tidigare i Staffanstorp, den som SLUG (Nerlagd Lunda klubb) hade.
Kanske den kunde vara något?



Jag är klart intresserad. Vet du vem man skall prata med så kan jag ringa och kolla om banan finns kvar.
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav Jazz 16 aug 2010, 13:33

Mats Hammer, dvs forum sponsoren var väl en av de gammla SLUG.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav pepsi 16 aug 2010, 13:43

Jazz skrev:Mats Hammer, dvs forum sponsoren var väl en av de gammla SLUG.

Har mailat honom..men han verkar inte så intresserad av att lämna ut någon information.Kanske är det inte han själv som svarar på mailen men den infon jag har fått är att det finns en "björnstorps sportskytteklubb" men jag har ingen kontakt info till någon där..
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav Jazz 16 aug 2010, 14:19

Det var tydligen lite bråk som gjorde att klubben försvann. Men det kan man skita i, det är ju egentligen skjutbanan man vill åt. Vem är det på Lunds komun som handlägger. Kanske någon på fritidsförvaltningen. Det borde finnas någon förteckning över skjutbanor. Revinge har jag kollat och det är stängt för allt utom försvaret. Men det finns en bana strax söder om Landskrona. Det borde väl gå att fixa något vid Saxtorp annars. Här uppe där jag bor är det nog lättare, men det är lite långt från de stora upptagnings områdena, Malmö-Lund.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav pepsi 16 aug 2010, 14:51

Jazz skrev:Det var tydligen lite bråk som gjorde att klubben försvann. Men det kan man skita i, det är ju egentligen skjutbanan man vill åt. Vem är det på Lunds komun som handlägger. Kanske någon på fritidsförvaltningen. Det borde finnas någon förteckning över skjutbanor. Revinge har jag kollat och det är stängt för allt utom försvaret. Men det finns en bana strax söder om Landskrona. Det borde väl gå att fixa något vid Saxtorp annars. Här uppe där jag bor är det nog lättare, men det är lite långt från de stora upptagnings områdena, Malmö-Lund.


Jag har kollat med fritidsförvaltningen och som det ser ut nu så finns det inga föreningar eller klubbar som bedriver luftskytte utomhus..några få har inomhus skytte. Han som jag pratade med (han driver ett projekt för att ersätta nuvarande skjutbanor i Lunds kommun) lovade dock att återkomma under nästa vecka. Han har tydligen ett möte med en representant ifrån skytteförbundet och lovade att ta upp frågan med honom samt göra en inventering av tidigare klubbar och deras skjutplatser.

Det stora hindret är dock nedskräpning av diaboler samt det relativt låga intresset för luft skytte. Förmodligen är nog Saxtorp en snabbare och enklare lösning dvs om man inte hittar en "snäll" markägare i närheten av Malmö/Lund.
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav biped 16 aug 2010, 20:13

pepsi skrev:
Jazz skrev:Det var tydligen lite bråk som gjorde att klubben försvann. Men det kan man skita i, det är ju egentligen skjutbanan man vill åt. Vem är det på Lunds komun som handlägger. Kanske någon på fritidsförvaltningen. Det borde finnas någon förteckning över skjutbanor. Revinge har jag kollat och det är stängt för allt utom försvaret. Men det finns en bana strax söder om Landskrona. Det borde väl gå att fixa något vid Saxtorp annars. Här uppe där jag bor är det nog lättare, men det är lite långt från de stora upptagnings områdena, Malmö-Lund.


Jag har kollat med fritidsförvaltningen och som det ser ut nu så finns det inga föreningar eller klubbar som bedriver luftskytte utomhus..några få har inomhus skytte. Han som jag pratade med (han driver ett projekt för att ersätta nuvarande skjutbanor i Lunds kommun) lovade dock att återkomma under nästa vecka. Han har tydligen ett möte med en representant ifrån skytteförbundet och lovade att ta upp frågan med honom samt göra en inventering av tidigare klubbar och deras skjutplatser.

Det stora hindret är dock nedskräpning av diaboler samt det relativt låga intresset för luft skytte. Förmodligen är nog Saxtorp en snabbare och enklare lösning dvs om man inte hittar en "snäll" markägare i närheten av Malmö/Lund.



Låter som om komunnen inte kommer att hjälpa till då...inte på ett bra tag iallafall. Ovasett vilket, Bra jobbat Pepsi !! Jag skall höra med markägarna i mitt närområde.
biped
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav Ulf 16 aug 2010, 21:23

Vi började vår "karriär" i ett grustag.... :lol: på samma sätt som ni resonerar nu ungefär.....träffades via forum, pmade ihop nåra gubbs för en plinkträff ....å sen har det rullat på.

Håller verkligen tummarna för att ni kommer igång med nån form av skyttegäng , gör det enkelt , jag V E T hur svårt det är att komma sej in bland etablerade skytteklubbar och låna vallar/banor om man inte är en reggad klubb/förening , så mitt tips är som Golle skrivit , börja enkelt , känn er för , testa & ha skoj :-)

Har vi lyckats långt här uppe i norr , så fixar ni det med :wink:

Hör av er om det är nåt vi kan hjälpa till med , tips å så.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav pepsi 17 aug 2010, 08:33

Ulf skrev:Vi började vår "karriär" i ett grustag.... :lol: på samma sätt som ni resonerar nu ungefär.....träffades via forum, pmade ihop nåra gubbs för en plinkträff ....å sen har det rullat på.

Håller verkligen tummarna för att ni kommer igång med nån form av skyttegäng , gör det enkelt , jag V E T hur svårt det är att komma sej in bland etablerade skytteklubbar och låna vallar/banor om man inte är en reggad klubb/förening , så mitt tips är som Golle skrivit , börja enkelt , känn er för , testa & ha skoj :-)

Har vi lyckats långt här uppe i norr , så fixar ni det med :wink:

Hör av er om det är nåt vi kan hjälpa till med , tips å så.



Tack Ulf. Vi kan nog behöva all hjälp i världen :-) Inresset finns men jag trodde inte det skulle vara så här svårt att hitta em lämplig skytteplats.
Grustag..det hade jag inte tänkt på. För i tiden var det lite anarki på grustäktsområden i skåne (varje bonde med självaktning hade ett lite sandtag) så det är nog värt att även kolla upp det.
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav pepsi 17 aug 2010, 17:22

pepsi skrev:
Ulf skrev:Vi började vår "karriär" i ett grustag.... :lol: på samma sätt som ni resonerar nu ungefär.....träffades via forum, pmade ihop nåra gubbs för en plinkträff ....å sen har det rullat på.

Håller verkligen tummarna för att ni kommer igång med nån form av skyttegäng , gör det enkelt , jag V E T hur svårt det är att komma sej in bland etablerade skytteklubbar och låna vallar/banor om man inte är en reggad klubb/förening , så mitt tips är som Golle skrivit , börja enkelt , känn er för , testa & ha skoj :-)

Har vi lyckats långt här uppe i norr , så fixar ni det med :wink:

Hör av er om det är nåt vi kan hjälpa till med , tips å så.



Tack Ulf. Vi kan nog behöva all hjälp i världen :-) Inresset finns men jag trodde inte det skulle vara så här svårt att hitta em lämplig skytteplats.
Grustag..det hade jag inte tänkt på. För i tiden var det lite anarki på grustäktsområden i skåne (varje bonde med självaktning hade ett lite sandtag) så det är nog värt att även kolla upp det.


Någon läsare som har bra koll på skytteklubbar i skåne ?
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav luftbubblan 18 aug 2010, 14:55

Killen som hade gamla Commander i Malmö var med i ett skyttesällskap. Har sett bilder på deras skytteuppdrag. Tror dom höll till på spillepengen men besökte också andra trevliga skyttebanor med fin natur enligt de bilder jag har sett. Tror också dom besökte FX-fabiken en gång! Ska se om jag kan få fram något av det...
luftbubblan
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 jun 2010, 14:52
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav pepsi 18 aug 2010, 15:53

luftbubblan skrev:Killen som hade gamla Commander i Malmö var med i ett skyttesällskap. Har sett bilder på deras skytteuppdrag. Tror dom höll till på spillepengen men besökte också andra trevliga skyttebanor med fin natur enligt de bilder jag har sett. Tror också dom besökte FX-fabiken en gång! Ska se om jag kan få fram något av det...


Tackar..kul att det finns fler intresserade :-) Jag har kanske få tag i en bana utaför Dalby..de bedriver inte luftskytte men möjligtvis så kan man få utnyttja banan i egen regi. Vi får se vart det leder.
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav Ulf 18 aug 2010, 17:05

[/quote]Jag har kanske få tag i en bana utaför Dalby..de bedriver inte luftskytte men möjligtvis så kan man få utnyttja banan i egen regi. Vi får se vart det leder.[/quote]


En bra infallsvinkel kan vara att exv erbjuda att man sköter banan med att exv hålla efter gräs/sly framför vallen , i utbyte mot att man får vara där. :wink:

Handgripliga arbetsinsatser brukar vara effektiva och välkomna, utan att vara krävande 8)
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav Hawkeye 18 aug 2010, 17:58

Jag bor nära Dalby och ställer gärna upp.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav Jazz 18 aug 2010, 20:03

Jag bor mitt i civilisationen dvs skåne. så jag har alltid nära.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Malmö-Lund skyttar

Inläggav pepsi 19 aug 2010, 17:15

Har varit o kollat på banan och där finns nog potential för lite kul skytte. Skall försöka få tag i klubbens ordförande i veckan och höra vad som gäller. Hur många är intresserade och är villiga att hjälpa till framöver ??
HW 97 .22
AirArms Pro Sport .22
HW 98 .177
FWB 300 .177 (5st)
HW 80 .25
pepsi
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 aug 2010, 23:54
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA prosport

Nästa

Återgå till Skytteklubbar och föreningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer