Nekad licens VG

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Nekad licens VG

Inläggav maggot 12 aug 2014, 20:02

Jag skickade in en ansökan v 15 där jag sökte på en bobcat i .25, jag skickade med två mejlförfrågningar från två näringsidkare i närområdet som har problem med duvor mestadels
V 31 får jag ett brev med frågor och önskan att komplettera vilket gevär, vilken kaliber, var och för vem ska uppdragen utföras, jag fyller i allt igen och bifogar ett utdrag från fx hemsida och tänker att allt e lugnt
Veckan efter ringer en ung tjej och förklarar att det geväret klarar inte effektkravet för jakt så de kan inte bli någon licens
Efter att jag förklarat att jag söker på skyddsjakt och vad som gäller för det så säger hon att det är bara kommunjägare som kan få skyddsjaktslicens men att det inte är hon som fattar beslutet, och idag kom beslutet gissa vad...
Man blir så j...a trött bara, har dom ändrat något som jag har missat ???
maggot
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 aug 2010, 22:52
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 60

Följande användare vill tacka maggot för detta inlägg
bosseh45 (03 feb 2015, 22:16)

Re: Sv: Nekad licens VG

Inläggav Kråkjohan 12 aug 2014, 20:09

Kontakta För att följa länken så måste du registera dig.



Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
Kråkjohan
 
Inlägg: 313
Blev medlem: 12 feb 2010, 23:39
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Tracker DL

Re: Nekad licens VG

Inläggav Joaquin 12 aug 2014, 20:18

Jag läste på om detta för ett halvår sedan. Igen garanti för att jag har rätt förstås, men det verkar tycker jag som att enskilda poliser hittar på egna regler stup i kvarten. Eller så har de missförstått.

Kommunjägarna har ensamrätt på skyddsjakt på allmän mark, men i och med att detta handlar om privat mark(eller?) och ägarna vill anlita dig så har du behov, och ska ha licens.

Man kan ju inte vara tvingad att anlita kommunen för skyddsjakt, som markägare?

Det kan kanske möjligen finnas visst kommunalt självbestämmande i dessa frågor. Du kanske ska fråga kommunens jägare direkt.
Joaquin
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 jun 2014, 15:42
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Re: Nekad licens VG

Inläggav Silwer 13 aug 2014, 02:10

Det är det vanliga med att ha egna tolkningar beroende på distrikt som aldrig verkar ändrats och tom verkar bli värre.

Reglerna talar ju bar om vissa kriterier för vapnet och att man skickar med bevis på att man har åtagande i skyddsjakt hos bönder osv tex.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nekad licens VG

Inläggav Callmenobody 13 aug 2014, 10:08

Överklaga och sök inte på skyddsjakt utan på jakt.
För att förtydliga så skriv under ändamål "Jakt, enligt 20 § NFS 2002:18"
Med denna referensen så kan de tjata bäst de vill om effekt, skyddsjakt och kommunjägare. Det är ändå inte applicerbart på din ansökan.

Överklaga och sök inte på skyddsjakt utan på jakt.
För att förtydliga så skriv under ändamål "Jakt, enligt 20 § NFS 2002:18"
Med denna referensen så kan de tjata bäst de vill om effekt.

Du kan även bifoga aktuell paragraf men det är kanske lite att knäppa dom på näsan.
Senast redigerad av Callmenobody 13 aug 2014, 10:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Nekad licens VG

Inläggav TheFoes 13 aug 2014, 10:14

Man vet inte heller vad folk motiverar. För 3 dagar sedan så såg jag en licens ansökan på en Fx halvautomatisk där han hade motiverat att han skulle skjuta småfåglar med den. Och klart som fan du blir nekad licens då.
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Re: Nekad licens VG

Inläggav Callmenobody 13 aug 2014, 10:19

TheFoes skrev:Man vet inte heller vad folk motiverar. För 3 dagar sedan så såg jag en licens ansökan på en Fx halvautomatisk där han hade motiverat att han skulle skjuta småfåglar med den. Och klart som fan du blir nekad licens då.


Ok, det kanske inte var så konstigt...
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Nekad licens VG

Inläggav Silwer 13 aug 2014, 10:28

Alltså att man ska skicka med papper på att man faktikst har uppdrag, alltså påskrivna och liksom vidimerade av de som vill ha dig att skyddsjaga hos sig.

Det antar jag att killen här har skickat med, annars kan man ju liksom hitta på vad som helst utan grund och få licens.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nekad licens VG

Inläggav Callmenobody 13 aug 2014, 10:52

Silwer skrev:Alltså att man ska skicka med papper på att man faktikst har uppdrag, alltså påskrivna och liksom vidimerade av de som vill ha dig att skyddsjaga hos sig.

Det antar jag att killen här har skickat med, annars kan man ju liksom hitta på vad som helst utan grund och få licens.


Jaktlicenser i Sverige bygger på behov och sedan flera år tillbaks så är ju innehavet av jägarexamen ett godkänt behov.
Att man sedan behöver intyg för just luftgevär är ju något polisen själva har hittat på och de har ju inget lagstöd för det. Så strikt sett så borde man inte behövs några intyg alls.
Dock är ju som vi vet verkligheten något annat. :thumbner:
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Nekad licens VG

Inläggav Solomon 09 nov 2014, 23:37

Callmenobody skrev:Jaktlicenser i Sverige bygger på behov och sedan flera år tillbaks så är ju innehavet av jägarexamen ett godkänt behov.
Att man sedan behöver intyg för just luftgevär är ju något polisen själva har hittat på och de har ju inget lagstöd för det. Så strikt sett så borde man inte behövs några intyg alls.
Dock är ju som vi vet verkligheten något annat. :thumbner:


Något säger mig att det inte är de som söker licens för luftgevär som polisen borde oroa sig för. Frågan är om man borde oroa sig över huvud taget om folk som faktiskt söker licens.
Användarvisningsbild
Solomon
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 nov 2014, 18:05
Ort: Månsarp, Jönköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Pistol A-3003 Blackbird

Re: Nekad licens VG

Inläggav Springer 09 nov 2014, 23:46

Du har en poäng där Solomon.
Myndigheterna stiftar allt strängare lagar & regler för att stävja vapenrelaterade brott.
Det de inte verkar greppa är att ytterst få licensierade vapen är inblandade i diverse rån och skjutningar runt om i landet utan det enda de åstadkommer med sina skärpningar är att göra livet ännu mer komplicerat för alla som redan sköter sig och sitt skytte på korrekt sätt.
Buset kommer fortfarande att fixa illegala vapen och strunta fullständigt i alla nya stränga lagar & regler som skapas av myndigheterna, precis som de alltid gjort.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Nekad licens VG

Inläggav Solomon 10 nov 2014, 00:33

Springer skrev:Du har en poäng där Solomon.
Myndigheterna stiftar allt strängare lagar & regler för att stävja vapenrelaterade brott.
Det de inte verkar greppa är att ytterst få licensierade vapen är inblandade i diverse rån och skjutningar runt om i landet utan det enda de åstadkommer med sina skärpningar är att göra livet ännu mer komplicerat för alla som redan sköter sig och sitt skytte på korrekt sätt.
Buset kommer fortfarande att fixa illegala vapen och strunta fullständigt i alla nya stränga lagar & regler som skapas av myndigheterna, precis som de alltid gjort.


Jo det har liksom blivit ett fel någonstans när det är lättare att få tag på en AK 47 olagligt än att få ett luftvapen på licens.
Användarvisningsbild
Solomon
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 nov 2014, 18:05
Ort: Månsarp, Jönköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Pistol A-3003 Blackbird

Följande användare vill tacka Solomon för detta inlägg
Kincop (31 jan 2019, 21:55)

Re: Nekad licens VG

Inläggav TonyS 10 nov 2014, 10:30

Callmenobody skrev:Överklaga och sök inte på skyddsjakt utan på jakt.
För att förtydliga så skriv under ändamål "Jakt, enligt 20 § NFS 2002:18"
Med denna referensen så kan de tjata bäst de vill om effekt.


Blir lite förvirrad här...
i 20 § så står det ju "om projektilens anslagsenergi uppfyller villkoren för Klass 4 enligt 14 §."
Vilket ju skulle betyda att ett luftgevär också måste leverera minst 150J E0 för jaktlicens, medans för skyddsjaktlicens räcker det med .22 med minst 180m/s.
Eller missar jag nåt?
Senast redigerad av TonyS 10 nov 2014, 10:30, redigerad totalt 1 gång.
SM 2013
-100m HV Guld
-50m HV Silver
-25m HV & LV Silver
Steyr HP Hunting .177
HW97k .177 10J
HW97k .20 16J
HW77 .22 *pre-92
FWB 65 .177
Zoraki HP01 .22
Anschütz 64 MPR
Beretta 686 Sporting
Tikka T3 CTR .308win
Användarvisningsbild
TonyS
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 17 apr 2011, 21:43
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 48 gång
Tackad: 49 gånger i 41 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW97k Venom

Re: Nekad licens VG

Inläggav Hawkeye 10 nov 2014, 11:33

I Naturvårdsverkets förskrifter § 20 talas både om klass 4 vapen och om luftvapen i kaliber .22 med en minsta utgångshastighet av 180 m/sek.

Skyddsjakt kan även ske på privat mark med stöd av jaktförordningen § 26. Det stämmer inte att det bara är kommunjägare som får bedriva skyddsjakt. Polisen är tydligen dåligt pålästa i denna fråga.

Du bör överklaga i stället för att lösa ny licens. Söker du ny licens måste du betala ny avgift.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Nekad licens VG

Inläggav Callmenobody 10 nov 2014, 12:05

TonyS skrev:
Callmenobody skrev:Överklaga och sök inte på skyddsjakt utan på jakt.
För att förtydliga så skriv under ändamål "Jakt, enligt 20 § NFS 2002:18"
Med denna referensen så kan de tjata bäst de vill om effekt.


Blir lite förvirrad här...
i 20 § så står det ju "om projektilens anslagsenergi uppfyller villkoren för Klass 4 enligt 14 §."
Vilket ju skulle betyda att ett luftgevär också måste leverera minst 150J E0 för jaktlicens, medans för skyddsjaktlicens räcker det med .22 med minst 180m/s.
Eller missar jag nåt?


Ja, det är minst sagt förvirrande.
Jag har åter talat med en handläggare och jag fick påbackningen för denna formuleringen (de två tidigare gångerna skulle det vara jakt).
Denna personen sa att paragrafen anger både skyddsjakt och vanlig jakt så vad sökte jag för?
Det slutade att jag fick ange skyddsjakt istället för jakt, dock kommer det oavsett stå "Jakt" på licensen när/om man får den.
Så två gånger har jag sökt och fått licens på det jag skrev ovan men denna gången gick det inte.

Så jag vet faktiskt inte vad som är ut och in längre, tydligen verkar det bero på handläggarens personliga tycke.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Nekad licens VG

Inläggav david_ujj 10 nov 2014, 22:44

Min licens för FX Indy .30 kom hem i brevlådan idag, specifikationerna lyder:
Ändamål - Skyddsjakt
Giltighetstid t.o.m. - (finns ingen)
Ammunitionsklass - 4

Vid ansökan angav jag skyddsjakt som syfte och bifogade ett (rätt propert uppställt) intyg från gården jag avser skyddsjaga på.
förklarade orsaker till varför luftvapen var nödvändigt istället för krutvapen.
Intyget signerades av ägaren och mig själv.

Hur det kommer sig att min ansökan gått igenom och inte andras vet jag ej, men det ska gå.
Användarvisningsbild
david_ujj
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 jan 2011, 16:24
Ort: Malmö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact+"Indycat"

Re: Nekad licens VG

Inläggav Leopold 10 nov 2014, 22:46

Ammunitionsklass 4 låter iofs konstigt, rätt begränsande om du måste upp i de kraven...
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Nekad licens VG

Inläggav david_ujj 10 nov 2014, 23:30

Jag tyckte detsamma, frågade Hurricane-Tobbe om detta var vanligt i hans erfarenhet.

Enligt honom kan Polisen inte längre skriva särskilda upplysningar i licensen, de måste sätta klass 4.
Det är sen upp till mig som skytt att hålla koll på reglerna kring vilka vilt som är godkänna att skyddsjaga med luftvapen.

Kan personligen tycka att detta är tydliga tecken på föråldrat regelverk.

Samtidigt bör man kunna anta att en person med jägarexamen känner till begränsningarna för luftvapen.
Precis som man bör kunna kräva att person med jägarexamen vet att 22LR inte är ändamålsenligt redskap på älgjakten, trots att man specar det övergripande begreppet "jakt" som ändamål i licensen. :)
Användarvisningsbild
david_ujj
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 jan 2011, 16:24
Ort: Malmö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact+"Indycat"

Re: Nekad licens VG

Inläggav Hawkeye 11 nov 2014, 12:57

david_ujj skrev:Jag tyckte detsamma, frågade Hurricane-Tobbe om detta var vanligt i hans erfarenhet.

Enligt honom kan Polisen inte längre skriva särskilda upplysningar i licensen, de måste sätta klass 4.
Det är sen upp till mig som skytt att hålla koll på reglerna kring vilka vilt som är godkänna att skyddsjaga med luftvapen.

Kan personligen tycka att detta är tydliga tecken på föråldrat regelverk.

Samtidigt bör man kunna anta att en person med jägarexamen känner till begränsningarna för luftvapen.
Precis som man bör kunna kräva att person med jägarexamen vet att 22LR inte är ändamålsenligt redskap på älgjakten, trots att man specar det övergripande begreppet "jakt" som ändamål i licensen. :)

Jag ställer mig frågande till varför polisen inte kan skriva något under särskilda upplysningar. Stämmer detta? Det är också fel av polisen att ange att licensen gäller ett vapen i klass 4. Ett vapen i klass 4 ska prestera minst 150 joule.

Det stämmer att det är licensinnehavarens skyldighet att veta vilket vilt man får använda vapnet till (oavsett vad som står på licensen). När det gäller luftgevär med 180 m/sek i kaliber .22 är ju antalet arter man får skjuta rätt begränsat. Ett vapen i klass 4 (150 joule) får man skjuta betydligt mer, t ex vildkaniner. Det lär finnas luftgevär som kommer upp i 150 joule men de är nog ovanliga här i Sverige.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Nekad licens VG

Inläggav XXL 11 nov 2014, 16:17

Det låter mera som att Polisen fått ett nytt IT-system som inte är i synk med den verklighet de har att hantera.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Följande användare vill tacka XXL för detta inlägg
CallsignFarmer (03 aug 2018, 10:55)

Re: Nekad licens VG

Inläggav Solomon 11 nov 2014, 16:47

XXL skrev:Det låter mera som att Polisen fått ett nytt IT-system som inte är i synk med den verklighet de har att hantera.


Ja att satsa på rätt IT system är ju polisen inte så bra på :smt016
Användarvisningsbild
Solomon
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 nov 2014, 18:05
Ort: Månsarp, Jönköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Pistol A-3003 Blackbird

Re: Nekad licens VG

Inläggav david_ujj 11 nov 2014, 23:31

Hawkeye skrev:Jag ställer mig frågande till varför polisen inte kan skriva något under särskilda upplysningar. Stämmer detta? Det är också fel av polisen att ange att licensen gäller ett vapen i klass 4. Ett vapen i klass 4 ska prestera minst 150 joule.

Det stämmer att det är licensinnehavarens skyldighet att veta vilket vilt man får använda vapnet till (oavsett vad som står på licensen). När det gäller luftgevär med 180 m/sek i kaliber .22 är ju antalet arter man får skjuta rätt begränsat. Ett vapen i klass 4 (150 joule) får man skjuta betydligt mer, t ex vildkaniner. Det lär finnas luftgevär som kommer upp i 150 joule men de är nog ovanliga här i Sverige.


Om det "Stämmer" är ju helt uppenbart en tolkningsfråga, finns inte nedskrivet som gängse praxis nånstans i de skrifter jag knaglat mig igenom.

Men eftersom min egen licens och Hurricane-Tobbes erfarenheter ger en bild av att det tycks vara förekommande i mer än ett fall, kan man ju anta att det det stämmer.

Jag var helt inne på samma spår när jag fick licensen, ett luftgevär kan inte vara klass 4 då det inte uppnår 150 Joule.
Det var orsaken till att jag specade skyddsjakt på ansökan från första början.
Har hela tiden uppfattat reglerna som att särskilda upplysningar var enda alternativet för att få licens för vapen under 150 Joule.

Tog upp ämnet med energigränsen på 150J med handläggaren vid flertal tillfällen.
Han var från början förbryllad över kalibern då den i metriska mått är 7,62 vilket vid snabb överblick låter som licensansökan för en AK4:a.
Men om han inte lyckats vara döv vid våra telefonsamtal och blind vid underskrift, så är han medveten om att han gett en licens för ett luftgevär under 150 Joule.

På licensen är som sagt specat:
Ammunitionsklassen - 4
Ändamålet- skyddsjakt
Gitlighetstid t.o.m - (ingen ifylld)

Utöver den informationen står även:
Vapentyp/piptyp - Luftgevär
Fabrikat - FX
Modell - FX Indy

Kan inte tänka mig att någon kan utfärda en licens med alla dessa detaljer utan att vara fullt medveten om att vapnet egentligen inte kan klassas som 4:a sett till regelverket.

Håller med Luftjakts-Johan i frågan om att Sverige borde kunna ta efter Danmark och införa en klass 5 för vapen med lägre effekt än 150J.
Skulle eliminera handläggarnas huvudbry över klassning och syfte, skulle underlätta ansökan för oss som gärna vill ha luftvapen på jaktlicens.
Win Win! :smt022
Användarvisningsbild
david_ujj
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 jan 2011, 16:24
Ort: Malmö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact+"Indycat"

Följande användare vill tacka david_ujj för detta inlägg
Kincop (31 jan 2019, 22:03)


Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer