Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Frank69 05 nov 2015, 11:26

Harbard skrev:Det används ju av militären överallt nu.


He, he... just det... :)
Tror du själv besvarade din fråga... :thumbupp:

De vill väl att man skall lätt kunna se skillnad på vapnens ändamål.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav cartaq 05 nov 2015, 17:20

Låt leka lite med tanken att man ändrar/modifierar kolven i samband med licensansökan till en klassisk jaktkolv, för att sedan ersätta denna med originalet när licensen har anlänt. Ta en verminator som exempel, du söker ju inte licens på varken pistolgrepp eller kolv, utan på vapentyp med serienummer.

Har svårt att tänka mig att det skall stå specificerat i stil med. "FX Verminator brukar ha pistolgrepp men detta vapen med nr XXX är utan"

Om handläggaren nu stirrar sig blind på originalutförandet/modellen så bör det ju gå att döpa om sitt eget vapen till "berras hunt" och nyttja serienumret som står på troligtvis pipan?
Användarvisningsbild
cartaq
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 17 jul 2014, 09:20
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 26 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: BSA Superstar .22

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav soul 05 nov 2015, 17:53

cartaq skrev:Låt leka lite med tanken att man ändrar/modifierar kolven i samband med licensansökan till en klassisk jaktkolv, för att sedan ersätta denna med originalet när licensen har anlänt. Ta en verminator som exempel, du söker ju inte licens på varken pistolgrepp eller kolv, utan på vapentyp med serienummer.

Har svårt att tänka mig att det skall stå specificerat i stil med. "FX Verminator brukar ha pistolgrepp men detta vapen med nr XXX är utan"

Om handläggaren nu stirrar sig blind på originalutförandet/modellen så bör det ju gå att döpa om sitt eget vapen till "berras hunt" och nyttja serienumret som står på troligtvis pipan?

Går det ej att få jaktlicens med en viss kolv så får du ju heller inte jaga med den om du i efterhand sätter dit en sådan kolv.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav cartaq 05 nov 2015, 18:11

soul skrev:
cartaq skrev:Låt leka lite med tanken att man ändrar/modifierar kolven i samband med licensansökan till en klassisk jaktkolv, för att sedan ersätta denna med originalet när licensen har anlänt. Ta en verminator som exempel, du söker ju inte licens på varken pistolgrepp eller kolv, utan på vapentyp med serienummer.

Har svårt att tänka mig att det skall stå specificerat i stil med. "FX Verminator brukar ha pistolgrepp men detta vapen med nr XXX är utan"

Om handläggaren nu stirrar sig blind på originalutförandet/modellen så bör det ju gå att döpa om sitt eget vapen till "berras hunt" och nyttja serienumret som står på troligtvis pipan?

Går det ej att få jaktlicens med en viss kolv så får du ju heller inte jaga med den om du i efterhand sätter dit en sådan kolv.

förtydliga dig gärna!

har du licens på ett vapen så är den bestående till vidare, om jag väljer att färga bössan röd eller blå skall detta inte kunna påverka licensen. om jag nu karvar in ett snyggt mönster i en trästock så påverkar inte den heller licensen. om jag nu byter till en stock i standardutförande med pistolgrepp så dras licensen tillbaka?

jag har letat men hittar inget som styrker grunderna för hur en bössa måste se ut, inte heller för hur de inte får se ut.
Användarvisningsbild
cartaq
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 17 jul 2014, 09:20
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 26 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: BSA Superstar .22

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav soul 05 nov 2015, 19:19

Ja det är ju ganska enkel logik, du får helt enkelt inte ändra ett jaktvapen hur som helst. Det är ju ganska stor skillnad på att måla om en stock än att helt byta ut den till en kolv som ej är godkänd.
Sen kan man ju tycka vad man vill om reglerna men fäljer man dem inte så får man väl isåfall vara beredd att stå för konsekvenserna.
Ta en ruger 10/22 som exempel, den finns ju i alla möjliga varianter men du kan inte få jaktlicens på alla. Har den ett fritt pistolgrepp t.ex så är det stopp så därför får man ju givetvis inte heller byta orginalstocken mot en pistolgreppskolv, har du den däremot på målskyttelicens så är det helt ok men då får du givetvis inte jaga med den.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav bjosse 05 nov 2015, 22:37

Lite om de som blivit nekad pga pistolkolv: Jag vill nog påstå att ett korrekt överklagande ger rättning och därmed licens.

Sedan detta med 10/22. Man får mycket riktigt inte jaga med pistolgrepp eftersom det är en halvautomat. Däremot är målskjutning tillåten med pistolgrepp (alltså bytt kolv för skjutbanan) även vid jaktlicens på vapnet. Det finns en dom på detta som är drygt 5 veckor gammal.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav pike55555 05 nov 2015, 23:49

Läs detta inlägg som handlar om en dom rörande ett licensvapen för skyddsjakt där innehavaren bytt till pistolgrepp och blev åtalad för olaga vapeninnehav pga av det.

För att följa länken så måste du registera dig.

pike55555
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 22 nov 2014, 22:44
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav bjosse 05 nov 2015, 23:58

Det var den domen som jag avsåg, och där han friades från åtalspunkterna. Möjligt att den överklagas, men det är knappast i rätsspreventivt syfte och jag ställer mig tvivlande till att det blir något av det.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Callmenobody 06 nov 2015, 11:47

bjosse skrev:Lite om de som blivit nekad pga pistolkolv: Jag vill nog påstå att ett korrekt överklagande ger rättning och därmed licens.


Inte om Förvaltningsrätten skriver att Naturvårdsverket är den instans som bestämmer vad som får användas men sedan nekar en begäran att inhämta Naturvårdsverkets åsikt.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Robbix 19 dec 2015, 16:44

Jösses vilken djungel hade tankar på att skaffa skydds alt jaktlicens på min impact men av allt man läser gör ju en mer snurrig än karusellerna på Liseberg.
Ha det som jag.... ha det bra!
Robbix
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:55
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav bjerka 22 dec 2015, 23:27

Frank69 skrev:
bjosse skrev:Finns inget stöd i Vapenlagen för att neka licens pga kolv. Punkt. Undantaget är vid jakt med halvautomat där denna regel dock finns. Men inte vid något annat fall.


Har för mig att Polisens handläggare stödjer sina beslut på information de har fått från jägarförbundet som tydligen har den åsikten att jaktvapen inte skall likna militära vapen... :? (vet dock inte var jag stötte på detta)


Jag läste det i förra numret av svensk jakt, jag kan på ett sätt förstå vad de menar då i just det fallet hade personen byggt om en studsare så det i princip såg ut som ett AG90.
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav bjerka 22 dec 2015, 23:38

Sen finns det en anledning till atthalvautomatiska vapen inte får ha vik/utdragbar kolv. Det är för att vapnet kan avfyras på alternativt sett, vilket iof alla vapen kan om man vill hårdra det hela.

sen kan jag tänka mig att de inte vill att vapnet ska tex gömmas under en rock eller bäras omkring i en sportbag också, kanske därav kravet på piplängd ?
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Föregående

Återgå till Frågor om skyddsjakt

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer