Upprop

Här pratas det om diverse skytteklubbar och föreningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Upprop

Inläggav a_gunther 29 jul 2012, 20:30

Jazz skrev:Det jag ville belysa är att vi vet inte riktigt hur det funkar för oss som redan är med. Men en sak kan jag säga och tala för alla i vår klubb det är att vi vill ha ett nationellt förbund. Vad gäller regler har vi väl även där en ståndpunkt och det är att alla tävlingar ska vara förankrade i det internationella reglementet för respektive skytte. Dock ska det göras undantag för våra nationella klasser, dvs 10 joule och fri fart.

Vad skulle det vara för problem om vi kom in under skyttesportförbundet?
I dag kan ju en förening ha Pistolskyttar (Sportskytte inte nationellt), Viltmåls skyttar, hagelskytt skyttar,Gevär och k-pist skyttar och bara betala en avgift till Skyttesportförbundet.
Användarvisningsbild
a_gunther
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 23 jun 2008, 20:10
Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Re: Upprop

Inläggav Lasse 29 jul 2012, 20:34

a_gunther skrev:Vi är anslutna både till Skyttesportförbundet och jägareförbundet. och enligt polisen här i Örebro län kan de bara utfärda licenser mot Jägareförbundet då det är bara de som i dag har något som liknar FT på sitt program.


Så är det även för oss i Göteborg.
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse
 
Inlägg: 1537
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:51
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 584 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Upprop

Inläggav Jazz 29 jul 2012, 20:59

Synd om er. Vi har inga problem nu längre. Vi hade ju problem tidigare med kronobergs län. Men det löste vi för några veckor sedan.
:thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Upprop

Inläggav Nisse 29 jul 2012, 23:12

Ok Anders visste bara om att ni var anslutna till Jägareförbundet men inte sportskytteförbundet, ber om ursäkt för mitt misstag...

mvh Nisse
Bild
Nisse
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 30 jan 2008, 12:37
Ort: Lindome
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Re: Upprop

Inläggav Jazz 30 jul 2012, 00:48

Nej men även om vi tex har fått ut Licenser så är det något som ändras fort om farbror blå anser detta. Ni som kör enbart jägarförbundet har problem med Bige bore och det har vi ännu inte haft i Skåne. Detta kan vi råda bot på med ett nationellt förbund. Sedan vad man menar med problem. Jag anser att det är problem om man får vänta mer än 6-8 veckor på Licensen. Jag tycker det är väldigt mycket en diskussion om vem som är bäst. Detta illustreras väldigt mycket av inlägg liknande det som Ogster gjorde en annan kallade vår kommande tävling för en tävling med vedbo regler. Sluta med liknande skit snack och se till att vi blir en enhet. Sedan att vissa ser ner på oss i skåne gillar jag inte. Förmodligen är skåne läns skyttar tillsammans lika många som resten av landet tillsammans. Vi är ändå kanske inte mer än 200 i hela landet och har inte råd med att se ner på varandra eller snacka skit.
:Hughug: :Hughug: :Hughug: :smt020 :smt020
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Upprop

Inläggav ogster 30 jul 2012, 11:17

Vad har jag nu gjort?

Jag undrade bara om Vittsjö hade problem med licenser pga av att du skrev att det var ett problem, eftersom du och några till sköter vittsjös talan så antog jag ju såklart att det var eran klubb det gällde.

Svårare än så är det inte, frågan är väl mer om varför du vill vända allt till nått negativt istället för att föra detta förslag framåt?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Upprop

Inläggav Jazz 30 jul 2012, 11:55

Jag har aldrig ifrågasatt de andra klubbarnas kompetens.
Jag har aldrig ifrågasatt AG kompetens.
Däremot är jag fullständigt emot att man pissar revir som vissa gör hela tiden.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Upprop

Inläggav a_gunther 30 jul 2012, 21:29

Hej,
Detta upprop var då inte menat för att pinka revir. Utan tvärt om jag ville få med så många som möjligt. Inte heller att se ner på några andra föreningar ute i landet. Jag vet vad det innebär att vara funktionär i en förening och att det görs mycket bra arbete ute i föreningarna.
Jag har under snart ett år (Oktober 2011) fört diskussioner med Svenska skyttesportförbundet (SSSF)om att få med FieldTarget i detta förbund. Detta efter att jag hade diskuterat att bilda ett luftvapenförbund med juristerna på Riksidrottsförbundet. De tyckte att det borde vara lättare att försöka komma in under SSSF. Än att försöka bilda något eget. Vi skulle aldrig kunna ansluta oss till RF ty det finns redan ett förbund med snarlikt program Skytte alltså SSSF. Detta var då när vi försökte att få till så att svenskar skulle kunna få starta i det VM som går nu i augusti i Norge. Jag började då föra en diskussion med SSSF och jag fick hjälp av Martin W i Onsala att skriva ihop ett dokument som beskrev Field Target. Detta har sedan pågått under vinter och våren. Med Framgång och motgång.
När jag sedan under sommaren fick ett positivt besked att de var villiga att fortsätta diskussionen i detta ärende. Då tyckte jag att vi skulle ta och träffas, de föreningar som håller på med Field Target i Sverige och diskutera detta. Jag tyckte att vi skulle ha en bred förankring ute i föreningarna ångande detta.
Men om ni tycker att detta är att pinka revir så kan jag sluta. Om någon vill ta vid så hör av er till mig så ska ni få de namn jag har haft kontakt med i SSSF.
M v h
Anders Günther
Laxå Skytteförening
Användarvisningsbild
a_gunther
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 23 jun 2008, 20:10
Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Re: Upprop

Inläggav gubbe 30 jul 2012, 21:35

a_gunther skrev:Men om ni tycker att detta är att pinka revir så kan jag sluta.


Är inte så insatt i alla turer, men jag tycker att du verkar göra ett fantastiskt jobb :smt020

Jazz kan inte mena dig.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Upprop

Inläggav husis 30 jul 2012, 21:38

Att munhuggas på ett forum leder ingenstans. Nu sansar alla ner sig och återgår till en sansad ton. Har ni synpunkter av personlig art ring upp varandra och prata för på ett öppet forum blir det lätt fel. Kom igen nu gubbar och käringar vi vill samma sak allihop. Träffas, kolla på varandras bössor, skjuta plåtkråkor , dricka kaffe och grilla korv. Ska man sen vara med i något förbund så krävs det lite regler om hur detta ska gå till.
Senast redigerad av husis 30 jul 2012, 21:57, redigerad totalt 1 gång.
"En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket." Nalle Puh

FX Cyklone .22 ; FX Royal 400 .22 ; FX Biathlon 4,5 ; HW 97 K .20
Användarvisningsbild
husis
 
Inlägg: 843
Blev medlem: 24 aug 2010, 20:04
Ort: Blekinge
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 65 gånger i 48 inlägg
Skytteklubb: MSG, Olofström
Luftvapen favorit: FX och HW

Re: Upprop

Inläggav martinw 30 jul 2012, 21:47

Gött jobbat Anders!
När vi ses ska du få en stor kram!
Hoppas verkligen alla klubbar nappar och vill vara med:-)

Det är värt minst tre skålande smileisar... :cheeRs: :cheeRs: :cheeRs:
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
a_gunther (30 jul 2012, 21:56)

Re: Upprop

Inläggav Leopold 30 jul 2012, 21:55

Precis vad jag var litet rädd för, lätt att sånt här surnar till helt i onödan om det ska "diskuteras" på forum. Försök förstå det här nu, snälla! En del saker gör sig så otroligt mycket bättre i dialog IRL, man träffas och pratar helt enkelt.

Håller helt med husis, rätt övertygad att vi vill ungefär samma sak allihop. Inse forumformens begränsningar och agera därefter.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12784
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Upprop

Inläggav a_gunther 30 jul 2012, 22:27

Leopold skrev:Precis vad jag var litet rädd för, lätt att sånt här surnar till helt i onödan om det ska "diskuteras" på forum. Försök förstå det här nu, snälla! En del saker gör sig så otroligt mycket bättre i dialog IRL, man träffas och pratar helt enkelt.

Håller helt med husis, rätt övertygad att vi vill ungefär samma sak allihop. Inse forumformens begränsningar och agera därefter.


Det var därför jag vill få till ett möte med så många föreningar som möjligt.

m v h

Anders Günther
Laxå Skytteförening
Användarvisningsbild
a_gunther
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 23 jun 2008, 20:10
Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Re: Upprop

Inläggav a_gunther 30 jul 2012, 22:46

Hej igen.
Kan vi göra så här.
De föreningar som är intresserade mailar mig namn på kontakt person i föreningen och kontakt uppgifter.
Sedan ser jag till att det kommer ut en dagordning till detta möte.
De föreningar som är intresserade men inte kan komma maila mig också. Så får ni ett protokoll efter detta möte.
M v h
Anders Günther
Laxå Skytteförening.
anders.gunther(at)telia.com
Användarvisningsbild
a_gunther
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 23 jun 2008, 20:10
Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Re: Upprop

Inläggav Jazz 30 jul 2012, 22:58

A_gunter: Nej det var inte dig jag menade
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Upprop

Inläggav Jazz 30 jul 2012, 23:07

JAg måste få fråga en sak. Vilka personer ingår i AG? Ni kan gärna Pm om ni inte vill skriva ut det
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Upprop

Inläggav Nisse 31 jul 2012, 00:00

Jazz skrev:JAg måste få fråga en sak. Vilka personer ingår i AG? Ni kan gärna Pm om ni inte vill skriva ut det

Förnärvarande så är det jag för Onsala, Anders G för Laxå, Karl H för Stockholm, Mika avgick i våras för Falun(har inte fått in någon ny representant därifrån ännu).
Vill ni ha med en representant så är det bara att säga till(det gäller alla klubbar, ju fler desto bättre).

mvh Nisse

ps. Anders, MartinW tar min plats vid mötet. ds.
Bild
Nisse
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 30 jan 2008, 12:37
Ort: Lindome
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Följande användare vill tacka Nisse för detta inlägg
Frank69 (31 jul 2012, 06:00)

Re: Upprop

Inläggav Frank69 31 jul 2012, 06:18

Nisse skrev:Vill ni ha med en representant så är det bara att säga till(det gäller alla klubbar, ju fler desto bättre).


Tackar för inbjudan till medlemskap i AG. Som vi har nämnt tidigare så för vi samtal ang detta bland söderskyttarna. :thumbupp:
Svar kommer nog först efter det mötet som vi har blivit inbjudna till.
Känns som att FT-Sverige har närmat sig en milstolpe i verksamheten.
Och det vore ju kul om vi på något sätt kunde närma oss i alla fall på vissa delar internationella regler.
Tror vi får försöka blicka långt framåt, så att vi har klara riktlinjer åt vilket håll som vi kommer att gå.
Önskedrömmen vore ju om vi kunde samsas om att kunna hålla en internationell FT tävling i Sverige.
Detta hade ju markerat vår plats på kartan, och vi hade nog fått en hel del mer erkännande från de andra skytteförbunden...
Tyvärr blir ju många FT-luftvapenskyttar portade från etablerade skytteföreningar idag. Och det är ju ett stort hinder för sporten.
Man vill ju inte förlora den första glöden man har.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Upprop

Inläggav buggsson 02 aug 2012, 13:51

a_gunther skrev:
Knivsöder skrev:Kommer ni enbart att diskutera Field Target, eller även andra grenar som exempelvis Bänkskytte?


Vill vi diskutera det så kan vi göra det också.


Vad gäller Bänkskytte så gäller i mina ögon en annan tidtabell (kanske bara för att jag är otålig???????????). Om någon skall kunna tävla internationellt och inte behöva vänta i ytterligare 5 år innan man kan göra det (gäller VM-tävlingar) har vi till Augustis månads utgång på oss att åstadkomma detta, för då går anmälningstiden ut för nästa års VM i Tyskland (tror jag det var) ut och sedan dröjer det 4 år ytterligare till nästa (2017).

Jag vet inte ens om det är görbart eller önskvärt utan ville bara meddela hur läget är.

Skapa ett förbund kan 3-4 sugna individer klara av i tid, men sedan har vi biten med SSSF och RF och där har jag om möjligt ännu mindre koll på hur turerna går.

Måste korrigera lite. Det blir lätt så när jag försöker använda mitt ultraeffektiva teflonminne.
Det är inte nästa VM som går i Tyskland, det är EM som går i Plzen i Tjeckien 2013. Dock är det korrekt att VM är vart 4e år, när nästa går och var, det vet jag icke just nu.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Upprop

Inläggav a_gunther 05 aug 2012, 07:57

buggsson skrev:
a_gunther skrev:
Knivsöder skrev:Kommer ni enbart att diskutera Field Target, eller även andra grenar som exempelvis Bänkskytte?


Vill vi diskutera det så kan vi göra det också.


Vad gäller Bänkskytte så gäller i mina ögon en annan tidtabell (kanske bara för att jag är otålig???????????). Om någon skall kunna tävla internationellt och inte behöva vänta i ytterligare 5 år innan man kan göra det (gäller VM-tävlingar) har vi till Augustis månads utgång på oss att åstadkomma detta, för då går anmälningstiden ut för nästa års VM i Tyskland (tror jag det var) ut och sedan dröjer det 4 år ytterligare till nästa (2017).

Jag vet inte ens om det är görbart eller önskvärt utan ville bara meddela hur läget är.

Skapa ett förbund kan 3-4 sugna individer klara av i tid, men sedan har vi biten med SSSF och RF och där har jag om möjligt ännu mindre koll på hur turerna går.

Måste korrigera lite. Det blir lätt så när jag försöker använda mitt ultraeffektiva teflonminne.
Det är inte nästa VM som går i Tyskland, det är EM som går i Plzen i Tjeckien 2013. Dock är det korrekt att VM är vart 4e år, när nästa går och var, det vet jag icke just nu.


Jag har varit i kontakt med Bänkskytte förbundet ( bara mail ledes) de ska vara i gång att ansöka medlemskap i ERABSF. Vet inte hur läget är. Så är det några som är intresserade att åka på EM så ta kontakt med Svenska Bänkskytte förbundet och bearbeta dem.

M v h

Anders Günther
Användarvisningsbild
a_gunther
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 23 jun 2008, 20:10
Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Re: Upprop

Inläggav a_gunther 05 aug 2012, 19:28

a_gunther skrev:Hej igen.
Kan vi göra så här.
De föreningar som är intresserade mailar mig namn på kontakt person i föreningen och kontakt uppgifter.
Sedan ser jag till att det kommer ut en dagordning till detta möte.
De föreningar som är intresserade men inte kan komma maila mig också. Så får ni ett protokoll efter detta möte.
M v h
Anders Günther
Laxå Skytteförening.
anders.gunther(at)telia.com


Jag skulle gärna vilja ha in svar senast 12/8.
Så jag vet hur många som kommer. Om det blir många så måste jag fixa en annan lokal. Tänkte också fixa lite fika.
Tänkte att vi tar mötet vid 14:00. Så jag hinner fixa till de sista resultaten innan 16:00

M v h
Anders Günther
Laxå Skytteförening.
anders.gunther(at)telia.com
Användarvisningsbild
a_gunther
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 23 jun 2008, 20:10
Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Re: Upprop

Inläggav a_gunther 12 aug 2012, 17:54

a_gunther skrev:
a_gunther skrev:Hej igen.
Kan vi göra så här.
De föreningar som är intresserade mailar mig namn på kontakt person i föreningen och kontakt uppgifter.
Sedan ser jag till att det kommer ut en dagordning till detta möte.
De föreningar som är intresserade men inte kan komma maila mig också. Så får ni ett protokoll efter detta möte.
M v h
Anders Günther
Laxå Skytteförening.
anders.gunther(at)telia.com


Jag skulle gärna vilja ha in svar senast 12/8.
Så jag vet hur många som kommer. Om det blir många så måste jag fixa en annan lokal. Tänkte också fixa lite fika.
Tänkte att vi tar mötet vid 14:00. Så jag hinner fixa till de sista resultaten innan 16:00

M v h
Anders Günther
Laxå Skytteförening.
anders.gunther(at)telia.com


Jag har nu skickat ut en dagordning till de föreningar som har visat intresse att komma och diskutera denna fråga.

Det blev inte många föreningar vilket jag tycker är tråkigt och konstigt. Men det är kanske så att det inte finns något intresse för att utveckla vår finna sport tillsammans.

M v h

Anders Günther

Laxå Skytteförening
Användarvisningsbild
a_gunther
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 23 jun 2008, 20:10
Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Re: Upprop

Inläggav Frank69 12 aug 2012, 18:34

a_gunther skrev:Det blev inte många föreningar vilket jag tycker är tråkigt och konstigt.


Konstigt är det väl inte... det är ju en helvetes lång väg att köra... :lol:
Med risk för att man ramlar av pinnen :smt027 , så skall jag försöka komma upp på mötet.
Detta är mest för att vi bör ha nån representant söderifrån...
Vi ses på söndag... Mvh // Frank.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Upprop

Inläggav a_gunther 12 aug 2012, 20:42

Frank69 skrev:Konstigt är det väl inte... det är ju en helvetes lång väg att köra... :lol:
Med risk för att man ramlar av pinnen :smt027 , så skall jag försöka komma upp på mötet.
Detta är mest för att vi bör ha nån representant söderifrån...
Vi ses på söndag... Mvh // Frank.


Du är välkommen

Varför inte ta med några mer och skjut vår tävling också.
Användarvisningsbild
a_gunther
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 23 jun 2008, 20:10
Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Re: Upprop

Inläggav daskapitan 13 aug 2012, 05:01

Frank,
Jag hänger gärna med - vi kan ju turas om med att köra..... :-)
Ängelholm ( Tåstarp) vill vara med på ett hörn- Sign me up Gunther.
You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons.- Homer Simpson
Användarvisningsbild
daskapitan
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 15 feb 2010, 13:49
Ort: Hjärnarp
Tack utdelade: 71 gång
Tackad: 32 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: Tåstarps Skytteförening-TSKF
Luftvapen favorit: allt av intresse

FöregåendeNästa

Återgå till Skytteklubbar och föreningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer