Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Beffe 14 apr 2017, 11:06

Jag har under den senaste månaden ägnat mig åt råttjakt med mitt CZ 453 22LR och då med "Zimmer"-ammuntion. Även om denna ammunition är förvånansvärt tyst så ger den ändå över 40J i anslagsenergi. Detta gör att jag får sitta och vänta tills råttorna sitter precis rätt, utan ömtåliga saker bakom. I praktiken kan man väl säga att jag får avstå 8 av 10 skottillfällen, detta börjar bli frustrerande och resultatet blir lidande vilket gör att man får skämmas lite inför "kunden" som gett mig råttjakten i uppdrag.

Jag tänkte därför försöka mig på det nästan omöjliga, få jaktlicens för ett luftgevär.

Jag har svårt att tro att jakten blir mer spännande/roligare med ett PCP + utrustning för 8000-12000 kr än med ett bra och trevligt fjädergevär för 3-5000 kr?

Jakten kommer mestandels vara stationär och med åtel/lockbete. Skotthåll... 15-20 meter, max? Visst, det går väl inte att utesluta jakt på fågel (stadsduvor, kajor) om jag gör ett bra jobb med råttjakten, men råttorna kommer vara mitt primära mål och sysselsättning.

Jag har funderat och våndats ett tag nu men jag tror jag har kommit fram till tre kandidater; HW97K, HW95 och HW80K.

HW97K och HW95 kommer ju vara i kal.22 isåfall och min fundering är om någon av dessa har kraften att blåsa igenom väggar och tak i plåt? Vilken av dessa två bössor är tystast? Kan tänka mig att jag kommer befinna mig i situationer där jag sitter i närheten av tamdjur (grisar, höns etc) och dessa vill man ju inte gärna skrämma och stressa.

HW80K kal.25... Har alltid haft en liten förälskelse i 6,35:an! Men återigen, skulle detta gevär och kaliber gå igenom plåt?
En annan fundering jag har angående denna bössan i kal.25 är om den verkligen kommer upp i minst 180 m/s? Verkar lite tveksamt efter det jag har läst!

Vilken av dessa bössor hade ni valt? Gärna med en liten motivering! :cheeRs:
FX Whisper .22
Weirauch HW45 .22
Beffe
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 jun 2008, 16:04
Ort: Ängelholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav gubbe 14 apr 2017, 11:18

Beffe skrev:Jag har svårt att tro att jakten blir mer spännande/roligare med ett PCP + utrustning för 8000-12000 kr än med ett bra och trevligt fjädergevär för 3-5000 kr?

Kanske inte mer spännande, men ett bättre resultat.
Tystare, magasin kanske, ställbar hastighet för olika situationer, mindre och mer lätthanterligt, du slipper sitta och veva med armarna när du spänner upp bössan, och framförallt något som är det viktigaste när det gäller jakt, lättare att träffa bra.
Betydligt svårare med en fjäderbössa.

Men är det fjäder som gäller för dig så tycker jag att dom du räknat upp är dom bästa. :thumbupp:
Beffe skrev: tre kandidater; HW97K, HW95 och HW80K.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Jimmy85 14 apr 2017, 11:42

Hw95 har ja själv använt med gott resultat. Den hade ett vortek pg2 kit monterat. Den sköt bra o va dessutom lättskjuten. Hastigheten låg på 200-230mps lite beroende på ammo. Favoritkulan va crow magnum. Men fanns många kulor den sköt bra med. Och jag kyckades aldrig skjuta igenom plåt efter kulan passerat genom en duva. Men sköt jag direkt på plåt så kunde det hända att den slog igenom med vissa kulor.
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 21 jan 2011, 03:06
Ort: Södra sverige
Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Ulf 14 apr 2017, 13:29

tre kandidater; HW97K, HW95 och HW80K.

Har ägt/äger samtliga nämnda med målskyttelicens , i de kalibrar du anger.

Tystast av dem alla : 97
Ljudligast : 80
Smidigast/snabbast att ladda : 95

Samtliga Vortek pg2bestyckade , för högsta möjliga hastighet pga önskad rak kulbana.

I ditt fall, behöver man inte alls maxa effekten , exv 95+97 går oerhört mjukt å fint med en setup där de går ca 180m/s

Till min HW 80 har jag en setup som ger 175 m/s , där den är upplevd skjutbarhet som en hw 30, av folk som provat.

(samtliga siffror oavsett vapen med HN FTT)

I ditt fall skulle jag välja en 95, eftersom den är lättast, enklast att ladda snabbt , med ett pg2-kit med något sänkt hastighet.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Jimmy85 14 apr 2017, 14:29

Ulf skrev:tre kandidater; HW97K, HW95 och HW80K.

Har ägt/äger samtliga nämnda med målskyttelicens , i de kalibrar du anger.

Tystast av dem alla : 97
Ljudligast : 80
Smidigast/snabbast att ladda : 95

Samtliga Vortek pg2bestyckade , för högsta möjliga hastighet pga önskad rak kulbana.

I ditt fall, behöver man inte alls maxa effekten , exv 95+97 går oerhört mjukt å fint med en setup där de går ca 180m/s

Till min HW 80 har jag en setup som ger 175 m/s , där den är upplevd skjutbarhet som en hw 30, av folk som provat.

(samtliga siffror oavsett vapen med HN FTT)

I ditt fall skulle jag välja en 95, eftersom den är lättast, enklast att ladda snabbt , med ett pg2-kit med något sänkt hastighet.

Hw95 går ju faktiskt fint även med original exportfjäder. Den ger ju även lite lägre effekt än pg2 kitet. Men pg2 kitet ökar ju både effekten o skjutbarheten. Fast vill inte påstå att 95an är direkt svårskjuten med originalfjädern.
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 21 jan 2011, 03:06
Ort: Södra sverige
Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav setter 15 apr 2017, 09:12

Jag har provat skyddsjakt med HW95 och övergick raskt till pcp.
Det är alldeles för opraktiskt med en pipspännare/fjäderbössa vid skyddsjakt. Jag köpte en Cyclon och har aldrig ångrat mig. Nu har jag en Impact i .25.
Under skyddsjakten har man ofta konstiga skjutställningar och det påverkar precisionen på fjäder bössa. Det är mycket enklare att anpassa farten på en pcp. En 50m råtta ute och nästa smäll på 10m inomhus och du ändrar farten på reglage. Upplever pcpn som mycket tystare framförallt i låga farter.
Tyvärr så händer det ibland att djuret inte dör på en gång och då är magasin oslagbart.... Du släpper aldrig målet med blicken. Laddar om med bössan på axeln och avslutar lidandet.
Så satsa på en pcp med fartomställare och magasin och ett lågförstorande kikarsikte typ 2.5-16.
Skyddsjägare

FX Impact .25-Bushnell Elite 6500 2.5-16x42 TACTICAL

http://www.mkhundochjakt.se
Användarvisningsbild
setter
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 15 dec 2008, 12:51
Ort: Skellefteå
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Piteå luftvapenklubb
Luftvapen favorit: FX Cyclon

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Beffe 16 apr 2017, 22:56

Stort tack för alla era svar!

Jag förstår att PCP vore det mest lämpliga av flera anledningar men som sagt, priset... Samtidigt så kan jag känna att om man nu mot förmodan skulle lyckas få jaktlicens så kanske man ångrar att man köpte en fjäderbössa istället för ett PCP?

Hade man kunnat få ett FX T12 Whisper att "bara" ge 185-190 m/s (från fulleffektsutförande)? Hade kanske räckt med en svagare hammarfjäder?

Angående kalibrar och genomslag i plåt och annat man inte vill ha hål i, vilket hade varit snällast mot ömtåliga föremål;

- 5,5 mm i 190 m/s med en ca 15 gr kula

- 6,35 mm i 190 m/s med en, för kalibern, lätt kula på ca 20 gr?

Jag tänker att 6,35:an kanske har fördelen av den lite större arean? Att den inte är riktigt lika benägen att slå igenom som den lite mindre 5,5;an? Å andra sidan så är där ju mer tyngd i 6,35:an.

Så många frågor... :)
FX Whisper .22
Weirauch HW45 .22
Beffe
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 jun 2008, 16:04
Ort: Ängelholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Superbee 18 apr 2017, 19:31

Vad gäller benägenhet för genomslag så är det ett resultat av t.ex. projektilens vikt (rörelsemängd egentligen), hårdhet, utformning och area (p=F/a)

Vad gäller strypning av en FX Whisper så är det inte säkert att en svagare hammarfjäder ger ett jämnt resultat. Ska det bli bra behöver du minska transferport alt. installera en tryckregulator i tuben. Bättre att lägga nån tusenlapp extra och köpa en PCP med fartomställare eller regulator från början, en stor del av kostnaden med PCP är ju fyllkit, tuber etc.

Mitt förslag på skyddsjaktsbössa med lågt inköpspris vore väl att titta på HW50 i 5,5 mm.
En recension av detta prisvärda och relativt nätta gevär:
För att följa länken så måste du registera dig.



Obs att en HW50. 22 trots licensutförande kräver att man väljer kulor med omsorg för att möta kravet på 180m/s. Men det verkar vara OK enligt hur du beskriver dina behov.
Förslag på kula är då H&N Hollow Point .22 Cal, 12.65 Grains. Man kan tänka sig att någon vettig skulle använda de kulor som ger bäst precision och i praktiken ger bäst verkan för skyddsjakten, men det behöver man kanske inte skylta med...
Senast redigerad av Superbee 18 apr 2017, 19:42, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Sundan 18 apr 2017, 19:48

Jag har testat min Hw 50 med pg2 16j kit, och det låg runt 185 m/s, så lite mer än 16j i mitt fall.
En av de effektivaste rent effektmässigt var H&N FTT, den låg på samma fart som RS och Express om jag minns rätt, men är ju såklart tyngre.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav setter 18 apr 2017, 21:10

Jag skulle satsa på em beggad Cyclon om jag inte vill lägga så mycket pengar.
Min gamla Cyclon ligger till försäljning för en billig peng. Lämnade in den hos min "lokala" handlar för säljuppdrag när jag köpte Impacten. Annars finns det en del på blocket.
När man får pengar över skulle jag satsa på en tub med regulator.
Skyddsjägare

FX Impact .25-Bushnell Elite 6500 2.5-16x42 TACTICAL

http://www.mkhundochjakt.se
Användarvisningsbild
setter
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 15 dec 2008, 12:51
Ort: Skellefteå
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Piteå luftvapenklubb
Luftvapen favorit: FX Cyclon

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Beffe 19 apr 2017, 08:42

Tackar ödmjukast för svaren! :cheeRs:

Mailade lite med Hurricane igår om att få ett Whisper att ge runt 190 m/s med nominell kulvikt, detta ska inte vara något problem! De behöver dock få in bössan isåfall för att fixa det.

Skickade faktiskt in en licensansökan igår (inköpstillstånd på ett Whisper). Kan inte tänka mig att det går vägen men jag ska göra vad jag kan! :)
FX Whisper .22
Weirauch HW45 .22
Beffe
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 jun 2008, 16:04
Ort: Ängelholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Superbee 19 apr 2017, 09:12

Bra val av bössa, du kommer att bli riktigt nöjd!
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Sundan 19 apr 2017, 15:07

Hittade lappen till hw50s med Pg2 installerat,lite sent nu men ifall nån undrar i framtiden ;
Siffrorna är avrundade neråt,så tex 182,7 blir 182.
Express = 190m/s
RS = 195m/s
Exact= 182m/s

FTT = 187m/s
B.Hunter = 163m/s
P.Polymag 179m/s
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Mathan 07 jul 2018, 19:09

Hej.
Lånar tråden lite.
Inköpt en hw 97, vilken sats behöver jag för skyddsjakt?
Vill gärna ha 180-200ms då vi har tunna tak på mitt arbete.
Tänkte ringa hurricane på måndag, men kanske får ett snabbare svar här.
Mestadels gråsparv men även svalor då och då.
Webley Tracker DL .22
Anschutz 333 .177 (Crosman Challenger 6300)
Mathan
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 maj 2008, 20:49
Ort: Öland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav atte69 07 jul 2018, 19:38

Enklast är nog pg2 . Det går att lösa på "eget" sätt med ny fjäder/styrningar mm vilket jag ofta gör men ett pg2 kit e ju bara å droppa i . Men kostar väl 1200 elr nåt .. men jo de e bra .man hamnar ungefär på 180-200 m/s i 5.5 på en 97.a
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
Surris (01 sep 2023, 23:07)

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Mathan 07 jul 2018, 20:16

Ok För att följa länken så måste du registera dig.


Den då? Man kan ställa in den på två olika sätt
med distanserna?
Webley Tracker DL .22
Anschutz 333 .177 (Crosman Challenger 6300)
Mathan
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 maj 2008, 20:49
Ort: Öland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav jtq 07 jul 2018, 20:32

Edit, såg nu att tråden var gammal men kanske hjälper det någon...


Hej,

Såg att du redan skickat in en ansökan på en pcp men här kommer i alla fall mina erfarenheter av två av dina tänkta gevär.

Har en hw95k 5,5 och en hw80k 6,35 (ny för i år). Båda med Vortek pg2. 95an är svårskjuten som en hårdtrimmad Hatsan, minsta lilla variation i hur man håller geväret straffar sig direkt medans 80an är snäll och lättskjuten så att till och med en medioker fjäderskytt som jag lätt kan träffa det jag siktar på. 95an skjuter hål på det mesta medans 80an skjuter iinte ens igenom en tom diabolask på 18m. 95an gör ca 205ms med field target trophy, 80an har jag inte mätt ännu. (Fjädrar och dämpare är helt lagliga så ingen behöver oroa sig)


Baracuda hunter extreme och Polymag går i stort sett hål i hål. 18m med stöd under förstocken mot ett altanräcke.
För att följa länken så måste du registera dig.




Hw80k, hw95k och Walther Terrus
För att följa länken så måste du registera dig.

jtq
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 09 jun 2014, 15:12
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg

Följande användare vill tacka jtq för detta inlägg
Faidros (12 okt 2019, 17:19)

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Archon 12 jul 2018, 10:33

Ja, egentligen borde jag väl inte tillägga något. Tråden är gammal och jag är inte intresserad av jakt. Men skulle jag varit tvungen att välja en fjäderbössa för skyddsjakt så hade jag valt en Hw 97K Black Line med en vädertålig syntetstock. Fördelen med en underspännare är att man kan montera ett större kikarsikte än vad som är fallet med en brytbössa (är kikaren för stor på en brytbössa blir det väldigt svårt eller rentav omöjligt att ladda den).
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Weihrauch HW-fjäderbössa till skyddsjakt?

Inläggav Beffe 25 nov 2018, 21:54

Satt och slösurfade på forumet nu ikväll och snubblade över denna tråden som jag glömt bort...

Det hela slutade iallafall med att jag fick jaktlicens på ett Whisper! :)

Köpte bössan på Hurricane och Tobbe såg till att den gav 190-195 m/s med 15 grains kulor innan leverans. Jag gillar verkligen mitt lilla Whisper, den är tyst, välskjutande och lätt att bära runt på.

Tror jag har nedlagt ca 40 råttor och lika många "stadsduvor". Senast idag var jag på ett uppdrag i ett stall, det blev 19 st duvor :)

Tack igen till alla som svarade i min tråd!
FX Whisper .22
Weirauch HW45 .22
Beffe
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 jun 2008, 16:04
Ort: Ängelholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Följande användare vill tacka Beffe för detta inlägg
Kincop (09 feb 2019, 19:21)


Återgå till Frågor om skyddsjakt

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer