Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens?

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, gubbe, Daniel, Nitro

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Archon 21 apr 2018, 03:43

"Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens?". Svaret är: Självklart kan du det. I min ungdom såg jag många mindre nogräknade individer som sköt ihjäl fåglar, däribland skator, med licensfria luftvapen. Tyvärr såg jag även en del skadeskjutningar. Jag har själv skjutit en skata i min ungdom med ett luftgevär som numera ingår i min samling (SMK B2, vapnet tillhörde min numera avlidne morfar vid tillfället). Men det var inte frågan om jakt, utan ett barmhärtighetsmord där jag såg mig tvungen att avliva ett djur som vår katt hade rivit mycket svårt. Enda gången i mitt liv som jag skjutit ihjäl ett djur, och något jag tyckte var väldigt sorgligt att utföra. Enligt lagen kan man dock inte skjuta djur med luftgevär hursomhelst. Skjuter man ett djur med ett licensfritt luftgevär, så gör man sig förvisso inte skyldig till vapenbrott, däremot jaktbrott. Om man 'fultrimmar' sitt vapen så att effekten överstiger den lagstadgade gränsen gör man sig även skyldig till vapenbrott. Summa summarum: bara för att man KAN göra det, är inte samma som att man BÖR göra det.
Senast redigerad av Archon 21 apr 2018, 03:49, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon

Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 82 gånger i 63 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Inläggav AnnikaS4 21 apr 2018, 08:51

Kan jag köra för fort med min bil? Ja. Är det lagligt? Nej. Kan jag skjuta småfåglar med mitt luftgevär? Ja. Är det lagligt? Nej.

Vilken moral vederbörande har, är olika, men vissa saker är lite småfånigt att få panik över.
AnnikaS4

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder(gas)

Inläggav bebbe 21 apr 2018, 11:27

Största frågan här är att folk inte verkar ha någon jakt etik. Det är inte bara att skjuta skator! Man måste veta hur man skall skjuta dom.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Artemis PP700S-A .22
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer P320 .177
Sig Sauer MPX .177
Dan Wesson 357 .177
Hatsan BT65 .22 "Såld"
FWB 300S .177 "Såld"
bebbe

Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22

Inläggav Chris 21 apr 2018, 21:40

det var ju ett år sen att frågan ställdes.... och frågan är ju verkligen om han menade allvar...
Man kan ju skjuta på vildsvin och älg med luftgevär också.... utan licens ;)
frågan om etik och lagen med allt det innebär är ju en hel annan.
tycker själv att det är för jävligt att skjuta på djur över huvudtaget... ännu värre utan licens med ett luftgevär.
hälsning
Chris

varje dag utan en lapp runt tån är en bra dag!
alla stavningsfel får behållas... är utlänning!

FWB 300, FX Royale 400 .22, Diana 35, Hatsan Bullboss .177
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 26 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Inläggav soul 21 apr 2018, 22:55

Chris skrev:tycker själv att det är för jävligt att skjuta på djur över huvudtaget

Äter du kött? Isåfall förstår jag inte hur du kan tycka att ett djur (som kanske har bott i en liten inhägnad) som stressat förs till slakt är bättre än ett vilt djur som har left sitt liv fritt och plötsligt dör för en jägares välplacerade kula...
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul

Tack utdelade: 40 gång
Tackad: 58 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Inläggav Archon 22 apr 2018, 07:58

bebbe skrev:Största frågan här är att folk inte verkar ha någon jakt etik. Det är inte bara att skjuta skator! Man måste veta hur man skall skjuta dom.

Ja, det är stor skillnad på en seriös jägare som vet vad han gör och några empatistörda snorungar som står och hånskrattar åt ett plågat djur dom precis skadeskjutit.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon

Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 82 gånger i 63 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Inläggav Chris 23 apr 2018, 19:35

soul skrev:
Chris skrev:tycker själv att det är för jävligt att skjuta på djur över huvudtaget

Äter du kött? Isåfall förstår jag inte hur du kan tycka att ett djur (som kanske har bott i en liten inhägnad) som stressat förs till slakt är bättre än ett vilt djur som har left sitt liv fritt och plötsligt dör för en jägares välplacerade kula...

du har ju helt rätt och jag ska backa litet angåendet detta. För mig skulle det vara otänkbart att skjuta på djur... så var det tänkt!
men skulle inte fördömma jägare som jagar fullt medvetet och efter alla reglers konst.

hälsning
Chris
hälsning
Chris

varje dag utan en lapp runt tån är en bra dag!
alla stavningsfel får behållas... är utlänning!

FWB 300, FX Royale 400 .22, Diana 35, Hatsan Bullboss .177
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 26 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
Kapten Kamin (23 apr 2018, 20:22), Kantal (24 apr 2018, 13:36), soul (03 jun 2018, 14:55)

Inläggav bebbe 23 apr 2018, 20:31

Chris skrev:
soul skrev:

du har ju helt rätt och jag ska backa litet angåendet detta. För mig skulle det vara otänkbart att skjuta på djur... så var det tänkt!
men skulle inte fördömma jägare som jagar fullt medvetet och efter alla reglers konst.

hälsning
Chris
Mycket bra där! Tummen upp på den!

FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Artemis PP700S-A .22
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer P320 .177
Sig Sauer MPX .177
Dan Wesson 357 .177
Hatsan BT65 .22 "Såld"
FWB 300S .177 "Såld"
bebbe

Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22

Inläggav Amfibie 23 apr 2018, 20:41

Lite lustigt att länkarna till luftgevär och diabol går till Hurricanes gamla webshop. Var ganska många månader sedan den byggdes om och bytte adress.
Amfibie

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Hw97k

Inläggav Incite 23 apr 2018, 21:11

Amfibie skrev:Lite lustigt att länkarna till luftgevär och diabol går till Hurricanes gamla webshop. Var ganska många månader sedan den byggdes om och bytte adress.

Inlägget med länkarna postades 07 mars 2017. Så det är inte alls speciellt konstigt.
Användarvisningsbild
Incite

Tackad: 15 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Inläggav Amfibie 23 apr 2018, 21:35

Incite skrev:
Amfibie skrev:Lite lustigt att länkarna till luftgevär och diabol går till Hurricanes gamla webshop. Var ganska många månader sedan den byggdes om och bytte adress.

Inlägget med länkarna postades 07 mars 2017. Så det är inte alls speciellt konstigt.

Missade visst att titta på året :)
Amfibie

Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Hw97k

Föregående

Återgå till Frågor om skyddsjakt

| | |likartade trådar| | |