Excellent !!

I denna kategori samlar vi in information om äldre luftvapen

Moderatorer: Leopold, gubbe

Excellent !!

Inläggav Retro 08 jan 2018, 20:45

Excellent 5,4 mm !!

Kan nu glädja alla luftgevärsskyttar med armmuskler, nu kommer det att finnas rundkulor och reservdelar till det gamla svenska pumpluftgeväret Excellent, som nu äntliget har blivit licensfritt och säljs i parti och minut på Tradera :D

Firman Arnheim har nu börjat komma igång igen efter en längre tid av sjukdom inom familjen.

Dom kan nås på tel. 08-195802 eller epost Arnheim@telia.com.

Har just fått hem två pappaskar med guldkulor till det facila priset av 150 kr/ask, plus frakt. Skall köpa några till och lägga på samlarlaget...

MVH Lars
Retro

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 1 inlägg

Följande användare vill tacka Retro för detta inlägg
Patrik (08 jan 2018, 20:49), Rudolf91 (08 jan 2018, 21:03), poho (08 jan 2018, 21:05), gubbe (08 jan 2018, 21:14)

Re: Excellent !!

Inläggav mrpratar 06 maj 2018, 11:10

Hej! En äldre släktning har ett Excellent C IIK, som han ägt sedan hans ungdom. Jag vet att han skaffade licens på det för många år sedan, då det blev krav. Du skriver att det nu har blivit licensfritt? Innebär det att vi kan ärva över det inom familjen utan att fundera på licensfrågan? Ett alternativ är ev. försäljning... du nämner Tradera. Kan/får man sälja dessa luftgevär där, som privatperson? Jag kan som du förstår inte mycket om detta. Men jag fick testa geväret i min ungdom och det funkade då, om än med lite läckande packningar som jag har för mig vi försökte fixa med hemtillverkade varianter. Antar att det är funktionsdugligt även idag. mvh / Peter
mrpratar

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Excellent !!

Inläggav Retro 28 maj 2018, 21:23

Hej Peter
Du skall kontakta vapentekniker/vapenhandlare som provskjuter din släktings bössa. Om den håller sig under effektgränsen 10 Joule kan han skriva intyg på detta. Med det intyget kan du sedan lämna in ansökan och få licensen annullerad. Du kan skriva enligt nedan.

Begäran om annullering av licens.

Mitt Excellent luftgevär enligt bifogad licens har testats av handlare i kronograf och befunnits ej överstiga den gräns om 10 Joule anslagsenergi som anges i Vapenförordningen 1 kap 2 § första stycket för att betraktas som ett effektbegränsat vapen som ej kräver tillstånd. Ett intyg om detta bifogas.

Därmed finns ingen anledning att behålla licens på ett vapen som enligt vapenlagstiftningen inte kräver licens för en person som uppnått 18 års ålder (vilket jag har).

Jag hemställer därför att denna licens stryks i registret och emotser bekräftelse på att så har skett.

Din namnteckning
Namnförtydligande

Bil. Intyg

Ta kopia på licensen, intyget och begäran innan du skickar i väg brevet till polisen, PostNord är ju inte känt för sin leveranssäkerhet... så det är bäst att ha kopia på allt om dom skulle slarva bort det. Vill du kan du också reka brevet så du är säker på att det kommer fram till dom.

Efter att du fått besked om annullering skriv ut det på papper, jag fick mitt bara på epost. Sedan kan du sälj/skänka det precis som vilket luftgevär som helst.

Lycka till
Mvh
Lars Strömgren
Retro

Tackad: 4 gånger i 1 inlägg

Återgå till Samlarforum Luftvapen (<--1985)

| | |likartade trådar| | |