Luftgevär i Avesta

Här pratas det om diverse skytteklubbar och föreningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftgevär i Avesta

Inläggav biskitboy 25 sep 2012, 18:57

Hejsan. Har ju nyligen börjat panga och skulle vilja komma i kontakt med någon klubb i Avesta med omnejd. Någon som har nåt tips?
Mvh, Henrik
Fråga aldrig varför, utan varför inte!
biskitboy
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 18 jul 2012, 12:46
Ort: Avesta
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav hoz 23 aug 2020, 19:59

necrobumpar tråden, nynerflyttad och letar efter ev klubb med 10m inomhusmöjligheter och allmänt vettiga (säkra/inte störande för omgivningen) ställen för att kunna puffa 30-100m utomhus.
hoz
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 mar 2020, 04:35
Ort: Avesta
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Hedemora Skyttegille
Luftvapen favorit: Steyr LG110 för tillfället.

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav Silwer 24 aug 2020, 05:10

Inomhus 10m är inte stort just hör, men du bör kunna hitta en förening med lite sökning efter en, det finns tom här i obygden.

Utomhus är ju främst krutskytte isf, luftgevär finns på få ställen i Sverige, men antar att krutskytte avsågs så det hittar du nog under sportskytte med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav hoz 24 aug 2020, 05:48

Silwer skrev:Inomhus 10m är inte stort just hör, men du bör kunna hitta en förening med lite sökning efter en, det finns tom här i obygden.

Utomhus är ju främst krutskytte isf, luftgevär finns på få ställen i Sverige, men antar att krutskytte avsågs så det hittar du nog under sportskytte med.


Kommer från Norra norrlands inland så att kalla det här obygden blir att ta i :)
Har svart bälte i Google-fu men kan inte påstå att det verkar vara speciellt många föreningar som håller sina sidor i närheten av uppdaterade, vare sig krut (som ej är aktuellt då jag inte jagar eller har några planer på att ta jaktlicens enbart för min önskan om att panga ölburkar eller papptavlor.) därav frågan här.

Menade mer om nån har tips på allmänt åtkomliga ställen var man själv kan slänga upp en tavla eller två och ha full uppsikt ett par hundra meter åt alla håll och kanter, grustag eller liknande tex..
skjutbanor för krut funkar av erfarenhet i princip lika bra för luftdrivet bly som krutdrivet dito, däremot slipper jag gärna allt för mycket folk runtikring.

följdfråga, om jag skaffar en större godkänd dyktub, var i närområdet kan man tänkas få den fylld till vettig kostnad? (Norrlandsmått mätt, så en 5-10mil enkel väg för att fylla är helt ok.)
hoz
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 mar 2020, 04:35
Ort: Avesta
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Hedemora Skyttegille
Luftvapen favorit: Steyr LG110 för tillfället.

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav Silwer 24 aug 2020, 06:02

Ok jag menade med obygden där jag bor, och jag har i grannsamhället just en10m matchklubb.

Även krutskytte för sportskytte finns dock ej luftgevär ute.

Därför tänkte jag att det nog kunde finnas nånstans där du bor med, vi har få 10m skyttar som besöker forumet.

Men jag förstår vad du menar med utomhusskyttet, du får leta upp nåt, där har jag gått bet själv, utan egen mark har det blivit svårt att hitta bra skjutställen, mitt senaste jag hade i många år bebyggdes med gruskross mm.

Sen var det kört.

Hoppas du hittar nåt.

Det står inte var du bor så jag antog Avesta men Norrbotten Mao, en klubb för FT och sånt finns i närheten av Piteå, och kan de fylla sina tuber bör du hitta nåt runt kring dig, även teknisk luft går bra att använda även om de inte dyker med sådan men till pcp funkar det ifall du har nåt motsvarande AGA gaspåfyllningställe i närheten som har lite olika.

Förstår att sträckorna blir långa för uppe, men som sagt aktivitet finns om än söder om dig, 10m ingen aning men nån där uppifrån kanske kommer in.
Senast redigerad av Silwer 24 aug 2020, 06:09, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav ahayeah 24 aug 2020, 10:45

Han har flyttat till Avesta från Norrland...

Edit.
Jag skulle kolla med Avesta jaktskytteklubb. Banan verkar vara öppen året runt alla dagar så nån gång lär det finnas tid att köra lite luftgevär.
Senast redigerad av ahayeah 24 aug 2020, 10:55, redigerad totalt 1 gång.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav Silwer 24 aug 2020, 12:50

Hmm? Men han bor inte i Avesta längre utan troligen långt upp i Norrbotten.

Eller är det tvärtom?

Ok så är det isf Avesta har garanterat 10m klubb och att hitta en skjutplats får väl folk därifrån säga nåt om.
Senast redigerad av Silwer 24 aug 2020, 12:51, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav Nitro 24 aug 2020, 14:35

hoz skrev:om jag skaffar en större godkänd dyktub, var i närområdet kan man tänkas få den fylld till vettig kostnad? (Norrlandsmått mätt, så en 5-10mil enkel väg för att fylla är helt ok.)

Dykning är nog inte en nationalsport i norrlands inland. Men det är väl bara att kontakta nån dykarklubb så vet dem kanske ifall det finns någon i ditt närområde.
De har garanterat egen kompressor.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav Silwer 24 aug 2020, 14:41

Birro tydligen bor han nu i Avesta även om det inte heller är huvuddykomåde kanske.

Jag läste det fick som du och trodde han nu bodde i Norrbottens inland.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav Silwer 24 aug 2020, 14:43

Birro betyder Nitro, bah.

Obegripligt hur stavmaskinen tycker Birro är vettigare än Nitro.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav hoz 09 apr 2021, 18:25

Silwer skrev:Birro tydligen bor han nu i Avesta även om det inte heller är huvuddykomåde kanske.

Jag läste det fick som du och trodde han nu bodde i Norrbottens inland.



korrekt, jag bor i Avesta/krylbo var det tyvärr verkar helkört att hitta en aktiv förening (eller en var man kunnat få tillgång till lokal samt låna eller hyra bössa/pistol)

hade jag inte varit tvungen att sälja min LP10/LG110 pga brist av inkomstbringande sysselsättning hade jag helt lagt ner och löst något vindstilla tillhåll på egen hand istället för att störa fler ytterst oengagerade/dryga kontaktpersoner med mina förfrågningar.

- "går det att få tillgång till lokal och låna/hyra klubbvapen på enskilda tider/egen hand som
medlem?"
- "all verksamhet är nedlagd i våra lokaler pga corona("restriktioner"), nej, vi hyr inte ut klubbvapen. testa hör av dig igen till hösten."
hoz
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 mar 2020, 04:35
Ort: Avesta
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Hedemora Skyttegille
Luftvapen favorit: Steyr LG110 för tillfället.

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav börne 09 apr 2021, 18:45

hoz skrev:"all verksamhet är nedlagd i våra lokaler pga corona("restriktioner"), nej, vi hyr inte ut klubbvapen. testa hör av dig igen till hösten."

Tyvärr är det ju så nu... bara att acceptera & inget klubbarna kan göra mycket åt :-(

Har själv inte skjutit inomhus på hela vintern, men nu när man kan vara ute kan man börja panga igen, bara vi inte är fler än 8 pers sen tänka på att hålla avstånd osv.

Hur långt kan du tänka dig att köra, Sthlm har ju en klubb där det pangas med luftvapen.
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav hoz 16 apr 2021, 08:16

börne skrev:
hoz skrev:"all verksamhet är nedlagd i våra lokaler pga corona("restriktioner"), nej, vi hyr inte ut klubbvapen. testa hör av dig igen till hösten."

Tyvärr är det ju så nu... bara att acceptera & inget klubbarna kan göra mycket åt :-(

Har själv inte skjutit inomhus på hela vintern, men nu när man kan vara ute kan man börja panga igen, bara vi inte är fler än 8 pers sen tänka på att hålla avstånd osv.

Hur långt kan du tänka dig att köra, Sthlm har ju en klubb där det pangas med luftvapen.
För att följa länken så måste du registera dig.




ursäkta, sarkasm framgår inte galet bra i text - att det inte går att anordna regelbundna klubbträningar i fullsatta lokaler förstår jag såklart - men att bara låsa igen och skita i allt vad engagemang/underarbete inför framtida uppstart igen känns för mig jäkligt udda - om man nu är "befriad" från allt arbete som en vanlig aktiv säsong med tävlingar och allt vad det innebär (rätta mig om jag har fel, min uppfattning är baserad på sporadiska nyheter/artiklar) kanske man ska se på den här tiden som ett gyllene tillfälle att jobba mer med allt sånt man ofta gnäller på att man inte hinner med och skapar problem för sporten i helhet (PR/underhåll/service av prylar)
Så man inte står där med skägget i brevlådan för att ungdomarna som inte har råd med egen utrustning/kan åka på tävlingar kors och tvärs osv tröttnar på att ta sig till träningar för att lokaler/vapen är åt fanders och hoppar av, tillsammans med de föräldrar som jag antar kunnat ha tid/inse vikten av engagemang att vara med vid underhåll etc också försvinner (antar att de med ungar på en högre nivå redan har fullt upp med att få vardagen att gå ihop med tävlandet osv)
hoz
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 mar 2020, 04:35
Ort: Avesta
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Hedemora Skyttegille
Luftvapen favorit: Steyr LG110 för tillfället.

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav börne 16 apr 2021, 08:27

Du verkar ha en massa idéer om hur man kan förbättra klubbarna, bli medlem i en & hjälp till, drivna personer är alltid klubbarna glada för.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav hoz 16 apr 2021, 16:02

börne skrev:Du verkar ha en massa idéer om hur man kan förbättra klubbarna, bli medlem i en & hjälp till, drivna personer är alltid klubbarna glada för.


Hah! Great minds think alike - but fools rarely differ - tanken har slagit mig såpass hårt att jag faktiskt försökt hitta en klubb som förstått och gladeligen tagit emot mig när jag berättat lite om vem jag är, vad/varför jag söker mig till dom - förgäves, och därav mina frustrerade inlägg här >_<

Allt över 5-10mil tur och retur max känns aningen svårmotiverat, mest pga min ickeexisterande ekonomi.
hoz
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 mar 2020, 04:35
Ort: Avesta
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Hedemora Skyttegille
Luftvapen favorit: Steyr LG110 för tillfället.

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav Nitro 16 apr 2021, 16:12

hoz skrev:
börne skrev:Du verkar ha en massa idéer om hur man kan förbättra klubbarna, bli medlem i en & hjälp till, drivna personer är alltid klubbarna glada för.


Hah! Great minds think alike - but fools rarely differ - tanken har slagit mig såpass hårt att jag faktiskt försökt hitta en klubb som förstått och gladeligen tagit emot mig när jag berättat lite om vem jag är, vad/varför jag söker mig till dom - förgäves, och därav mina frustrerade inlägg här >_<

Allt över 5-10mil tur och retur max känns aningen svårmotiverat, mest pga min ickeexisterande ekonomi.

Så driven som du är så borde du ta kontakt med kommunen och föreslå en liten satsning som du kan ansvara för. Starta upp en egen klubb helt enkelt. Kommunen kanske kan bistå med lämplig lokal eller något företag i samhället som vill vara med och stötta.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Luftgevär i Avesta

Inläggav m.e_shooting 02 feb 2023, 09:57

By skytteförening bedriver 10m luftgevärsskytte inomhus vintertid i Horndal, strax utanför Avesta. Jag åker från Hedemora och dit varje vecka..
Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly
m.e_shooting
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 feb 2023, 09:43
Ort: Hedemora
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: By Skytteförening
Luftvapen favorit: Vet ej än


Återgå till Skytteklubbar och föreningar

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer