Motivering för jaktlicens?

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 03 dec 2014, 08:31

Hej,
Jag har lite frågor kring uppdragsintyg och motiveringar för jaktlicens på luftgevär.

1) Måste ett intyg vara utfärdat av en lantbrukare eller annan ekonomisk verksamhet för att vara gångbart som motivering? Även en villaägare kan ju drabbas av sanitära problem och/eller få ekonomiska förluster till följd av skadedjur.

2) Skulle avlivning av fäll-fångad mink kunna utgöra ett behov av jaktlicens på luftvapen? Skriver jag i sådana fall en egen bilaga där jag redogör för behovet?

3) Skulle fredande av egna trädgårdsodlingar (villa på landet) kunna utgöra ett behov av jaktlicens på luftvapen?

4) Bifogar man ett intyg i original eller en kopia på uppdragsavtal?

// Öskar
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Följande användare vill tacka Öskar för detta inlägg
AudiS4 (04 dec 2014, 22:35)

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav riqe 03 dec 2014, 09:34

Har poliaen bett dig om intyg?
Annars är det ju till en början bara att söka på jakt enligt skyddsjakt paragrafen (minns inte vilket nr det är och ids inte googla det).
Walther LG55 177 Diopter
HW30S 177 Centerpoint 4-16x40AO VortekPG2
Trail NP 22 Centerpoint 3-9x40AO GRT3
Hatsan 60S 22 BugBuster 3-9x32AO
Crosman 1377 177 Bushnell 3~9X40AO
HW40 177
Användarvisningsbild
riqe
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jun 2012, 22:04
Ort: Visby
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 47 gånger i 40 inlägg

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 03 dec 2014, 09:55

riqe skrev:Har poliaen bett dig om intyg?

Jag har inte sökt licens än. Därmed har de av naturliga skäl inte efterfrågat några intyg ännu. Men om jag har förstått saken rätt så kommer de att göra det. Därav frågorna.
Annars är det ju till en början bara att söka på jakt enligt skyddsjakt paragrafen (minns inte vilket nr det är och ids inte googla det).

Hade svaren funnits i paragrafen Du refererar till, så hade jag aldrig ställt frågorna. Jag utgår ifrån att Du åsyftas NFS 2002:18 §19 och §20 samt Jaktförordningen 1987:905, bilaga 4.
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Hawkeye 03 dec 2014, 13:35

Det är nog bäst att du ställer dessa frågor direkt till Polisen. I vapenlagen står att tillstånd endast får ges till den som har ett godtagbart ändamål. När det gäller jaktlicens för krutvapen räcker det med att man innehar jägarexamen. Det ställs inga krav på jaktmarker. Det är möjligt att Polisen har en annan syn på luftgevär till skyddsjakt. Men det är inget som står att läsa någonstans.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav MrMel 03 dec 2014, 13:59

Beror väl helt på handläggare som du sen får, men jag gjorde följande;

Skickade in intyg i original från både lantbrukare och villaägare där jag skrev vilka problem de hade och behövde hjälp med, ekonomisk skada slår ganska högt så det är ett plus.
Sen skrev jag och fotade av mitt vapenskåp för att bara vara övertydlig på att jag hade ett S märkt sådant.

i slutändan ringde de och jag fick förklara mig på telefon dessutom, efter det tog det 2 dagar.

Mink faller väl utanför vad du får skjuta med luftgevär så det skall du nog inte ta med (?)
MrMel
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 09 jan 2013, 13:19
Ort: Gotland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Edgun, Kalibrgun Cricket

Följande användare vill tacka MrMel för detta inlägg
AudiS4 (04 dec 2014, 22:40)

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 03 dec 2014, 14:57

MrMel skrev:Beror väl helt på handläggare som du sen får, men jag gjorde följande;

Ja det är ett stort problem att det hänger på handläggaren. Jag tror knappast att det lönar sig att ringa och fråga i förväg. Stockholms län - så den man pratar med på förhand lär inte vara den samma som den handlägger. Jag vill lämna in en så komplett ansökan som möjligt reda från början och jag vill slippa få platsbunden licens.

MrMel skrev:Skickade in intyg i original från både lantbrukare och villaägare där jag skrev vilka problem de hade och behövde hjälp med, ekonomisk skada slår ganska högt så det är ett plus.

Hur många intyg skickade du in? Fick du platsbunden eller icke-platsbunden licens?

MrMel skrev:Mink faller väl utanför vad du får skjuta med luftgevär så det skall du nog inte ta med (?)

Jaga mink vet jag att man inte får göra med luftgevär. Men får man inte avliva en fäll-fångad mink med luftgevär? Någon som vet?
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav MrMel 03 dec 2014, 15:45

5 intyg, icke platsbundna (specifierade inte adress utan person + personnummer på intygen)

Vet inte hur rätt denna är?
För att följa länken så måste du registera dig.


Men där är det speccat min 150J isåfall.
Senast redigerad av MrMel 03 dec 2014, 15:47, redigerad totalt 1 gång.
MrMel
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 09 jan 2013, 13:19
Ort: Gotland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Edgun, Kalibrgun Cricket

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Frank69 03 dec 2014, 15:46

Öskar skrev:Jaga mink vet jag att man inte får göra med luftgevär. Men får man inte avliva en fäll-fångad mink med luftgevär? Någon som vet?


Här hittar du mer information om avlivning:
För att följa länken så måste du registera dig.

Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 03 dec 2014, 16:13

5 intyg, icke platsbundna (specifierade inte adress utan person + personnummer på intygen)

Tack! Hur många intyg avsåg näringsidkare respektive privatpersoner?

Finns det fler som vill dela med sig av antal intyg kontra licensutfall?

Vet inte hur rätt denna är?
För att följa länken så måste du registera dig.


Men där är det speccat min 150J isåfall.

Detta förefaller avse jakt. När minken väl sitter i fällan är det väl inte längre frågan om jakt? Då är det väl avlivning? Jag kan ha fel!

Här hittar du mer information om avlivning:
För att följa länken så måste du registera dig.

... 00230.html

Detta förefaller endast beröra i fångenskap uppfödda djur, inte vildfångade. Jag kan ha fel!
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Frank69 03 dec 2014, 17:24

Öskar skrev:
Här hittar du mer information om avlivning:
För att följa länken så måste du registera dig.

... 00230.html
Detta förefaller endast beröra i fångenskap uppfödda djur, inte vildfångade. Jag kan ha fel!


I denna PDF filen hittar du mer om distansavlivning... kolla på sidan 23.
För att följa länken så måste du registera dig.

Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 03 dec 2014, 19:32

I denna PDF filen hittar du mer om distansavlivning... kolla på sidan 23.
För att följa länken så måste du registera dig.

... 12-027.pdf

Jag tackar för svar, men sidan 23 avser djur som inte är fångade (Distansavlivning) samt är förvildade, förrymda eller skadade. I mitt fall rör det sig tvärt om, om ett fångat djur (som alltså ska avlivas). Där till ett vilt (om än onaturligt förekommande) djur.

Jag läste Jaktförodningen (1987:905) §12 sista stycket: "Vid avlivning av djur som har fångats med fångstredskap gäller inte bestämmelserna om jaktmedel." Jag tolkar det som att luftgevär får användas under förutsättning att man inte förorsakar minken onödigt lidande. Någon som är av annan mening?
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Frank69 03 dec 2014, 20:14

När det gäller mink så hittar du info om detta i första länken jag presenterade.
Sen är det ju upp till dig hur du vill presentera ditt behov av ett vapen i din ansökan.
Våra förutsättningar är ju nästan alltid olika.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav david_ujj 04 dec 2014, 09:01

som redan nämnts i tråden så tycks godkänd licens hänga mycket på handläggaren själv.

Jag bifogade endast 1 intyg som specificerade:
- Orsaker till luftvapen som jaktredskap
- Grunduppgifter för lösdriftsgård jag planerat skyddsjaga på.
- Kontaktuppgifter till ägaren
- Signerades av mig och ägaren

Innan det beslutades i ärendet blev det flertalet samtal med handläggaren där jag fick beskriva vapnet ytterligare, samt verbalt motivera (upprepa) behovet av just luftvapen före hagelgevär eller 22LR.

(Sökte i Stockholms Län, Fick en ej tidsbestämd, eller geografiskt bunden, licens)
Användarvisningsbild
david_ujj
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 jan 2011, 16:24
Ort: Malmö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact+"Indycat"

Följande användare vill tacka david_ujj för detta inlägg
Öskar (04 dec 2014, 18:12), AudiS4 (04 dec 2014, 22:44)

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Hillman 04 dec 2014, 12:07

Gjorde min ansökan med ett par intyg/ansökningar om skyddsjakt på förorenande fåglar + ett intyg att kommunens miljökontor saknade skyddsjägare och samtidigt intygade att det fanns ett behov, fick också ett positivt skrivet besked från Jägareförbundets lokala avd att de tyckte att det var ok.
Licensen säger skyddsjakt men den är inte platsbunden. samma gäller alla övriga intyg ex: ljuddämpare för luftvapen + klass 2,3 och 4, jakt från bil, jakt med mobil belysning, tillstånd att transportera laddat vapen i bil.
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Följande användare vill tacka Hillman för detta inlägg
Öskar (04 dec 2014, 18:12), AudiS4 (04 dec 2014, 22:45)

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 04 dec 2014, 18:27

Man tackar för alla inlägg.

Finns det fler som har erfarenheter och vill dela med sig?


Jag finner fråga 1 och 4 väl besvarade. Skulle dock gärna se fler svar/idéer/funderingar på fråga 2 och 3. I synnerhet fråga 2, eftersom det är mest aktuellt för min del.
2) Skulle avlivning av fäll-fångad mink kunna utgöra ett behov av jaktlicens på luftvapen? Skriver jag i sådana fall en egen bilaga där jag redogör för behovet?

3) Skulle fredande av egna trädgårdsodlingar (villa på landet) kunna utgöra ett behov av jaktlicens på luftvapen?

Efter att ha läst på lite själv är jag helt övertygad om att vild fällfångad mink får avlivas med luftgevär (under förutsättning att det sker på ett etiskt sätt). Men är det en fullgod motivering? Kan andra vapen anses vara mer lämpliga?
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Hillman 04 dec 2014, 19:51

Avlivning av fällfångat vilt får göras på det sätt som man anser lämpligt eftersom det inte räknas som jakt. Träpåk eller luftgevär spelar ingen roll. Däremot så måste du göra det på ett sätt som du kan stå för om någon gör en anmälan.
Om det ska göra nån skillnad vid licensansökan så måste du nog ha dokumenterat att det handlar om ett hyfsat antal minkar per år.

Du får inte skyddsjaga fågel mm nånstans utan att det finns ett klart behov som är ekonomiskt grundat eller handlar om t.ex föroreningar som kan vara hälsoskadliga. Har du verkligen så stora skador i trädgårdslandet hemma att du anser att det är en vettig grej att ta med i ansökan?
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 04 dec 2014, 20:27

Tack Hillman! Jag är mycket tacksam för Dina synpukter!

Om det ska göra nån skillnad vid licensansökan så måste du nog ha dokumenterat att det handlar om ett hyfsat antal minkar per år.

I syfte att skydda mitt kräftfiskevatten fångar jag mink i slagfälla. Jag har endast en slagfälla och den ger ca 1 mink per månad. Trots detta ökar antalet minkar och kräftorna minskar i antal.

Slagfällor är relativt dyra. De har också en relativt känslig utlösningsmekanik som kan krångla. Levandefångstfällor har den fördelen att de är enkla till sin konstruktion och kan byggas i princip gratis av spill-material. Därtill kan vissa modeller fånga flera minkar. Jag tänker mig typ L37 och L46.

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Jag kan utan att skämmas påstå att jag har behov av att bekämpa mink. Sedan kommer vi ju till själva avlivningen. Jag har mycket svårt att se ett bättre sätt att avliva fällfångad mink på, än med luftgevär. Hur sjutton klubbar man en mink i en fälla? Med 22lr eller hagel måste man riskera att skjuta sönder fällan.

Har du verkligen så stora skador i trädgårdslandet hemma att du anser att det är en vettig grej att ta med i ansökan?

Det kan jag inte, i ärlighetens namn, påstå . . . men om det hjälper mig att få licens så skulle jag kunna tänka mig att använda det som argument. Jag anser mig faktiskt ha ett behov (för minkarna). Hur som helst så snattar både björktrastar och skator av mina bär. Därtill gör de sönder täckduken (ditlagd för att skydda bären). Framstår jag som en "desperat nöjespangare" om jag använder det som argument?
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Följande användare vill tacka Öskar för detta inlägg
Kincop (31 jan 2019, 20:43)

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav börne 04 dec 2014, 20:34

Öskar skrev:Framstår jag som en "desperat nöjespangare" om jag använder det som argument?

Skulle nog vilja påstå det vad gäller dina bär.

Men det här med ditt "kräftfiskevatten", är det en affärsrörelse eller nån hobby du sysslar med?
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 04 dec 2014, 20:50

Öskar skrev:Framstår jag som en "desperat nöjespangare" om jag använder det som argument?



Skulle nog vilja påstå det vad gäller dina bär.

Ja, jag tänkte nog det. Men i sak lider jag ju skada (mindre bär, förstörd täckduk). Hur som helst är det sannolikt kontraproduktivt att använda det som argument, om jag förstår dig rätt?

Men det här med ditt "kräftfiskevatten", är det en affärsrörelse eller nån hobby du sysslar med?

Nej det är ingen affärsrörelse. Det är egentligen som med bären; en form av "skörd" som fastigheten ger. Jag tar väl upp en sådär 25 kg per år.
Senast redigerad av Öskar 04 dec 2014, 20:51, redigerad totalt 1 gång.
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Hillman 04 dec 2014, 20:51

[quote="Öskar"]
Jag kan utan att skämmas påstå att jag har behov av att bekämpa mink. Sedan kommer vi ju till själva avlivningen. Jag har mycket svårt att se ett bättre sätt att avliva fällfångad mink på, än med luftgevär. Hur sjutton klubbar man en mink i en fälla? Med 22lr eller hagel måste man riskera att skjuta sönder fällan.

Vill inte sabba dina argument men man trär en jutesäck över fällan, skakar ut minken i säcken, lokaliserar huvudet och ger det en domp, utan att bli biten i fingrarna förstås :lol:
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 04 dec 2014, 20:57

Vill inte sabba dina argument men man trär en jutesäck över fällan, skakar ut minken i säcken, lokaliserar huvudet och ger det en domp, utan att bli biten i fingrarna förstås

Jag är mycket glad att du prövar och kritiserar mina argument! Lika bra att vara redo i sin argmentation!

Jag har faktiskt aldrig vittjat en levandefångstfälla. Metoden låter ju fullt gångbar . . . men vad avser typ L46 så är den ganska stor och tung. Den kan även innehålla flera minkar (om man har tur).
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav börne 04 dec 2014, 21:03

Öskar skrev:
Öskar skrev:Framstår jag som en "desperat nöjespangare" om jag använder det som argument?



Skulle nog vilja påstå det vad gäller dina bär.

Ja, jag tänkte nog det. Men i sak lider jag ju skada (mindre bär, förstörd täckduk). Hur som helst är det sannolikt kontraproduktivt att använda det som argument, om jag förstår dig rätt?

Men det här med ditt "kräftfiskevatten", är det en affärsrörelse eller nån hobby du sysslar med?

Nej det är ingen affärsrörelse. Det är egentligen som med bären; en form av "skörd" som fastigheten ger. Jag tar väl upp en sådär 25 kg per år.

Dom med bättre koll på jaktlicens osv får svara, men jag själv antar att det du anser vara ett behov för licens kommer bli avslag direkt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Frank69 05 dec 2014, 05:28

Öskar skrev:Skulle avlivning av fäll-fångad mink kunna utgöra ett behov av jaktlicens på luftvapen? Skriver jag i sådana fall en egen bilaga där jag redogör för behovet? Efter att ha läst på lite själv är jag helt övertygad om att vild fällfångad mink får avlivas med luftgevär (under förutsättning att det sker på ett etiskt sätt). Men är det en fullgod motivering? Kan andra vapen anses vara mer lämpliga?


Tittar man på lagen kring avlivning av fällfångade djur så står det stycket under jaktvapen.
Så man får förutsätta att det i grunden krävs en jägarexamen för att inneha ett 22Lr för avlivning då det även nämns att ett sådant vapen faller utanför jaktgarderoben. Luftgevär som inte klarar klass 4 (150J) omfattas inte som avlivningsvapen utan hamnar under skyddsjakt, och då är det endast ett fåtal arter som man får skjuta/avliva med ett sådant vapen. (även om vapnen skulle klara av mer)
Det står även tydligt i lagen att ett vapen som är avsett för målskytte inte får användas för avlivning eller jakt.

Titta på sidan 15 & 16.
För att följa länken så måste du registera dig.

Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 05 dec 2014, 07:01

Tittar man på lagen kring avlivning av fällfångade djur så står det stycket under jaktvapen.
Så man får förutsätta att det i grunden krävs en jägarexamen för att inneha ett 22Lr för avlivning då det även nämns att ett sådant vapen faller utanför jaktgarderoben. Luftgevär som inte klarar klass 4 (150J) omfattas inte som avlivningsvapen utan hamnar under skyddsjakt, och då är det endast ett fåtal arter som man får skjuta/avliva med ett sådant vapen. (även om vapnen skulle klara av mer)
Det står även tydligt i lagen att ett vapen som är avsett för målskytte inte får användas för avlivning eller jakt.

Titta på sidan 15 & 16.
För att följa länken så måste du registera dig.

% ... 009_13.pdf

Tack för svar, men jag förstår inte riktig vad du försöker säga. Det enda som framkommer av paragrafen är:
1) behov av salongsgevär kan motiveras av avlivning av fällfångst
2) Behov av licenspliktigt luftgevär kan motiveras enligt 20 § NFS 2002:18.

FAP reglerar helt enkelt inte hur djur får avlivas.

Avlivning av fällfångat vilt regleras i Jaktförordning (1987:905) 12 a §
Vilt som har fångats i fångstredskap skall vid vittjningstillfället omedelbart avlivas eller återges friheten.
Första stycket gäller inte vid fångst i vilthägn av den viltart som hägnet är avsett för.
Vid avlivning av djur som har fångats med fångstredskap gäller inte bestämmelserna om jaktmedel. Förordning (2001:451).


Därtill är Djurskyddslagen tillämplig.

Frågan är om jag kan motivera ett behov av ett licenspliktigt luftgevär för avlivning av fällfångad mink? Om luftgevär kan anses vara lämpligt för ändamålet så borde licens bevlijas, oavsett FAP. Jag kan ha fel!
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Callmenobody 05 dec 2014, 07:47

Har du nu vatten så kanske du har gårdar i närheten?
Det säkraste sättet är nog att be dem om ett intyg.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Nästa

Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer